Lilo luistert erg goed. Voor een podenco luistert ze zelfs waanzinnig goed. Ik roep, en ze komt. In 99 van de 100 gevallen komt ze ook *direct*, dus ze draait zich om en racet naar me toe. Frolicje erin, brave meid, en dan mag ze weer lekker gaan spelen of ze blijft keurig rustig staan om weer aangelijnd te worden. Helemaal geweldig dus. *Maar*
Ze loopt standaard ontzettend ver van me weg. Ze komt ook uit zichzelf regelmatig even terug voor een aai of een koekje, dat is het punt niet, maar terwijl andere honden binnen een cirkel van zeg, twintig meter van de baas blijven, is die cirkel bij haar wel honderd of tweehonderd meter. (Ik had haar 'Stipje' moeten noemen, Stipje aan de Horizon
Ze luistert ook goed als ze ergens niet heen mag, komt keurig terug van de bevroren slootkant of bij gaten in omheiningen als ik 'NEE!' roep. Maar probleem blijft dat ze soms zo allejezus ver weg een gat in een omheining ziet. Vanochtend dook ze dus de volkstuintjes in, kwam ook weer braaf terug door hetzelfde gat in het hek toen ik *eindelijk* ook bij dat gat was en haar riep.
Maar mijn twijfel is dus: durf ik haar op meer plekken los te laten, of blijf ik het houden bij de weinige plaatsen waar ze naar mijn idee 'veilig' los kan? Het is zo dubbel om haar de eerste tien minuten in het park aangelijnd te houden omdat er binnen Lilo-afstand uitgangen uit het park zijn, terwijl zij ook lekker met Jack en andere hondjes over het eerste veld wil rennen. Wat ik natuurlijk ook kan doen is haar al bij me roepen als ze verder dan twintig meter van me weg loopt, maar dan kan ik blijven roepen en dan gaat de lol van het hierkomen er waarschijnlijk van af.
Raar probleem he? Ze luistert in het algemeen beter dan Jack (Jack wil nog wel eens treuzelen als hij een interessant luchtje heeft gevonden of gewoon voorlopig *niet* komen als hij denkt dat hij ergens een koekje kan bietsen), maar Jack kan bijna overal los, want die komt gewoon wel, of wacht een eindje verder op me, die doet geen enge dingen (meer) en kan ook even uit het zicht verdwijnen zonder dat ik me zorgen maak.