Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overmatig schooigedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Overmatig schooigedrag

Ongelezen bericht door Femmel »

Hoi Allemaal,

Sinds een tijdje vertoont Joy overmatig schooigedrag, alles maar dan ook werkelijk alles wat ze doet staat in het teken van eten. Ze staat alleen maar op om te schooien en zelfs vanaf haar plek ligt ze met superlieve ogen en opgetrokken oortjes aan te kijken.

Even lekker spelen is leuk maar zodra we het wagen om ook maar 1x "goed zo" te zeggen, vliegt ze weg van het spel richting kelderkast (waar ze al zeker 4 maanden niets uit heeft gekregen :roll: ) en is niet meer aan het spelen te krijgen.

Tijdens de wandelingen krijgt ze van ons al zeker een jaar niets meer, maar daardoor zijn andere mensen juist NOG leuker geworden. Ze duikt er op af en steekt meteen de snuit onder de jas, kijkt een keer lief en ze heeft de eerste "oh's" en "ah's" alweer te pakken... Gelukkig krijgt ze meestal alleen een aai over haar bol, alleen van 1 echtpaar krijgt ze een snoepje als we hen tegenkomen.

Uiteraard willen we dit gedrag aan pakken, want het is gewoon niet leuk meer. Niets geven of gewoon negeren helpt niet, gisteren heeft ze vanaf 13.30u liggen piepen, mopperen, lief kijken, pootjes geven omdat ze haar eten van 17.00u al wilde hebben!!

Sinds vrijdag hebben we de afspraak gemaakt om haar naar haar plaats te sturen als ze schooit met als gevolg dat ze het hele weekend zo'n beetje op haar plaats heeft gelegen omdat ze alleen maar opstaat om te schooien... Vind het zo zielig!

Daarnaast hebben we afgesproken dat als ze wat krijgt, op de tijden dat wij vinden dat ze iets mag hebben, dat ze het dan alleen nog maar in haar bak krijgt. Dit kreeg ze al 90% van de tijd, maar ook die laatste 10% moeten we er nu bij trekken..

Wie heeft er nog tips voor ons?? Ik kan met name tips gebruiken die het schooien vanaf haar plaats tegenaan, want ook al ligt ze op haar plaats ze blijft piepen, mopperen en kijken... Ik probeer het zoveel mogelijk te negeren, maar na anderhalf uur ben ik zelf zo gefrustreerd dat ik toch begin te bulderen "En nou is het verdorie afgelopen!!". :N:

Ik wil haar niet de hele dag naar haar plaats sturen en ik wil ook niet elke keer boos op haar zijn, krijg er zelf ook echt een rotgevoel van. Maar dat schooigedrag moet ECHT aangepakt worden. Ze is altijd een schooihondje geweest, maar sinds ze 5,5kg is afgevallen lijkt het wel of ze geelhonger (gilhonger?) heeft...
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

:denken: Hoeveel eet jouw hond?
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Misschien heeft ze gewoon wel echt honger. Belle had dit ook heel erg nadat ik haar minder ben gaan voeren na haar castratie (moest wel minder voeren, want ze werd anders dik). Zij schooide dan wel niet, maar was buiten altijd op zoek naar iets eetbaars. Ik heb een tijd sperziebonen door haar eten gedaan als maagvulling. De laatste tijd gaat het ook beter, sinds ze voor de helft versvlees eet.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ik geloof ook zeker dat Joy ECHT honger heeft, ze is zelfs begonnen met buiten stokken te eten...

Ze krijgt overigens 2x per dag een volle beker seniorbrok, heb een tijdje 3x per week Duck gegeven maar als je dan ziet hoeveel ze poept en hoe het er uit ziet (geel, zacht en met een "slijmjasje"). Ik heb dan ook het idee dat ze er niet goed tegen kan en te weinig voedingsstoffen uit de Duck haalt. Ze heeft vorige week dinsdag voor het laatst Duck gehad en sinds gisteren is haar ontlasting eindelijk weer goed gelukkig.

Ze heeft erg gevoelige darmen en ook sperziebonen bezorgen haar diarree waardoor ze nog meer af gaat vallen en 27kg vinden we voor haar het ideale gewicht.

Ik wil haar nu even op de brok houden, zodat haar darmen tot rust kunnen komen. Hoop dat daarmee het schooigedrag ook wat af gaat nemen, ben haast geneigd haar weer meer eten te geven maar weet dat dat ten koste zal gaan van haar gewrichten... Ook niet de bedoeling natuurlijk.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Hou oud is Joy?
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Joy is 9 jaar oud.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

Lemony
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lemony »

Is er géén andere seniorenbrok waar Joy wel genoeg aan heeft, want als ze zo´n honger heeft dat is toch zielig dus gewoon ffe met de da overleggen of naar een hele goede dierenspeciaalzaak gaan.

Maar het lekkertje hoef je toch niet helemaal uit te sluiten een biscuitje of een creamcracker is lichtverteerbaar en daar zijn ze dol op.
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou inderdaad iets van maagvulling willen hebben voor Joy. Ze krijgt inmiddels alweer tweeenhalf jaar de Hill's seniorbrok lam/rijst. Ik heb al vaak moeten wisselen van voer in de voorliggende periode omdat ze uiteindelijk elke keer weer allergisch werd voor het voer wat ze kreeg (diarree). Omdat het nu al tweeenhalf jaar goed gaat durf ik niet zomaar te switchen.

Meer eten geven is geen optie omdat ze nu eindelijk op het ideale gewicht zit.

Als tussendoortje krijgt ze stukjes rijstewafel en soms wat kliekjes avondeten (gestoomde vis, yoghurt, brocolli, fussili e.d.).

Ik heb het vermoeden dat het echt een combinatie is van een gedragsprobleem (wat ik zelf in de hand heb gewerkt) en echte honger. Ik zal niet beweren dat ik absoluut geen schuld heb aan dit gedrag, zoals ik het nu doe doe ik het eigenlijk al 9 jaar. Maar ik had er waarschijnlijk ook rekening mee moeten houden dat Joy (haar stofwisseling) wel veranderd in de loop der tijd. :19:
Groetjes,

Femke

Afbeelding

sharpei-girl
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door sharpei-girl »

tja als ze echt honger heeft is het een logische reactie dat ze om eten vraagt vind ik...
vervelend is het wel natuurlijk,voor beide partijen op deze manier...

sterkte ermee,ik hoop dat je gauw een oplossing vind :ok:
Afbeelding

bescherm dieren tegen beesten!!!
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Tja ik moet eerlijk zeggen dat ik hele principe van een senior brok me niet aanstaat.
Je zou kunnen overwegen om je hond op compleet vers vlees te zetten, daar zit alles in wat Joy nodig heeft en ik vermoed dat ze er ook genoeg van kan eten zonder dik te worden.
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Femmel schreef: heb een tijdje 3x per week Duck gegeven maar als je dan ziet hoeveel ze poept en hoe het er uit ziet (geel, zacht en met een "slijmjasje"). Ik heb dan ook het idee dat ze er niet goed tegen kan en te weinig voedingsstoffen uit de Duck haalt.
Dat kan een ontgiftingsreactie zijn, gebeurt wel meer als je van brok naar vers overschakelt. Na een tijdje moet dat weer beter gaan. Ik zou dan ook helemaal overschakelen en niet 3x per week, nu moeten de darmen zich steeds weer aanpassen en als ze al gevoelige darmen heeft kan dat misschien ook problemen geven.
Je zou evt. probiotica (goede bacteriën) kunnen bijgeven om de darmflora te versterken. In capsules of tussendoor bvb wat Kefir of Biogarde yoghurt geven.
Of probeer eens een andere variant van Duck (wel een compleetversie) of een ander merk waar ze het beter op doet.
Ik heb hier trouwens ook een seniorhond (13) met gevoelige darmen die het uitstekend doet sinds hij volledig op vers staat. :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Femmel schreef:Ik zou inderdaad iets van maagvulling willen hebben voor Joy. :
als je trek / honger hebt, helpt een glas water toch ook niet ?
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Zoie schreef:
Femmel schreef:Ik zou inderdaad iets van maagvulling willen hebben voor Joy. :
Het vult wel een beetje natuurlijk, maar dat duurt idd maar kort.
Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

tja als ze echt honger heeft is het een logische reactie dat ze om eten vraagt vind ik...
vervelend is het wel natuurlijk,voor beide partijen op deze manier...
Daarom vind ik het ook zo zielig voor haar. Ze heeft echt honger en dan krijgt ze van mij op haar kop omdat ze aan het schooien is?
Tja ik moet eerlijk zeggen dat ik hele principe van een senior brok me niet aanstaat.
Je zou kunnen overwegen om je hond op compleet vers vlees te zetten, daar zit alles in wat Joy nodig heeft en ik vermoed dat ze er ook genoeg van kan eten zonder dik te worden.

Ik heb het ook overwogen, maar twijfel of het het hongergevoel voldoende wegneemt? Daarnaast moet ik dan op zoek naar een ander merk omdat ze op de Duck dus niet goed reageert. Heb in het begin ook bv. de Duck Rund-Lever-Kip en de Duck Rund compleet geprobeerd en dat ging niet echt lekker. Met de lam/rijst waren er geen problemen, maar inmiddels helaas wel. Ik ga toch nog eens een andere soort KVV overwegen, maar wil er wel iets brok naast blijven geven vanwege de vakanties bv.
Dat kan een ontgiftingsreactie zijn, gebeurt wel meer als je van brok naar vers overschakelt. Na een tijdje moet dat weer beter gaan. Ik zou dan ook helemaal overschakelen en niet 3x per week, nu moeten de darmen zich steeds weer aanpassen en als ze al gevoelige darmen heeft kan dat misschien ook problemen geven.
Je zou evt. probiotica (goede bacteriën) kunnen bijgeven om de darmflora te versterken. In capsules of tussendoor bvb wat Kefir of Biogarde yoghurt geven.
Of probeer eens een andere variant van Duck (wel een compleetversie) of een ander merk waar ze het beter op doet.
Ik heb hier trouwens ook een seniorhond (13) met gevoelige darmen die het uitstekend doet sinds hij volledig op vers staat.
Ik denk niet dat het een ontgiftingsreaktie is.. Ze staat sinds juli 2005 op 3x per week Duck wat met de Lam-rijst versie eigenlijk direkt goed is gegaan. Heb toen overwogen om haar helemaal op de Duck te zetten, maar dat is voor ons gezien het financiele plaatje geen optie. Inmiddels heb ik vernomen dat Duck 1 van de duurste KVV's is, dus we moeten gewoon op zoek naar een betaalbare KVV waar ze goed op reageert.

Even ter aanvulling (heb dit bericht op 2 fora gezet dus moet ook een beetje switchen tussen wat ik waar heb geschreven :wink: ): De vele gele zachte ontlasting in een slijmjasje is begonnen na een periode van 2 weken heftige diarree in december. Heel af en toe had ze wel goede ontlasting, vorige week dinsdag heeft ze voor het laatst Duck gehad en nu heeft ze sinds afgelopen maandag eindelijk weer goede ontlasting :cheer: .
Wat bedoel je hiermee? :19:
Ik ben serieus op zoek naar een oplossing waardoor Joy geen/minder honger meer heeft maar niet weer aan gaat komen.

Ik snap dat een glas water niet helpt maar dat is toch logisch? Als je ideeen hebt voor iets waar je toch een vol(daan) gevoel van krijgt maar wat niet aanzet, dan graag! :ok:
Groetjes,

Femke

Afbeelding

Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Ideetje : veel groentes geven?
In Carnibest Light is de verhouding groentes b.v. ook hoger dan bij de 'normale' varianten. Het zet niet aan maar vult wel de maag en iets te verteren.
Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Dankjewel! :ok:

Op het andere forum had ik ook al als tip gekregen om gewoon komkommer, brocolli, winterpeen, appel e.d. als extra te geven. Wist niet dat er ook Carnibest Light bestond, stond volgens mij niet op de oude site (maar kan me vergissen)? :19: Maar het klinkt me wel goed in de oren!!

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!! Tips blijven uiteraard wel welkom.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”