Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Navelbreuk!!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Maria schreef: de vergelijking met de mens vind ik erg goed. want als mens zijnde mag jezelf in nederland onbeperkt voortplanten en in de natuur wordt er ook gewoon voortgeplant zonder dat er een test of wat dan ook voorkomt.
Maria.
Jazeker, het is een erg goede vergelijking, kinderen worden doorgaans ook in grote getalen geboren en verkocht waarmee de verantwoording bij de nieuwe eigenaars komt te liggen :roll: . Ouders van kinderen houden zelf die verantwoordelijkheid en zadelen niemans anders daar mee op. Uitzonderingen daargelaten. En ik ken ook mensen die zich wel laten testen wanneer er erfelijke ziektes voorkomen (en zich dus NIET (zomaar) voortplanten).
Afbeelding
bullegie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bullegie »

Als wij bij de tibetaanse spaniels zullen gaan stoppen met fokken met een navelbreukje dan kunnen we stoppen met het ras.

Gr. Maria.[/quote]

geldt ook voor de shis-tzu
knuffels en een poot :)
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

ik heb ook het idee dat het er aan ligt hoe ruw een teef ermee omgaat.
een pup die net geboren is en nog met de placenta vast hangt in het geboorte kanaal wordt soms heel ruw heen en weer geslingerd.
dan hangt ie dus met het hele gewicht aan de navelstreng. altijd bij die pups zie ik een navelbreuk. knip ik die meteen even los hebben ze het niet.
ik heb 1 teef die niet rustig in de kist blijft en begint te lopen zodra er een pup aan komt. die pups zien eerst alle hoeken van de kamer :wink:
ze heeft zelf geen breuk, en ook de reuen die ik met haar gebruikte niet.
de laatste keer ook weer. 2 heb ik er losgeknipt hebben geen navelbreuk en de 3de heeft ze zelf gedaan, die heeft een navelbreuk. niet extreem en wel gesloten nu maar wel een bultje aan de buiten kant overgehouden.
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja dan zou je ook kunnen zeggen, waarom fokken met een teef die dit keer op keer veroorzaakt?

hoe dan ook er is ook een erfelijke factor en men kan wel blijven zeggen, ja dat zit in ons ras, zo krijg je het er ook niet uit iig....
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Bij de shih tzu komt een navelbreuk heel erg vaak voor, dat het bijna normaal is geworden. Ik ben wel van mening dat het wel degelijk erfelijk kan zijn, maar dat het ook te maken heeft met hoe de pup van de moederkoek gescheiden wordt. Ik heb bij een vriend is geholpen met een bevalling, de teef had eerder pups gehad, een nest van 8, daarvan hadden er 5 een navelbreuk. De teef kreeg met dezelfde reu een nest, van 6, ik hielp toen met de bevalling, en geen enkele pup had een breukje. Misschien toeval zullen sommige zeggen, maar het heeft er wel degelijk mee te maken hoe de pup gescheiden wordt van de moederkoek.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ailena schreef:Bij de shih tzu komt een navelbreuk heel erg vaak voor, dat het bijna normaal is geworden. Ik ben wel van mening dat het wel degelijk erfelijk kan zijn, maar dat het ook te maken heeft met hoe de pup van de moederkoek gescheiden wordt. Ik heb bij een vriend is geholpen met een bevalling, de teef had eerder pups gehad, een nest van 8, daarvan hadden er 5 een navelbreuk. De teef kreeg met dezelfde reu een nest, van 6, ik hielp toen met de bevalling, en geen enkele pup had een breukje. Misschien toeval zullen sommige zeggen, maar het heeft er wel degelijk mee te maken hoe de pup gescheiden wordt van de moederkoek.
Jij had er dan misschien geen invloed op maar ik vind het wel héél vreemd om dezelfde combinatie te gaan doen als je 5 pups met een navelbreuk had!
Als het nu wel 100% erfelijk was geweest ?

Navelbreukje klinkt wel heel onschuldig maar het is dus wel het niet goed sluiten van de buikwand. Als daardoor pups geboren worden met hun ingewanden eruit is het dus niet zo onschuldig als het lijkt.

Ik ben het wel met anderen eens dat ze zeggen dat je niet op alles kunt selecteren. Zeker niet bij hele kleine rassen maar je kunt er op zijn minst rekening mee houden en proberen het uit te sluiten.
Navelbreuk is niet iets wat bij een ras hoort.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Ailena schreef:Bij de shih tzu komt een navelbreuk heel erg vaak voor, dat het bijna normaal is geworden. Ik ben wel van mening dat het wel degelijk erfelijk kan zijn, maar dat het ook te maken heeft met hoe de pup van de moederkoek gescheiden wordt. Ik heb bij een vriend is geholpen met een bevalling, de teef had eerder pups gehad, een nest van 8, daarvan hadden er 5 een navelbreuk. De teef kreeg met dezelfde reu een nest, van 6, ik hielp toen met de bevalling, en geen enkele pup had een breukje. Misschien toeval zullen sommige zeggen, maar het heeft er wel degelijk mee te maken hoe de pup gescheiden wordt van de moederkoek.
Jij had er dan misschien geen invloed op maar ik vind het wel héél vreemd om dezelfde combinatie te gaan doen als je 5 pups met een navelbreuk had!

Navelbreukje klinkt wel heel onschuldig maar het is dus wel het niet goed sluiten van de buikwand. Als daardoor pups geboren worden met hun ingewanden eruit is het dus niet zo onschuldig als het lijkt.

Ik ben het wel met anderen eens dat ze zeggen dat je niet op alles kunt selecteren. Zeker niet bij hele kleine rassen maar je kunt er op zijn minst rekening mee houden en proberen het uit te sluiten.
Daar ben ik het ook zeker mee eens. Ik zal ook nooit fokken met een reu of teef die veel (grote) navelbreuken doorgeeft. In mijn eerste nestje van 5 zat 1 teefje met een navelbreukje. Ze zijn nu 8 maanden en dat teefje dr navelbreukje is nu zo groot als een halve doperwt.
Daar heb ik dus geen problemen mee, zeker omdat de ouders en op 1 na de grootouders ook geen navelbreuken hebben.
Ik probeer het dus wel zover mogelijk uit te sluiten, maar het is niet mijn hoofdprioriteit.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Ailena schreef:
sirene schreef:

Daar ben ik het ook zeker mee eens. Ik zal ook nooit fokken met een reu of teef die veel (grote) navelbreuken doorgeeft. In mijn eerste nestje van 5 zat 1 teefje met een navelbreukje. Ze zijn nu 8 maanden en dat teefje dr navelbreukje is nu zo groot als een halve doperwt.
Daar heb ik dus geen problemen mee, zeker omdat de ouders en op 1 na de grootouders ook geen navelbreuken hebben.
Ik probeer het dus wel zover mogelijk uit te sluiten, maar het is niet mijn hoofdprioriteit.
met zo'n hond zou ik dus al iet meer fokken simpel weg om het totaal it te bannen, want nu hou je het er simpel weg in en ben je willens en wetens je ras aan het verneuken

mol :8):
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Mol schreef:met zo'n hond zou ik dus al iet meer fokken simpel weg om het totaal it te bannen, want nu hou je het er simpel weg in en ben je willens en wetens je ras aan het verneuken

makkelijk praten als het geen issue is in het ras waar jij je passie voor hebt :roll:

je moet het proberen uit te bannen maar je hoeft niet gelijk alles weg te gooien omdat een hond een breukje heeft :19: door er verantwoord mee om te gaan kan je het uitbannen zonder gelijk alle honden met een breukje uit te sluiten voor je fok, geduld en kennis is hierbij een schone zaak en dan hoef je niet gelijk een ras weg te gooien :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Mol
Zeer actief

Podenji schreef:
Mol schreef:met zo'n hond zou ik dus al iet meer fokken simpel weg om het totaal it te bannen, want nu hou je het er simpel weg in en ben je willens en wetens je ras aan het verneuken

makkelijk praten als het geen issue is in het ras waar jij je passie voor hebt :roll:

je moet het proberen uit te bannen maar je hoeft niet gelijk alles weg te gooien omdat een hond een breukje heeft :19: door er verantwoord mee om te gaan kan je het uitbannen zonder gelijk alle honden met een breukje uit te sluiten voor je fok, geduld en kennis is hierbij een schone zaak en dan hoef je niet gelijk een ras weg te gooien :wink:
je fokt alleen maar met honden die geen gebreken vertonen

Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:

Inderdaad. Als ik niet zou fokken op het hebben van een klein navelbreukje kan ik wel ophouden, zoveel zie je dat bij de shih tzu. En nu kunnen sommige mensen wel zeggen van "dan maar stoppen als het toch al gedoemd is :blah: " Maar bij de shih tzu is dit niet een levensbedreigend iets. Je ziet het overigens ook steeds minder, en inderdaad, geduld hebben. Ik ban het zoveel mogelijk uit, dan zal het gewoon op een dag niet meer voorkomen.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:je fokt alleen maar met honden die geen gebreken vertonen

een exterieurfout is in feite ook een gebrek :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Mol
Zeer actief

Podenji schreef:

een exterieurfout kan je ook als gebrek zien :wink:
moet je ook niet mee fokken

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Podenji schreef:

foute oren dan mag dat wel? is ook een exterieurfout :wink:
Hutsje
Zeer actief

Mol schreef:
Podenji schreef:

Entropion dan?
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Podenji schreef:

Nou ja, wat een onzin zeg!
Waar haal ik die perfecte hond vandaan dan ?
(van welk ras dan ook)

Ik kan me ook nog iets herinneren van spreidtenen en foute oren...
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mol
Zeer actief

Podenji schreef:
Mol schreef:
Podenji schreef:

foute oren dan mag dat wel? is ook een exterieurfout :wink:
waar het uit eindelijk om gaat is dat je niet fokt met een eigenschap die veel en heel veel lijden kan veroorzaken in de volgen of daar op volgende generatie.
een navel bruik kan bij de hond op zich al veel elende veroorzaken zoals bijvoorbeelt darm verzakking.
en om dat te gaan roepen een extreur fout is ook een gebrek, ja joh helemaal mee eens echter heeft een foute oordracht nikt te maken met een genetish defect.

en dan Jessica entropion, heb je in meerdere varianten een vererfelijke deze is inderdaad erfelijk en een variant die onstaat door te veel rimpel op het voorhoofd. dus met de 1 zou ik niet fokken met de ander weer wel.

waar ik ook niet mee zou fokken zijn honden die totaal niet meer in contrast staan met het geen wat ze moeten zijn, om het terug te refecteren op me eigen ras, teven die geen teven uiterlijk meer hebben, honden die gewoon weg TE veel voorborst missen en TE beladen zijn in de spier massa.

waar ik ook niet mee zou fokken een lichte verkorting in de ellepijp of onder arm, karper rug, te korte staart, over beet, en als het ras het niet toelaat onder voorbeet.
zelf in me eigen ras zou ik met een te grote onder voorbeet niet fokken.

een hond die simple weg niet aan mijn eisen zou voldoen wordt hier niet mee gefokt.
neem hotlips van mij echt wel een hele goeie hond maar voldoet niet aan mijn eisen en is nooit mee gefokt.

Mol
Zeer actief

sirene schreef:
Mol schreef:
Podenji schreef:

(van welk ras dan ook)

joh is dat zo nou vertel me eens meer dan? kom maar op
spritenen heeft met namen de groei en gewicht te maken, de oren is de dracht die aan genomen word na het wissellen ik heb geen 1 hond waar de oren te geroot van zijn hoor.

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:waar het uit eindelijk om gaat is dat je niet fokt met een eigenschap die veel en heel veel lijden kan veroorzaken in de volgen of daar op volgende generatie.
een navel bruik kan bij de hond op zich al veel elende veroorzaken zoals bijvoorbeelt darm verzakking.
en om dat te gaan roepen een extreur fout is ook een gebrek, ja joh helemaal mee eens echter heeft een foute oordracht nikt te maken met een genetish defect.
foute oordracht kan ook wel degelijk doorvererven waardoor het rastype ook kan verminderen/ veranderen dus daar moet je ook van weg proberen te fokken.
heel leuk dat mensen dan oren gaan plakken e.d. maar dat hoort natuurlijk niet zo want daarmee belazer je in feite alleen jezelf .
net als idd navelbreuken kunnen geopereerd worden maar feit is dat de hond het wel had en het doorkan vererven net als geplakte oren,foute oordracht zal niet tot lijden leiden maar is niet gewenst, en we willen toch allemaal gezonde en rastypische honden fokken?

ik wil alleen maar zeggen dat als je er verantwoord mee omgaat dat het helemaal niet tot ergere problemen zal leiden en dat je er zelfs van weg kan fokken, wat elke verantwoorde fokker zal proberen te doen.
Mol
Zeer actief

Podenji schreef:
Mol schreef:waar het uit eindelijk om gaat is dat je niet fokt met een eigenschap die veel en heel veel lijden kan veroorzaken in de volgen of daar op volgende generatie.
foute oordracht kan ook wel degelijk doorvererven waardoor het rastype ook kan verminderen/ veranderen dus daar moet je ook van weg proberen te fokken.
heel leuk dat mensen dan oren gaan plakken e.d. maar dat hoort natuurlijk niet zo want daarmee belazer je in feite alleen jezelf .
net als idd navelbreuken kunnen geopereerd worden maar feit is dat de hond het wel had en het doorkan vererven net als geplakte oren,foute oordracht zal niet tot lijden leiden maar is niet gewenst, en we willen toch allemaal gezonde en rastypische honden fokken?

ik wil alleen maar zeggen dat als je er verantwoord mee omgaat dat het helemaal niet tot ergere problemen zal leiden en dat je er zelfs van weg kan fokken, wat elke verantwoorde fokker zal proberen te doen.
dus jij trekt een navelbreuk gelijk aan een foute oordracht wie neemt zich zelf nou in de maling, kom op zeg,het 1 weegt wel even heel wat zwaarder dan het ander.

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:dus jij trekt een navelbreuk gelijk aan een foute oordracht wie neemt zich zelf nou in de maling, kom op zeg,het 1 weegt wel even heel wat zwaarder dan het ander.

nee dat doe ik niet, die conclusie trek jij :wink: ik heb dat niet geschreven :ok:
Mol
Zeer actief

Podenji schreef:
Mol schreef:dus jij trekt een navelbreuk gelijk aan een foute oordracht wie neemt zich zelf nou in de maling, kom op zeg,het 1 weegt wel even heel wat zwaarder dan het ander.

nee dat doe ik niet, die conclusie trek jij :wink: ik heb dat niet geschreven :ok:
Podenji schreef: heel leuk dat mensen dan oren gaan plakken e.d. maar dat hoort natuurlijk niet zo want daarmee belazer je in feite alleen jezelf .
net als idd navelbreuken kunnen geopereerd worden maar feit is dat de hond het wel had en het doorkan vererven net als geplakte oren,
maak ik er toch echt uit op hoor

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
sirene schreef:
Mol schreef:
Podenji schreef: een exterieurfout kan je ook als gebrek zien :wink:

(van welk ras dan ook)

spritenen heeft met namen de groei en gewicht te maken, de oren is de dracht die aan genomen word na het wissellen ik heb geen 1 hond waar de oren te geroot van zijn hoor.

Het ging mij er alleen maar om dat je zegt dat je met een exterieurfout niet moet fokken. Iedere hond heeft wel fouten dus je kan nooit alles uitsluiten.
Zoals je nu doet lijkt het net alsof alle fouten van andere honden uitsluitend zijn en van jouw honden nou net niet. Dat is wel een beetje apart hè ?

Bij een ander zou je zeggen dat ze niet moeten fokken als een hond spreidtenen krijgt door zijn bouw en gewicht neem ik aan ? :roll:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hutsje
Zeer actief

Mol schreef: en dan Jessica entropion, heb je in meerdere varianten een vererfelijke deze is inderdaad erfelijk en een variant die onstaat door te veel rimpel op het voorhoofd. dus met de 1 zou ik niet fokken met de ander weer wel.

een hond die simple weg niet aan mijn eisen zou voldoen wordt hier niet mee gefokt.
neem hotlips van mij echt wel een hele goeie hond maar voldoet niet aan mijn eisen en is nooit mee gefokt.

En hoe weet je dan wanneer het wel en niet erfelijk is?

Ik was in de veronderstelling dat Hotlips leeggebleven was en dat ze daarom herplaatst zou worden?
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Podenji schreef:

Podenji schreef: heel leuk dat mensen dan oren gaan plakken e.d. maar dat hoort natuurlijk niet zo want daarmee belazer je in feite alleen jezelf .
net als idd navelbreuken kunnen geopereerd worden maar feit is dat de hond het wel had en het doorkan vererven net als geplakte oren,

fijn voor jou , maar dat staat er niet
als je weet wat je doet dan maakt het niet uit als je een hond gebruikt met een navelbreukje, ligt aan zijn achterlijnen en de achterlijnen van de teef die je gebruikt, en de verdere gezondheid van een hond, als dat allemaal inorde is zie ik geen reden om een hond met eenklein navelbreukje uit te sluiten van de fok, zeg maar net als dat je een HD-B hond wel kan gebruiken op een HD-A hond , even kort door de bocht maar misschien is dat voorbeeld wat duidelijker voor je .
een hond met een kleine exterieurfout maar met supergezonde en typische achterlijnen zal ikook niet uitsluiten voor de fok maar je moet wel een passende combi hebben en de fout niet gaan verergeren of behouden.
Mol
Zeer actief

Podenji schreef:
Mol schreef:
Podenji schreef:

fijn voor jou , maar dat staat er niet
als je weet wat je doet dan maakt het niet uit als je een hond gebruikt met een navelbreukje, ligt aan zijn achterlijnen en de achterlijnen van de teef die je gebruikt, en de verdere gezondheid van een hond, als dat allemaal inorde is zie ik geen reden om een hond met eenklein navelbreukje uit te sluiten van de fok, zeg maar net als dat je een HD-B hond wel kan gebruiken op een HD-A hond , even kort door de bocht maar misschien is dat voorbeeld wat duidelijker voor je .
een hond met een kleine exterieurfout maar met supergezonde en typische achterlijnen zal ikook niet uitsluiten voor de fok maar je moet wel een passende combi hebben en de fout niet gaan verergeren of behouden.
sorry hoor maar je gaat appels met peren vergelijken HD is niet alleen erfelijk en ik zou het erg op prijs stellen als je het dan ook niet zo doet over komen.
dat jij fokt met honden die een erfelijke afwijking hebben moet jij weten en dat jij dan gaat lopen ropen het izt verder iet in de lijn is jou goed recht dat jij vergeet dat jij het dan verders in de lijn fokt is een feit maar even zo goed ben ik dan ook blij dat jij niet in het zelfde ras zit als ik want hoe jij redeneerd is gewoon weg struisvogel eigenscahap en ik meen dat als ik zeg ik zou bij jou met deze redenatie geen hond kopen.
het is te zot voor woorden dat jij een navelbreuk gelijkzet aan een foute oor dracht en vergelijkt met HD 2 dingen die totaal niet vergelijkbaar zijn aan...
maar ged ieder zijn ding, ik zou er niet mee fokken simpel weg dat de complikaties die het met zich mee kan brengen teveel rizico zijn.
ik fok niet eens met een honde die te weinig voor borst heeft kan je na gaan waar onze wegen al schijden ik fok voor verbetering niet voor vermeerdering

Mol
Zeer actief

Hutsje schreef:
Mol schreef: en dan Jessica entropion, heb je in meerdere varianten een vererfelijke deze is inderdaad erfelijk en een variant die onstaat door te veel rimpel op het voorhoofd. dus met de 1 zou ik niet fokken met de ander weer wel.

Ik was in de veronderstelling dat Hotlips leeggebleven was en dat ze daarom herplaatst zou worden?
waner een pup overmatige rimpeling vertoont is de kans op entropion 70% en hotlips is nog noooooooooit gedekt zal ik als ik jou was je bronnen toch nog eens na gaan.

Mol
Zeer actief

sirene schreef:
Mol schreef:
sirene schreef:
Mol schreef: moet je ook niet mee fokken

(van welk ras dan ook)

Het ging mij er alleen maar om dat je zegt dat je met een exterieurfout niet moet fokken. Iedere hond heeft wel fouten dus je kan nooit alles uitsluiten.
Zoals je nu doet lijkt het net alsof alle fouten van andere honden uitsluitend zijn en van jouw honden nou net niet. Dat is wel een beetje apart hè ?

Bij een ander zou je zeggen dat ze niet moeten fokken als een hond spreidtenen krijgt door zijn bouw en gewicht neem ik aan ? :roll:
nee je legt me nu worden in de mond ik zeg dat je met erfelijke eigenschappen die fout zijn niet moet fokken.

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef: ik fok voor verbetering niet voor vermeerdering

ja joh en ik wel :roll: lekker blijven concluderen Mol , doe je ontzettend goed , maar niet heus :ok: maar je hebt er geen snars van begrepen wat ik bedoelde, geeft niets maar ik leg het niet nog meer uit
Hutsje
Zeer actief

Mol schreef:
Hutsje schreef:

waner een pup overmatige rimpeling vertoont is de kans op entropion 70% en hotlips is nog noooooooooit gedekt zal ik als ik jou was je bronnen toch nog eens na gaan.

Hoe komen Labradors dan aan entropion?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”