Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffend op andere honden af.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

@idoo schreef:
kitty schreef:
@idoo schreef:
kitty schreef: Waarom is het functioneel gedrag? Ik kan me geen reden bedenken waarom het functioneel gedrag is om heel hard blaffend op andere honden in te rennen :roll:

Je fokt dus Schapendoezen zonder te weten wat hun functionaliteit is?
Het blaffend op andere honden afrennen is niet een eigenschap waar ik mijn doezen op uit zoek. Ik vind het zeer ongewenst.
Natuurlijk joh, je kiest uit een nest gewoon de pup die niet blaffend op andere honden afrent, logisch toch?
Ik vind het prima als mijn hond de schapen aanblaft op mijn verzoek :wink:
Dus je denkt blijkbaar dat ze bij gebrek aan schapen om aan te blaffen maar tegen andere honden blaffen ofzo? :denken:
Je zegt nu dus dat je ermee fokt, of ze het nu wel doen of niet doen, terwijl je eerst zegt dat je het een ongewenste eigenschap vindt waar je wel rekening mee houdt bij je fokkerij?

Inderdaad: gezwam in de ruimte!

Dat ligt toch wel erg voor de hand, als je ervan uitgaat dat deze honden dit gedrag dus moesten vertonen terwijl ze een kudden schapen op de grote stille heide aan het hoeden waren?

Het zou dus zeker al de helft schelen als je eens goed ging lezen en jezelf niet iedere keer tegen blijft spreken :ok:
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
gerritte
Actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door gerritte »

:denken: Moet jij niet eens met je honden naar buiten......of borstelen :denken:
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

@idoo schreef:[Dat ligt toch wel erg voor de hand, als je ervan uitgaat dat deze honden dit gedrag dus moesten vertonen terwijl ze een kudden schapen op de grote stille heide aan het hoeden waren?[/color]
t is je misschien ontgaan dat de kudde schapen niet meer los loopt :roll: :roll: omdat dat niet meer kan in deze maatschappij....
Dus heel misschien is het dan een optie om je honden een beetje opvoeding mee te geven??
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Maar wat nu als dat oorspronkelijke gedrag niet meer binnen de huidige maatschappelijk aanvaardbare grenzen valt?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
@idoo
Zeer actief

jelle
Zeer actief

@idoo schreef:
jelle schreef:Maar wat nu als dat oorspronkelijke gedrag niet meer binnen de huidige maatschappelijk aanvaardbare grenzen valt?
Dat heb ik al eens gezegd, als de functie niet meer vervuld kan worden moet je de hond niet meer fokken.
Geldt dat dan ook niet voor de Schapendoes? In hoeverre kunnen jouw honden nog echt hun oorspronkelijke taak vervullen?
Schaapskuddes zijn er bijna niet meer in Nederland, en als ze er al zijn vermoed ik dat er vooral BCs omheen lopen.

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

gerritte schreef::denken: Moet jij niet eens met je honden naar buiten......of borstelen :denken:

Nee hoor, dat doe ik alleen 's nachts!
jelle
Zeer actief

@idoo schreef: Yes, maar schapenhoeden was hun oorspronkelijke taak ook niet, dat was slechts één van de taken, of anders gezegd hun oorspronkelijke eigenschap kwam goed van pas bij het hoeden, maar ook bij elders. Hoeden hoeft niet meer, maar die oorspronkelijke eigenschap komt nog steeds van pas, of anders gezegd, ze kunnen hun andere oorspronkelijke taken dus nog steeds vervullen!
Wat hoort verder dan tot de oorspronkelijke taken? Erfhond, vermoed ik... maarja, dat doen ze nu ook niet echt meer.

Afbeelding

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
jelle
Zeer actief

@idoo schreef: voor je uit lopen en vreemde honden en mensen wegblaffen.
Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
Ik vermoed dat dat voor de meeste mensen die daar mee geconfronteerd worden - of ze nu wel of niet hondenliefhebbers zijn - niet onder plezierig of zelfs maar aanvaardbaar gedrag valt. Althans niet op openbaar terrein, waar zij natuurlijk net zoveel recht hebben om te lopen als ieder ander.
Wat geeft jouw honden het recht om anderen op die manier lastig te vallen?

Afbeelding

@idoo
Zeer actief

jelle
Zeer actief

Hoorden de honden dat van oorsprong dan ook te doen op openbaar terrein?

Ik vermoed trouwens dat de algemene opinie over wat aanvaarbaar gedrag is in deze maar weinig verschilt als je mensen die 100% Nederlands zijn vergelijkt met diegenen die net iets van over de grens meegekregen hebben.

Maar de bedoeling is eigenlijk dat mensen zich er niets van aantrekken? Ze moeten er maar tegen kunnen?

Afbeelding

@idoo
Zeer actief

Gabber
Actief
Mijn ras(sen): mechelaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Gabber »

@idoo schreef:
jelle schreef:Hoorden de honden dat van oorsprong dan ook te doen op openbaar terrein?

Jazeker, als je vroeger in ons land een vreemde snuiter tegemoet kwam, was dat meestal gespuis.
Om gebedel te voorkomen stelde men het geblaf juist op prijs, want dan bleef onverstaanbaar wat de snoeshaan te prevelen had!

Ik vermoed trouwens dat de algemene opinie over wat aanvaarbaar gedrag is in deze maar weinig verschilt als je mensen die 100% Nederlands zijn vergelijkt met diegenen die net iets van over de grens meegekregen hebben.
Er bestaan heden ten dage nauwelijks nog honderdprocentnederlanders!
Maar de bedoeling is eigenlijk dat mensen zich er niets van aantrekken? Ze moeten er maar tegen kunnen?
Exact.
Mijn honden vormen een deel van ons erfgoed en wie dat niet op prijs stelt emigreert maar of verhangt zichzelf van mijn part, maar kritiek op het gedrag van mijn honden duld ik niet!
Ik ben ook 100% nederlands en ik zou het gedrag van zulke honden niet op prijs stellen en de honden verhangen. Wat een dom gelul
jelle
Zeer actief

@idoo schreef: Jazeker, als je vroeger in ons land een vreemde snuiter tegemoet kwam, was dat meestal gespuis.
Om gebedel te voorkomen stelde men het geblaf juist op prijs, want dan bleef onverstaanbaar wat de snoeshaan te prevelen had!
En hoe zie je dat in het licht van de huidige maatschappij? Je komt nu massa's vreemden tegen die helemaal niets verkeerds in de zin hebben. Waarom moeten die weggeblaft worden?
nou maak ik me daar zelf in het geheel niet druk over, maar: nou en? Je leeft in een maatschappij met die mensen, of ze nu al 20 generaties hier wonen of niet.
Exact.
Dus eigenlijk zijn ze vreselijk slecht in het uitvoeren van hun oorspronkelijke taak? Ze moeten mensen en honden wegblaffen, maar tegelijkertijd moeten die zich er maar niets van aantrekken... wat is dan de functionaliteit van de hond?
Mijn honden vormen een deel van ons erfgoed en wie dat niet op prijs stelt emigreert maar of verhangt zichzelf van mijn part, maar kritiek op het gedrag van mijn honden duld ik niet!
Je honden leven niet meer in de maatschappij waarin het ras ooit gefokt is. Een samenleving evolueert en de levende onderdelen van die samenleving zullen moeten mee-evolueren om daarvan deel te kunnen blijven uitmaken. Zelf laat je ze ook op bepaalde punten daar wel in mee gaan om ze in jouw situatie te laten passen. Je houdt ze in een gewoon woonhuis, laat ze diverse uren alleen overdag, bent uren bezig om de vachten weer uit te pluizen waar dat oorspronkelijk niet hoorde etc.
Waarom moeten ze zich wel aan jou aanpassen, en niet aan de andere mensen om hun heen?

Afbeelding

corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

:idea: opeens een lichtje ben je misschien een btje extreem rechts ofzo??? met je 100% nederlander en alleen honden die hier horen. Jezus man hoor je wel wat je zegt! Ik heb een heel leuk oud duits ras waar jij geloof ik ook nog best wel over te spreken was moet ik nu dan maar in duitsland gaan wonen?
Dat heb ik al eens gezegd, als de functie niet meer vervuld kan worden moet je de hond niet meer fokken.
Waarom steun je deze fok zelf dan???
Yes, maar schapenhoeden was hun oorspronkelijke taak ook niet, dat was slechts één van de taken, of anders gezegd hun oorspronkelijke eigenschap kwam goed van pas bij het hoeden, maar ook bij elders. Hoeden hoeft niet meer, maar die oorspronkelijke eigenschap komt nog steeds van pas, of anders gezegd, ze kunnen hun andere oorspronkelijke taken dus nog steeds vervullen!
Onee?

voor je uit lopen en vreemde honden en mensen wegblaffen.
Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
:smile: :smile: :smile: :smile:

boh even bijkomen WAT ZEI JE. daar is geneen hond voor gefokt hoor en ik wil graag weten ben heel nieuwschierig waar jij al deze informatie vandaan haalt ik wil dat boek of artikel ook wel eens lezen kan ik ook wat objectiever beoordelen :smile: :smile: :smile: :smile:
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Gelukkig zijn alleen de Aidoodoezen gefokt voor dit doel :wink:
a3
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door a3 »

Ik zit hier ook even vol verbazing te lezen :N:
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

a3 schreef:Ik zit hier ook even vol verbazing te lezen :N:
Het begon met verbazing,nu erger ik me dood aan die kwibus :wink:
Je zou haast bang zijn om een schapendoes tegen te komen :jank:
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

linda schreef:
Ik zou die van hem best wel willen tegenkomen :mrgreen:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
russeltje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door russeltje »

greatdane schreef:
linda schreef:
Ik zou die van hem best wel willen tegenkomen :mrgreen:
:smile2: ja jij hebt een reus van een hond zo te zien :wink:
maar ik maak me ook niet druk om hem tegen te komen hoor, mijn honden blaffen ook als er geblaft word en komen dan naar mij terug omdat het bange weezeltjes zijn.
zij hebben nog nooit met honden ruzie gehad dus neem aan dan ook niet :denken:
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
Gabber schreef:
@idoo schreef:
jelle schreef:Hoorden de honden dat van oorsprong dan ook te doen op openbaar terrein?

Jazeker, als je vroeger in ons land een vreemde snuiter tegemoet kwam, was dat meestal gespuis.

Exact.
Ik ben ook 100% nederlands en ik zou het gedrag van zulke honden niet op prijs stellen en de honden verhangen. Wat een dom gelul
Ja dat kan iedereen natuurlijk makkelijk roepen, maar 100% Nederlands is in elk geval niemand meer!
En wat is nu je punt dan?
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

@idoo schreef: Mijn honden hebben dat recht omdat ze hier thuishoren, wat je van de meeste mensen die hier rondlopen niet zeggen kunt, om over hun honden maar te zwijgen!
Ik heb zomaar het vermoeden dat mijn honden de jouwe-als ze ze tegen zouden komen-op zeer duidelijke manier te verstaan zouden geven niet gediend te zijn van een stel blafkezen en ze verdraaid snel de aftocht zouden laten blazen.
Wie niet tegen blaffende honden kan moet niet gaan wandelen waarze te verwachten zijn, makkelijk zat![/color]

Wat in jouw geval dus blijkbaar overal kan zijn.
Lekker figuur ben je :denken:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

@idoo schreef:
Senna1 schreef:Jij bent echt lelijk op je hoofd gevallen he!!

Als jouw niet opgevoede bolletjes als een halve idioot op mijn netjes aangelijnde hond komen aanrennen hebben ze alle recht om daar op te reageren. Mijn hond is niet gevaarlijk als een ander de moeite neemt om z'n hond bij hem te houden en als je dat niet kunt je hond aan te lijnen, zoals het hoort in niet losloopgebieden
.
Dus alle herplaatsers met een 'probleem' moeten we maar laten inslapen? of in een hokje stoppen?

Echt, mensen met zo'n egocentrische en asociale instelling en daarbij 0,0% verstand van honden zoals jij daar zouden ze een apart uitlaatgebied voor moeten inrichten.
:neenee: Jij hoort niet thuis in een losloopgebied met een aangelijnde hond. Loslopen betekent in het Nederlands: niet aangelijnd!
Voordat je mensen de les gaat lezen moet je misschien eerst leren lezen.
Ik schrijf duidelijk : in een NIET losloopgebied!
Ik snap het namelijk wel. Ik snap wel dat ik met mijn hond een ander niet ten laste moet zijn en blijf dus fijn weg met haar uit loosloopgebieden.
Maar goed, of je bent een stooktrol ( maar dan niet van de beste soort ) of je bent tijdens je geboorte echt op je hoofd gevallen!
jelle
Zeer actief

@idoo schreef: Waar ik 's avonds loop staan soms eenlingen in een bosje of ze hangen in een groepje rond met vreemde of verkeerde bedoelingen, en ik vind het erg funktioneel dat die zich laten wegblaffen door mijn honden!
Ten eerste denk ik dat (net als hier) het gros van die groepjes en eenlingen in principe helemaal niet in jou geïnteresseerd is. Ten tweede lijkt het mij een stuk effectiever als je dan honden hebt die inderdaad jou "beschermen" zodra dat nodig is dan honden die op alles en iedereen afvliegen maar blijkbaar niet zo imposant zijn daarbij dat ze mensen echt schrik aanjagen.
Ik vind het zelfs prima, want die 1oo% Nederlandsers waren hele nare mensen, maar het betekent dus wel dat je niet zomaar mee kunt praten over hoe het hier was!
Je punt ontgaat me.

Dus eigenlijk zijn ze vreselijk slecht in het uitvoeren van hun oorspronkelijke taak? Ze moeten mensen en honden wegblaffen, maar tegelijkertijd moeten die zich er maar niets van aantrekken... wat is dan de functionaliteit van de hond?
De honden moeten zich er niks van aan trekken in de zin dat ze het niet als een uitdaging tot vechten moeten zien en ook niet als gevaarlijk, maar moeten doen wat er tegen ze geblaft wordt, en dat is zoiets als: onverwijld doorlopen A.U.B.
En als er in het bos bijvoorbeeld een Hollandse Herder wandelt die vindt dat ie net zoveel recht heeft om daar te lopen als jouw hond? Waarom moet die HH dan inbinden?
De mensen moeten zich er niks van aantrekken, tenzij ze boze bedoelingen hebben natuurlijk!
Volgens mij werkt het eerder andersom, en zal iemand die kwaad in de zin heeft zich eerder niet laten afbluffen door een aanstormende does, terwijl iemand die gewoon normaal loopt te wandelen wellicht wel geïntimideerd is door de honden en hun reactie als overlast zal ervaren.
Je honden leven niet meer in de maatschappij waarin het ras ooit gefokt is. Een samenleving evolueert en de levende onderdelen van die samenleving zullen moeten mee-evolueren om daarvan deel te kunnen blijven uitmaken. Zelf laat je ze ook op bepaalde punten daar wel in mee gaan om ze in jouw situatie te laten passen. Je houdt ze in een gewoon woonhuis, laat ze diverse uren alleen overdag, bent uren bezig om de vachten weer uit te pluizen waar dat oorspronkelijk niet hoorde etc.
Waarom moeten ze zich wel aan jou aanpassen, en niet aan de andere mensen om hun heen?
Nee hoor, mijn honden leven nog steeds exact op de plek waar ze altijd geleeft hebben.
In een stad met 150000 inwoners? Lijkt me sterk.

Ook vroeger werden sommige van deze honden al binnenshuis gehouden, al schoren ze ze dan meestal de broek uit!
Gefokt als huishond zijn ze toch niet lijkt me. Dan hadden ze wel een kortharige variant gefokt.
Overigens sla je nu het punt dat ze veel alleen zijn even gemakkelijk genoeg over, merk ik.
De enige verandering in de maatschappij wat dat betreft is dat het nu buitenshuis levensgevaarlijk is geworden en dat honden sinds een halve eeuw niet meer los door het leven gaan, maar bijna continu aangelijnd.
En vanuit de Schapendoes gezien is er dan nog de verandering dat er sinds een jaar of dertig allemaal honden rondlopen die hier helemaal niet thuishoren![/color]
Je kunt dat soort veranderingen natuurlijk wel niet fijn vinden, maar het is wel een feit. Ik neem aan dat je je honden ook tegen bijvoorbeeld toegenomen verkeer beschermt door ze niet heen en weer over een drukke weg te laten rennen. Dat de voorouders van jouw honden hier al een tijdje liepen is iets waar jouw honden, en de mensen om je heen, niet zoveel boodschap aan hebben. Ze zullen het moeten doen met de situatie zoals die is. En ja, dat betekent dat het allemaal wat dichtbevolkter is dan 50-100 (of meer) jaren geleden, en dat je net iets meer rekening met elkaar moet houden om iedereen zoveel mogelijk ruimte te geven om leuk te leven.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”