mol

Moderator: moderatorteam
dat hebben ze in amerika al met heel veel rassen gedaan dus het zou meniets verbazen als het ooit met de dog zou gebeurencloris schreef:Want waar stopt het? Een Duitse Dog is prachtig maar hij is te groot, nou maken we een kleine uitvoering ervan![]()
.
misschien kan jij daar juist een goed antwoord op gevenMol schreef:little-wolf schreef:aan de andere kant, waarom eigenschappen behouden als ze toch niet meer gebruikt worden?
waarom een ras fokken wat toch niet meer gebruikt word?
mol
En mijn portemonnee natuurlijkMarion. schreef:Wij houden het fijn bij ballen en stokken, dat vind ze goed genoeg
Ik heb heel erg veel aan een mooie hond die alleen nog maar op een kleedje hoefd te liggen, mijn ras is daarvoor bedoeld.Inge schreef:Ik vind karaktereigenschappen veel belangrijker dan uiterlijk.
Wat heb ik aan een mooie hond die alleen nog maar op een kleedje hoeft te liggen als decoratie?![]()
Een rashond is pas "compleet" als ie naast een rastypisch uiterlijk ook een rastypisch karakter heeft in mijn ogen.
Dat maakt wel dat sommige rassen wellicht niet echt geschikt zijn om in een klein en vol landje als Nederland te houden.
ik snap net helemaal wat het houden van honden in kennels temaken heeft met het onder werp.Hutsje schreef:Ik vraag me af in hoeverre honden hun oorspronkelijke taak kunnen uitoefenen als deze het grootste gedeelte van de tijd in kennels zitten of ervoor lopen. Of alleen maar in huis zitten en drie keer per dag een blokje om gaan. En waar in Nederland moet of mag een hond uit de Molossergroep zijn oorspronkelijke taak nog uitvoeren?
uuhmm sommigge mollossers bestaan nog geen eeuwen@idoo schreef:cloris schreef: Dat sommige eigenschappen iets minder scherp zijn vind ik niet zo'n groot probleem hoor maar om er nou compleet aan voorbij te gaan nee liever niet.
Dat is juist wel een groot probleem en precies ook de reden waarom het zo belangrijk is ervoor te waken dat de oorspronkelijke eigenschappen niet verloren gaan.
Die eigenschappen zijn namelijk het gevolg van eeuwenlange selectie met als resultaat dat we exact weten wat we van bijv. Molossers moeten en kunnen verwachten.
Laten we die eigenschappen vervagen ten faveure van andere, dan weten we dus niet meer precies waar we op kunnen rekenen bij dit soort honden en hoe we ermee om moeten gaan.
Als je ze dan ook nog in handen stopt van mensen die totaal ongeschikt zijn, vraag je om ongelukken.
Mol schreef:ik snap net helemaal wat het houden van honden in kennels temaken heeft met het onder werp.Hutsje schreef:Ik vraag me af in hoeverre honden hun oorspronkelijke taak kunnen uitoefenen als deze het grootste gedeelte van de tijd in kennels zitten of ervoor lopen. Of alleen maar in huis zitten en drie keer per dag een blokje om gaan. En waar in Nederland moet of mag een hond uit de Molossergroep zijn oorspronkelijke taak nog uitvoeren?
je mag namelijk met elke mollosser gewoon IPO training beoefenen dus een vorm van waak en verdediggen is weldegelijk mogelijk.
dus werken met deze rassen kan nog steeds, dat veel mensen het niet doen is een ander verhaal maar het is weldegelijk mogelijk.
maar willens en wetens de inhoud van de verpakking omdat het niet meer mogelijk is deze honden hier te houden is natuurlijk onzin, het is echter zo dat niet iedereen geschikt is voor een bepaalt ras om zijn ras eigenshappen.
het is bijvoorbeeld een algemeen feit dat bepaalde teriers en mollossers meer problemen hebben met sex genoten dan andere rassen is dit dan ook iets wat je er dan maar uit moet fokken omdat mensen er meschien meer in huis willen hebben of s het meschien dan beter dat dit soort mensen dan beter of een andere sexe in huis nemen of gewoon bij 1 hond blijven?
als je als potencieel honden eigenaar een ras heb gevonden maar het karakter is te dominant of te sherp of te waaks maar je vind het ras mooi moet je dan het ras nemen of verder zoeken naar een ras wat kwa karakter beter bij je pas?
ik vind van wel zoek verder maar fok niet het geen er uit wat het ras het ras maakt.
als mensen een AM staff kopen weten ze als ze goed geinformerd zijn dat het een ras is wat moeilijk met andere honden kan, moet je het ras dan maar zo gaan fokken dat het het karakter van een golden krijgen, of ben je dan doel bewust bezig een ras omzeep t helpen?
mol