Mensen zeggen soms tegen mij dat een hond ook gewoon een rashond kan zijn omdat er zoooooveeeel rassen zijn dat er altijd wel wat tussen zou moeten zitten naar je smaak. Dat is dus helaas niet zo in mijn geval. Ik hou van bepaalde rassen omdat ik hun kwaliteiten kan waarderen maar loop altijd tegen hetzelfde probleem aan. Beperktheid. Beperkt zijn in uiterlijk, taal en expressie, intelligentie, gedragseigenschappen en ga zo door. Ik hou van een hond met pit, een slimme hond, een hond die in alles de hondentaal kan spreken en een hond die geen expliciet karakter heeft.
Waar ik zelf zo van baal is dat elk ras zo ontzettend toegespitst is dat er eigenlijk meer verloren is gegaan dan dat er gewonnen is. Waar is de expressie in het lichaam van een bulldog, de beschermdrift en pit in veel jachthonden, de aanpassingsvaardigheid in veel herders, de normale omgang met dieren in veel terriers en ga zo maar door. Ik mis het zo en wil een hond die dat wel heeft.
Neem Cleo, een hondje zonder specifiek doel en zonder specifieke functie maar ze kan en heeft alles. Ze zal je verdedigen en waakt indien nodig, speelt en is lief met kinderen, kan extreem goed haar verhaaltje overbrengen aan de honden op straat en dus ook erg goed met honden omgaan. Ze kan ontzettend hard rennen omdat haar lichaam perfect is zonder een overdrijving. Ze kan springen, blaffen, behendigheid, rustig zijn in huis, bezoek binnenhalen vol enthousiasme maar wel op haar strepen staan en een eigen ikje houden. Heerlijk!
Dan is er Dapper, die mist al behoorlijk wat door de kruising die hij is. Hij is te lomp, te scherp op honden, te dom om echt makkelijk te leren maar verder toch ook nog heel gematigd in veel punten gelukkig.
Wuilus had ook veel wat ik kon waarderen en doordat ze een miks van 3 rassen was miste ze vooral niet erg veel van alles wat een hond kan zijn. Door de herder en de bouvier was ze echter te scherp, te grof en te bruut in haar verdediging. Toch had ze veel nog wel, werklust, lief met kinderen en dieren (op teven na) en rustig in huis. Maar ze was al beperkt.
Vinden jullie het niet verschrikkelijk zonde dat het fokken van rassen eigenlijk niets meer is dan het extreem naar voren brengen van het ene en het vooral laten verdwijnen van al het andere dat een hond zou kunnen zijn. Ik wil zo graag een hond met alles zonder extreme kantjes waar de nadruk op is gelegd. Mijn apporterende lieve hond moet wel goed waken, hij moet wel leuk met kinderen zijn en hij moet daarnaast ook goed met honden om kunnen gaan. Niet extreem leuk met mensen en kinderen maar een drama met andere dieren/honden. Hij moet keihard kunnen rennen en een half uur naast de fiets moet een scheet zijn. Toch moet hij niet alleen aan konijnen denken tijdens het rennen en ook lekker met mij kunnen spelen.
Ik ben bang dat ik echt alleen op kruisingen en dus allrounders kan vallen

Veel rashonden komen op mij totaal gefucked over :N: Een jachthond die helemaal dol staat te zijn aan een riem omdat de werklust eraf druipt, een border die om me heen circelt en onze honden negeert voor een bal, een terrier die alles aanvliegt dat kleiner is en beweegt, een rotweiler die geen bezoek meer accepteerd, een weimeraner die maar gaat trillen omdat hij eigenlijk alleen maar wil rennen en jagen, een staff die bij de aanblik van een andere hond totaal doordraait en zijn eigen teef maar afrost om wat kwijt te raken etc. De Ierse setter die Martijn in huis heeft gehad die gewoon vastliep als hij een eend in de gracht zag waardoor hij eigenlijk hier in de straat non-stop aan het setten was, ze zijn zo dom, zo ontzettend zielig door hun beperkingen dat ik ze niet meer leuk kan vinden