Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

PRA lijst voor serieuse fokkers van de Saarloos wolfhond.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Maru schreef:In de eerste plaats ben ik geen "soldaat van de rv". Ik reageer op eigen houtje. Daarnaast kan ik rustig verklaren, dat mijn reu (E.E.M.) nog steeds perfect ziet, ondanks dat beweert wordt dat hij 100% PRA heeft. Vreemd, omdat zijn ouders door de ECVO-artsen meerdere keren vrij gegeven zijn.
Dit is niet hatelijk bedoeld hoor , maar ik ben mijn leven lang een werkman geweest en kan niet zo netjes en beleeft iets uitbrengen zoals jij of Willy doen , dus het kan wel eens cru over komen ik kan alleen maar vermelden wat ik denkt en op de manier zo als het leven mij gevormt heeft.
Begrijpt mij goed Ruud , ik heb meer vermeld dat mijn mail en foto's en adres op de websites staan , ik breng gedachten en ideeen uit , dus ik kan fouten maken en dan kan de hele wereld daar op in haken .
Maar goed , de PRA .

Zie je wel Ruud dat jij echt niets snapt van PRA .Dat bewijst wel dat jij er aan mee gewerkt hebt om jouw hond E.E.M die nog nooit vrij is gegeven te gebruiken voor de fok . jij schrijft .

....ondanks dat beweert wordt dat hij 100% PRA heeft. Vreemd, omdat zijn ouders door de ECVO-artsen meerdere keren vrij gegeven zijn.......

Heb jij wel eens gehoord van dragerschap Ruud , mijn Blinden PRA hond Tican met zijn blinden PRA zus komen uit een moeder die ook klinisch vrij is . Even nu wat gegevens alleen voor jou (ik zou graag de laatste ECVO uitslag van de moeder van jouw hond E.E.M willen zien daar gaan hele vreemde geruchten over).

De oma van jouw E.E.M is levkaya , zij is wel een zus van mijn blinden PRA hond Bruno , althans ze hebben de zelfde vader , en Levkaya heeft wel een niet vrij gegeven kind in een ander nest , ach Ruud ziet nu toch is in de populatie is vergeven van dragers en lijders .
Laten we elkaar nu recht in de ogen kijken en doet jullie werk roep de hele populatie op om te spiegelen.
Gr Bert.
PS ik heb een hond gekend zonder ogen verwijderd ivm glaucoom , maar de hond zag na de operatie nog alles.
Mika
Actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mika »

Stenka schreef:
Maru schreef: Tenslotte, mijn eerste SWH heeft nooit een epileptische aanval gehad. Hoe dat verhaal in de wereld is gekomen, is mij onbekend, maar ik heb dat nooit beweerd.
Ruud
Ach Ruud,weet je, ik wens jullie veel plezier daar in jullie eigen droomwereld in het Noorden van het land,dat jullie er maar heel gelukkig mogen worden en veel gezonde pupjes mogen krijgen.

Gr. Christa
HIHIHI Zegge gaan we het noorden hier ff afkraken????
Fryslân boppe!!
[url=http://www.ofwolftemper.nl]HEE JIJ, HIER KLIKKEN!!!!!
[/url]
Stenka
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Stenka »

Mika schreef: HIHIHI Zegge gaan we het noorden hier ff afkraken????
Fryslân boppe!!
Zou niet durven ,m'n overgrootouders kwamen uit Friesland.

Gr. Christa
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Zodat waren best weer leerzame reacties .
Ik start weer op met het gene waar ik mee op gestart ben , het fokken voor en met gezonde honden .

We hebben dus wel door een ingrijpend ERG onderzoek in Utrecht er achter kunnen komen bij een SWH v/d RV met voorlopig niet vrij dmv hyper reflectie dat dat met 100% zekerheid erfelijke aantasting van beide ogen aan het netvlies is en dat de hond gedeeltelijk blind was , dus functie verlies .
De term voorlopig niet vrij en Hyper reflectie is ook het beeld van PRA , alleen om een slag om de arm te houden geven ze voorlopig niet vrij tot dat ze zien dmv in de latere jaren spiegelen (klinisch) of een 2e keer een juiste NarfstromERG onderzoek dat het progressief (verergert) is , maar vrij krijgen ze voor 99% nooit , of de hond moet wat stipjes hebben ipv hyper reflectie.

Het is algemeen bekend door de uitbreng van de RV zelf dat er voor de NVSWH verder geen SWH’s bestaan buiten hun RV.
Verder wordt er door de RV heden geen lijst meer naar buiten gebracht van honden met de erfelijke progressie=degeneratie aan de Retina=netvlies waar de een gedeeltelijk blind van is en de ander totaal blind.
Zoals ik al eerder vermelde er zijn al nakomelingen van SWH’s vermengt met binnen en buiten de RV. Zelf wil de RV dat niet .
Maar goed er waren verleden jaar verschillende dekkingen met honden v/d RV met de honden van buiten , helaas heeft dat niet gepakt . In de wandel gangen heb ik vernomen dat er nog meer honden v/d RV in gezet worden , en om zo gezond mogelijke honden te hebben voor de fok plaatst ik hier onder weer de lijst met honden v/d RV die bij mij bekend zijn als niet vrij gegeven (bedoelende voorlopig niet vrij t/m officieel niet vrij ) . Zonder toestemming van eigenaars mag ik geen namen noemen .
Maar het minste wat ik doen kan is een lijst geven van geboorte datums van niet vrij geven honden, met als extra er bij de hoofdletter van het nest , dat maakt het makkelijker dmv clubmatch blaadjes enz om te kunnen zien om welk nest het gaat.
Als je een hond hebt met die hoofdletter en geboortedatum en je hond is of was vrij of is nooit gespiegeld , dan weet je in ieder geval die vader en moeder van dat nest zijn minimaal drager van het PRA gen , plus je weet dat een nestgenoot/ten niet vrij is ge geven .
Ik weet wel welke honden het zijn , en als de RV zegt dat ik lieg wil ik gaarne de namen noemen en dan moeten zij maar bewijzen met de Raad van Beheer er bij of ik ongelijk hebt . Maar je moet er toch niet aan denken wat er nog naar boven komt als er nog plm 250 SWH's v/d 300 SWH v/d NVSWH nog gespiegeld moeten worden . In iedere geval zitten in deze lijst hier onder minstens 15 echte PRA lijders bij met klinisch (spiegelen)Progressie.

Het is te hopen dat dit jaar een gunstig en vruchtbaar jaar wordt , en dat mijn lijstje er toe bij draagt dat de evt geboren hondjes zo gezond mogelijk zullen zijn .
Gr Bertus.

PS ik kan schrijf foutjes gemaakt hebben , maar dan verneem ik het wel van de RV. Ik heb de lijst ook in het begin van deze topic aan gepast.
Nr … geboren.
1) 7-november-1986 . H.H. van . A
2) 24-maart-1986 . S.S. van . A
3) 7-september-1988 . N.A.C.N
4) 14-maart-1993 . L.L.v.L.O
5) 14-maart-1993 . L.L.v.L.O
6) 14-maart-1993 . L.L.v.L.O
7) 28-juni-1995 . K.
8) 28-juni-1995 . K.
9) 25-oktober-1991 . Katja (Katja K.A.K.Jearim)
10) 8-juli-1993 . Bruno (Tabruka Talahasji von Ortduinen)
11) 3-december-1994 .Onix. (Silac Scovyx Sawoduwi)
12) 26-juli-1994 . I.I.Tim
13) 8-december-1995 .E.E.Tim
14) 2-juni-1996 . Tican (Noconah.S.N Ticanaf)
15) 2-juni-1996 . Shalako (Nocon.S.Naduah Shalako)
16) 14-februari-1999 . V.
17) 15-maart-1998 . E.E.Tim
18) 13-mei-1999 . T.T.Tim.
19) 28-april-1999 . Y.Y.Tim
20) 14-oktober-1997 . V.
21) 29-januari-1998 . M.M.Tim
22) 24-november-2001 . E.E.M
23) 21-mei-2001 . H.H.v.S
24) 21-mei-2001 . H.H.v.S
Laatst gewijzigd door idorh op 17 jan 2006 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:Zodat waren best weer leerzame reacties .
Ik start weer op met het gene waar ik mee op gestart ben , het fokken voor en met gezonde honden .

We hebben dus wel door een ingrijpend ERG onderzoek in Utrecht er achter kunnen komen bij een SWH v/d RV met voorlopig niet vrij dmv hyper reflectie dat dat met 100% zekerheid erfelijke aantasting van beide ogen aan het netvlies is en dat de hond gedeeltelijk blind was , dus functie verlies .
De term voorlopig niet vrij en Hyper reflectie is ook het beeld van PRA , alleen om een slag om de arm te houden geven ze voorlopig niet vrij tot dat ze zien dmv in de latere jaren spiegelen (klinisch) of een 2e keer een juiste NarfstromERG onderzoek dat het progressief (verergert) is , maar vrij krijgen ze voor 99% nooit , of de hond moet wat stipjes hebben ipv hyper reflectie.

Het is algemeen bekend door de uitbreng van de RV zelf dat er voor de NVSWH verder geen SWH’s bestaan buiten hun RV.
Verder wordt er door de RV heden geen lijst meer naar buiten gebracht van honden met de erfelijke progressie=degeneratie aan de Retina=netvlies waar de een gedeeltelijk blind van is en de ander totaal blind.
Zoals ik al eerder vermelde er zijn al nakomelingen van SWH’s vermengt met binnen en buiten de RV. Zelf wil de RV dat niet .
Maar goed er waren verleden jaar verschillende dekkingen met honden v/d RV met de honden van buiten , helaas heeft dat niet gepakt . In de wandel gangen heb ik vernomen dat er nog meer honden v/d RV in gezet worden , en om zo gezond mogelijke honden te hebben voor de fok plaatst ik hier onder weer de lijst met honden v/d RV die bij mij bekend zijn als niet vrij gegeven (bedoelende voorlopig niet vrij t/m officieel niet vrij ) . Zonder toestemming van eigenaars mag ik geen namen noemen .
Maar het minste wat ik doen kan is een lijst geven van geboorte datums van niet vrij geven honden, met als extra er bij de hoofdletter van het nest , dat maakt het makkelijker dmv clubmatch blaadjes enz om te kunnen zien om welk nest het gaat.
Als je een hond hebt met die hoofdletter en geboortedatum en je hond is of was vrij of is nooit gespiegeld , dan weet je in ieder geval die vader en moeder van dat nest zijn minimaal drager van het PRA gen , plus je weet dat een nestgenoot/ten niet vrij is ge geven .
Ik weet wel welke honden het zijn , en als de RV zegt dat ik lieg wil ik gaarne de namen noemen en dan moeten zij maar bewijzen met de Raad van Beheer er bij of ik ongelijk hebt . Maar je moet er toch niet aan denken wat er nog naar boven komt als er nog plm 250 SWH's v/d 300 SWH v/d NVSWH nog gespiegeld moeten worden . In iedere geval zitten in deze lijst hier onder minstens 15 echte PRA lijders bij met klinisch (spiegelen)Progressie.

Het is te hopen dat dit jaar een gunstig en vruchtbaar jaar wordt , en dat mijn lijstje er toe bij draagt dat de evt geboren hondjes zo gezond mogelijk zullen zijn .
Gr Bertus.

PS ik kan schrijf foutjes gemaakt hebben , maar dan verneem ik het wel van de RV. Ik heb de lijst ook in het begin van deze topic aan gepast.
Nr … geboren.
7) 28-juni-1995 . K.
8) 28-juni-1995 . K.
20) 14-oktober-1997 . V.
Ik heb nog even geteld , hoe we het ook draaien en keren en wat er ook voor excusen gezocht worden , de RV had een blanco volmacht voor fokken en wij mochten ons er niet mee bemoeien , zij maken de dienst uit met fokken en welke honden.
Ze hebben met 7 SWH's gefokt die PRA hebben in een populatie van maar 300 stuks.
Ik weet nog een 8e maar dat moet ik nog uit zoeken.
Gr Bertus.
Laatst gewijzigd door idorh op 17 jan 2006 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Het staat als een paal boven water dat jouw honden PRA hebben Bertus. En het kán ook niet anders of er zitten meer lijders binnen het bestand van de RV. Het zou een unicum zijn dat de enige vier lijders die er ooit geboren zijn toevallig alle vier bij jou terecht zijn gekomen.

Maar, ik kan me voorstellen dat er binnen de RV weerstand bestaat tegen het plakken van het plaatje PRA op honden met lichte hyperreflektie zonder dat dit zich ogenschijnlijk verder ontwikkelt.

Wat ik echter weer totaal niet begrijp is waarom er niet op een duidelijke, georganiseerde manier door de RV gekeken wordt hoe het bestand er nu precies voor staat, dmv. jaarlijks spiegelen van het hele bestand en het uitvoeren van goede ERG´s op de honden met lichte hyperreflektie of erger. Ik kan er met mijn pet niet bij dat blijkbaar alleen maar wordt ingezet op het DNA-onderzoek, simpelweg omdat dit nog heel lang kan duren voordat er werkbare resultaten op tafel komen.

Ook begrijp ik niet waarom er niet meer onderzocht wordt aangaande deze blijkbaar veel voorkomende lichte hyperreflektie. Het is onbegrijpelijk dat er mensen zijn met honden met lichte hyperreflektie die beweren dat hun hond perfekt zicht heeft als een ERG bij zo´n hond duidelijk funktie-verlies aangeeft.

Mochten jouw gedachtes over de stand van zaken mbt. PRA binnen het bestand van de RV in de richting van de waarheid zitten dan zou het ras er allerbelabberdst voorstaan. En ik kan me niet voorstellen dat jij met jouw gegevens er zo ver naast zit dat er totaal geen sprake is van oogproblemen.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Het staat als een paal boven water dat jouw honden PRA hebben Bertus. En het kán ook niet anders of er zitten meer lijders binnen het bestand van de RV. Het zou een unicum zijn dat de enige vier lijders die er ooit geboren zijn toevallig alle vier bij jou terecht zijn gekomen.

Maar, ik kan me voorstellen dat er binnen de RV weerstand bestaat tegen het plakken van het plaatje PRA op honden met lichte hyperreflektie zonder dat dit zich ogenschijnlijk verder ontwikkelt.

Wat ik echter weer totaal niet begrijp is waarom er niet op een duidelijke, georganiseerde manier door de RV gekeken wordt hoe het bestand er nu precies voor staat, dmv. jaarlijks spiegelen van het hele bestand en het uitvoeren van goede ERG´s op de honden met lichte hyperreflektie of erger. Ik kan er met mijn pet niet bij dat blijkbaar alleen maar wordt ingezet op het DNA-onderzoek, simpelweg omdat dit nog heel lang kan duren voordat er werkbare resultaten op tafel komen.

Ook begrijp ik niet waarom er niet meer onderzocht wordt aangaande deze blijkbaar veel voorkomende lichte hyperreflektie. Het is onbegrijpelijk dat er mensen zijn met honden met lichte hyperreflektie die beweren dat hun hond perfekt zicht heeft als een ERG bij zo´n hond duidelijk funktie-verlies aangeeft.

Mochten jouw gedachtes over de stand van zaken mbt. PRA binnen het bestand van de RV in de richting van de waarheid zitten dan zou het ras er allerbelabberdst voorstaan. En ik kan me niet voorstellen dat jij met jouw gegevens er zo ver naast zit dat er totaal geen sprake is van oogproblemen.
Kijk Wil ze geven wel toe op hun website dat er veel bij de RV retina atrofie heerst , alleen ze vermelden de P van Progressief er niet bij. En dat zit er wel degelijk in het ras , maar de Retina Atrofie is net zo ernstig en op de zelfde manier vererfelijk als de klassieke PRA.
De een is blind en de ander voor de helft.
Kijk maar op hun website daar zie je 3 ERG curves die alleen geschikt zijn voor pre operatie Cataract, de 1 is van een voorlopig niet vrije SWH , daar vermelden ze van de hond kan goed zien.
Maar zo moet je het niet verklaren !!!!!! nee ze moeten een ERG curve van een klinisch gezonde hond er bij zetten als vergelijking en dan moet je kijken of er zicht vermindering is (functie verlies)bij de SWH met voorlopig niet vrij , dat blind worden komt met de loop van de jaren wel als de hond lang genoeg leeft..
Nou dan staan er nog 2 ERG curvers de 1 is van 2003 en is met zeer helder licht een ERG shot gemaakt en dan zie je al dat de hond al bijna blind is , die hele kleine piekjes zijn van spier en zenuw trekjes om dat de hond niet onder narcose was , en de 2e v/d zelfde hond is van 2004 en nu kan je zien dat die blind is.
Is de hond evt een jaar of 5 of 6 dan moet je er van uit gaan dat de eindfase met haar plm 9e a 10e jaar ader en bloedvaten verdunning te zien is.
Voor die tijd als de hond met plm 2 jaar hyperreflectie krijgt . dan krijg je in de loop van de jaren iets meer reflectie maar dat valt klinisch haast niet meer te zien maar dan is de hond wel zo goed als blind , want verhoogde reflectie is het afsterven van de foto cellen .
Gr Bertus.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:Zodat waren best weer leerzame reacties .

Gr Bertus.

Nr … geboren.
7) 28-juni-1995 . K.
8) 28-juni-1995 . K.
20) 14-oktober-1997 . V.
Hoe kan dat nou???? :denken: eerst komt er een topic v/d Nederlandsevereniging van Saarlooswolfhonden, met een link naar iets dat we allemaal moeten lezen , en ineens is die foetsie :19: .

Maar het kan zijn dat die zo terug komt omdat hun link niet werkte.
Maar ik ben wel nieuwschierig naar hun beschrijving van 30 jaar wel en wee om in 30 jaar 300 SWH's te fokken (dat is hun populatie)die helemaal vrij zijn van erfelijke afwijkingen en allemaal stuk voor stuk kern gezond zijn .
Dus Ruud kom op met je link .
Gr Alber.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Jij bedoelt deze link?: http://82.92.9.116/nvswh/docs/BDDocumen ... AFE402C3B5}

Die link werkt wel, je moet alleen ook die nummers die er achter staan mee kopïeren.

Wat was hij snel met weghalen hè?

Ik wilde je nav. wat er in die link vermeldt wordt, nl. dat er binnen de RV geen PRA voorkomt, vragen of jou blinde honden nu door die RV gefokt zijn of door zo´n vreselijke bastaardfokker die alleen maar honden met allerlei vreselijke afwijkingen schijnt te fokken die natuurlijk volgens de RV binnen de RV niet voorkomen.

Dus samenvattend Bertus, zijn jouw vier blinde SWH´s die overduidelijk PRA hebben nu gefokt door de RV of zijn die van buiten de RV?
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Jij bedoelt deze link?

Wat was hij snel met weghalen hè?

Ik wilde je nav. wat er in die link vermeldt wordt, nl. dat er binnen de RV geen PRA voorkomt, vragen of jou blinde honden nu door die RV gefokt zijn of door zo´n vreselijke bastaardfokker die alleen maar honden met allerlei vreselijke afwijkingen schijnt te fokken die natuurlijk volgens de RV binnen de RV niet voorkomen.

Dus samenvattend Bertus, zijn jouw vier blinde SWH´s die overduidelijk PRA hebben nu gefokt door de RV of zijn die van buiten de RV?
Mijn 4 SWH met PRA zijn van uit de NVSWH.
Ik heb er zelfs contracten voor moeten tekenen dat zij het fokbeleid doen en fokpartners aanwijzen.
Dat geld ook voor de Stekeblinden PRA lijder nest zus van mijn Tican .
Gr Bertus.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:
Wil de hond schreef:Dus samenvattend Bertus, zijn jouw vier blinde SWH´s die overduidelijk PRA hebben nu gefokt door de RV of zijn die van buiten de RV?
Ik heb er zelfs contracten voor moeten tekenen dat zij het fokbeleid doen en fokpartners aanwijzen.
Gr Bertus.
Waarom zou de RV dan zo vast houden aan hun krampachtig ontkennen van het voorkomen van PRA binnen hun populatie? En zou het nu echt zo zijn dat slechts jouw vier honden plus de zus van Tican PRA hebben en er verder geen enkele hond van de RV PRA heeft. PRA is toch erfelijk, dan moet dat toch in de populatie zitten?

Ze geven nu wel toe dat er een Retina-afwijking voorkomt bij hun honden, maar omdat binnen de nu 4 jaar dat ze bij enkele van die honden regelmatig oogonderzoek doen, beweren ze dat het dan geen Progressieve Retina Atrofie is maar een onbekende afwijking.

Ik kan me nog levendig herinneren hoe Dr. Aguirre me uitlegde dat hij een onderzoek heeft gedaan naar PRA binnen de Cocker Spaniel en dat hij daar veel honden bij tegenkwam met eenzelfde beeld als nu bij veel SWH´s gezien wordt maar dat die Cocker dus wel op latere leeftijd, vanaf ongeveer elf jaar, wel degelijk progressief werden en uiteindelijk dus stekeblind. Het zou me niets verbazen als in de toekomst gaat blijken dat zo´n zelfde beeld bij de SWH te zien zal zijn. Mede omdat de afwijking die bij veel SWH´s van binnen de RV gezien wordt wel degelijk erfelijk is.

Waarom zouden autoriteiten op dit gebied eigenlijk beweren dat hyperreflektie met een erfelijke komponent wel degelijk PRA is, zelfs als het ogenschijnlijk stilstaat? Zouden die doktoren dan zo dom zijn?
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
idorh schreef:
Wil de hond schreef:Dus samenvattend Bertus, zijn jouw vier blinde SWH´s die overduidelijk PRA hebben nu gefokt door de RV of zijn die van buiten de RV?
Gr Bertus.
Waarom zou de RV dan zo vast houden aan hun krampachtig ontkennen van het voorkomen van PRA binnen hun populatie? En zou het nu echt zo zijn dat slechts jouw vier honden plus de zus van Tican PRA hebben en er verder geen enkele hond van de RV PRA heeft. PRA is toch erfelijk, dan moet dat toch in de populatie zitten?

Ze geven nu wel toe dat er een Retina-afwijking voorkomt bij hun honden, maar omdat binnen de nu 4 jaar dat ze bij enkele van die honden regelmatig oogonderzoek doen, beweren ze dat het dan geen Progressieve Retina Atrofie is maar een onbekende afwijking.

Ik kan me nog levendig herinneren hoe Dr. Aguirre me uitlegde dat hij een onderzoek heeft gedaan naar PRA binnen de Cocker Spaniel en dat hij daar veel honden bij tegenkwam met eenzelfde beeld als nu bij veel SWH´s gezien wordt maar dat die Cocker dus wel op latere leeftijd, vanaf ongeveer elf jaar, wel degelijk progressief werden en uiteindelijk dus stekeblind. Het zou me niets verbazen als in de toekomst gaat blijken dat zo´n zelfde beeld bij de SWH te zien zal zijn. Mede omdat de afwijking die bij veel SWH´s van binnen de RV gezien wordt wel degelijk erfelijk is.

Waarom zouden autoriteiten op dit gebied eigenlijk beweren dat hyperreflektie met een erfelijke komponent wel degelijk PRA is, zelfs als het ogenschijnlijk stilstaat? Zouden die doktoren dan zo dom zijn?
Als eerste plaats is er natuurlijk wel 100% PRA bij hun eigen onderzochte honden, en een er van is notabene een klein kind E....van onze blinde PRA SWH Katja. dus haar moeder Shiva was al drager, en de vader drager Ljubotin van de blinde kleindochter E....van Katja is weer de vader van de PRA niet vrij gegeven teef T...waar een nestje mee gefokt is, de teef T.... komt weer uit Bronja die weer een zus is van mijn PRA lijder Tican.

Dat ze het zo krampachtig volhouden heeft te maken, dat 90% van de plm 300 SWH's v/d RV de kennel naam dragen van de voorzitter en zijn vrouw, en dat de meeste fokhonden van de laatste 25 jaar ook weer van hun zijn. met de vele honden die op hun naam staan.
Als ze alles laten spiegelen , dan komen er nog zeker 25 lijders van PRA er bij, en dan hangen ze, ik denk zelfs dat ze dan rechtzaken aan hun broek krijgen van leden die denken gezonde honden te hebben.
Maar ze zijn dan ook hun aanzien en macht kwijt, en ze sleuren de bestuursleden mee en hun hof Keurmeester J.. de G....

Gr Bertus.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”