@idoo schreef:
Waar ik 's avonds loop staan soms eenlingen in een bosje of ze hangen in een groepje rond met vreemde of verkeerde bedoelingen, en ik vind het erg funktioneel dat die zich laten wegblaffen door mijn honden!
Ten eerste denk ik dat (net als hier) het gros van die groepjes en eenlingen in principe helemaal niet in jou geïnteresseerd is. Ten tweede lijkt het mij een stuk effectiever als je dan honden hebt die inderdaad jou "beschermen" zodra dat nodig is dan honden die op alles en iedereen afvliegen maar blijkbaar niet zo imposant zijn daarbij dat ze mensen echt schrik aanjagen.
Ik vind het zelfs prima, want die 1oo% Nederlandsers waren hele nare mensen, maar het betekent dus wel dat je niet zomaar mee kunt praten over hoe het hier was!
Je punt ontgaat me.
Dus eigenlijk zijn ze vreselijk slecht in het uitvoeren van hun oorspronkelijke taak? Ze moeten mensen en honden wegblaffen, maar tegelijkertijd moeten die zich er maar niets van aantrekken... wat is dan de functionaliteit van de hond?
De honden moeten zich er niks van aan trekken in de zin dat ze het niet als een uitdaging tot vechten moeten zien en ook niet als gevaarlijk, maar moeten doen wat er tegen ze geblaft wordt, en dat is zoiets als: onverwijld doorlopen A.U.B.
En als er in het bos bijvoorbeeld een Hollandse Herder wandelt die vindt dat ie net zoveel recht heeft om daar te lopen als jouw hond? Waarom moet die HH dan inbinden?
De mensen moeten zich er niks van aantrekken, tenzij ze boze bedoelingen hebben natuurlijk!
Volgens mij werkt het eerder andersom, en zal iemand die kwaad in de zin heeft zich eerder niet laten afbluffen door een aanstormende does, terwijl iemand die gewoon normaal loopt te wandelen wellicht wel geïntimideerd is door de honden en hun reactie als overlast zal ervaren.
Je honden leven niet meer in de maatschappij waarin het ras ooit gefokt is. Een samenleving evolueert en de levende onderdelen van die samenleving zullen moeten mee-evolueren om daarvan deel te kunnen blijven uitmaken. Zelf laat je ze ook op bepaalde punten daar wel in mee gaan om ze in jouw situatie te laten passen. Je houdt ze in een gewoon woonhuis, laat ze diverse uren alleen overdag, bent uren bezig om de vachten weer uit te pluizen waar dat oorspronkelijk niet hoorde etc.
Waarom moeten ze zich wel aan jou aanpassen, en niet aan de andere mensen om hun heen?
Nee hoor, mijn honden leven nog steeds exact op de plek waar ze altijd geleeft hebben.
In een stad met 150000 inwoners? Lijkt me sterk.
Ook vroeger werden sommige van deze honden al binnenshuis gehouden, al schoren ze ze dan meestal de broek uit!
Gefokt als huishond zijn ze toch niet lijkt me. Dan hadden ze wel een kortharige variant gefokt.
Overigens sla je nu het punt dat ze veel alleen zijn even gemakkelijk genoeg over, merk ik.
De enige verandering in de maatschappij wat dat betreft is dat het nu buitenshuis levensgevaarlijk is geworden en dat honden sinds een halve eeuw niet meer los door het leven gaan, maar bijna continu aangelijnd.
En vanuit de Schapendoes gezien is er dan nog de verandering dat er sinds een jaar of dertig allemaal honden rondlopen die hier helemaal niet thuishoren![/color]
Je kunt dat soort veranderingen natuurlijk wel niet fijn vinden, maar het is wel een feit. Ik neem aan dat je je honden ook tegen bijvoorbeeld toegenomen verkeer beschermt door ze niet heen en weer over een drukke weg te laten rennen. Dat de voorouders van jouw honden hier al een tijdje liepen is iets waar jouw honden, en de mensen om je heen, niet zoveel boodschap aan hebben. Ze zullen het moeten doen met de situatie zoals die is. En ja, dat betekent dat het allemaal wat dichtbevolkter is dan 50-100 (of meer) jaren geleden, en dat je net iets meer rekening met elkaar moet houden om iedereen zoveel mogelijk ruimte te geven om leuk te leven.