Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nederlanders houden meer van bastaardjes

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

tsja, hier ook allemaal goedkope hondjes waarvan 2 met een goede stamboom en gekocht bij goede fokkers.
Chello heeft ons niets gekocht, waren op zoek naar een leuke lieve DH en kwamen bij die fokker uit via de puppylijst. Gingen eigenlijk kijken voor een pupje van een nestje wat ze hadden liggen maar we schrokken van de prijs 1200 gulden (toen) dat konden we nooit betalen....toen liet de fokker ons Chello zien, 5 maandjes oud, was aangehouden voor dekreu maar ontwikkelde een behoorlijke overbeet. Mochten hem voor niks meenemen. Dat hebben we gedaan, achteraf nooit spijt van gehad.

Toen Ghaya, wilden er graag een hond bij. Stamboom? tsja moesten we daar mee, wilde toch geen shows lopen. Was toen echt in de veronderstelling dat een stamboom alleen 'goed' was voor een show. :jank: 400 gulden neergelegd voor Ghaya. Bij een vent die ze in een schuurtje had liggen. stom stommer stomst natuurlijk en Ghaya heeft zeer zware HD. Zou dit nooit weer doen al heb ik aan Ghaya wel een gouden hond en heeft ze het karakter waar ik echt op val.

Woopy komt bij PAWS vandaan; 125 euro, meen ik. Verliefd op een foto op hun website. Wilde er graag een hondje bij om lekker behendigheid mee te gaan doen o.i.d. Nou ja goed, Woopy is een beetje gestoord, bijt mensen e.d.

en dan Hera. Ghaya en Chello beiden niet geschikt voor de africhting en we vonden dat toch wel erg leuk om te doen. Zo zat ik op een ochtend op marktplaats te struinen toen ik een advertentie zag van de fokker van Hera. Er waren 3 pups nog over. Gebeld en langsgegaan. Voor 275 euro mochten we Hera meenemen, ze was toen 12 weken oud. Op de fokker niks aan te merken, fokt doordacht en prima omgang met de pups/ouderdieren. Een prima bloedlijn. Pups zaten ook in huis en het zag er allemaal prima uit.
We hebben een heerlijke hond aan Hera, jammer dat ze wat agressief is naar andere honden maar dr karakter is voor ons super.

Dus ja allemaal goedkoop, maar wel allemaal doordacht gekocht. Niet zo van we willen een hond dus morgne moet ie er zijn.
En nu probeer ik mensen te hoeden voor de fout die wij gemaakt hebben met Ghaya. Maar dat is lastig.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

yamie schreef:ik steiger niet, maar ben het niet met je eens.... ik hecht totaal geen waarde aan mode en trends, ik wil een VERANTWOORD gefokte hond,
Wat is verantwoord gefokt dan? 2 ouderdieren uit een lijn die shows gelopen hebben maar de pups in een kennel krijgen?
Ik snap wel wat je bedoeld en zo verantwoord gefokt wil iedereen zijn pup wel maar in mijn ogen is dat deels een utopia. Wat gemiddeld als goede fokker bekend staat is deels ook gewoon een stel mensen dat hun honden met tientallen in hokken heeft zitten. Goede honden die goed verzorgd worden maar niet mijn ding :neenee: Ik wil alleen een pupje van een hond die in huis leeft en een gezinshond is. Dat is moeilijk bij veel fokkers. Als de teef in een kennel woont weet je niets over haar gedrag in een mensenroedel. Dat is waar mijn pup wel komt te leven en hij draagt haar genen en krijgt haar gedrag in de kennel mee in zijn eerste 8 weken.

Ik heb liever een hondje uit de huiskamer met zijn moeder die daarin goed meedraait en waar nog een andere hond bij de pups loopt. Mijn eigen ervaring is dat als het een kruisinkje/oeps-nestje is dat met liefde grootgebracht wordt je daar net zo'n fijne al niet fijnere hond aan hebt kwa gezondheid. Ik zie toch niets dan problemen bij veel "goed" gefokte rashonden.

Als een vriend een nestje van een bastaard krijgt in de woonkamer in de mand bij de kinderen en in het drukke huishouden dan komen daar voor mij de beste hondjes uit :ok: Die kosten dan toevallig 150 euro om de onkosten te dekken.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Mijn ouders hebben altijd boxers gehad. Altijd gekocht via de rasvereniging, op wachtlijsten gestaan, alles prima in orde qua papieren en onderzoeken. Iedere keer een hoop geld.
En iedere keer hebben ze een boxer verloren op jonge leeftijd aan kwalen die rastypisch zijn. En eigenlijk waren ze daar toch behoorlijk zat van. Ze hadden er genoeg van om een smak geld te betalen voor een hond waarvan ze weten dat die uiteindelijk door eringefokte kwalen zou overlijden. En ja, natuurlijk speelt het ook mee dat ze 800 euro voor een hond een hoop geld vinden.

Nu hebben ze een bastaardje gekocht. Prachtig mooi hondje bij mensen die thuis zo nu en dan eens een nestje hebben. De kosten? 125 euro.
En weet je; ik kan ze niet eens ongelijk geven. :19:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

miekmiek schreef:Mijn ouders hebben altijd boxers gehad. Altijd gekocht via de rasvereniging, op wachtlijsten gestaan, alles prima in orde qua papieren en onderzoeken. Iedere keer een hoop geld.
En iedere keer hebben ze een boxer verloren op jonge leeftijd aan kwalen die rastypisch zijn. En eigenlijk waren ze daar toch behoorlijk zat van. Ze hadden er genoeg van om een smak geld te betalen voor een hond waarvan ze weten dat die uiteindelijk door eringefokte kwalen zou overlijden. En ja, natuurlijk speelt het ook mee dat ze 800 euro voor een hond een hoop geld vinden.

Nu hebben ze een bastaardje gekocht. Prachtig mooi hondje bij mensen die thuis zo nu en dan eens een nestje hebben. De kosten? 125 euro.
Ik ook niet :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

MARC_S schreef:
yamie schreef:ik steiger niet, maar ben het niet met je eens.... ik hecht totaal geen waarde aan mode en trends, ik wil een VERANTWOORD gefokte hond,
Wat is verantwoord gefokt dan? 2 ouderdieren uit een lijn die shows gelopen hebben maar de pups in een kennel krijgen?
Ik snap wel wat je bedoeld en zo verantwoord gefokt wil iedereen zijn pup wel maar in mijn ogen is dat deels een utopia. Wat gemiddeld als goede fokker bekend staat is deels ook gewoon een stel mensen dat hun honden met tientallen in hokken heeft zitten. Goede honden die goed verzorgd worden maar niet mijn ding :neenee: Ik wil alleen een pupje van een hond die in huis leeft en een gezinshond is. Dat is moeilijk bij veel fokkers. Als de teef in een kennel woont weet je niets over haar gedrag in een mensenroedel. Dat is waar mijn pup wel komt te leven en hij draagt haar genen en krijgt haar gedrag in de kennel mee in zijn eerste 8 weken.

Ik heb liever een hondje uit de huiskamer met zijn moeder die daarin goed meedraait en waar nog een andere hond bij de pups loopt. Mijn eigen ervaring is dat als het een kruisinkje/oeps-nestje is dat met liefde grootgebracht wordt je daar net zo'n fijne al niet fijnere hond aan hebt kwa gezondheid. Ik zie toch niets dan problemen bij veel "goed" gefokte rashonden.

Als een vriend een nestje van een bastaard krijgt in de woonkamer in de mand bij de kinderen en in het drukke huishouden dan komen daar voor mij de beste hondjes uit :ok: Die kosten dan toevallig 150 euro om de onkosten te dekken.
laat maar... :wink:
laeken
Zeer actief

miekmiek schreef:Mijn ouders hebben altijd boxers gehad. Altijd gekocht via de rasvereniging, op wachtlijsten gestaan, alles prima in orde qua papieren en onderzoeken. Iedere keer een hoop geld.

Dat is precies wat ik bedoel. Je kan er haast niks aan doen dat je op een geveven moment je buik vol hebt van rashonden, rasverenigingen en "goede fok" als je steeds weer op je bek gaat met je hond. Waar je je boxer ook koopt, de kans dat het een wrak wordt is erg groot. Hoeveel hij ook gekost heeft en hoe mooi, duur en exclusief de ouders ook waren. Kijk eens naar de Saarloos en de "goede" fok daarvan :roll: Je kan beter een kruising Saarloos kopen als je wil dat je hond blijft zien en niet door zijn rug gaat. :19:

Mijn tante kocht de Duitse herder waar ze 12 jaar op gewacht heeft. Eindelijk kon het en nu is hij 3, met HD-d en hoe lang hij het gaat doen is nog maar de vraag.

Wuilus was gratis en "deed" het 14 jaar prima :ok:
Laatst gewijzigd door laeken op 07 mar 2006 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik zeg verder niet dat alle bastaard hondjes zo fantastisch zijn, er zullen er ook rondlopen vol met gezwellen en weet ik veel wat voor enge aandoeningen. Maar wat ik nu in mijn omgeving zie qua kwalen bij de rashonden...tja...daar wordt je niet vrolijk van.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Dat is precies wat ik bedoel. Je kan er haast niks aan doen dat je op een geveven moment je buik vol hebt van rashonden, rasverenigingen en "goede fok" als je steeds weer op je bek gaat met je hond. Waar je je boxer ook koopt, de kans dat het een wrak wordt is erg groot. Hoeveel hij ook gekost heeft en hoe mooi, duur en exclusief de ouders ook waren.

Mijn tante kocht de Duitse herder waar ze 12 jaar op gewacht heeft. Eindelijk kon het en nu is hij 3, met HD-d en hoe lang hij het gaat doen is nog maar de vraag.

Wuilus was gratis en "deed" het 14 jaar prima :ok:
Maar je kan Wuilis ook niet als voorbeeld van alle honden nemen.
Niet alle rashonden zijn wrakken en niet alle kruisingen zijn sterke honden.
Hier hebben we een kruising uit de broodfok die nu al zonder veel problemen bijna 12 jaar is. Een boxer van een particulier nest die nu 10 is (nog nooit een boxer van die leeftijd gehad). Een boxer van een particulier nest van 6,5 die niet gezond is en dat ook nooit geweest is. Hoe oud ze zal worden is gewoon afwachten. Een Hollandse Herder van 3 jaar die wel heel gezond is, die als enige medische probleem haar extreme reageren op d'r hormonen heeft. En een mechel die tot nu toe ook geen problemen heeft qua gezondheid.
4 rashonden, waarvan er dus maar 1 echt fikse medische problemen heeft. :wink:

Sommige rassen zijn wel veel minder gezond in hun totaliteit als andere rassen. De boxer is helaas een voorbeeld van een ras waar veel in mis is. Maar dat geldt voor meer rassen die in het verleden erg populair geweest zijn of dat nog zijn. Want juist bij die rassen loont het om minder zorgvuldig te gaan fokken, de pups raak je toch wel kwijt.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Natuurlijk zijn er geen garanties, dat wil ik ook helemaal niet zeggen hoor. :wink: Natuurlijk is Wuilus geen regel, tenminste, dat zou niet zo mogen zijn. Mijn ervaring is wel zo maar ook dat zegt weinig. Ik ken geen bastaardjes met grote problemen zoals je die in rashonden ziet. Het komt zeker voor maar zoals hier al gezegd, een boxer kopen is eigenlijk vragen om problemen op dit moment. Kanker, HD, artrose, ademhalingsproblemen, hartziekten en huidproblemen. Ik meen ook nog epilepsie. :denken: Ik zou het niet eens durven al kwam hij van de beste fokker van de wereld. :19:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:een boxer kopen is eigenlijk vragen om problemen op dit moment. Kanker, HD, artrose, ademhalingsproblemen, hartziekten en huidproblemen. Ik meen ook nog epilepsie. :denken: Ik zou het niet eens durven al kwam hij van de beste fokker van de wereld. :19:
Ademhalingsproblemen valt bij mijn weten wel mee (ik ken er geen) maar de rest inderdaad wel.
HD, hartproblemen, epilepsie, knie-problemen, spondylose, kanker....
Ik durf het dus ook niet meer :wink:
Nika is geweldig maar is voor mij de laatste boxer voorlopig. :jank:
Groetjes Inge
Afbeelding

Gabber
Actief
Mijn ras(sen): mechelaar

Ongelezen bericht door Gabber »

nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 12 sep 2007 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Het gaat weer goed hier, toch weer een discussie 'tegen' rashonden en hun fokkers :ok:

Maar waar het om gaat is wel degelijk het geld. Je leest het in elk berichtje hier ongeveer :mrgreen:

In deze tijd van afbetalingen: huis, auto, kleding, schoenen, electronica en weet ik wat nog meer, moet je helaas wel met contant geld op de proppen komen als je een hond wilt kopen.

Ik krijg de vraag wel vaker hoor, of ze in termijnen mogen betalen en dat mag bij ons gewoon niet, klaar.
laeken
Zeer actief

bulletjebe schreef:Het gaat weer goed hier, toch weer een discussie 'tegen' rashonden en hun fokkers :ok:
Mag er dan op geen enkele manier kritiek geleverd worden als het om rashonden en hun fokkers gaat? Is alles met een papiertje via de rasvereniging automatisch goed zonder dat er verder over gepraat mag worden anders is het een discussie TEGEN rashonden.

Wie is er nu TEGEN rashonden? Ken jij iemand die tegen rashonden is? Ik niet nl. :19:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Re: Nederlanders houden meer van bastaardjes

Marion. schreef: Even voor de duidelijkheid. Dit is niet het zoveelste "rashond versus kruising" topic. Want dat weten we nu wel.
Jammer Marc, dat je je aangesproken voelt, maar ik reageer op de topicstarter :wink:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

MARC_S schreef:
bulletjebe schreef:Het gaat weer goed hier, toch weer een discussie 'tegen' rashonden en hun fokkers :ok:
Mag er dan op geen enkele manier kritiek geleverd worden als het om rashonden en hun fokkers gaat? Is alles met een papiertje via de rasvereniging automatisch goed zonder dat er verder over gepraat mag worden anders is het een discussie TEGEN rashonden.

Wie is er nu TEGEN rashonden? Ken jij iemand die tegen rashonden is? Ik niet nl. :19:
Zelfs ik niet :wink:

maar ja dat goed gefokt he dat is de grote vraag? Wat is goed en verantwoord gefokt?
Niet dat ik zelf zou fokken, maar misschien ben ik wel te kritisch voor het kopen van een rashond. Ik vind het helemaal niet erg om een smak geld uit te geven als ik er zelf maar achter kan staan en dat ben ik nog niet tegen gekomen.
Daarbij val ik gewoon op het fenomeen hond, niet op een bepaald ras dat helpt ook al niet :denken:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
estelle

Maar waar het om gaat is wel degelijk het geld. Je leest het in elk berichtje hier ongeveer :mrgreen:

In deze tijd van afbetalingen: huis, auto, kleding, schoenen, electronica en weet ik wat nog meer, moet je helaas wel met contant geld op de proppen komen als je een hond wilt kopen.

Ik krijg de vraag wel vaker hoor, of ze in termijnen mogen betalen en dat mag bij ons gewoon niet, klaar.
ik zie het probleem niet als iemand in termijnen wil betalen.
Ik geloof dat wij Hera ook in 2x hebben betaald.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:

Dat kan, ik zeg alleen dat ik het niet toesta.
estelle

bulletjebe schreef:
estelle schreef:

dat had ik inmiddels begrepen, vraag was waarom je dat niet toestaat.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
bulletjebe schreef:
estelle schreef:

dat had ik inmiddels begrepen, vraag was waarom je dat niet toestaat.
Ik zie nergens een vraag aan mij gericht, vandaar dat ik er geen antwoord op gaf. Maar ik sta het niet toe omdat ik vind dat je pas eigenaar kan worden van de hond nadat die betaald is. Als mensen in termijnen betalen, krijgen ze de hond nadat het volledige bedrag betaald is :wink:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Marion. schreef:"Nederlanders hebben liever bastaardjes uit het buitenland. Omdat ze goedkoop zijn"
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en dan zeg ik dat die zin niet voor mij op gaat.

Voor Vegas heb ik een hoop geld betaald en als de fokker meer had gevraagd had ik dat ook nog wel betaald. Geld interesseert mij helemaal niks, of het nou veel of weinig is en al helemaal niet als ik een dier aanschaf waar ik jaren lang plezier van hoop te hebben.

De Amstaff behoort een stamboom te hebben omdat het ras anders onder de RAD valt dus het was voor ons geen optie een hond zonder stamboom te nemen toen we eenmaal voor de Amstaff besloten te gaan.

Mijn moeder haar hondjes komen van gelegenheidsfokkers en eentje van een broodfokker. Fout, fout, fout natuurlijk (die laatste van de broodfokker) maar mijn moeder viel voor dat schattige, zielige pupje wat later onder wormen bleek te zitten en van alles mankeerde.

Op die manier zal ik nooit een hond aanschaffen maar wat ik ervoor moet betalen zal me een worst wezen.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

MARC_S schreef:Natuurlijk zijn er geen garanties, dat wil ik ook helemaal niet zeggen hoor. :wink: Natuurlijk is Wuilus geen regel, tenminste, dat zou niet zo mogen zijn. Mijn ervaring is wel zo maar ook dat zegt weinig. Ik ken geen bastaardjes met grote problemen zoals je die in rashonden ziet. Het komt zeker voor maar zoals hier al gezegd, een boxer kopen is eigenlijk vragen om problemen op dit moment. Kanker, HD, artrose, ademhalingsproblemen, hartziekten en huidproblemen. Ik meen ook nog epilepsie. :denken: Ik zou het niet eens durven al kwam hij van de beste fokker van de wereld. :19:
Voor de discussie zou je geen bastaard met een rashond moeten vergelijken, maar een rashond mét stamboom met een rashond zónder stamboom.
En dan kom ik dus uit dat rashonden zónder stamboom bijna nooit getest zijn op HD, laat staan ED, en de juiste ouders uitzoeken is er ook al bijna nooit bij.
Dan zeg ik dus op mijn beurt: áls je een rashond koopt, koop dan een rashond mét stamboom want de kans dat het beestje gezonder is, is gewoon een stuk groter als de ouders de vereiste testen hebben gedaan en goed zijn bevonden (en dat is gewoon een feit). Uiteraard moet je bij stamboomfokkers ook je ogen goed openhouden.

Daarnaast ben ik het met je eens dat de gemiddelde kruising volgens mij veel gezonder is dan de gemiddelde rashond.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb niet het idee dat mensen geen geld willen uitgeven, maar wel dat ze een verkeerd beeld hebben van broodfok. Daar betrap ik mezelf trouwens ook op. Ik zie ook schuren voor me vol met nestjes. En niet een huiskamer met de moeder en haar pups.

Ik kom regelmatig mensen tegen die vertellen dat ze er pas later achterkwamen dat de mensen waar ze hun pup vandaan hebben, niet zo eerlijk zijn geweest. De redenatie is vaak 'we willen er toch niet mee fokken of showen, dus we hebben geen stamboom nodig' en 'we hadden geen zin om lang te wachten, dus zijn zelf gaan zoeken op internet'. Ze zijn dat ook nog zo goed van vertrouwen dat ze alles wat de 'fokker' zegt klakkeloos geloven. Want 'het zag er netjes uit binnen en de mensen waren heel aardig'.

Het gekke is dat ze wel 250 euro neertellen voor een pup zonder door te vragen, maar voor het kopen van een mp3 speler gaan ze via kieskeurig kijken wel merk het beste is en of de webwinkel betrouwbaar is e.d. Blijkbaar willen mensen graag geloven dat iedereen met een nestje pups goede bedoelingen heeft. En, nogmaals, van broodfok hebben ze een heel ander beeld.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Stang schreef:
Daarnaast ben ik het met je eens dat de gemiddelde kruising volgens mij veel gezonder is dan de gemiddelde rashond.
Denk je dat echt? Als je even de 'uitwassen' van rashonden erbuiten houdt? Ik heb - om het op mij van toepassing te maken - niet het idee dat een kruising per definitie gezonder is dan een Kooiker :denken:

Die stelling vind ik sowieso raar. Als je een pup koopt van een kruising Berner Sennenhond x Labrador, dan neemt die hond toch ook de erfelijke ziektes over? Of zeg ik nou iets heel stoms? Dus wil je - lijkt mij - dat de ouderhonden gezondheidsonderzoeken hebben gehad, ook bij kruisingen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

bulletjebe schreef:
Marion. schreef: Even voor de duidelijkheid. Dit is niet het zoveelste "rashond versus kruising" topic. Want dat weten we nu wel.
Jammer Marc, dat je je aangesproken voelt, maar ik reageer op de topicstarter :wink:
Ik had het er net over dus vandaar :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Stang schreef:
Denk je dat echt? Als je even de 'uitwassen' van rashonden erbuiten houdt? Ik heb - om het op mij van toepassing te maken - niet het idee dat een kruising per definitie gezonder is dan een Kooiker :denken:

Die stelling vind ik sowieso raar. Als je een pup koopt van een kruising Berner Sennenhond x Labrador, dan neemt die hond toch ook de erfelijke ziektes over? Of zeg ik nou iets heel stoms? Dus wil je - lijkt mij - dat de ouderhonden gezondheidsonderzoeken hebben gehad, ook bij kruisingen.
De meeste gebreken in rashonden zijn mutaties geweest die door lijnteelt een soort van vastgelegd zijn in de rassen en ook wel in rasgroepen.
Omdat het om specifieke genetische aandoeningen gaat zullen die defecten meestal niet optreden als je 2 rassen kruist. Stel je hebt een golden met het rage-syndroom en een boxer met epilepsie, dan is de kans erg groot dat de pups geen van die aandoeningen zullen uitten. Dragen zullen ze ze wel en dus een terugkruisen of onderling kruisen kan die problemen wel weer naar voren brengen.

Uiteraard heb ik het over aandoeningen die recessief zijn en dus alleen met 2 stuks tot uiting komen. Bij dominante afwijkingen zou je aan de ouderhond al kunnen zien wat hij voor pups geeft.

Kooikers zijn vrij recent weer opgebouwd uit honden die eruit zagen als een kooiker zover ik weet. Dat ras is dus niet zo erg zuiver (vandaar de enorme verschillen in grootte en uiterlijk, zelfs binnen veel nesten) en dus zal het nog niet zo belast zijn met erfelijke rasspecifieke kwalen.

De kans op erfelijke recessieve aandoeningen is bij kruisingen tussen 2 rassen is dus bijzonder klein in vergelijking tot raszuivere nesten van een ras waarbinnen recessieve kwalen voorkomen.

Kijk bv naar PRA. De Drentse patrijs en de Saarloos bv dragen dat regelmatig. 2 dragers en je krijgt blinde honden in je nest. Kruis je die rassen met een ras zonder PRA dan krijg je alleen dragers en dus geen enkele pup met PRA. De kans dat je 2 rassen kruist met dezelfde genetische afwijking is er wel, maar die is kleiner dan bij 2 rashonden.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
bulletjebe schreef:
Ik had het er net over dus vandaar :wink:
Ik had beter even gequote, sorry!
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef: De meeste gebreken in rashonden zijn mutaties geweest die door lijnteelt een soort van vastgelegd zijn in de rassen en ook wel in rasgroepen.
Omdat het om specifieke genetische aandoeningen gaat zullen die defecten meestal niet optreden als je 2 rassen kruist. Stel je hebt een golden met het rage-syndroom en een boxer met epilepsie, dan is de kans erg groot dat de pups geen van die aandoeningen zullen uitten. Dragen zullen ze ze wel en dus een terugkruisen of onderling kruisen kan die problemen wel weer naar voren brengen.

Uiteraard heb ik het over aandoeningen die recessief zijn en dus alleen met 2 stuks tot uiting komen. Bij dominante afwijkingen zou je aan de ouderhond al kunnen zien wat hij voor pups geeft.

Kooikers zijn vrij recent weer opgebouwd uit honden die eruit zagen als een kooiker zover ik weet. Dat ras is dus niet zo erg zuiver (vandaar de enorme verschillen in grootte en uiterlijk, zelfs binnen veel nesten) en dus zal het nog niet zo belast zijn met erfelijke rasspecifieke kwalen.

De kans op erfelijke recessieve aandoeningen is bij kruisingen tussen 2 rassen is dus bijzonder klein in vergelijking tot raszuivere nesten van een ras waarbinnen recessieve kwalen voorkomen.

Kijk bv naar PRA. De Drentse patrijs en de Saarloos bv dragen dat regelmatig. 2 dragers en je krijgt blinde honden in je nest. Kruis je die rassen met een ras zonder PRA dan krijg je alleen dragers en dus geen enkele pup met PRA. De kans dat je 2 rassen kruist met dezelfde genetische afwijking is er wel, maar die is kleiner dan bij 2 rashonden.
Aha, leerzaam. Dank! Ik dacht dat ziektes net zo hard overgingen van Berner Sennen naar kruising, maar dat klopt dus niet.

Wat je over Kooikers zegt, klopt voor zover ik weet. Er wordt gefluisterd dat Kooikers 'achter gesloten deuren' zijn gekruist met andere rassen (oa King Charles). Daar moeten ze dan maar lekker mee doorgaan, want het moet niet zo'n ziekelijk ras worden. Er is wel een gevreesde ziekte, Kooikerverlamming, maar dat is gelukkig nog heel zeldzaam.

Zouden rasverenigingen dan niet moeten zorgen voor meer spreiding? Ik vind bijv. dat een fokreu vaak dekt. Bij Weimaraners is het zo (tenminste, als het klopt wat een buurtgenoot met Weimaraner zegt) dat een reu maar 3 keer mag dekken in z'n leven. Dat klinkt mij goed in de oren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

MARC_S schreef:
Zoek stok! schreef:
Stang schreef:

De meeste gebreken in rashonden zijn mutaties geweest die door lijnteelt een soort van vastgelegd zijn in de rassen en ook wel in rasgroepen.

Het probleem blijft dat je bij een kruising van 2 rassen dus wel moet weten of beide honden vrij zijn van dezelfde erfelijke recessieve aandoeningen. Dus is een onderzoek noodzakelijk. En juist bij kruisingen tussen 2 rassen worden die nooit gedaan.
laeken
Zeer actief

zepenko schreef:Het probleem blijft dat je bij een kruising van 2 rassen dus wel moet weten of beide honden vrij zijn van dezelfde erfelijke recessieve aandoeningen. Dus is een onderzoek noodzakelijk. En juist bij kruisingen tussen 2 rassen worden die nooit gedaan.
Waarom moet je dat weten? De kans is minimaal dat een kooiker dezelfde recessieve genetische afwijking heeft als een engelse bulldog en dus is de kans op zieke pups met erfelijke afwijkingen extreem klein bij die kruising als voorbeeld. :19:

Noem eens een genetisch defect dat in 2 rassen op dezelfde manier voorkomt waarbij je dus een noodzaak voor screenen ziet?

HD telt niet want daarvan is niet bekend hoe het precies vererft en zelfs alleen HD-vrije honden kunnen een HD-d pup geven :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

MARC_S schreef:
zepenko schreef:Het probleem blijft dat je bij een kruising van 2 rassen dus wel moet weten of beide honden vrij zijn van dezelfde erfelijke recessieve aandoeningen. Dus is een onderzoek noodzakelijk. En juist bij kruisingen tussen 2 rassen worden die nooit gedaan.
Waarom moet je dat weten? De kans is minimaal dat een kooiker dezelfde recessieve genetische afwijking heeft als een engelse bulldog en dus is de kans op zieke pups met erfelijke afwijkingen extreem klein bij die kruising als voorbeeld. :19:

Noem eens een genetisch defect dat in 2 rassen op dezelfde manier voorkomt waarbij je dus een noodzaak voor screenen ziet?

HD telt niet want daarvan is niet bekend hoe het precies vererft en zelfs alleen HD-vrije honden kunnen een HD-d pup geven :wink:
Het is absoluut wél bekend dat HD-vrije (en ED trouwens ook) ouders een veel grotere kans hebben op HD-vrije pups. Geen zekerheid nee, maar de kans is wel veel groter.
Dus ook bij een kruising tussen 2 rassen waarbij HD een probleem vormt, zou screening wél hartstikke zinnig zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”