Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inteelt.......dan toch stamboom?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

@idoo schreef:
Mol schreef:
@idoo schreef:
kitty schreef:Hou op met het belasteren van een fokker die hier niet komt :devil:
:smile2: :smile2: :smile2:
ik moet zeggen dat je een ontzettent vervelend mannetje wordt zo

mol :8):

Nou dat zal dan wel, maar ik zie niet in hoe ik iemand belaster door te beweren dat hij honden fokt die de ene na de andere schoonheidsprijs halen, dus mag ik daar dan om lachen ja?

En dat ik zelf spuug op schoonheidskampioenen is mijn persoonlijke opvatting, dus ook niet belasterend!
Lachen om schoonheidskampioenen :denken:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

@idoo schreef:
Mol schreef:
@idoo schreef:
kitty schreef:Hou op met het belasteren van een fokker die hier niet komt :devil:
:smile2: :smile2: :smile2:
ik moet zeggen dat je een ontzettent vervelend mannetje wordt zo

Nou dat zal dan wel, maar ik zie niet in hoe ik iemand belaster door te beweren dat hij honden fokt die de ene na de andere schoonheidsprijs halen, dus mag ik daar dan om lachen ja?

En dat ik zelf spuug op schoonheidskampioenen is mijn persoonlijke opvatting, dus ook niet belasterend!
als je het algemeen zou houden zou dat je beter sieren dan zo iemand te kakken zetten zonder dat die persoon zich kan verdedigen.
en wat jij vindt van show hondjes is jou mening mag je ook hebben daar is niks mis mee.

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mol schreef:
amiwoods schreef:
@idoo schreef:
Mol schreef:dit is lijnteelt

Voor lijnteelt moet je dus echt aan broerxzustercombinaties denken?
broer x zus is inteelt.
dit is een kleinkind van half broer en zus combinatie met alleen de vader als overeenkomst.
maar een hele lichte lijnteelt.
:wink:
met een COI van 19,1 % noem jij lichte lijnteeld knap hoor :ok:
hoe noem je dit dan
http://www.british-bullmastiffs.co.uk/c ... astiff.dbw

vanaf welke COI spreek jij dan van lijnteelt en vanaf welke van inteelt???

ff ter verduidelijking onze planning...

obv een 10generatie afstamming
in ons eerste nest had ik een COI van 15.625% op een bepaalde reu (en daaropvolgende honden 9.375, 9.375, 9.375 waarbij die honden me natuurlijk ook aanspreken :wink:), lijnteelt dus, dichtbij genoeg om het eea vast te leggen......(mede ook vanwege andere honden die daar ook nog in voorkomen......)
dit vind ik dus niet echt "zware" lijnteelt

ons komende nest zal als hoofdmoot lijnteelt zijn op een compleet andere hond, hierbij heb ik dan een COI van 25% (andere honden (ook zeker gezien de invloed belangrijk) 22.265, 17.180, 14.062, 12.695, 12.5)

en in mijn ogen duidelijke inteelt voor de toekomst komt er hier eenmalig een nest met een COI op een bepaalde reu van 42.1875% (andere honden (gaat een oom-nicht combi worden) 40.625, 21.093, 21.093, 20.312) waar ik zelf graag mijn nieuwe sportreu uit wil houden, dat is ook de reden dat ik daarvoor eenmalig zo kort terug ga op die lijn, de lijn spreekt me aan, en mijn andere nesten zijn op andere delen van die lijn gefokt, dus ook met eigen fok van daarvoor kan ik met die reu verder zonder problemen (ohja, qua gezondheid weet ik dat t "goed" zit omdat er eerder (bij fokkers die ik vertrouw over de eerlijkheid daarover en van wat ik gewoon zelf heb kunnen volgen/zien) redelijk kort is terug gefokt op deze lijnen zonder problemen......de fokker van die teef die ik hiervoor ga gebruiken weet dit ook en is het met me eens/staat er achter om deze combi te doen)
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

pat klopt dit dan?

bij inteelt kruist men 2 zeer nauw verwante dieren aan elkaar, zoals bv. broer/zus, vader/dochter, zoon/moeder

en lijnteelt is dan dat de verwantschap wat verder weg ligt, bv. zoals neef/nicht, neef/tante, oom/nicht.

vind het overigens wel moeilijk, dit.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

lies schreef:pat klopt dit dan?

bij inteelt kruist men 2 zeer nauw verwante dieren aan elkaar, zoals bv. broer/zus, vader/dochter, zoon/moeder

en lijnteelt is dan dat de verwantschap wat verder weg ligt, bv. zoals neef/nicht, neef/tante, oom/nicht.

ja dat klopt :ok:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Mol
Zeer actief

crutz schreef:
Mol schreef:
amiwoods schreef:
@idoo schreef:
Voor lijnteelt moet je dus echt aan broerxzustercombinaties denken?
broer x zus is inteelt.
dit is een kleinkind van half broer en zus combinatie met alleen de vader als overeenkomst.
maar een hele lichte lijnteelt.
:wink:
met een COI van 19,1 % noem jij lichte lijnteeld knap hoor :ok:
hoe noem je dit dan
http://www.british-bullmastiffs.co.uk/c ... astiff.dbw

vanaf welke COI spreek jij dan van lijnteelt en vanaf welke van inteelt???

ff ter verduidelijking onze planning...

obv een 10generatie afstamming
in ons eerste nest had ik een COI van 15.625% op een bepaalde reu (en daaropvolgende honden 9.375, 9.375, 9.375 waarbij die honden me natuurlijk ook aanspreken :wink:), lijnteelt dus, dichtbij genoeg om het eea vast te leggen......(mede ook vanwege andere honden die daar ook nog in voorkomen......)
dit vind ik dus niet echt "zware" lijnteelt

ons komende nest zal als hoofdmoot lijnteelt zijn op een compleet andere hond, hierbij heb ik dan een COI van 25% (andere honden (ook zeker gezien de invloed belangrijk) 22.265, 17.180, 14.062, 12.695, 12.5)

en in mijn ogen duidelijke inteelt voor de toekomst komt er hier eenmalig een nest met een COI op een bepaalde reu van 42.1875% (andere honden (gaat een oom-nicht combi worden) 40.625, 21.093, 21.093, 20.312) waar ik zelf graag mijn nieuwe sportreu uit wil houden, dat is ook de reden dat ik daarvoor eenmalig zo kort terug ga op die lijn, de lijn spreekt me aan, en mijn andere nesten zijn op andere delen van die lijn gefokt, dus ook met eigen fok van daarvoor kan ik met die reu verder zonder problemen (ohja, qua gezondheid weet ik dat t "goed" zit omdat er eerder (bij fokkers die ik vertrouw over de eerlijkheid daarover en van wat ik gewoon zelf heb kunnen volgen/zien) redelijk kort is terug gefokt op deze lijnen zonder problemen......de fokker van die teef die ik hiervoor ga gebruiken weet dit ook en is het met me eens/staat er achter om deze combi te doen)
hahahah wat en verhaal zeg als ik volgens de COI ga kijken vind ik honden hoger dan 45% inteelt zegmaar,maar ik vindt dat je pas echt over inteelt kan spreken als er daadwerkelijk broer,zus vader,dochter moeder,zoon combinaties bij komen.

Mol
Zeer actief

lies schreef:pat klopt dit dan?

inderdaad,opa kleindochter enz word verstaan onder indirecte inteelt
half broer half zus is ook indirect.

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mol schreef:hahahah wat en verhaal zeg als ik volgens de COI ga kijken vind ik honden hoger dan 45% inteelt zegmaar,maar ik vindt dat je pas echt over inteelt kan spreken als er daadwerkelijk broer,zus vader,dochter moeder,zoon combinaties bij komen.

had dit verhaal eigenlijk getypt omdat jij aangaf dat je een COI van 19,1 toch wel meer dan lichte lijnteelt vond.............maar dat is dus zeg maar gewoon lijnteelt en dan voor jou vanaf ongeveer 45 inteelt.......(dan zit je idd aan vader/dochter combi te denken.....)
Diana
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Doggen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Diana »

Ik vind dit heel erg intressant he.
Dus als ik van mijn teef aan moederskant, omdat ik die lijn heel mooi vind en dan daar weer de vaderkant, als ik daar een hond van zou gebruiken zou dat lijnteelt zijn toch?
En als ik nu een nakomeling van die vader neem, die komt dan dus ook uit een andere teef weer he.
Dan is het denk ik outcross??
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
http://WWW.HARDIAS.NL
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”