Zoie schreef:Stang schreef:[
Kortom: eigenlijk alles zonder scheur-bijt-bloedwerk (en opjaagwerk en uiteraard ganging-up want dat is te gevaarlijk) is in mijn ogen acceptabel tussen honden en zou, als ik het voor het zeggen had, ook in praktijk gebracht mogen worden.
Wat ik gezien heb, is dat bijna altijd wel één hond het al snel opgeeft (en ja, dat is ook echt weleens Kaya geweest en zeker een Moritz).
Gebeurt dit niet vrij snel, oke dan is het natuurlijk gewenst om in te grijpen want dan kan je een echte knokpartij verwachten.
Dit is dus puur mijn mening, niet wat ik in de praktijk breng want het wordt door velen niet geaccepteerd (zoals hier ook wel blijkt

)
Nu heb je Kaya neem ik aan behoorlijk goed onder appel staan, je hebt haar vanaf het begin geremd in haar neiging te corrigeren, afgeleid enz.
Stel nu eens dat je haar de veel grotere vrijheid had gegeven waarvoor je hier nu pleit. En ze had het ene hondje na het andere tegen de grond gekwakt om de verhoudingen even duidelijk te maken in haar uitlaatbos. Ben je niet bang dan dat ze wel eens in dit gedrag zou kunnen hebben doorgeslagen, en dat ze gewoon een onuitstaanbare intolerante hond was geworden waar je zelf ook niet graag mee door het uitlaatbos banjerde ? En zou het ook niet zo kunnen zijn, dat je op die momenten dat het echt mis dreigt te gaan je ook weinig grip op haar zou hebben gehad, domweg omdat ze dan geleerd heeft haar eigen boontjes te doppen ?
Ben gewoon benieuwd hoe je dit ziet. Voor mij staat het antwoord niet vast hoor, maar mijn intuitie zegt me dat je honden als Kaya en b.v. ook Luna vanaf het begin in toom moet houden, en niet gewoon hun gang moet laten gaan.
Eerst even iets rechtzeggen: Kaya heeft nooit de ene hond na de andere hond tegen de grond gekwakt
Wél heeft ze een lage tolerantie naar veel onbekende honden in 'haar' buurtje en ook heeft ze een lage tolerantie als onbekende honden haar bal/stok proberen te pakken.
Zo, dat even rechtgezet hebbende

ga ik in op de rest: Het zou goed mogelijk zijn dat als ik dat niet in goede banen had geleid, dat Kaya doorgeslagen was. Dat zal ik nooit weten, want dat heb ik dus niet uitgeprobeerd.
Daarentegen zou het ook goed mogelijk kunnen zijn dat als ik Kaya overal vandaan had gehouden en panisch had gereageerd, dat het gedrag ook omslagen had kunnen zijn.
Het is dus niet zo, dat ik Kaya overal vandaan hou en al zeker niet aan ga lijnen.
M.i. vat een hond, en zeker Kaya, het aanlijnen en vasthouden op als een teken van 'opletten, gevaar' en zal zij alleen maar toespitst raken op andere, vreemde, honden.
Het is ook niet zo dat Kaya van mij nooit of te nimmer mag corrigeren: ik zal het proberen te voorkomen, maar als bv een hond op haar rijdt of een andere hond stormt op haar af met bepaalde bedoelingen, dan mag zij dus van mij wél corrigeren.
Ook als bazen hun hond volledig uit het oog verliezen en ik ineens met 3 honden loop, dan ben ik het na een tijdje toch echt wel zat en mag Kaya van mij ook corrigeren.
Voorkomen doe ik dus in situatie waarvan ik weet dat het 'foute' boel kan worden. Ik weet dat Kaya dus een lage tolerantie heeft tegenover vreemde honden in 'haar' buurt, dus hou ik Kaya daarvandaan dmv spelenderwijs laten volgen of met wat lekkers laten volgen. Hierdoor wordt het voor Kaya geen 'let op zaak' (wat dus wel zou gebeuren als ik haar panisch vast zou houden of aan zou lijnen) maar een 'hé wat gezellig is vrouwtje zaak'. Zo ongeveer dan

Voorkomen zal ik het ook bij de zaak stok/balletje zoveel mogelijk. Ben ik met Kaya aan het spelen en er komt een vreemde hond, dan neem ik afstand of desnoods ga ik weg.
Dus de zaken waarbij ik wéét dat Kaya een kort lontje heeft, die hou ik in de hand. Maar de verdere normale (in mijn ogen) zaken mogen honden onderling het tot bepaalde hoogte zelf uitzoeken.