ik heb niet het hele topic gelezen, maar wil toch iets zeggen
Een week nadat sien loops was geweest werd ik nog aangesproken door een reueigenaar die haar hond niet meer los kon laten omdat sien loops was geweest. Het probleem speelt dus wel degelijk de volle drie weken, en eigenlijk nog langer.
Mijn honden zijn gewend drie a vier uur per dag los te lopen. Ik kan hier gewoon nergens lopen waar ik zeker weet dat ik geen reu tegen kom. Sien minimaal drie weken aan de lijn houden, ik vind het nogal wat. En dat twee maal per jaar, ik vraag me dan serieus af of ze gecastreerd niet beter af is.
Gisteren ben ik voor de tweede keer een man met een loopse teef in den hout tegen gekomen, een officiële losloopplek omgeven door drukke wegen. Dat vind ik ook van de zotte.
In de duinen lopen heb ik zowel met zoë destijds en nu met sien wel gedaan. Uiteraard probeer ik dan zoveel mogelijk problemen te voorkomen, maar helemaal gelukt is het niet.
En nu nog iets over de reuen en reueneigenaren. Mijn ervaring is dat reuen idd heel erg kunnen verschillen in hun drive een loopse teef op te zoeken. Er zijn er die zo meelopen, die als je ze even aanlijnt honderd meter verderop weer los lunt laten, en er zijn er ook die als ze ook maar iets geroken hebben de kuierlatten nemen en gewoon niet meer luisteren.
Reueneigenaren rageren meestal naar gelang: van eeen bedankje dat ik even gewaarschuwd heb, tot en met echt boos. Tsja.
Mijn persoonlijke mening: ligt het probleem hier nu werkelijk helemaal alleen bij de teveneigenaar ? Of, moet ik het anders zeggen, moeten alle teven hier tijdens hun loopsheid aan de lijn blijven, omdat er een paar reuen zijn die werkelijk oncotroleerbaar gevaarlijk gedrag gaan vertonen ?
Nog weer anders. Stel ik loop met spok in de duinen, kom een vol loopse teef tegen. Dan kan ik hem idd aanlijnen en naar huis. Niet leuk, maar dat is een wandeling. De volgende wandeling kom ik die teef niet weer tegen. Ik vind dat een te overzien probleem.
Als de teveneigenaar dan ook nog zijn best doet het hele probleem te voorkomen, door me te ontwijken, of te waarschuwen enz. dan zal het maar een paar keer per jaar fout gaan. Als het al fout gaat. Maar de keren dat ik het probleem heb gehad is altijd in druk losploopgebied waar mensen probleemloos met hun loopse teef menen te moeten lopen. Wat ik idd ook van de zotte vind.
Maar als spok werkelijk zo oncotroleerbaar was als sommige reuen hier blijken te zijn, zou ik serieus overwegen hem te castreren. Het risico dat hij dan ergens het uitlaatbos uitloopt is me dan te groot. Overal drukke wegen hier, er lopen ook teveneigenaren langs uitlaatplekken met hun loopse teef, dus dat zou mij dan te link zijn.
Nou ja, ik ben er zelf nog niet helemaal uit, maar dat ik het een giga-groot probleem vind mag duidelijk zijn.