Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rontgen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Rontgen
Ik had een paar een vraagje over rontgenfoto's en ik hoop dat iemand mij daar antwoord op kan geven.
Kan een HD C of HD D hond, een jaar later op nieuwe foto's een HD A hond worden? Zo ja, hoe kan dit?
Het enigste wat ik kon bedenken was dat de heupfoto niet goed zou zijn gemaakt, maar als ie nou ook nog eens officieel bekeken is.
Kan een HD C of HD D hond, een jaar later op nieuwe foto's een HD A hond worden? Zo ja, hoe kan dit?
Het enigste wat ik kon bedenken was dat de heupfoto niet goed zou zijn gemaakt, maar als ie nou ook nog eens officieel bekeken is.
Laatst gewijzigd door Debora op 03 jan 2006 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- diana25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitseherder
- Aantal honden: 1
hoe oud was de hond bij de eerste foto?
ik heb mijn hond laten voor-rontgeren met 6 maanden toen zeiden ze waarschijnlijk hd a normaal en met ruim een jaar was dat nog steeds zo maar je hoor ook dat honden bij 6 maanden een vermoedelijke a krijgen maar bij ruim een jaar als nog b of c krijgen. anders om heb ik nog nooit gehoord je zou idd denken dat de 1e of de 2e foto niet goed waren/zijn.
ik heb mijn hond laten voor-rontgeren met 6 maanden toen zeiden ze waarschijnlijk hd a normaal en met ruim een jaar was dat nog steeds zo maar je hoor ook dat honden bij 6 maanden een vermoedelijke a krijgen maar bij ruim een jaar als nog b of c krijgen. anders om heb ik nog nooit gehoord je zou idd denken dat de 1e of de 2e foto niet goed waren/zijn.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- moeli
- Actief
- Contacteer:
- diana25
- Zeer actief
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
hoeft niet hoor,diana25 schreef:dan ligt het toch aan de foto's denk ik
ze zijn met de invoering van t nieuwe systeem een stuk soepeler geworden in NL (helaas)
was vandaag bij een DA en liet officiele foto's van een hond zien (goede heupen), die foto's waren alleen scheef en zouden dus in t buitenland niet beoordeeld worden (ivm scheef liggen en niet goed kunnen beoordelen), in NL nemen ze dat dus niet zo nauw.....
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, klopt NL is zeker soepeler geworden, wat vroeger een HD B normering zou krijgen krijgt tegenwoordig een HD A normering, andere landen zijn weer strenger. Ik vind dit overigens jammer, de dames hier zijn gelukkig nog voor invoering van het nieuwe systeem gerontgend.crutz schreef:hoeft niet hoor,diana25 schreef:dan ligt het toch aan de foto's denk ik
ze zijn met de invoering van t nieuwe systeem een stuk soepeler geworden in NL (helaas)
was vandaag bij een DA en liet officiele foto's van een hond zien (goede heupen), die foto's waren alleen scheef en zouden dus in t buitenland niet beoordeeld worden (ivm scheef liggen en niet goed kunnen beoordelen), in NL nemen ze dat dus niet zo nauw.....
Maar desondanks blijft het dan niet raar dat het zoveel kan schelen?
- diana25
- Zeer actief
toch raar dat er zo veel verschil in is. goed is goed slecht is slecht.
je hebt van die mensen die dan bij een bepaalde dierenarts gaan rontgeren omdat de kwalificatie dan hoger is dan bedonder je je zelf en eventuele puppie kopers toch(die denken dat ze een pup uit hd vrije lijnen kopen)
ik ben zelf in duitsland wezen rontgeren.
je hebt van die mensen die dan bij een bepaalde dierenarts gaan rontgeren omdat de kwalificatie dan hoger is dan bedonder je je zelf en eventuele puppie kopers toch(die denken dat ze een pup uit hd vrije lijnen kopen)
ik ben zelf in duitsland wezen rontgeren.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Volgens mij kan het niet.
Ik spreek uit eigen ervaring
Ik heb een reu van mij laten testen, en die zou HD D hebben
Is officieel nagekeken door de Raad.
Nou heb ik dus altijd het gevoel gehad dat die uitslag niet klopte
Dus na een jaar opnieuw laten rontgenen.
De DA zei dat het een B zou zijn.
Maar dat ik die hoogstwaarschijnlijk niet zou krijgen, omdat ze geen 2 gradaties zouden zakken bij de Raad
Dus als uitslag een C, maar de DA heeft wel gezegt dat het gewoon goede B heupen zijn.
Ik spreek uit eigen ervaring
Ik heb een reu van mij laten testen, en die zou HD D hebben
Is officieel nagekeken door de Raad.
Nou heb ik dus altijd het gevoel gehad dat die uitslag niet klopte
Dus na een jaar opnieuw laten rontgenen.
De DA zei dat het een B zou zijn.
Maar dat ik die hoogstwaarschijnlijk niet zou krijgen, omdat ze geen 2 gradaties zouden zakken bij de Raad
Dus als uitslag een C, maar de DA heeft wel gezegt dat het gewoon goede B heupen zijn.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- jemima
- Actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Volgens mij hangt het ook af van de narcose. Ik heb gehoord dat sommige DA's het zonder verdoving doen en dan kan de hond nog zo netjes blijven liggen, maar zal hij zijn heupen toch gespannen hebben, waardoor de uitkomst positiever dan een hond die volledig onder zeil is die kan dan een slechtere uitslag krijgen, ondanks dat hij misschien geen slechtere heupen heeft.
gr jemima
gr jemima
-
- Actief
- Contacteer:
Nee, ik vind dat niet echt raar. Hoewel het verschil inderdaad wel erg groot is. Ik vermoed dat bij een D toch sprake moet zijn van artrose (HD) en dan kun je je afvragen of de beoordelaar die daarna een A geeft misschien de avond ervoor niet iets te diep in het glaasje heeft gekeken of zijn leesbril niet op had?Debora schreef:Ja, klopt NL is zeker soepeler geworden, wat vroeger een HD B normering zou krijgen krijgt tegenwoordig een HD A normering, andere landen zijn weer strenger. Ik vind dit overigens jammer, de dames hier zijn gelukkig nog voor invoering van het nieuwe systeem gerontgend.crutz schreef:hoeft niet hoor,diana25 schreef:dan ligt het toch aan de foto's denk ik
Maar desondanks blijft het dan niet raar dat het zoveel kan schelen?

* Distractie Index (DI)=PennHIP
Cris van der Meiden schreef:
"Deze vraag zal ik beantwoorden aan de hand van een onderzoek dat in de Verenigde Staten gedaan is bij 140 honden.
Bij deze honden is op 4, 12 en 24 maanden een onderzoek gedaan naar de heupen met drie verschillende methoden. De eerste is de “OFA-methodeâ€
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
Het doel van HD-onderzoek is niet een goede uitslag, maar goede heupen!
----------

----------
PennHIP Forum Nederland
Het doel van HD-onderzoek is niet een goede uitslag, maar goede heupen!
----------