Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meedoen als er gevochten wordt

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Meedoen als er gevochten wordt

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Het Liloloeder kan inmiddels eigenlijk heel goed met heel veel honden. Los negeert ze vaak honden die ze niet leuk vindt, helemaal geweldig.

Zo vindt ze een Friese stabijreu die we wel eens tegenkomen ook niet leuk. Hij laat haar met rust, dus zij trippelt gewoon met haar neus in de lucht voorbij. :pffff:

Maar nou waagde die Stabij het om vanochtend Lilo's nieuwste vriendje, (een jonge black&tan JR met ballen en een hoop kapsones) zomaar tegen de grond te pletteren en er boven te gaan staan grommen. :roll: Het was niet echt vechten, Stabij was het überstoere gedoe van de JR gewoon zat en zette hem even op zijn plek. Maar voordat ik ook maar een stap in die richting kon doen vloog Lilo er al gillend op af en hapte de Stabij venijnig in (uiteraard) zijn kont. Geen bloed (volgens mij heeft ze rubberen tanden ofzo, want ze hapt echt nooit door), en de Stabij was alleen even afgeleid.

Maar goed, ik vraag me af of ik dit soort dingen nou moet bestraffen of niet. Ik heb gewoon niks gedaan, alleen Lilo even later aangelijnd omdat ze toen de rust allang was weergekeerd toch alsmaar tegen de Stabij bleef grommen en blaffen, en dat vond ik niet zo nodig. :roll: Maar haar vriendje helpen vond ik eigenlijk wel heel begrijpelijk, en tegelijkertijd niet erg gewenst. :roll:

Lastig, vind ik het. Tegen Jack brul ik ik zo'n situatie dat hij zich er niet mee moet bemoeien (die hapt niet, gaat alleen als een wezenloos staan blaffen en het stel verder opjutten), maar bij Lilo ben ik bang dat ik het erger maak als ik boos op haar wordt. En gewoon vriendelijk bij me roepen lukt niet echt in zo'n situatie, dus als ik haar aandacht wil zou ik wel even een boze brul moeten geven.

Ze doet het trouwens ook als haar Malthezervriendje piept omdat een te enthousiaste hond hem tegen de vlakte loopt of als haar beste (andere JR) vriend lastig wordt gevallen. Lilo to the rescue. :roll: Bij de grotere reuen uit ons gelegenheidsroedel (Jack, en dan nog een Airdale en een flinke Beagle) heeft ze die neiging veel minder, die mogen het zelf uitzoeken. :pffff:

Hoe pakken andere mensen dit aan?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
starfleet
Erelid

Re: Meedoen als er gevochten wordt

Ongelezen bericht door starfleet »

Hanneke2 schreef:
Ik laat het gaan zolang het in het redelijke blijft. Ik zie het zo dat Lilo met de Jack een roedeltje vormt als je oploopt en komt er een vreemde hond aan dan nemen ze het voor elkaar op. Laat maar gaan als het in het nette blijft vind ik.

Anne
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

persoonlijk zou ik die boze brul wel geven, ook al is het "normaal'gedrag en uitlegbaar..... ze moet zich er gewoon niet mee bemoeien en doet ze het wel mag ze dat ook weten.....

ik ken het hier, maar dan heb ik ook een grotere roedel... en oh ja en of ik ingrijp ( moet ook wel) zeker bij degen die zelf eigenlijk helemaal niet zo stoer zijn, maar als er iets met een ander is er wel even in pitten.. nee hoor .. mag niet en wil ik ook niet :neenee:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Hanneke2 schreef:
Ik laat het gaan zolang het in het redelijke blijft. Ik zie het zo dat Lilo met de Jack een roedeltje vormt als je oploopt en komt er een vreemde hond aan dan nemen ze het voor elkaar op. Laat maar gaan als het in het nette blijft vind ik.

Anne
het gaat niet om in de roedel, het gaat om buitenstaanders.... daarbij.. juist in een roedel moet je dat de kop in drukken tegenover buitenstaanders...... of eigenlijk voorkomen, maar ja.... iig als het gebeurt ingrijpen... anders heb je bloed.......
Hanneke2
Zeer actief

starfleet schreef:
Hanneke2 schreef:

Anne
Ja, maar wat is 'in het nette'? Het ziet er zo heftig uit als Lilo met al haar tanden bloot op de 'vijand' duikt. :roll: Uiteindelijk stelt het niet veel voor, en de rest van ons gelegenheidsroedel is vrij laconiek, dus er is weinig risico dat ze met z'n allen op die hond duiken omdat Lilo hysterisch doet, maar ik blijf het een beetje genant vinden dat Lilo haar tanden in andere honden zet. :roll:
starfleet
Erelid

yamie schreef:
het gaat niet om in de roedel, het gaat om buitenstaanders.... daarbij.. juist in een roedel moet je dat de kop in drukken tegenover buitenstaanders...... of eigenlijk voorkomen, maar ja.... iig als het gebeurt ingrijpen... anders heb je bloed.......
Ik weet het niet. Jij loopt met een vrij groot roedel. Ik heb natuurlijk alleen maar Buffy, als ik oploop met iemand anders en er komt een hond vervelen dan vind ik het wel prettig dat ik met twee loop. Er gebeurt eigenlijk nooit iets, alleen dat de "indringer" benen maakt als Buffy's vriendje even laat zien dat hij er is.

Mijn dochter loopt heel regelmatig met een vriendin met een Duitse herder reu en die blokt Buffy altijd af, er vallen geen gaten, hij neemt het enkel voor haar op door haar af te blokken voor andere reuen, dat vind ik okay verder.

Het is wat anders als een roedeltje op een andere hond afstuift en intimideert, dat zou ik ook afkappen.

Anne
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
starfleet schreef:
Hanneke2 schreef:

Anne
Ja, maar wat is 'in het nette'? Het ziet er zo heftig uit als Lilo met al haar tanden bloot op de 'vijand' duikt. :roll: Uiteindelijk stelt het niet veel voor, en de rest van ons gelegenheidsroedel is vrij laconiek, dus er is weinig risico dat ze met z'n allen op die hond duiken omdat Lilo hysterisch doet, maar ik blijf het een beetje genant vinden dat Lilo haar tanden in andere honden zet. :roll:
ik vind ook dat ze dat niet mag doen... ik snap wel waarom en hoe, maar niet dat ze het mag :mrgreen: als ze zichzelf verdedigd ala, maar ze hoeft geen buitenstaanders te verdedigen... en dus een boze brul en als ze dan dus luisterd? braaf meisje.....kom maar hier.......
starfleet
Erelid

Hanneke2 schreef: maar ik blijf het een beetje genant vinden dat Lilo haar tanden in andere honden zet. :roll:
Bijt ze of snapt ze? Bijten zou ik ook niet zo leuk vinden, maar een hoop gerom en gegil en een paar ontblote tanden maken nog geen gaten.

Anne
yamie
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
yamie schreef:
Ik weet het niet. Jij loopt met een vrij groot roedel. Ik heb natuurlijk alleen maar Buffy, als ik oploop met iemand anders en er komt een hond vervelen dan vind ik het wel prettig dat ik met twee loop. Er gebeurt eigenlijk nooit iets, alleen dat de "indringer" benen maakt als Buffy's vriendje even laat zien dat hij er is.

Mijn dochter loopt heel regelmatig met een vriendin met een Duitse herder reu en die blokt Buffy altijd af, er vallen geen gaten, hij neemt het enkel voor haar op door haar af te blokken voor andere reuen, dat vind ik okay verder.

Het is wat anders als een roedeltje op een andere hond afstuift en intimideert, dat zou ik ook afkappen.

Anne
in hanneke haar verhaal, gaat het om twee buitenstaanders.. een husseltje en een staby.. die hebben wat met elkaar.. Lilo vind dat ze zich daarmee moet bemoeien... ik snap dat wel en snap ook hoe het werkt, maar dannog vind ik niet dat het mag.. of dat je het moet toelaten.... dus dat het gebeurt? ja dat begrijp ik... moet je het laten of er niks van zeggen? nee dat vind ik niet
starfleet
Erelid

yamie schreef:
in hanneke haar verhaal, gaat het om twee buitenstaanders.. een husseltje en een staby.. die hebben wat met elkaar.. Lilo vind dat ze zich daarmee moet bemoeien...t
Het husseltje was het nieuwe vriendje van Lilo toch? Dus Lilo loopt met haar vriendje, vriendje krijgt mot met een reu die Lilo toch al niet moet en dan komt Lilo even verhaal halen: "Je zit aan mijn vriendje en ik vond jou toch al een etterbak" zo heb ik het begrepen.

Naar mijn idee bemoeit ze zich dan niet met een ruzie als buitenstaander. Die Stabij moet benen maken. Als Lilo en de Hussel samen op de Stabij afgaan die gewoon zijn ding doet zou ik wel gelijk ingrijpen en afkappen.

Anne
yamie
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
yamie schreef:
in hanneke haar verhaal, gaat het om twee buitenstaanders.. een husseltje en een staby.. die hebben wat met elkaar.. Lilo vind dat ze zich daarmee moet bemoeien...t
Het husseltje was het nieuwe vriendje van Lilo toch? Dus Lilo loopt met haar vriendje, vriendje krijgt mot met een reu die Lilo toch al niet moet en dan komt Lilo even verhaal halen: "Je zit aan mijn vriendje en ik vond jou toch al een etterbak" zo heb ik het begrepen.

Naar mijn idee bemoeit ze zich dan niet met een ruzie als buitenstaander. Die Stabij moet benen maken. Als Lilo en de Hussel samen op de Stabij afgaan die gewoon zijn ding doet zou ik wel gelijk ingrijpen en afkappen.

Anne
ik begrijp dat dit honden zijn die elkaar vaker treffen... prima zolang het goed gaat, maar het is geen roedel.. hier binnen in mijn roedel corrigeren ze elkaar ook, als er mot is komen ze er ook bij, prima, die kunnen en hebben ook iets met elkaar uit te "vechten"

dat husseltje kan lilo haar vriendje wel zijn, maar dan nog hoef je het niet toe te laten dat zij zich met een correctie van een ander bemoeit, zeker niet omdat lilo het ws niet doet vanuit zelfverzekerheid maar vanuit onzekerheid en niet zo goed weten wat te doen.

waarom moet die staby de benen maken? die corrigeerde husseltje toch terecht? laat husseltje het zelf oplossen dan......
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik laat het zelf ook niet toe. Maar dat ligt aan de hond zelf vind ik.
Kira vertoont dit gedrag ook nog wel eens dat ze zich graag met andere honden mag bemoeien. Maar goed zij is een staffje en ik wil niet dat zij daar positieve gevoelens uithaalt en steeds verder doordraaft daarin. Ze loopt al 5 jaar los overal mee en heeft nog nooit gevochten en dat wil ik graag zo houden. Dus wil ze zich ergens mee bemoeien dan roep ik een boos "nee" laat haar hierkomen en doe leuk met haar omdat ze braaf komt....
Maar ik weet niet of Lilo zo'n hond is die daarin doorslaat of dat het daarna klaar is en dan weer vrolijk verder gaat met spelen?
Carmen
Hanneke2
Zeer actief

starfleet schreef:
Hanneke2 schreef: maar ik blijf het een beetje genant vinden dat Lilo haar tanden in andere honden zet. :roll:
Bijt ze of snapt ze? Bijten zou ik ook niet zo leuk vinden, maar een hoop gerom en gegil en een paar ontblote tanden maken nog geen gaten.

Anne
Mja, het ziet eruit als bijten, maar ik heb het zelf twee keer meegemaakt (omdat ze lichtelijk hysterisch aan de lijn in mijn been hapte :roll: ), en de ene keer had ik een blauwe plek en een schrammetje, de andere keer had ik niks. :19: Maar het is dus effe hap en meteen loslaten, en bij honden helemaal zonder schade.
Hanneke2
Zeer actief

starfleet schreef:
yamie schreef:
Ja, dat is de romantische versie. :mrgreen:

Maar ik krijg toch een beetje de indruk dat stress ook een forse rol speelt. Vandaag was een van de (bekende) honden waar we mee opliepen even wild aan het stoeien met haar eigen baas, met een hoop geblaf en gegrom, en Lilo stormt erop af en bijt die hond (rottweilerteef) in haar kont. :N: Rottweiler gaf een grauw van 'Wat haal jij je opeens in je miezerige kop?!', baas kon er wel om lachen omdat het leek alsof Lilo hem wilde beschermen, maar ik denk dus dat ze gewoon heel snel opgefokt raakt bij heibel, en dan is tanden erin blijkbaar de uitlaatklep. :roll:

Overigens reageert ze wel heel normaal als ik of de kinderen wild met Jack stoeien, kwispelen en een beetje halfslachtig mee willen doen. Maar buitenshuis denk ik dat ik gewoon op moet letten als er ergens consternatie is, en proberen haar op tijd aan te lijnen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

wij laten dat absoluut niet toe maar ja wij hebben een roedel van 10 honden en als 1 van onze honden denkt zich ergens mee te moeten bemoeien en ruzie krijgt met de buitenstaander dan duikt de hele roedel zich op de buitenstaander.....kan nooit goed gaan. :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

estelle schreef:wij laten dat absoluut niet toe maar ja wij hebben een roedel van 10 honden en als 1 van onze honden denkt zich ergens mee te moeten bemoeien en ruzie krijgt met de buitenstaander dan duikt de hele roedel zich op de buitenstaander.....kan nooit goed gaan. :mrgreen:
Ik heb wel de mazzel dat we een heel leuk en sociaal gelegenheidsroedel hebben. Als Lilo hysterisch doet haalt de rest van de honden hun schouders op. :mrgreen: Roedelleider zijn een hele stabiele stoere Airdale-reu en een slimme herdermixteef op leeftijd, en vreemde honden worden door het hele stel (Lilo af en toe uitgezonderd :roll: ) gewoon vriendelijk belangstellend benaderd of straal genegeerd.

Ik heb het ook wel anders meegemaakt, Jacks ouwe gelegenheidsroedel was veel 'strenger' naar vreemde honden toe. Als een vreemde hond een hond uit de groep lastig viel werd hij meteen tegen de grond gebeukt door de herderteven en/of de rottweilerreu. Voor Jack was dat niet verkeerd, hij heeft ontzettend veel zelfvertrouwen gekregen door dat roedel. Maar voor Lilo zou het zo fout zijn als wat. :roll:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

als er ergens op het uitlaatveldje herrie is kijk ik automatisch waar spok is en wat hij van van plan is, want hij mag zich er van mij niet mee bemoeien. Bij me roepen, afleiden, weet ik het wat. Doet - ie dat toch, dan volgt van mijn kant een correctie.

Sien is hier op het ogenblik de herrie-zoeker, en daar mag spok zich dus ook niet mee bemoeien. Als ik dat zou toestaan, kan ik al rap nergens meer lopen.

Er zijn wel situaties denkbaar dat ze elkaar zouden mogen helpen, b.v. als een van beide uit het niets wordt gepakt, maar dan ook maar tot op zekere hoogte. Ik wil niet dat ze elkaar gaan lopen opjutten naar vreemde honden.

Of honden dat kunnen snappen ? Ik vrees van niet.

In dit geval, het lijkt erop dat die jr gewoon correct werd gecorrigeerd voor opdringerig gedrag, en dat lijkt me niet iets voor Lilo om zich ermee te bemoeien. Hoe groot het punt zou zijn dat ik ervan zou maken, hangt helemaal van de hond en de situatie af. Ik zou al in de aanloop naar die hond toe hebben ingegrepen, bij zowel spok als sien, omdat ik weet dat ze er niet met goede bedoelingen naar toe gaan. En dan moet er geluisterd worden. En anders wordt het baasje boos.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hanneke2 schreef:
estelle schreef:wij laten dat absoluut niet toe maar ja wij hebben een roedel van 10 honden en als 1 van onze honden denkt zich ergens mee te moeten bemoeien en ruzie krijgt met de buitenstaander dan duikt de hele roedel zich op de buitenstaander.....kan nooit goed gaan. :mrgreen:
Ik heb wel de mazzel dat we een heel leuk en sociaal gelegenheidsroedel hebben. Als Lilo hysterisch doet haalt de rest van de honden hun schouders op. :mrgreen: Roedelleider zijn een hele stabiele stoere Airdale-reu en een slimme herdermixteef op leeftijd, en vreemde honden worden door het hele stel (Lilo af en toe uitgezonderd :roll: ) gewoon vriendelijk belangstellend benaderd of straal genegeerd.

Ik heb het ook wel anders meegemaakt, Jacks ouwe gelegenheidsroedel was veel 'strenger' naar vreemde honden toe. Als een vreemde hond een hond uit de groep lastig viel werd hij meteen tegen de grond gebeukt door de herderteven en/of de rottweilerreu. Voor Jack was dat niet verkeerd, hij heeft ontzettend veel zelfvertrouwen gekregen door dat roedel. Maar voor Lilo zou het zo fout zijn als wat. :roll:
In onze roedel wordt een nieuweling altijd uitgebreidt bekeken door Ulic, de op 1 na hoogste reu, en als hij 'zegt' dat het goed is dan accepteert de rest het vrijwel altijd. Geeft Ulic signalen dat het niet helemaal pluis is dan gaan ze allemaal door het lint en om het minste of geringste is het dan knokken.

Maar goed, wij wandelen dus ook niet met al onze honden tegelijk haha.
shadow1
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door shadow1 »

als we met een groepje gaan lopen en er ontstaat een onenigheid dan mot shadow zich daar natuurlijk altijd ff mee bemoeien,maar als ze dan een snauw krijgt is ze ook gelijk weer weg(lafbek)
maar als diesel in een gevecht komt dan bemoeid mevrouw zich er echt wel mee en houd dan ook niet op
ze is zo beschermend voor diesel
Afbeelding
groetjes petra,en een poot van shadow,bo en diesel
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier mag Kaya zich er niet mee bemoeien :wink: (naar Moritz heb ik geen omkijken, want die vindt vechtende/snauwende honden vreselijk en neemt direct afstand :mrgreen: ).

Kaya is zo'n typje dat zich er meteen tegenaan wil bemoeien en ook al doet ze dit best redelijk, toch wil ik het niet hebben. Voor je het weet duikt de hele bende op elkaar, want een ander wil Kaya wil helpen en zo gaat dat maar door.

Gevechtjes worden door de betreffende honden (of eigenaren) beslecht, en niet door de hele zooi er omheen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat heel veel honden wel op Lilo's manier reageren. Cleo zal er blaffend omheen dansen als Dapper erbij betrokken is, Dapper gaat er vol in en ook Wuilus kon zich op zulke momenten totaal niet beheersen en knalde er in.

Er was overigens heel weinig wat ik dan kon doen om het te voorkomen. Een brul of correctie helpt helemaal niks bij Dapper of toen nog bij Wuilus. De opwinding is te groot en de sensatie te overheersend.

Ik denk dat je haar gewoon moet laten weten dat het niet de bedoeling is maar daardoor niet moet verwachten dat het stopt :19:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Overigens heb ik heb wel een keer toegestaan toen een andere hond Moritz aanviel en maar door bleef gaan. Toen zei ik dus tegen Kaya 'ga maar' (de eigenaresse van de andere hond deed niets).
De strijd was toen snel afgelopen :wink:

In dat soort gevallen maak ik dus wel een uitzondering.
Maar bij gewone akkefietjes mag ze dus niet bemoeien (en ik geef hier dus een brul en dat is 9 van de 10 keer voldoende).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik denk dat heel veel honden wel op Lilo's manier reageren. Cleo zal er blaffend omheen dansen als Dapper erbij betrokken is, Dapper gaat er vol in en ook Wuilus kon zich op zulke momenten totaal niet beheersen en knalde er in.

Er was overigens heel weinig wat ik dan kon doen om het te voorkomen. Een brul of correctie helpt helemaal niks bij Dapper of toen nog bij Wuilus. De opwinding is te groot en de sensatie te overheersend.

Ik denk dat je haar gewoon moet laten weten dat het niet de bedoeling is maar daardoor niet moet verwachten dat het stopt :19:
Ik denk dat het ook veel met de timing en de hond te maken heeft. Als ik zie dat spok er over denkt zich er mee te gaan bemoeien, roep ik hem al, in principe op vriendelijke toon, tot de orde. Als ik maar op tijd ben lukt dat negen van de tien keer prima, en kan ik ook belonen voor gewenst gedrag.

Maar soms let je even niet op, schat je iets verkeerd in, is de opwinding bij spok om de een of andere reden al te groot, meestal omdat er dan al meer heeft gespeeld, en dat ben ik hem kwijt. Dan maakt hij nog geen gaatjes, maar ik kap het dan wel af, want ik wil het niet hebben.

Sien en ik moeten elkaar nog groetendeels leren kennen en op elkaar ingespeeld raken. Maar bij haar is het in principe hetzelfde, vroeg ingrijpen werkt het beste.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zoie schreef:
MARC_S schreef:Ik denk dat heel veel honden wel op Lilo's manier reageren. Cleo zal er blaffend omheen dansen als Dapper erbij betrokken is, Dapper gaat er vol in en ook Wuilus kon zich op zulke momenten totaal niet beheersen en knalde er in.

Ik denk dat het ook veel met de timing en de hond te maken heeft. Als ik zie dat spok er over denkt zich er mee te gaan bemoeien, roep ik hem al, in principe op vriendelijke toon, tot de orde. Als ik maar op tijd ben lukt dat negen van de tien keer prima, en kan ik ook belonen voor gewenst gedrag.

Maar soms let je even niet op, schat je iets verkeerd in, is de opwinding bij spok om de een of andere reden al te groot, meestal omdat er dan al meer heeft gespeeld, en dat ben ik hem kwijt. Dan maakt hij nog geen gaatjes, maar ik kap het dan wel af, want ik wil het niet hebben.

Sien en ik moeten elkaar nog groetendeels leren kennen en op elkaar ingespeeld raken. Maar bij haar is het in principe hetzelfde, vroeg ingrijpen werkt het beste.
Als je die tijd krijgt heb je geluk denk ik. Lilo zal (weet ik natuurlijk niet) misschien net als Wuilus en Dapper gewoon direct knappen en bijten. Wuilus hoefde maar 2 honden horen grommen, al waren het haar beste maatjes, en ze knalde ertussen in de hoop dat ze kon knokken.

Zo ben ik regelmatig bij vrienden geweest met 2 reuen die wel eens spanningen hadden. Met Wuil erbij lieten ze het wel uit hun hoofd want ze wilde niet vechten met een teef en Wuilus accepteerde geen enkele spanning binnen het gelegenheidsroedel :neenee: :mrgreen:

Buiten was het ook direct knallen bij het geluid van een ruzie tussen honden. Ik kreeg geen seconde om in te grijpen en helaas zat ze er dan dus direct vol tussen en vocht ze mee als een woedende furie :19: Zij was gek op een potje knokken helaas. Elke kans greep ze aan en elke provocatie van een hond was genoeg om haar te laten ontploffen. :boos:

Als een bekende hond baknijd had knalde ze ook direct op die hond. Met voeren in de buurt van andere honden was het dus deuren dicht, bakken weg, andere honden op hun plaats en dan pas Wuil weer in de kamer bij de rest (reuen want teven ging al helemaal niet, alleen hun aanblik of een beweging was haar al teveel.)
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

MARC_S schreef:
Zoie schreef:

Als je die tijd krijgt heb je geluk denk ik. Lilo zal (weet ik natuurlijk niet) misschien net als Wuilus en Dapper gewoon direct knappen en bijten. Wuilus hoefde maar 2 honden horen grommen, al waren het haar beste maatjes, en ze knalde ertussen in de hoop dat ze kon knokken.
Tijdig ingrijpen is natuurlijk altijd het beste, maar het is inderdaad heel lastig omdat Lilo nogal vlug is met haar conclusies. :roll: Overigens doet ze het niet als honden binnen de roedel wat onenigheid hebben, hoogstens dat ze dan wat gaat staan blaffen, maar ze doet alleen echt moelijk als er een vreemde of minder bekende hond bij betrokken is die ze een beetje bedreigend vindt. Bij Lilo is het ook (denk ik toch) niet dat ze echt mee zou willen vechten. Ze heeft nog nooit echt gevochten, en de enige keer dat ze zelf hele flinke mot had bleef ze gillend op haar rug liggen met die andere hond bovenop zich en hapte ze niet eens terug. :roll:
Zo ben ik regelmatig bij vrienden geweest met 2 reuen die wel eens spanningen hadden. Met Wuil erbij lieten ze het wel uit hun hoofd want ze wilde niet vechten met een teef en Wuilus accepteerde geen enkele spanning binnen het gelegenheidsroedel :neenee: :mrgreen:
Dat 'natuurlijk overwicht' dat Wuilus had, heeft Lilo voor geen meter. :mrgreen: De meeste honden zijn echt amper onder de indruk als ze hysterisch loopt te doen. En dat is volgens mij niet door haar formaat (ik ken mini-hondjes die maar hoeven te brommen om wel indruk te maken), maar omdat ze echt de zelfverzekerdheid mist om echt bedreigend over te komen.
Buiten was het ook direct knallen bij het geluid van een ruzie tussen honden. Ik kreeg geen seconde om in te grijpen en helaas zat ze er dan dus direct vol tussen en vocht ze mee als een woedende furie :19: Zij was gek op een potje knokken helaas. Elke kans greep ze aan en elke provocatie van een hond was genoeg om haar te laten ontploffen. :boos:

Als een bekende hond baknijd had knalde ze ook direct op die hond. Met voeren in de buurt van andere honden was het dus deuren dicht, bakken weg, andere honden op hun plaats en dan pas Wuil weer in de kamer bij de rest (reuen want teven ging al helemaal niet, alleen hun aanblik of een beweging was haar al teveel.)
Hoe moeilijk ook, je had er wel een hond met karakter aan he? Een soort Iron Lady, die Wuil. :mrgreen:

En op dat vlak dus niet te vergelijken met Lilo. Lilo is een klein meisje met een hele grote bek, maar echt vechten zie ik haar echt niet snel doen.
Zoie
Zeer actief

Hanneke2 schreef:[
Hoe moeilijk ook, je had er wel een hond met karakter aan he? Een soort Iron Lady, die Wuil. :mrgreen:

En op dat vlak dus niet te vergelijken met Lilo. Lilo is een klein meisje met een hele grote bek, maar echt vechten zie ik haar echt niet snel doen.
als die andere hond een beetje tegengas geeft, zie je spok ook binnen no - time gillend op zijn rug liggen. Aangezien hij maar weinig gevechten zou kunnen winnen, is dat heel verstandig van hem Het grappige is dat dat zijn zelfvertrouwen niet echt lijkt aan te tasten. Hij gromt nog net zo makkelijk naar een DD, benadert elke herder met hoge houding en staart tot op de rug gekruld enz. Maar voor Balou, van wie hij een roedelgevecht heeft verloren, zie je hem dan wel weer respect hebben. Niet dat hij respect in zijn lichaamshouding toont, hij mijdt hem gewoon, en zal b.v. niet wagen een tennisballetje te pakken waar Balou ook op afloopt.

Bij spok moet ik vooral opletten dat hij niet aan ganging - up gaat doen, met meer tegen een, dat vindt hij werkelijk prachtig. Heeft hij altijd gehad.

Luna is, vind ik, ook geen echte knokker. Het is niet zo dat ze een aanleiding zoekt om eindelijk eens heerlijk te kunnen knokken. Maar als ze b.v. een rot - op - snauw geeft, en die andere hond geeft tegengas, dan wordt ze echt giftig. Dat kan gewoon niet :neenee: Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze zich gillend over zou geven zoals spok. Deels omdat ze gewoon veel sterker is, maar ook omdat ze er het karakter niet voor heeft. Toch heb ik haar nooit helemaal out - off -controle meegemaakt. Op de een of andere manier kon ik haar altijd wel weer bereiken, en hebben we nooit gaatjes gehad.

Geklooi met zwakkere, kleinere honden kan ik bij haar ook het makkelijkst afkappen / voorkomen.

Sien haalt ook al snel bakzijl als die andere hond tegengas geeft. Niet dat ze op haar rug gaat liggen, maar ze bindt wel in en gaat piepen. Ze knokt ook niet om het knokken, die andere hond moet gewoon oprotten. Is ze te bang, dan rot ze zelf op.

Ik probeer haar vooral te leren vreemde honden te passeren zonder gedoe. Met wisselend succes.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”