dus, wat ik begrijp, is dat je denkt dat belonen op zo'n moment het gedrag zelfs uit kan lokken. Dat Moos als het ware een hond ziet en denkt laat ik eens even gaan klooien, dan krijg ik zo een koekje ( of : laat ik eens even achterop raken, dan roept de baas me en krijg ik een koekje. )Moos schreef:Tja, Moos is ontzettend goed in het verband leren leggen tussen wat hij fout deed-ik roep-koekje. Zo kan hij soms meters achterblijven, ik roep hem, hij komt, koekje. En dat herhaalt hij dan een keer of 30 als ik niet oppas. Hij heeft ook een periode gehad dat hij steeds terugliep naar iets te vreten op straat om daar te gaan wachten tot ik hem weer bij me riep want dan werd hij weer beloondZoie schreef:ja, ik doe het dus echt wel, belonen na bij me roepen en met me mee lopen, ook al is geklier daar aan vooraf gegaan. De "straf" zit dan in de manier waarop ik ze bij me roep. Spok heeft daar even aan moeten wennen, maar hij snapt het nu ook, geloof ik.
Komen ze niet, dan is het een ander verhaal.![]()
Daarnaast is Moos gewoon een zelfverzekerd kereltje, die heel veel kan hebben. Als ik even een boze stem opzet voelt hij zich daar niet bepaald door gestraft. Hij luistert dan wel, maar zijn hele houding is nog super-zeker en hij kijkt dan met zo'n blik van "ach ja, mocht geloof ik niet, nou dan ga ik wel wat anders doen, pomtiedom"
Als ik Moos in zijn kladden grijp (wat misschien 2 keer per jaar voorkomt hoor) dan blijft hij me eerst nog aan staan kijken, en draait uiteindelijk wel zijn kop weg. Laat ik hem dan los, dan rent hij weer verder het bos in. Geen oortjes plat, geen staart laag, geen kruiperig gedrag naar de baas toe; niks.
Hij luistert dan wel, net zoals hij luistert naar een barse stem. Maar ik heb het idee dat dat meer komt door een bepaalde verstandhouding die wij hebben dan doordat hij daar nou zo van schrikt of van onder de indruk is.
En dus ga ik hem niet jubelend staan belonen als ik hem met barse stem heb weggebrult bij een andere hond.
Ik beloon hem wel weer als hij daarna netjes met mij meeloopt en volgt, dan weer wel, maar niet als hij stopt met etterbakken vanwege mijn gebrul.
Ik vraag me af of een hond zo'n link kan leggen. Misschien weet iemand hier iets zinnigs over te vertellen.
Zelf denk ik dat het bij mijn honden niet zo werkt, omdat er een vorm van afkeuring, tot de orde roepen, correctie zo je wilt tussen zit. Ik vind belonen dan juist weer goed om de spanning er af te halen.
Ik merk wel dat mensen dit raar of irritant vinden. Nou ja, jammer dan, zo doe ik het gewoon, tenzij iemand me echt er van kan overtuigen dat het de verkeerde manier is.