Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mot

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Mot

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Vraagje.

Op vrijdagochtend lopen we altijd samen met Brams vriendinnetje plus haar baasje. Dat doen we nu zo'n twee maanden.

In de buurt loopt ook een Labrador die nogal opdringerig is naar teefjes, en dat is dan netjes gezegd. Voordat we gingen lopen met Tara (Brams vriendin) was er niks aan de hand tussen Bruno (de lab) en Bram. Ze zagen elkaar niet eens.

Bruno is uiteraard ook erg opdringerig naar Tara en Bram pikt dat niet. Het is al een paar keer tot een confrontatie gekomen waarbij Bruno is afgedropen.

Inmiddels krijgen Bruno en Bram ook mot als we alleen lopen (ze kennen elkaar dus inmiddels). Bram wil Bruno niet in z'n buurt en geeft dat duidelijk aan. Bruno luistert niet en komt heel dominant aangestormd. Bram verandert in een wilde wolf en Bruno druipt af.

Moet ik dit zo laten of ingrijpen? Ik grijp nu niet echt in, maar loop snel door en leid Bram af. Dit duurt wel enkele seconden en dan is er al mot geweest. We komen Bruno overigens niet vaker dan twee keer in de week tegen: een keer met Tara en een keer zonder Tara.

Het liefste zou ik Bruno uit de weg gaan, maar dat is onmogelijk langs de Kromme Rijn (smalle paden). Even aanlijnen lijkt me handig, maar ik weet zeker dat zijn baas dat niet doet. Het is een best mens hoor, maar ze laat Bruno wel gewoon de schrik van de teefjes zijn (en het is ook nog eens een vriendin van die vrouw waar ik ruzie mee heb, dus gesprekken hebben we niet :wink: ). Alleen Bram aanlijnen leidt alleen maar tot meer problemen. Ik heb dat gezien bij een vrouw die haar teefje aanlijnde, Bruno werd toen nog vervelender.

Heb ik dan nog andere opties? Is de kans groot dat dit tot een serieuze vechtpartij gaat leiden?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Als jij je hond aanlijnt omdat je denkt dat het kleunen wordt, dan heeft zij de hare maar bij zich te houden. Dat zou ik haar gewoon even fijntjes duidelijk maken :pffff:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Als jij je hond aanlijnt omdat je denkt dat het kleunen wordt, dan heeft zij de hare maar bij zich te houden. Dat zou ik haar gewoon even fijntjes duidelijk maken :pffff:
Oei, nog even en ik heb met iedereen mot.

Geen andere opties? :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Ik geloof niet dat ik aan zou lijnen als die mevrouw hem los zou laten lopen. Vaak gaat het sneller fout als één van de honden losloopt en de ander aangelijnd is.
Ik denk dat ik op de manier door zou gaan hoe je nu doet. Afleiden en doorlopen. Tenzij Bram ook als een gek op de andere hond af zou stuiven en niet meer af te leiden is. Dan zou ik hem wel aanlijnen en de andere hond blokken als die in de buurt zou komen . Bij eventueel ruzie maken: hard gaan gillen! :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Er loopt hier ook een reu die het op bepaalde teefjes voorzien heeft (niet op Saar, die is echt te klein en te min voor hem gelukkig). Moos kent deze teefjes al vanaf dat hij 8 maanden was, en ziet ze meerdere keren per week. Als deze reu voor de 10e keer loeihard op een van de teefjes af komt rennen, en ze keihard blaffend omver beukt dan grijpt Moos ook in.

Ik laat dan gaan omdat Moos wat dat betreft heel duidelijk is; hij hangt eventjes met een giga snauw in de nek van die reu, en dan hoeft hij vervolgens alleen maar tussen de teef in kwestie en die reu in te gaan staan en dan is het klaar.

Alleen Moos en de reu gaan verder prima samen. Niks aan de hand, ook niet met andere teefjes in de buurt. Het is echt alleen als hij teefjes loeihard omver gaat beuken, waardoor die teefjes steeds banger worden, dat Moos corrigeert. Bovendien is het een vaste gelegenheidsroedel waar we dus al 3 jaar in lopen :wink:

Aanlijnen van Bram zou ik niet doen; vaak wordt het inderdaad nog vervelender als een van de twee aan de riem zit. Kan je Bram afleiden voordat hij die lab ziet, en hem dan laten volgen en zo meeloodsen?
Dat doe ik met Moos als we een super-stoere andere reu tegenkomen waar ik even geen zin in heb.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Marie-José schreef:Ik geloof niet dat ik aan zou lijnen als die mevrouw hem los zou laten lopen. Vaak gaat het sneller fout als één van de honden losloopt en de ander aangelijnd is.
Ik denk dat ik op de manier door zou gaan hoe je nu doet. Afleiden en doorlopen. Tenzij Bram ook als een gek op de andere hond af zou stuiven en niet meer af te leiden is. Dan zou ik hem wel aanlijnen en de andere hond blokken als die in de buurt zou komen . Bij eventueel ruzie maken: hard gaan gillen! :mrgreen:
Ben het niet met je eens :wink: Ik snap dat het dan vaker fout gaat, maar zoals het nu gaat, loopt het eerdaags ook in de soep. Die mevrouw zal haar opdringerige hond gewoon bij zich moeten houden, nogal asociaal om je andere hond naar een aangelijnde hond toe te laten stuiven.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef:
Oei, nog even en ik heb met iedereen mot.

Geen andere opties? :mrgreen:
Ik zou Bram aanlijnen en de mevrouw toeroepen haar hond ook bij Bram weg te houden omdat het anders vechten wordt. Als ze dat niet wil zou ik de Lab wegbrullen en eventueel weghouden met mijn voet.

Maar ik heb geen Bram, ik heb Buffy en bij Buffy doe ik het zo, want anders heb ik geen controle. Ik ga dan uit van een hond die blijft komen, ook al heeft je eigen hond duidelijk gemaakt geen contact te willen. Ik heb geen zin in gaten in mijn hond maar ook niet in de andere hond.

Anne
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Latige situatie hoor en vervelend dat die vrouw haar hond niet even bij haar houd.

Hou er wel rekening mee dat Bram elke keer een winners ervaring heeft als Bruno afdruipt. Je hebt kans dat hij elke keer een stapje verder gaat en overmoedig wordt.

Aanlijnen is wel een optie, misschien dat je dan beter zijn aandacht kun krijgen en houden zodat hij niet de kans krijgt Bruno weg te "wolven" :mrgreen:

Of toch voorzichtig een gesprekje aangaan met die mevrouw :19:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Als ik het op mezelf betrek, wat ik in zo'n situatie zou doen met Vegas dus, aanlijnen en ervoor zorgen dat die hond niet in de buurt kan komen. Aan de lijn heb ik meer controle over Vegas en dat geeft me de gelegenheid al mijn aandacht op de andere hond te richten. Dat is mijn methode, maar die is ook toegespitst op Vegas :wink:
Als Bram goed af te leiden is zou ik hem niet aanlijnen omdat dat vaak meer spanning geeft. Dan blijft wel het probleem dat die vrouw haar hond niet bij zich houdt :roll: en dat het pad heel smal is waardoor je niet echt afstand van elkaar kan houden.

Ik ga met Sunnybunny mee, toch die vrouw manen haar hond aan te lijnen. Hoe vervelend het ook is :wink: Je kan Bram nog zo mooi afleiden/aanlijnen als die Bruno dan alsnog op je af komt gestiert dankzij zijn baasje die hem niet ook afleidt/aanlijnd, dan hou je hetzelfde probleem wat zelfs nog erger kan worden als Bram aangelijnd is, of helemaal in volle aandacht naast je loopt.

Als die vrouw niet redelijk te benaderen is over het gedrag van haar (en haar hond) dan zou ik de hond zelf wegsturen als hij eraan komt.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Marie-José schreef:Ik geloof niet dat ik aan zou lijnen als die mevrouw hem los zou laten lopen. Vaak gaat het sneller fout als één van de honden losloopt en de ander aangelijnd is.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Aanlijnen verhoogt vaak de spanning op zo'n moment. Als je kunt voorkomen dat Bram daar naar toe gaat, dan zou ik dat zonder aanlijnen doen.
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Sunnybunny schreef:
Ben het niet met je eens :wink: Ik snap dat het dan vaker fout gaat, maar zoals het nu gaat, loopt het eerdaags ook in de soep. Die mevrouw zal haar opdringerige hond gewoon bij zich moeten houden, nogal asociaal om je andere hond naar een aangelijnde hond toe te laten stuiven.
Nee ,dat snap ik. :wink: Ben ik ook helemaal met je eens wat betreft het aanlijnen. Punt waar ik mee zit te goochelen is wat als die mevrouw nu gewoon weigert de hond aan te lijnen?
Dan zou ik dus afleiden en doorlopen, tenzij Bram zelf er ook naar toe schiet. Dan zou ik Bram aanlijnen en al lopend aan de lijn afleiden.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

idd aanlijnen lijdt weer tot spanning, hem steeds Bruno weg laten jagen lijdt weer tot winnaarservaringen.....lastig dus.
Ik zou hem proberen dan beter (staat hij misschien al wel hoor) onder appel te zetten, dat zodra je die hond ziet Bram het commando 'Volgen' krijgt wat dus betekend dat hij niet die andere hond op gaat zoeken en dan idd die mevrouw duidelijk maken dat je niet wilt dat haar hond op Bram afstormt.

Tenminste, zo doen wij dat vaak.
Ulic en Chello (de hoogste reuen bij ons) pikken het ook echt niet als een vreemde reu 'hun' teven lastig valt dan duiken ze er ook bovenop. :N:
Dan is het dus een streng commando volgen.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik zou Bram niet aanlijnen. Als het je lukt om Bram gewoon mee te lokken na wat gegrom tenminste.

Ameno zou ik wel aanlijnen, alleen al omdat ik weet dat ze maar 1x gromt, daarna is het hap. Aan de lijn durft ze dat niet omdat ze er dan op vertrouwt dat ik het wel oplos. Maar als je aanlijnt dan inderdaad roepen naar mevrouw Lab dat ze haar hond bij zich moet houden, en gewoon zeggen dat het anders vechten wordt. Wellicht dat het helpt :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Dat van die winnaarservaring, daar had ik niet aan gedacht. Ik ga zelf weer het voortouw nemen: dus Bram bij me houden en de Lab wegsturen.

En ik ga vriendelijk vragen of we er niet verstandiger aan doen onze honden beide even aan te lijnen. Zij zal toch ook geen zin hebben in bloederige toestanden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Vandaag voor het eerst de nieuwe aanpak geprobeerd bij Bruno. Het werkt super! Ik blok Bruno af en zeg tegen Bram dat hij door moet lopen. Bram was het er de eerste seconden niet zo mee eens, maar daarna hobbelde hij door. Bruno vond het ook niet zo leuk dat ik er met m'n dikke kont tussen stond, maar hij taaide al snel af.

Prima dus!! :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:waar een dikke kont al niet goed voor kan zijn :smile: (jóuw woorden, sorry :smile2: :mrgreen: ).
:pffff: Dikke konten zijn heel effectief als het gaat om het afblokken van grote opdringerige honden :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”