Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigeren hond to hond, laten gaan of niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Zoie schreef:
Hanneke2 schreef:[Ik snap dat husky's een bredere hondenwoordenschat hebben dan - pak 'm beet - labradors :mrgreen: :
labradors scoren overigens nog verrassend hoog, en Golden retrievers zelfs nog boven herders, op mijn lijstje :wink:
Goh.

Golden retrievers snap ik, maar 8 van de 10 labradors die ik ken lijken stekeblind voor alle signalen van andere honden. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef:
Hanneke2 schreef:[ Hoe dichter bij de oorsprong, hoe meer oorsponkelijke vaardigheden een hond heeft, denk ik. Maar ik vraag me af of dat per definitie betekent dat ze beter omgaan met andere honden.:
nou, dat hoeft m.i. ook helemaal niet.
Kijk, en daar zit nou het hele conflicterende in deze discussie. Een hele sociale hond hoeft helemaal niet aardig te zijn. Sociaal betekent mijns inziens niets meer of minder dan dat de hond uitstekend kan communiceren. Hoe dichterbij de wolf, hoe sterker de hond misschien in staat is te comminuceren, maar dan geldt dus ook dat de hond zich wat betreft roedelgedrag meer richting het oorspronkelijke gedrag kan gaan.
Sommige honden zijn zo vermaakt dat ze een soort babywolfjes blijven hun hele leven met erg veel pup-gedrag, terwijl andere honden veel oorspronkelijk staan bij een wolveninstinkt..en dat betekent bv dat een andere hond van buiten de roedel gepakt wordt. Dat is namelijk normaal gedrag van de wolf.
Hondengedrag kan je met die reden niet altijd maar laten. Hondengedrag is niet altijd sociaal en aardig. Het is ook wel eens gericht op het pakken of zelfs op het doodmaken van een andere hond. Een correctie hoeft niet geremd te zijn naar een niet-roedelgenoot en de gepakte niet-roedelgenoot hoeft zich helemaal niet over te geven aan die wildvreemde hond. Dat maakt het verhaal gewoon niet zo simpel aangezien jij alleen jouw hond kent en niet de hond waarmee jouw hond de interaktie aangaat. We kunnen alles wel laten onder het motto dat de dieren elkaar wel snappen, maar dat is dus wat mij betreft helemaal niet het punt. Wat ze snappen is gelinkt aan hun instinkten en op sommig gebied houden ze die maar even voor zich en ontwijken we dat maar. Een jachthond laat je toch ook niet achter de reeen aangaan onder het motto dat dat normaal is? Ik heb begrip voor het gedrag van de hond, maar ze leven in mijn wereld. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Stang schreef:[
Kortom: eigenlijk alles zonder scheur-bijt-bloedwerk (en opjaagwerk en uiteraard ganging-up want dat is te gevaarlijk) is in mijn ogen acceptabel tussen honden en zou, als ik het voor het zeggen had, ook in praktijk gebracht mogen worden.

Wat ik gezien heb, is dat bijna altijd wel één hond het al snel opgeeft (en ja, dat is ook echt weleens Kaya geweest en zeker een Moritz).
Gebeurt dit niet vrij snel, oke dan is het natuurlijk gewenst om in te grijpen want dan kan je een echte knokpartij verwachten.

Dit is dus puur mijn mening, niet wat ik in de praktijk breng want het wordt door velen niet geaccepteerd (zoals hier ook wel blijkt :mrgreen: )
Nu heb je Kaya neem ik aan behoorlijk goed onder appel staan, je hebt haar vanaf het begin geremd in haar neiging te corrigeren, afgeleid enz.

Stel nu eens dat je haar de veel grotere vrijheid had gegeven waarvoor je hier nu pleit. En ze had het ene hondje na het andere tegen de grond gekwakt om de verhoudingen even duidelijk te maken in haar uitlaatbos. Ben je niet bang dan dat ze wel eens in dit gedrag zou kunnen hebben doorgeslagen, en dat ze gewoon een onuitstaanbare intolerante hond was geworden waar je zelf ook niet graag mee door het uitlaatbos banjerde ? En zou het ook niet zo kunnen zijn, dat je op die momenten dat het echt mis dreigt te gaan je ook weinig grip op haar zou hebben gehad, domweg omdat ze dan geleerd heeft haar eigen boontjes te doppen ?

Ben gewoon benieuwd hoe je dit ziet. Voor mij staat het antwoord niet vast hoor, maar mijn intuitie zegt me dat je honden als Kaya en b.v. ook Luna vanaf het begin in toom moet houden, en niet gewoon hun gang moet laten gaan.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Tamara en Bowie schreef:
Als een hond meteen moet uitvallen als een andere hond een bal of stok probeert te pakken, dan beheerst die hond vind ik zelf niet de taal.
Ik moet hier toch wel om lachen. Als mens vind jij dat die hond niet goed de hondentaal beheerst.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Stang schreef:
Dat er in rassen onderling verschil zit, dat wil ik graag geloven. Maar dat doet niets af aan het feit dat ik niet geloof dat een mens (!!) dan beter hondengedrag zou kunnen intrepeteren dan zelfs het ras wat het het slechtste zou kunnen.

Jij denkt dus dat jij beter hondengedrag kan begrijpen dan een willekeurige, gemiddelde hond?
Ik denk dat het voor veel honden ook nogal complex is, en misschien komt dat inderdaad ook wel door al die verschillende rassen.
Neem Saar bijvoorbeeld. Als een andere hond nogal zeker overkomt en bij haar komt snuffelen dan rolt ze zich op haar zij, met d'r staart bijna tussen d'r poten, oortjes in d'r nek, blik afgewend.
Een hele zooi honden reageert daarop door even te snuffelen en daarna ongeinteresseerd door te lopen, maar dan is er ook nog een groep (zo ongeveer 20% gok ik ongeveer) die juist daardoor even lekker bovenop haar springt en haar opjaagt.
En Saar kan echt niet inschatten wanneer dat wel of niet zal gebeuren aangezien ze al een jaar lang precies hetzelfde gedrag blijft vertonen (ik ben onderdanig, doe mij niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiks), waarop dus sommige honden haar juist even opjagen, of gewoon even slinks een poot op haar buik knallen o.i.d.

Ik denk trouwens zeker niet dat ik de hondentaal beter snap dan mijn honden. Ik denk alleen wel dat als een andere reu met hoge houding en stramme staart op Moos komt afgelopen, onderwijl grommend, dat dat mogelijk niet helemaal goed gaat. Wat er precies gaat gebeuren weet ik niet, maar ik wacht het dan liever niet af en laat Moos met me meekomen.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:[ Sociaal betekent mijns inziens niets meer of minder dan dat de hond uitstekend kan communiceren.
Ik denk dat de meeste mensen met een sociale hond bedoelen: speelt leuk met andere honden, of zoekt iig geen conflicten op, is niet agressief enz.

Dus daar ligt dan mogelijk een hoop begripsverwarring.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Stang schreef:Even olie op het vuur :wink:

Wat ik me afvraag is waar het hele 'principe hond' hierin blijft?
Waarom denken wij als mensen de hondentaal beter te begrijpen dan de honden zelf? Waarom grijpen wij in bij van die kleine akkefietjes?
Ik grijp heel snel in bij 'akkefietjes'. Ik heb een ras wat behoorlijk wat schade kan aanrichten bij een andere hond en dat risico wil ik ten alle tijden voorkomen. Eerst greep ik in door een ontmoeting met een andere hond te observeren en dan daarop te anticiperen. Dus: óf blijven staan, óf verder lopen. Inmiddels mag Vegas nog maar met weinig honden kennis maken, eigenlijk met bijna helemaal geen onbekende honden meer. Met sommige bekende honden (o.a. lien de rottweiler) laat ik hem de dingetjes zelf regelen, maar dan altijd tot op zekere hoogte.

Vegas heeft een hele hoge tolerantiegrens naar teven toe. Als ik zie dat een teef hem zelf wel terecht kan wijzen (zoals lien) dan grijp ik niet zo snel in maar bij reuen (bekend of onbekend) ben ik er als de kippen bij. Vreemde reuen ga ik sowieso al een hele tijd uit de weg en op het moment ga ik zowat alle honden uit de weg omdat Vegas erg 'van de stokken' begint te worden. Ik heb dat nog niet voldoende onder controle om in alle vertrouwen met hem tussen andere honden te lopen met het risico dat een hond een stok pakt.
Oke, als je een echte vechter hebt, begrijp ik het want het moet wel binnen de perken blijven natuurlijk.
Maar gewone dingetjes zoals bv poot op de rug leggen en dan ingrijpen, of het rijden als je ziet dat de honden het zelf wel kunnen oplossen, een hond die een stok/bal van een andere hond af wil pakken, enz. enz.
Vegas mag geen bezit van andere honden afpakken omdat hij dat dan gaat verdedigen. Hij zal dan net de verkeerde tegenkomen :N: , dat mag dus niet en dat houdt op het moment in dat ik andere honden uit de weg ga. Vorige week was Linda hier met Bram en dan mag Vegas best een stok voor zichzelf pakken. Het enige wat hij dan doet is uitdagen en ik weet dat Bram die stok dan toch niet probeert te pakken.

Van het weekend was ik bij Jolanda en Rochelle en Vegas had ergens een plastic flesje gevonden. Dat liet ik ook gaan omdat 1. Rochelle er geen interesse in had en 2. zou ze dat wel hebben en het flesje af willen pakken: bij een teef is Vegas veel toleranter en kijk ik de situatie eerst even aan. Mocht hij toch in de 'verdedigingshouding' gaan, dan pak ik het flesje af, lijn hem aan als dat nodig is en is het klaar.
Waarom denken wij als mensen die taal te kunnen vervangen en ons er wel even tegenaan te bemoeien bij zulke (in mijn ogen) kleinigheidjes?
Mijn reden staat al boven :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef: Het meest opvallend waren de verschillen in expressief gedrag tussen poedels en wolven.Wolven vertonen een heel arsenaal aan gezichtsuitdrukkingen, oorbewegingen, houdingen van de staart en het lichaam. Bij poedels waren veel van deze expressievormen sterk vereenvoudigd en een groot aantal ontbrak volledig.
ben ik volledig met je eens hoor, dat (vaak door hun ingefokte morfologie) niet alle honden de hondentaal evengoed spréken. en daardoor minder goed zullen begrepen worden.
maar dat ze overduidelijke tekenen van expressieve honden niet zouden snappen, dat staat daar in principe toch los van?
ja, zou best kunnen hoor, maar dan nog, een paar dingen waar ik zo maar even opkom.

Waarom zou het bij honden niet om subtilteiten kunnen gaan ? Als jij een intonatie van mij mist, begrijp je de hele boodschap misschien wel verkeerd. Als hond a geen oog heeft voor de subtiele staartstand van hond b, die wij mensen ook niet kunnen zien, dan leest hij de hele lichaamshouding van die hond misschien wel verkeerd. Hoeveel honden vallen er niet uit het niets zonder aanleiding of waarschuwing aan ? Ogenschijnlijk.

Maar ook als het niet om subtiliteiten gaat rijzen er vragen. Coren noemt een incident van een airdale en een wolfachtige hond die de schrijver Steinbeck heeft beschreven. De honden knokte steeds, en de airdale verloor steeds. Maar op een kwade dag was het omgekeerd, en de wolfachtige hond geeft zich klassiek over door op zijn rug te gaan liggen. Je voelt het al aankomen: de airdale terrier negeert het gebaar en bijt zijn ballen eraf.

Coren oppert als mogelijke verklaring - of het erg geloofwaardig is, ik geloof er eerlijk gezegd niet direct in - dat de airdale terrier de volle betekenis van het overgave gebaar van de wolfshond niet begreep.

Hoe dan ook, we gaan er toch met vreemde honden om wat voor reden dan verder ook niet automatisch vanuit dat de hond volwassen roedelregels voor vreemde honden hanteert ? Spok werpt zich ook op z'n rug als hij het niet redt. Maar als hij dat bij een airdale terrier doet, hou ik mijn vingertjes gekruist :mrgreen:
(off topic : is dat boek van coren de moeite volgens jou?)
ja, ik viond het wel een redelijk interessant boek, maar wel een beetje veel toegespitst op de vraag wat taal nu precies is en in hoeverre hondentaal taal is.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

starfleet schreef:
Tamara en Bowie schreef:
Als een hond meteen moet uitvallen als een andere hond een bal of stok probeert te pakken, dan beheerst die hond vind ik zelf niet de taal.
Ik moet hier toch wel om lachen. Als mens vind jij dat die hond niet goed de hondentaal beheerst.

Anne
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleeft! Ben blij dat ik hier aan heb bij kunnen dragen

Maar waarom vind jij dat zo om te lachen dan? Ik heb niet alle kennis en wijsheid in pacht om op alle moeilijke en complexe vraagstukken een juist antwoord te geven, daarom geef ik aan hoe ik het zelf zie. Jij bezit die kwaliteiten gelukkig wel, dus ik ben benieuwd!
Reini
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Ik zie deze quote ineens en daar wil ik ook nog wel even op reageren.

Vegas beheerst de hondentaal prima maar geeft wel een snauw tegen sommige honden als die zijn stok af willen pakken. Ik denk dat dat in zijn opzicht ook weinig met hondentaal te maken heeft, hij wil gewoon die stok niet afgeven. Bezitterig gedrag noem ik dat.

Ik vind het sowieso nooit een goed idee om met ballen/stokken te spelen tussen vreemde honden. Ook voer is geen goed idee te verdelen tussen vreemde honden.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Tamara en Bowie schreef: Als een hond meteen moet uitvallen als een andere hond een bal of stok probeert te pakken, dan beheerst die hond vind ik zelf niet de taal.
Ik vind het vrij normaal dat een hond zijn bezit verdedigt.
Bij allebei mijn herders is de buitdrift "erin gefokt" en ze hanteren het principe wat van mij is blijft van mij. :wink: Althans...naar andere honden toe. :wink:
Maar dat geldt pas echt zodra ze dat "bezit" ook echt in hun bek hebben.
Als ik een bal weggooi is het "wie het eerst komt wie het eerst maalt", pakt een andere hond snel dat balletje weg is er niets aan de hand. Maar als een andere hond iets uit hun bek wil pakken is het opletten geblazen. Zeker Biène heeft dit heel sterk, en bij haar is het niet alleen ballen maar bv. ook botten en andere etenswaren. Ik kan tegenwoordig wel vrijwel alles zonder problemen uit haar bek pakken en ik kan bij haar etensbak in de buurt komen zonder problemen maar andere mensen en zowiezo andere honden kunnen dat niet of nauwelijks.
Marouck geeft weinig om stokken behalve als die in het water liggen, van die halve boomstammen. Daar is ze dan behoorlijk fanatiek mee bezig en dan jaagt ze andere honden dus weg die haar stok belagen in haar ogen.
Tijdens de meeting ging het prima totdat Vegas een stok uit haar bek wilde trekken, daar was madam het dus niet mee eens.

Ik voorkom dit soort situaties dus wel zoveel mogelijk, zeker als er vreemde honden bij zijn. Bij de dagelijkse wandelingen in het bos hebben ze alle 3 een bal in hun bek. Maar als ik in groepsverband wandel blijven de ballen in mijn zak zitten. :wink: Want ik zie er het nut niet van in om het moeilijker te maken dan nodig is en risico's te gaan lopen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef:
Zoie schreef: Het meest opvallend waren de verschillen in expressief gedrag tussen poedels en wolven.Wolven vertonen een heel arsenaal aan gezichtsuitdrukkingen, oorbewegingen, houdingen van de staart en het lichaam. Bij poedels waren veel van deze expressievormen sterk vereenvoudigd en een groot aantal ontbrak volledig.
ben ik volledig met je eens hoor, dat (vaak door hun ingefokte morfologie) niet alle honden de hondentaal evengoed spréken. en daardoor minder goed zullen begrepen worden.
maar dat ze overduidelijke tekenen van expressieve honden niet zouden snappen, dat staat daar in principe toch los van?
ja, zou best kunnen hoor, maar dan nog, een paar dingen waar ik zo maar even opkom.

Waarom zou het bij honden niet om subtilteiten kunnen gaan ? Als jij een intonatie van mij mist, begrijp je de hele boodschap misschien wel verkeerd. Als hond a geen oog heeft voor de subtiele staartstand van hond b, die wij mensen ook niet kunnen zien, dan leest hij de hele lichaamshouding van die hond misschien wel verkeerd. Hoeveel honden vallen er niet uit het niets zonder aanleiding of waarschuwing aan ? Ogenschijnlijk.
ja, die kant uit ben ik het helemaal met je eens, honden kunnen dus elkaar niet zo goed meer begrijpen omdat er fysieke beletsels zijn om het (al of niet subtiel) te uiten. wat uiteraard sneller misverstanden met zich meebrengt, mee eens.

mijn weerstand tegen constante mensen-interventie komt eerder voort uit het feit dat ik de evolutie van de laatste jaren zo oneerlijk vind tov. van het wezen hond. linda (zoekstok) zegt hier ergens dat het wel de hond is die zich aan de mensenmaatschappij moet aanpassen - dat klopt, tot op zekere hoogte. maar wat er steeds maar meer verwacht en geëist wordt van honden, rijst voor mij stilaan de pan uit, daar kan de hondse evolutie nooit zo snel in mee, en ondertussen blijven de misverstanden zich maar opstapelen, allemaal onder de noemer 'sociaal ongewenst gedrag'.
voor de méns misschien sociaal ongewenst, voor de honden waarschijnlijk nog amper te begrijpen.

honden zijn er niet voor gemaakt om zich in constant wisselende groepen op constant wisselende plaatsen in constant wisselende situaties als vloerkleedjes te gedragen - ik stel het nu wel zeer extreem, maar dat is steeds meer wat wij ervan verwachten, en dat vind ik erg, heel erg.
ja, ik voel wel met je mee, en ik zou ook het liefst ergens met mijn eigen roedeltje op een groot terrein wonen waar mijn honden nog gewoon hond mogen zijn - maar de realiteit is helaas dat ik straks het uitlaatbos met weet ik veel hoeveel andere hondenbazen moet delen, die in overgrote meerderheid ook nog eens weinig begrip hebben voor het wezen hond ( in mijn ogen dan. )
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Inge schreef:
Tamara en Bowie schreef: Als een hond meteen moet uitvallen als een andere hond een bal of stok probeert te pakken, dan beheerst die hond vind ik zelf niet de taal.
Bij allebei mijn herders is de buitdrift "erin gefokt" en ze hanteren het principe wat van mij is blijft van mij. :wink: Althans...naar andere honden toe. :wink:
Als ik een bal weggooi is het "wie het eerst komt wie het eerst maalt", pakt een andere hond snel dat balletje weg is er niets aan de hand. Maar als een andere hond iets uit hun bek wil pakken is het opletten geblazen. Zeker Biène heeft dit heel sterk, en bij haar is het niet alleen ballen maar bv. ook botten en andere etenswaren. Ik kan tegenwoordig wel vrijwel alles zonder problemen uit haar bek pakken en ik kan bij haar etensbak in de buurt komen zonder problemen maar andere mensen en zowiezo andere honden kunnen dat niet of nauwelijks.
Marouck geeft weinig om stokken behalve als die in het water liggen, van die halve boomstammen. Daar is ze dan behoorlijk fanatiek mee bezig en dan jaagt ze andere honden dus weg die haar stok belagen in haar ogen.
Tijdens de meeting ging het prima totdat Vegas een stok uit haar bek wilde trekken, daar was madam het dus niet mee eens.

Ik voorkom dit soort situaties dus wel zoveel mogelijk, zeker als er vreemde honden bij zijn. Bij de dagelijkse wandelingen in het bos hebben ze alle 3 een bal in hun bek. Maar als ik in groepsverband wandel blijven de ballen in mijn zak zitten. :wink: Want ik zie er het nut niet van in om het moeilijker te maken dan nodig is en risico's te gaan lopen.
Ik kan het aan de ene kant wel begrijpen hoor, maar je geeft zelf aan dat het erin gefokt is dat ze meteen moeten uitvallen als een andere hond hun bezit willen afpakken. Dus is het dan wel normaal gedrag?

En wat ik bedoelde met mijn opmerking. Er wordt hier over hondentaal gesproken en noem maar op. Dat honden duidelijk zijn naar elkaar toe of onduidelijk, noem maar op.

Zelf vind ik het niet normaal als een hond meteen uitvalt zonder dat daar geen enkele waarschuwing aan vooraf is gegaan. Daarom gaf ik doe opmerking dat ik dat zelf geen normaal gedrag vind :wink:

Als een hond in die zelfde situatie een waarschuwing geeft, of laat merken dat die er niet van gediend is en dan uitvalt, ok, daar valt dan nog wat over te zeggen, maar meteen uitvallen vind ik niet normaal zonder aanleiding vind ik niet normaal

En dan kun je wel weer de
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoie schreef:
Stang schreef:[
Kortom: eigenlijk alles zonder scheur-bijt-bloedwerk (en opjaagwerk en uiteraard ganging-up want dat is te gevaarlijk) is in mijn ogen acceptabel tussen honden en zou, als ik het voor het zeggen had, ook in praktijk gebracht mogen worden.

Wat ik gezien heb, is dat bijna altijd wel één hond het al snel opgeeft (en ja, dat is ook echt weleens Kaya geweest en zeker een Moritz).
Gebeurt dit niet vrij snel, oke dan is het natuurlijk gewenst om in te grijpen want dan kan je een echte knokpartij verwachten.

Dit is dus puur mijn mening, niet wat ik in de praktijk breng want het wordt door velen niet geaccepteerd (zoals hier ook wel blijkt :mrgreen: )
Nu heb je Kaya neem ik aan behoorlijk goed onder appel staan, je hebt haar vanaf het begin geremd in haar neiging te corrigeren, afgeleid enz.

Stel nu eens dat je haar de veel grotere vrijheid had gegeven waarvoor je hier nu pleit. En ze had het ene hondje na het andere tegen de grond gekwakt om de verhoudingen even duidelijk te maken in haar uitlaatbos. Ben je niet bang dan dat ze wel eens in dit gedrag zou kunnen hebben doorgeslagen, en dat ze gewoon een onuitstaanbare intolerante hond was geworden waar je zelf ook niet graag mee door het uitlaatbos banjerde ? En zou het ook niet zo kunnen zijn, dat je op die momenten dat het echt mis dreigt te gaan je ook weinig grip op haar zou hebben gehad, domweg omdat ze dan geleerd heeft haar eigen boontjes te doppen ?

Ben gewoon benieuwd hoe je dit ziet. Voor mij staat het antwoord niet vast hoor, maar mijn intuitie zegt me dat je honden als Kaya en b.v. ook Luna vanaf het begin in toom moet houden, en niet gewoon hun gang moet laten gaan.
Eerst even iets rechtzeggen: Kaya heeft nooit de ene hond na de andere hond tegen de grond gekwakt :wink:
Wél heeft ze een lage tolerantie naar veel onbekende honden in 'haar' buurtje en ook heeft ze een lage tolerantie als onbekende honden haar bal/stok proberen te pakken.

Zo, dat even rechtgezet hebbende :mrgreen: ga ik in op de rest: Het zou goed mogelijk zijn dat als ik dat niet in goede banen had geleid, dat Kaya doorgeslagen was. Dat zal ik nooit weten, want dat heb ik dus niet uitgeprobeerd.
Daarentegen zou het ook goed mogelijk kunnen zijn dat als ik Kaya overal vandaan had gehouden en panisch had gereageerd, dat het gedrag ook omslagen had kunnen zijn.

Het is dus niet zo, dat ik Kaya overal vandaan hou en al zeker niet aan ga lijnen.
M.i. vat een hond, en zeker Kaya, het aanlijnen en vasthouden op als een teken van 'opletten, gevaar' en zal zij alleen maar toespitst raken op andere, vreemde, honden.

Het is ook niet zo dat Kaya van mij nooit of te nimmer mag corrigeren: ik zal het proberen te voorkomen, maar als bv een hond op haar rijdt of een andere hond stormt op haar af met bepaalde bedoelingen, dan mag zij dus van mij wél corrigeren.
Ook als bazen hun hond volledig uit het oog verliezen en ik ineens met 3 honden loop, dan ben ik het na een tijdje toch echt wel zat en mag Kaya van mij ook corrigeren.

Voorkomen doe ik dus in situatie waarvan ik weet dat het 'foute' boel kan worden. Ik weet dat Kaya dus een lage tolerantie heeft tegenover vreemde honden in 'haar' buurt, dus hou ik Kaya daarvandaan dmv spelenderwijs laten volgen of met wat lekkers laten volgen. Hierdoor wordt het voor Kaya geen 'let op zaak' (wat dus wel zou gebeuren als ik haar panisch vast zou houden of aan zou lijnen) maar een 'hé wat gezellig is vrouwtje zaak'. Zo ongeveer dan :mrgreen:
Voorkomen zal ik het ook bij de zaak stok/balletje zoveel mogelijk. Ben ik met Kaya aan het spelen en er komt een vreemde hond, dan neem ik afstand of desnoods ga ik weg.

Dus de zaken waarbij ik wéét dat Kaya een kort lontje heeft, die hou ik in de hand. Maar de verdere normale (in mijn ogen) zaken mogen honden onderling het tot bepaalde hoogte zelf uitzoeken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Tamara en Bowie schreef:
Inge schreef:

Ik kan het aan de ene kant wel begrijpen hoor, maar je geeft zelf aan dat het erin gefokt is dat ze meteen moeten uitvallen als een andere hond hun bezit willen afpakken. Dus is het dan wel normaal gedrag?

En wat ik bedoelde met mijn opmerking. Er wordt hier over hondentaal gesproken en noem maar op. Dat honden duidelijk zijn naar elkaar toe of onduidelijk, noem maar op.

Zelf vind ik het niet normaal als een hond meteen uitvalt zonder dat daar geen enkele waarschuwing aan vooraf is gegaan. Daarom gaf ik doe opmerking dat ik dat zelf geen normaal gedrag vind :wink:

Als een hond in die zelfde situatie een waarschuwing geeft, of laat merken dat die er niet van gediend is en dan uitvalt, ok, daar valt dan nog wat over te zeggen, maar meteen uitvallen vind ik niet normaal zonder aanleiding vind ik niet normaal

Ik zeg niet dat erin gefokt is dat ze direct uitvallen, ik zeg dat erin gefokt is dat ze bezit niet graag afgeven.
Er wordt wel degelijk gewaarschuwd. Eerst een grom, dan een lip omhoog en wanneer die signalen genegeerd worden volgt er een uitval. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Nog even ter verduidelijking: natuurlijk vind ik niet dat je een hond zijn/haar gang maar moet laten gaan in alles tegenover andere honden. Dat kan niet in deze drukke maatschappij.

De compleet andere kant is dus dat een hond (bijna) niets mag en dat de baas zo ongeveer alles voor een hond 'oplost'.
Ook dat vind ik zeer ongewenst.

Bewandel een middenweg, wees niet te panisch voor alles wat met honden onderling te maken heeft.
Voorkom, grijp in als het echt nodig is, maar grijp niet direct in als honden het met een klein duidelijkheidje zelf wel kunnen oplossen.

Zo samengevat (ongeveer :mrgreen: ) is dus mijn mening.
Afbeelding
A good dog never dies...

Reini
Zeer actief

Inge schreef: Tijdens de meeting ging het prima totdat Vegas een stok uit haar bek wilde trekken, daar was madam het dus niet mee eens.
Toendertijd was er verder weinig aan de hand maar nu zou dat met Vegas een probleem kunnen worden. Hij heeft een hoge tolerantie naar teven (en twee gecastreerde reuen) toe dus hij zal de stok misschien wel afgeven als Marouck er een punt van zou maken maar hij kan ook denken: bekijk het maar, ik wil die stok :devil:

Hij heeft niet geleerd van Marouck :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef: Zelf vind ik het niet normaal als een hond meteen uitvalt zonder dat daar geen enkele waarschuwing aan vooraf is gegaan. Daarom gaf ik doe opmerking dat ik dat zelf geen normaal gedrag vind :wink:

Vegas geeft wel waarschuwingen :wink: grommen, lip optrekken, uitvallen.
Laatst gewijzigd door Reini op 15 mar 2006 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Inge schreef:
Tamara en Bowie schreef:
Inge schreef:

Ik zeg niet dat erin gefokt is dat ze direct uitvallen, ik zeg dat erin gefokt is dat ze bezit niet graag afgeven.
Er wordt wel degelijk gewaarschuwd. Eerst een grom, dan een lip omhoog en wanneer die signalen genegeerd worden volgt er een uitval. :wink:
Ok, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Maar bezit niet graag afgeven vind ik ook normaal, maar dan wel eerst een waarschuwing aan vooraf geven, en niet meteen er op klappen.
Moos
Zeer actief

Stang schreef:Nog even ter verduidelijking: natuurlijk vind ik niet dat je een hond zijn/haar gang maar moet laten gaan in alles tegenover andere honden. Dat kan niet in deze drukke maatschappij.

De compleet andere kant is dus dat een hond (bijna) niets mag en dat de baas zo ongeveer alles voor een hond 'oplost'.

Bewandel een middenweg, wees niet te panisch voor alles wat met honden onderling te maken heeft.
Voorkom, grijp in als het echt nodig is, maar grijp niet direct in als honden het met een klein duidelijkheidje zelf wel kunnen oplossen.

Ik los dus vrij veel op voor mijn honden, niet alles, maar wel veel. Komt dus voornamelijk door hun formaat, zoals ik al eerder aangaf.

Als Moos wordt lastiggevallen door een stoere lab-reu die hem maar omver blijft beuken, of met hoge houding uit blijft dagen, dan los ik dat voor hem op. Als een grote hond met de poten op Saar aan het trommelen is, dan stuur ik die hond voor haar weg. En ik heb nou niet het idee dat mijn honden daar ongelukkiger van worden. Ik heb eerder het idee dat ze er ongelukkig van worden als ze zelf steeds van alles op moeten lossen omdat ze dat niet kunnen. In veel gevallen niet door hun formaat; in Saars geval ook niet door haar aard.

En tuurlijk, een grauw en een snauw mag er best vallen. En als ze op hun flikker krijgen omdat ze een koekje van een andere hond afpakken; ook terecht. Maar als het contact tussen een van mijn honden en een andere hond niet gezellig verloopt; dan zorg ik dat dat contact verbroken wordt. Dan ga ik niet wachten totdat Moos uit gaat vallen, of Saar als een pingpongbal door het bos geslagen wordt en dan wellicht eens van zich af gaat snauwen.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stang schreef:De compleet andere kant is dus dat een hond (bijna) niets mag en dat de baas zo ongeveer alles voor een hond 'oplost'.
Zo kun je dat dus niet stellen. Dat is compleet afhankelijk van de hond. Kiki mag van mij alles uitzoeken en Nelson daarintegen weinig.

Ik ben dat dus wel met je eens, maar je vergeet inderdaad de individuele verschillen tussen bv. de karakters van honden onderling.
Het korte lontje van kaya leidt tot een correctie, een kort lontje bij Nelson leidt tot schudpartijen. Nelson mag dus niet zelf ingrijpen, terwijl jij kaya dat dus wel toestaat. Omdat Nelson dus niet mag reageren betekent dat dus automatisch dat ik hem dus moet beschermen en zijn akkefietjes moet oplossen. In die zin mag hij dus niets en dat heeft zijn reden.
Dominerend reuengedrag mag misschien 9 van de 10 keer goed gaan, maar aangezien het ook mis kan gaan is het fijn als het kaliber van een reu als Stapper dus ingedamd wordt in het provoceren van andere reuen.
Ik vind wel degelijk dat de hond centraal moet staan in hoeveel vrijheid je geeft en niet je visie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef:De compleet andere kant is dus dat een hond (bijna) niets mag en dat de baas zo ongeveer alles voor een hond 'oplost'.
Zo kun je dat dus niet stellen. Dat is compleet afhankelijk van de hond. Kiki mag van mij alles uitzoeken en Nelson daarintegen weinig.

Ik ben dat dus wel met je eens, maar je vergeet inderdaad de individuele verschillen tussen bv. de karakters van honden onderling.
Het korte lontje van kaya leidt tot een correctie, een kort lontje bij Nelson leidt tot schudpartijen. Nelson mag dus niet zelf ingrijpen, terwijl jij kaya dat dus wel toestaat. Omdat Nelson dus niet mag reageren betekent dat dus automatisch dat ik hem dus moet beschermen en zijn akkefietjes moet oplossen. In die zin mag hij dus niets en dat heeft zijn reden.
Dominerend reuengedrag mag misschien 9 van de 10 keer goed gaan, maar aangezien het ook mis kan gaan is het fijn als het kaliber van een reu als Stapper dus ingedamd wordt in het provoceren van andere reuen.
Ik vind wel degelijk dat de hond centraal moet staan in hoeveel vrijheid je geeft en niet je visie.
Maar dat lijkt me een logische zaak: als je een hond hebt die schudt, kan dat levensgevaarlijk zijn. Als Kaya zou bijten in haar correcties, zou ik dat ook absoluut niet toestaan natuurlijk.

Als je weet dat je hond in bepaalde situaties wat doorslaat, dan moet je dat indammen natuurlijk en heel goed in de gaten houden. Net wat ik zeg dus met Kaya met onbekende honden in haar buurtje. Daar kijk ik ook mee uit.
Afbeelding
A good dog never dies...

starfleet
Erelid

Tamara en Bowie schreef: Maar waarom vind jij dat zo om te lachen dan? Ik heb niet alle kennis en wijsheid in pacht om op alle moeilijke en complexe vraagstukken een juist antwoord te geven, daarom geef ik aan hoe ik het zelf zie. Jij bezit die kwaliteiten gelukkig wel, dus ik ben benieuwd!
Flauw hoor die laatste opmerking. Maar om even te antwoorden op de rest: ik vind dat er wel erg snel gezegd wordt in het algemeen dat "een hond niet de hondentaal beheerst" als de hond gedrag vertoont wat mensen onacceptabel vinden.

Anne
Tamara.
Zeer actief

starfleet schreef:
Tamara en Bowie schreef: Maar waarom vind jij dat zo om te lachen dan? Ik heb niet alle kennis en wijsheid in pacht om op alle moeilijke en complexe vraagstukken een juist antwoord te geven, daarom geef ik aan hoe ik het zelf zie. Jij bezit die kwaliteiten gelukkig wel, dus ik ben benieuwd!
Flauw hoor die laatste opmerking. Maar om even te antwoorden op de rest: ik vind dat er wel erg snel gezegd wordt in het algemeen dat "een hond niet de hondentaal beheerst" als de hond gedrag vertoont wat mensen onacceptabel vinden.

Anne
Die laatste opmerking is inderdaad flauw ja, maar dat was jouw opmerking ook, zonder ook maar enige toelichting te geven waarom jij mijn opmerking om te lachen vond.
En naar aanleiding daarvan gaf ik een flauwe reactie terug :wink:

Ik ben het met je eens dat er snel wordt gezegd dat een hond de taal niet beheerst.
Gaf alleen maar aan dat ik het zelf niet normaal vind dat een hond zonder ook maar 1 aanleiding op een andere hond klapt als hond 1 het balletje af wilt pakken bij hond 2 en hond 2 klapt er meteen op.

In mijn beleving zal een hond die de taal goed beheerst eerst aangeven dat hij er niet van gedient is dat een andere hond aan zijn of haar bal/stok komt. Die zal het niet nodig hebben om zonder aanleiding erop te klappen omdat 'ie van te voren heel goed kan aangeven dat die er niet blij van wordt. Maar ik wil niet zeggen dat mijn beleving de juiste is, maar in deze maatschappij wel het meest mens acceptabel :wink:
starfleet
Erelid

Tamara en Bowie schreef: Maar bezit niet graag afgeven vind ik ook normaal, maar dan wel eerst een waarschuwing aan vooraf geven, en niet meteen er op klappen.
Maar jij kan vinden dat een grom of opgetrokken lip een waarschuwing is, maar een hond kan ook op andere manieren waarschuwingen geven. Door de oren, de uitdrukking, het werken met een staart en houding. Die waarschuwingen kunnen al gegeven zijn lang voordat de honden daadwerkelijk fysiek met elkaar in contact komen. Dat lijkt dan uit het niets, maar is het niet.

Anne
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Tamara en Bowie schreef: Zijn die ego's van sommige honden nou echt zo groot dat ze dit gedrag moeten vertonen bij honden waar ze totaal geen relatie mee hebben?
Ja sommige ego's zijn inderdaad zo groot. Het stoort mij ook wel dat in een ander stuk dit gestoord word genoemd...
Mijn teef zal onbekende honden direct even laten zien wie er de baas is, tuurlijk laat ik dit niet toe, en ik vind het asociaal gedrag maar niet gestoord.
Is overigens gedrag wat veel akita's vertonen omdat dat gewoon in het ras zit. Niet alle honden zijn ow zo leuk naar onbekende honden toe.

Owja ik lees nu een paar keer over het verschil in groote bij de correcties.
En dat kleine saar zo doormidden is, ik denk dat dat wel zal meevallen hoor.
Mijn cavia liep eens rond de etensbak van mijn teef (30 kilo) toen die aan het eten was. Meedere malen heeft ze gegromd en uiteraard snapt een cavia dit niet. Toen gaf ze een correctie en niet zo'n kleine ook, ze dook er vol bovenop. Ik dacht daar gaat mijn cavia van 1 kilo, maar neehoor, hij had een klein kaal plekje en verder helemaal niks en liep vrolijk door de kamer heen. Dus zo kwetsbaar zijn hondjes van een kilo of 3 nou ook weer niet hoor.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

**Tamara** schreef:

Mijn cavia liep eens rond de etensbak van mijn teef (30 kilo) toen die aan het eten was. Meedere malen heeft ze gegromd en uiteraard snapt een cavia dit niet. Toen gaf ze een correctie en niet zo'n kleine ook, ze dook er vol bovenop. Ik dacht daar gaat mijn cavia van 1 kilo, maar neehoor, hij had een klein kaal plekje en verder helemaal niks en liep vrolijk door de kamer heen. Dus zo kwetsbaar zijn hondjes van een kilo of 3 nou ook weer niet hoor.
Tja, soms gaat het goed, soms niet...
Er zijn ook zat verhalen waar het wel fout is gegaan.

Ik zeg er trouwens ook regelmatig bij dat de kans dat het echt fout gaat klein is, maar het kan wel.
Als jouw teef de cavia flink gebeten had was die cavia wel doormidden geweest. Het probleem zit 'm erin dat ik niet kan ruiken hoe welke hond gaat corrigeren. Zoals ik eerder al aangehaald heb, als Kaya Saar ondanks opletten van beide kanten toch had gecorrigeerd, dan was het een kwestie geweest van 'shit happens'. Kaya bijt namelijk niet. Dan nog is er een kleine kans dat Saar wat breekt, dus als het kan voorkom ik het, maar tja, soms kan dat niet. Ik wandel dus gewoon met Caroline en Kaya, omdat ik weet dat Caroline oplet, maar ook omdat ik weet dat als Kaya wel corrigeert ze niet zal bijten.

En het is altijd zo makkelijk roepen als je zelf geen kwetsbare hond hebt. Ik weet namelijk, zoals ik al steeds eerder zei, dat de kans heel klein is dat het echt mis gaat. Maar het zijn wel mijn hondjes waar het dan mis mee kan gaan, en dat kleine risico wil ik gewoon niet lopen omdat het mijn hondjes zijn waar ik vreselijk veel van hou.

Ik vind het trouwens wel wat vreemd dat je de cavia van 1 kilo rond de etensbak van je hond laat lopen.
Afbeelding
starfleet
Erelid

**Tamara** schreef:Dus zo kwetsbaar zijn hondjes van een kilo of 3 nou ook weer niet hoor.
Ook al valt het fysiek nog wel mee, de mentale schade kan er wel zijn. Het zijn nare ervaringen voor hondjes van drie kilo om platgebeukt te worden door 10 keer het gewicht. Zo'n hondje leert daar alleen maar van dat grote honden eng zijn.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
**Tamara** schreef:Dus zo kwetsbaar zijn hondjes van een kilo of 3 nou ook weer niet hoor.
Ook al valt het fysiek nog wel mee, de mentale schade kan er wel zijn. Het zijn nare ervaringen voor hondjes van drie kilo om platgebeukt te worden door 10 keer het gewicht. Zo'n hondje leert daar alleen maar van dat grote honden eng zijn.

Anne
Ben ik het (uiteraard :mrgreen: ) mee eens. Maar in het geval van een terechte correctie werkt dat niet helemaal zo is mijn ervaring. Saar is toevallig laatst fors gecorrigeerd door een Flatcoat teef waarvan ze het koekje probeerde te jatten. De volgende dag huppelde ze vrolijk weer tussen die teef in het bos. Ze weet dan toch wel heel goed dat ze tever was gegaan.

Ze heeft trouwens toen wel die middag telkens keihard gekermd als Moos met haar wilde spelen. Dus die correctie was wel aardig hard aangekomen.
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Moos schreef:
**Tamara** schreef:

Tja, soms gaat het goed, soms niet...
Er zijn ook zat verhalen waar het wel fout is gegaan.

Ik zeg er trouwens ook regelmatig bij dat de kans dat het echt fout gaat klein is, maar het kan wel.
Als jouw teef de cavia flink gebeten had was die cavia wel doormidden geweest. Het probleem zit 'm erin dat ik niet kan ruiken hoe welke hond gaat corrigeren. Zoals ik eerder al aangehaald heb, als Kaya Saar ondanks opletten van beide kanten toch had gecorrigeerd, dan was het een kwestie geweest van 'shit happens'. Kaya bijt namelijk niet. Dan nog is er een kleine kans dat Saar wat breekt, dus als het kan voorkom ik het, maar tja, soms kan dat niet. Ik wandel dus gewoon met Caroline en Kaya, omdat ik weet dat Caroline oplet, maar ook omdat ik weet dat als Kaya wel corrigeert ze niet zal bijten.
Ja daar heb je wel gelijk in dat je niet weet of de andere hond zal bijten of niet.
Moos schreef:En het is altijd zo makkelijk roepen als je zelf geen kwetsbare hond hebt. Ik weet namelijk, zoals ik al steeds eerder zei, dat de kans heel klein is dat het echt mis gaat. Maar het zijn wel mijn hondjes waar het dan mis mee kan gaan, en dat kleine risico wil ik gewoon niet lopen omdat het mijn hondjes zijn waar ik vreselijk veel van hou.
Tis ook niet dat ik vind dat je niet op moet letten ofzo, maar meer hoe je het brengt in je bericht. Ik kijk zelf bij kleine hondjes als maltezers etc. extra uit omdat die gewoon sneller geblesseerd zijn als chika erop duikt.
Maar dat ze zo door de midden ligt is ook weer overdreven.
Moos schreef:Ik vind het trouwens wel wat vreemd dat je de cavia van 1 kilo rond de etensbak van je hond laat lopen.
Tja er was nog nooit wat gebeurd, de cavia liep altijd los door de kamer. Niet goed opgelet, dat de cavia terugliep na het eerste brommen en toen was ik te laat. Sindsdien zit hij onder het eten in zijn hok want dat gebeurd me uiteraard niet nog een keer.....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”