Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik stond erbij en wist niet wat ik moest doen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Marja schreef:
M@rco schreef:Dat is dus ook de reden waarom je niet met teveel honden tegelijk (los) in je eentje moet gaan lopen. Er hoeft maar iets te gebeuren en dan kan je daar 4 honden uit elkaar gaan plukken. Niet echt handig dus.

Daarom ben ik ook nogal argwanend als ik tijdens het wandelen weer ergens een uitlaatservice tegenkom met een stuk of tien loslopende honden en twee begeleiders..... :roll:
Maar goed, dat is een andere discussie.

Wat je in ieder geval meot doen als je hond in gevecht komt is hem/haar bovenaan bij de achterpoten vastpakken en optillen. Ze kunnen zo moeilijk hun evenwicht bewaren en zullen doorgaans loslaten.

Groetjes,
Marco
Het kan best hoor :wink:
Ik kom dagelijks drie honden uitlaatgroepen tegen, en twee daarvan zijn waardeloos maar die derde :ok:
Meisje loopt altijd allen met een stuk of 10 honden, ze heeft ze allemaal in de hand echt ongelooflijk!
Ik ken ze al 5 jaar en nog nooit echt rottigheid gehad :wink:
Of het goed gaat hangt niet alleen van de honden uit de uitlaatroedel af maar ook van de honden die je tegenkomt. Feit is en blijft dat als er ooit de vlam in de pan slaat een meisje alleen niets kan met 10 honden.
Ik blijf zo'n houding wat naief vinden. natuurlijk kom je een eind met een goede samenstelling van je groep en een kritisch bekijken van welke hond je meeneemt ja of nee, maar dat de groep te groot is om hem te kunnen mannen als er wat mis gaat moge duidelijk zijn.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
M@rco
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rco »

Eline* schreef:
Marja schreef:
M@rco schreef:Dat is dus ook de reden waarom je niet met teveel honden tegelijk (los) in je eentje moet gaan lopen. Er hoeft maar iets te gebeuren en dan kan je daar 4 honden uit elkaar gaan plukken. Niet echt handig dus.

Daarom ben ik ook nogal argwanend als ik tijdens het wandelen weer ergens een uitlaatservice tegenkom met een stuk of tien loslopende honden en twee begeleiders..... :roll:

Wat je in ieder geval meot doen als je hond in gevecht komt is hem/haar bovenaan bij de achterpoten vastpakken en optillen. Ze kunnen zo moeilijk hun evenwicht bewaren en zullen doorgaans loslaten.

Groetjes,
Marco
Het kan best hoor :wink:
Ik kom dagelijks drie honden uitlaatgroepen tegen, en twee daarvan zijn waardeloos maar die derde :ok:
Meisje loopt altijd allen met een stuk of 10 honden, ze heeft ze allemaal in de hand echt ongelooflijk!
Ik ken ze al 5 jaar en nog nooit echt rottigheid gehad :wink:
Of het goed gaat hangt niet alleen van de honden uit de uitlaatroedel af maar ook van de honden die je tegenkomt. Feit is en blijft dat als er ooit de vlam in de pan slaat een meisje alleen niets kan met 10 honden.
Ik blijf zo'n houding wat naief vinden. natuurlijk kom je een eind met een goede samenstelling van je groep en een kritisch bekijken van welke hond je meeneemt ja of nee, maar dat de groep te groot is om hem te kunnen mannen als er wat mis gaat moge duidelijk zijn.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!

Groetjes,
Marco
M@rco
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rco »

yamie schreef:

Groetjes,
Marco
dan heb jij nog nooit in je eentje 2 of meer terriers uit elkaar hoeven halen :mrgreen:
Daar vergis je je in denk ik! Ik heb zelf een staffordshire bullterriër, dus dat wil nog wel eens voorkomen!

Groetjes,
Marco
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Inge schreef:
Zoie schreef:
estelle schreef:[Het ergste gevecht wat wij hier hebben gehad ging tussen mijn Hera (DH teef) en de mechel teef van de buuf. Nou ook ik had honden nog nooit zo zie nvechten.
Op een gegeven moment had mijn vriend eentje vast en de buuf de ander...en nog bleven ze elkaar vasthouden en schudden. Na een flinke klap op hun kop lieten ze 'even' los maar genoeg tijd om ze ver bij elkaar vandaan te zetten.

Tsja en het gevecht afgelopen najaar tussen Hera en Ghaya, was helemaal in mn eentje en het was hard tegen hard. Heb toen ook echt even staan kijken hoe ik die 2 in godsnaam uit elkaar moest halen zo in mn eentje. Heb toen Hera bij de kont gegrepen en toen de nek gepakt, toen de lucht in gehesen en Ghaya (die nog steeds vol op Hera in bleef gaan) een behoorlijke schop gegeven en gebruld 'WEGWEZEN NU!!!'.
Man, ik stond daarna te trillen als een rietje hoor en mn handen deden gewoon zeer.

pfff nee prettig is het niet.

pfffff...

het ergste qua wonden dat ik heb meegemaakt was toen Luna Zoë boven op haar kop te pakken had. Ik heb haar toen in haar nekvel gepakt en weer op haar pootjes op de grond neer gezet. Klaar. Zoë had twee putjes in haar kop. Ik stond ernaast.

Verder met vreemde honden alleen een hoop herrie wat ik gelukkig altijd met een brul of wat kon onderbreken. Zelfs een kat kon na een "nee, nee " op z'n vier pootjes wegrennen nadat Luna hem van een richeltje had opgepikt :eek:

Zoë was ook een hond die er met ongelooflijk veel herrie op kon klappen, maar de uiteindelijke schade was altijd nul. Gelukkig maar.
Hier heb ik sinds de zomer enkele gevechten tussen Nika en Marouck gehad. Nika, die normaal echt niet tegen Marouck in durft te gaan deed dat nu wel (pijn?) en ze hingen dus echt in elkaar. Ik heb Marouck bij kop en kont gepakt en haar omhoog gehesen, ondertussen LOS brullend en mijn lijf tussen Nika en Marouck ingedraaid. Nika stopt dan direct. Het gekke was dat het ook gelijk over was dan, ik kon ze dan aanlijnen en rustig naast elkaar lopend weer meenemen. :denken:
Na een paar rustige maanden waarin er geen gevechten meer plaatsvonden ging het 2 weken gelden wederom mis. Marouck was loops en chagrijnig en Nika keek waarschijnlijk verkeerd ofzo. In de halve minuut dat ik boven was ging het dus wederom mis. Ook dit keer hadden ze elkaar vast.
Als ik er niet ben zitten ze dus gescheiden, maar als ik er ben kunnen ze gelukkig zonder problemen bij elkaar.
Hera en Ghaya zitten ook gescheiden als ik er niet ben. Dat risico vind ik te groot.
Ze kunnen ook prima samen in huis maar Hera laat wel regelmatig op een dag merken dat zij ook alweer ranghoogste is en dat Ghaya, Chello en Woopy zich toch echt maar te schikken hebben.
En met bepaalde dingetjes moet je gewoon opletten. Bijv. als Frank thuis komt, dan is Hera door het dolle heen en dan wil ze eigenlijk niemand in de buurt hebben, vooral Ghaya niet en Ghaya wil zich op zo'n moment eigenlijk niet weg laten grommen. Ik hou Ghaya dus altijd evcen bij me totdat Hera rustig is, dan mag ze gaan begroeten.

Met balletjes net zo. Samen apporteren begin ik niet aan. Ghaya weet dat Hera te obsessief is met de bal om haar in de gaten te houden. Dus neemt Ghaya dr kansen waar om tijdens het apporteren Hera te gaan zieken, blokkeren, dr in dr nek bijten in het voorbij rennen, net doen alsof ze de bal gaat pakken...dat soort geintjes.

En ik speel niet ruig met Hera of Ghaya als ze samen zijn. Als ik aan het stoeien ben met Hera dan komt Ghaya er grommend bij en andersom net zo.

Pfff klinkt allemaal erg gespannen maar dat is het niet hoor.
Ze liggen snachts bij elkaar op bed en ze kunnen prima samen mee op een wandeling zonder dat er iets gebeurd en ik kan ze ook rustig eventjes samen alleen laten als k bijv. buiten bezig ben.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Stang schreef:[Toen draaide Kaya zich om en greep de teef echt vol onderaan de nek (richting rug) en dwong de teef om door de poten te zakken.
In een flits dacht ik 'en nu is het raak, nu is er doorgebeten'. n.
Dit heb ik spok ook eens zien doen, in een andere situatie en met een veel kleinere hond uiteraard, maar bij de nek pakken en tegen de grond drukken. Is dat een bekende vorm van corrigeren ? Hond had verder niks.
Afbeelding
estelle

Zoie schreef:
Stang schreef:[Toen draaide Kaya zich om en greep de teef echt vol onderaan de nek (richting rug) en dwong de teef om door de poten te zakken.
Dit heb ik spok ook eens zien doen, in een andere situatie en met een veel kleinere hond uiteraard, maar bij de nek pakken en tegen de grond drukken. Is dat een bekende vorm van corrigeren ? Hond had verder niks.
De reu van de buuf doet dit ook veel en dan heeft de andere hond ook geen verwondingen.
Ik denk dus dat dit gewoon een vorm van corrigeren is.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoie schreef:
Dit leek in mijn ogen dus niet op corrigeren en dat was dus voor het eerst eigenlijk.
De andere teef viel echt behoorlijk aan en Kaya leek de hond zo snoeihard en rotsvast vast te hebben in haar bek, dat het in mijn ogen niet meer om corrigeren ging.
Vandaar dat het op mij dus best 'beangstigend' overkwam in de zin van 'oeiii, nu vallen er gewonden', wat ik overigens niet vreemd had gevonden gezien de situatie.

Dan moet er toch ook buiten de roedel blijkbaar een soort bijtrem zijn
:denken:

Wat ik echt enge situaties vind, en wat ik tot nu toe 2 keer heb gezien (gelukkig niet bij mijn eigen honden) is dat doodstil staan van de ene hond boven de andere hond.
Ik heb het aan de Gaasperplas meegemaakt, dat waren een Bordeauxdog en ik geloof dat de andere een Labrador was. Er was blijkbaar ruzie en de BD knalt de Lab op de rug, oké nog tot daaraantoe, maar toen hing de BD dus boven de Lab die werkelijk doodstil lag.
Ik wist dat als de Lab nu ook maar adem had gehaald dat het over en sluiten was geweest. Hij moest echt minutenlang doodstil blijven liggen.

Brrrr, dat vind ik dus eigenlijk veel enger dan dat felle vechten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

Stang schreef:[

Ja, vooral als je hond niet stil blijft liggen :mrgreen: Spok gaat wel op zijn rug, al dan niet vrijwillig, mar hij kermt er wel enorm bij.
Afbeelding
estelle

Stang schreef:Wat ik echt enge situaties vind, en wat ik tot nu toe 2 keer heb gezien (gelukkig niet bij mijn eigen honden) is dat doodstil staan van de ene hond boven de andere hond.
Ik heb het aan de Gaasperplas meegemaakt, dat waren een Bordeauxdog en ik geloof dat de andere een Labrador was. Er was blijkbaar ruzie en de BD knalt de Lab op de rug, oké nog tot daaraantoe, maar toen hing de BD dus boven de Lab die werkelijk doodstil lag.
Ik wist dat als de Lab nu ook maar adem had gehaald dat het over en sluiten was geweest. Hij moest echt minutenlang doodstil blijven liggen.

haha dat vind ik dus weer geen enge situaties.
Chello doet dat erg veel. Als een hond te ver gaat dwingt hi jdeze op de rug en dan moet die dus ook doodstil blijven liggen, Chello blijft er dan even boven hangen en loopt dan rustig weg.
Hij doet dat bijv. veel bij Woopy en Sammie.

Ik heb 1x meegemaakt dat ik echt niet wist waar ik het zoeken moest.
We hadden een boston terrier te logeren hier. Enorm bijdehand ding, dacht dat die gerust een herder in elkaar kon trimmen. Liep iedereen uit te dagen en proberen te rijden.
Onze eigen honden hadden we er dus al niet bij want die pikken dat niet.
Sammie hadden we er wel bij, Sammie is een goedzak eerste klas en laat zich alles gebeuren.
Totdat het terriertje iets deed en ineens greep Sam die hond, gooide hem op de grond op zn rug en pakte hem zo vast in zn nek...zn hele bek om dat nekkie heen en doodstil stond die daar.
Ik stond aan de andere kant van het veld , en echt ik heb nog nooit zo hard gelopen en nog nooit zo hard gegild 'SAMMMMMMM NNEEEE!!!!'

Sam liet los en terriertje liep weg alsof er niks was gebeurd, geen wondje niks....maar ohhh ik kon wel janken.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
Stang schreef:Wat ik echt enge situaties vind, en wat ik tot nu toe 2 keer heb gezien (gelukkig niet bij mijn eigen honden) is dat doodstil staan van de ene hond boven de andere hond.

haha dat vind ik dus weer geen enge situaties.
Chello doet dat erg veel. Als een hond te ver gaat dwingt hi jdeze op de rug en dan moet die dus ook doodstil blijven liggen, Chello blijft er dan even boven hangen en loopt dan rustig weg.
Hij doet dat bijv. veel bij Woopy en Sammie.

Ik heb 1x meegemaakt dat ik echt niet wist waar ik het zoeken moest.
We hadden een boston terrier te logeren hier. Enorm bijdehand ding, dacht dat die gerust een herder in elkaar kon trimmen. Liep iedereen uit te dagen en proberen te rijden.
Onze eigen honden hadden we er dus al niet bij want die pikken dat niet.
Sammie hadden we er wel bij, Sammie is een goedzak eerste klas en laat zich alles gebeuren.
Totdat het terriertje iets deed en ineens greep Sam die hond, gooide hem op de grond op zn rug en pakte hem zo vast in zn nek...zn hele bek om dat nekkie heen en doodstil stond die daar.
Ik stond aan de andere kant van het veld , en echt ik heb nog nooit zo hard gelopen en nog nooit zo hard gegild 'SAMMMMMMM NNEEEE!!!!'

Sam liet los en terriertje liep weg alsof er niks was gebeurd, geen wondje niks....maar ohhh ik kon wel janken.
Ieeeeeee ja kan ik me voorstellen :N:

Ik bedoel ook niet dat de andere, onderste, hond even stil moeten blijven liggen want dat is logisch.
Maar echt minutenlang erboven hangen en dan gewoon aan die kop zien 'één beweging en ik maak je af'. Brrrrrrrr.

:mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb dus twee weken geleden gezien hoe een rotweiler een foxterrier afgemaakt heeft met een stuk of 5 mensen erbij die niks konden doen. :19:

Helaas waren wij binnen en eer we buiten stonden was de fox al niet meer te redden. Het plan was de honden samen in de gracht te schoppen maar dat was dus al te laat.

Helaas heb ik nu een soort van trauma opgelopen daardoor. Als ik met Dapper loop en er komen 2 of meer reuen aan dan zit mijn hart al in mijn keel aangezien dat op zeker niet goed gaat. :neenee: Een deel gaat Cleo lopen stalken en berijden als ik pech heb en er komt er meestal ook wel een op Dapper af die totaal opgefokt raakt als reuen achter Cleo aangaan. :boos: :devil:

Ik mag dan hopen en bidden dat die eigenaar de controle heeft op het moment dat ik roep dat die honden op moeten rotten. Dapper is vrij klein maar heeft het ego van een leeuw, als het om Cleo gaat laat hij zich zeker niet intimideren aan de riem door loslopende reuen. :neenee: Laatst was het er maar 1 maar Cleo werd helemaal gek van die reu. :roll: Grommen en afblaffen hielp niet en hij bleef haar duwen en op haar rug springen en Dapper was compleet gek geworden aan de riem omdat zijn teefje werd aangerand. De eigenaar liep gewoon door en bleef wat fluiten :roll: Helaas was de reu een bullmastiff/rotweiler en Cleo en Dapper waren voor hem speelgoed. :N:

Als dat soort dingen dan uit de hand lopen heb ik het niet meer.
Alleen Wuilus was beter, zij was een teef en stopte als ik brulde, groot genoeg om zelf niks te hebben en dus beter voor mijn hart :ok: :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

estelle schreef:
Zoie schreef:
De reu van de buuf doet dit ook veel en dan heeft de andere hond ook geen verwondingen.
Ik denk dus dat dit gewoon een vorm van corrigeren is.
Dat denk ik ook, maar dan wel eentje van erg veel machtsvertoon. Het gebeurt Saar regelmatig dat ze met haar nek op de grond wordt gepind. Nu veel minder trouwens, maar als pupje moest ik daar wel voor oppassen.
Dat waren vaak honden die zelf niet zo zelfverzekerd waren, maar wel graag even lieten zien hoe het zat. Als Saar dan speels met een poot maaide ofzo dan sprong zo'n hond op d'r, greep d'r in d'r nek en pinde d'r op de grond. Waarop Saar meteen doodstil op haar rug ging liggen, en dan was het klaar.
En vervolgens meed zo zo'n hond dan.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

MARC_S schreef: De eigenaar liep gewoon door en bleef wat fluiten :roll: Helaas was de reu een bullmastiff/rotweiler en Cleo en Dapper waren voor hem speelgoed. :N:
ik snap dat nooit, als je nu ziet dat het helemaal niet goed gaat, dan roep je je hond toch even bij je, lijkt me.
Als dat soort dingen dan uit de hand lopen heb ik het niet meer.
Alleen Wuilus was beter, zij was een teef en stopte als ik brulde, groot genoeg om zelf niks te hebben en dus beter voor mijn hart :ok: :mrgreen:
je hebt altijd baas boven baas. Luna kreeg ook een keertje mot met een bullmastiff, mijn god wat een kanjer :roll: , en ik hield mijn hart vast, want ze had geen kans gehad. Gelukkig liep ook dat met een sisser af.

Ik moet je zeggen, ook al heb ik nooit iets echt ergs meegemaakt, ik krijg ook altijd de zenuwen van die hondengevechten, of ik nu met de grote of de kleine hond loop.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zoie schreef:je hebt altijd baas boven baas. Luna kreeg ook een keertje mot met een bullmastiff, mijn god wat een kanjer :roll: , en ik hield mijn hart vast, want ze had geen kans gehad. Gelukkig liep ook dat met een sisser af.

Ik moet je zeggen, ook al heb ik nooit iets echt ergs meegemaakt, ik krijg ook altijd de zenuwen van die hondengevechten, of ik nu met de grote of de kleine hond loop.
Toen Wuilus jong was maakte ik me nooit zorgen, ze was eerlijk, sterk en een teef. :19: Toen waren er nog weinig staffies en molossers waren er helemaal weinig dus meestal waren het herders en dobermans etc en die kon ze wel hebben zonder bloed :ok:

Nu is het anders op straat, de honden zijn anders en enger. Mode :19:
Afbeelding
muis
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door muis »

estelle schreef:
Nynke en Wolly schreef:Wat ontzettend eng! Ik zou er niet tussen gegaan zijn, want die honden zien jou dan ook als iets om aan te vallen.
Wat een onzin.
Die honden zijn met elkaar aan het vechten en die keren zich echt niet 'zomaar' ineens tegen jou hoor.
Wel kan het zijn dat, als jij 1 teef in dr lurven grijpt, deze 'bijt' omdat ze denkt dat ze door de andere teef gebeten wordt.
Heb nu toch al behoorlijk wat gevechten meegemaakt waarbij er ingegrepen moest worden maar nog nooit meegemaakt dat ze toen bedachten om ons aaan te vallen.
Maar goed, ik ben niet bang om gebeten te worden en als een hond met mij een gevecht aan wil gaan dan moet die dat zeker proberen. :wink:
Vind ik wel een beetje kort door de bocht om te stellen dat een hond die in een een gevecht zit zich niet op eens tegen jou kan keren als jij er tussen komt. Een hond in een gevecht zit in een soort overlevingmodus. Wanneer iemand zich mengt in het gevecht dan zal hij of zij deze persoon niet automatisch kunnen plaatsen als zijn of haar baas. Er is dan ook een grote kans dat zij in dergelijke gevallen bijten uit reflex of instinct, of dat zij jou beschouwen als een nieuwe agressor en daardoor met jou in gevecht raken. Dat jij niet bang bent om gebeten te worden komt waarschijnlijk doordat jij niet beseft wat de consequenties zijn van een aanval van een hond die zich in een dergelijke gemoedstoestand op jou stort. Er zijn genoeg personen die een dergelijke confrontatie niet na kunnen vertellen. Het zijn en blijven dieren en dieren hebben nu eenmaal instincten die voorbij gaan aan de hond-baasrelatie. Lees anders dit artikel eens:
http://leerburg.com/dogfight.htm
Pootje van bikkel!
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Natuurlijk kan een hond zich wel tegen jou keren. Als mijn vorige hond vocht zou ze ook iemand bijten die haar ging slaan of wegtrekken. De rotweiler die hier een fox dood beet heeft naast de fox ook zijn baasje naar de EHBO gebeten :19:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

muis schreef:
estelle schreef:
Nynke en Wolly schreef:Wat ontzettend eng! Ik zou er niet tussen gegaan zijn, want die honden zien jou dan ook als iets om aan te vallen.
Wat een onzin.
Die honden zijn met elkaar aan het vechten en die keren zich echt niet 'zomaar' ineens tegen jou hoor.
Wel kan het zijn dat, als jij 1 teef in dr lurven grijpt, deze 'bijt' omdat ze denkt dat ze door de andere teef gebeten wordt.
Heb nu toch al behoorlijk wat gevechten meegemaakt waarbij er ingegrepen moest worden maar nog nooit meegemaakt dat ze toen bedachten om ons aaan te vallen.
Maar goed, ik ben niet bang om gebeten te worden en als een hond met mij een gevecht aan wil gaan dan moet die dat zeker proberen. :wink:
Vind ik wel een beetje kort door de bocht om te stellen dat een hond die in een een gevecht zit zich niet op eens tegen jou kan keren als jij er tussen komt. Een hond in een gevecht zit in een soort overlevingmodus. Wanneer iemand zich mengt in het gevecht dan zal hij of zij deze persoon niet automatisch kunnen plaatsen als zijn of haar baas. Er is dan ook een grote kans dat zij in dergelijke gevallen bijten uit reflex of instinct, of dat zij jou beschouwen als een nieuwe agressor en daardoor met jou in gevecht raken. Dat jij niet bang bent om gebeten te worden komt waarschijnlijk doordat jij niet beseft wat de consequenties zijn van een aanval van een hond die zich in een dergelijke gemoedstoestand op jou stort. Er zijn genoeg personen die een dergelijke confrontatie niet na kunnen vertellen. Het zijn en blijven dieren en dieren hebben nu eenmaal instincten die voorbij gaan aan de hond-baasrelatie. Lees anders dit artikel eens:
Ik denk dat er nu twee zaken door elkaar heen lopen: 'tegen je keren' is wat anders dan dat je ook gebeten kán worden.
'Tegen je keren' is dat de hond omslaat en zijn agressie doelbewust op jou richt en dat is wat anders dan dat de hond in de hitte van de strijd ook een mens kan bijten.
Afbeelding
A good dog never dies...

estelle

Stang schreef:
muis schreef:
estelle schreef:
Wat een onzin.
Ik denk dat er nu twee zaken door elkaar heen lopen: 'tegen je keren' is wat anders dan dat je ook gebeten kán worden.
'Tegen je keren' is dat de hond omslaat en zijn agressie doelbewust op jou richt en dat is wat anders dan dat de hond in de hitte van de strijd ook een mens kan bijten.
precies. Het kan dat een hond per ongeluk een hap naar achteren doet op het moment dat je hem vast wilt grijpen. Daar doel ik idd op.
Dat zal me worst wezen en tot nu toe is het altijd bij een schrammetje of een klein wondje gebleven.

En het kan natuurlijk ook dat een hond zich daadwerkelijk omdraait en het gevecht vol met jou aan wil gaan. Dat is een linke situatie.
De mechel van de buuf draaide toen ze nog jonge hond was ook door en richtte haar agressie daarna ook op degene die haar vasthad.
Menigmaal heeft de buuf op de grond gelegen met de mechel in de houdgreep onder haar op zo'n manier dat Kayleigh (de mechel) haar gewoon niet KON bijten.
Zelf heb ik denk 1 of 2x wat 'ruzie' gehad met Kayleigh.

@Muis; ik heb het dus niet over ergens lopen waarbij er 1 of 2 honden op je af komen stuiven en je flink te grazen nemen.

Het enige wat ik zeg is dat ik niet snel bang ben en ingrijp als er gevechten bezig zijn, ongeacht of het nou mijn eigen honden zijn of vreemde honden. En ja misschien als ik eens goed gegrepen wordt en mn arm half open ligt ik ook wel anders praat maar tot nu toe is dat nooit het geval geweest.
muis
Vaste gebruiker

Stang schreef:
muis schreef:
estelle schreef:
Wat een onzin.
Volgens mij is het verschil van tegen je keren en bijten maar heel klein in het geval dat de hond in zijn vechtersjas is gekropen. Het is dan voor hem namelijk nog maar heel moeilijk onderscheid te maken tussen zijn baasje en een andere agressor. Je bent zodoende al snel onderdeel van het gevecht en dat is dan ook de reden dat je al snel bijtwonden oploopt en niet omdat je 'per ongeluk' tegen een tand oploopt.
Pootje van bikkel!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

muis schreef:
Stang schreef:
muis schreef:
estelle schreef: Wat een onzin.
Volgens mij is het verschil van tegen je keren en bijten maar heel klein in het geval dat de hond in zijn vechtersjas is gekropen. Het is dan voor hem namelijk nog maar heel moeilijk onderscheid te maken tussen zijn baasje en een andere agressor. Je bent zodoende al snel onderdeel van het gevecht en dat is dan ook de reden dat je al snel bijtwonden oploopt en niet omdat je 'per ongeluk' tegen een tand oploopt.
Dat waag ik te betwijfelen. Ongetwijfeld zal dat weleens gebeuren, maar ik denk echt niet dat de kans groot is dat de hond zich tegen de baas keert in een gevecht met een andere hond.
Per ongeluk dan bijtwonden oplopen, ja, maar expres vol de baas pakken lijkt mij meer grote uitzondering dan regel in een gevecht.
Afbeelding
A good dog never dies...

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Stang schreef:
muis schreef:
Stang schreef:
muis schreef: Vind ik wel een beetje kort door de bocht om te stellen dat een hond die in een een gevecht zit zich niet op eens tegen jou kan keren als jij er tussen komt. Een hond in een gevecht zit in een soort overlevingmodus. Wanneer iemand zich mengt in het gevecht dan zal hij of zij deze persoon niet automatisch kunnen plaatsen als zijn of haar baas. Er is dan ook een grote kans dat zij in dergelijke gevallen bijten uit reflex of instinct, of dat zij jou beschouwen als een nieuwe agressor en daardoor met jou in gevecht raken. Dat jij niet bang bent om gebeten te worden komt waarschijnlijk doordat jij niet beseft wat de consequenties zijn van een aanval van een hond die zich in een dergelijke gemoedstoestand op jou stort. Er zijn genoeg personen die een dergelijke confrontatie niet na kunnen vertellen. Het zijn en blijven dieren en dieren hebben nu eenmaal instincten die voorbij gaan aan de hond-baasrelatie. Lees anders dit artikel eens:
Dat waag ik te betwijfelen. Ongetwijfeld zal dat weleens gebeuren, maar ik denk echt niet dat de kans groot is dat de hond zich tegen de baas keert in een gevecht met een andere hond.
Per ongeluk dan bijtwonden oplopen, ja, maar expres vol de baas pakken lijkt mij meer grote uitzondering dan regel in een gevecht.
idd ik heb vele gevechten meegemaakt, nog nooooooit 1 hond geweest die zich tegen de mensen keerde die er tussen kwamen.
muis
Vaste gebruiker

Stang schreef:
muis schreef:
Stang schreef:
muis schreef: Vind ik wel een beetje kort door de bocht om te stellen dat een hond die in een een gevecht zit zich niet op eens tegen jou kan keren als jij er tussen komt. Een hond in een gevecht zit in een soort overlevingmodus. Wanneer iemand zich mengt in het gevecht dan zal hij of zij deze persoon niet automatisch kunnen plaatsen als zijn of haar baas. Er is dan ook een grote kans dat zij in dergelijke gevallen bijten uit reflex of instinct, of dat zij jou beschouwen als een nieuwe agressor en daardoor met jou in gevecht raken. Dat jij niet bang bent om gebeten te worden komt waarschijnlijk doordat jij niet beseft wat de consequenties zijn van een aanval van een hond die zich in een dergelijke gemoedstoestand op jou stort. Er zijn genoeg personen die een dergelijke confrontatie niet na kunnen vertellen. Het zijn en blijven dieren en dieren hebben nu eenmaal instincten die voorbij gaan aan de hond-baasrelatie. Lees anders dit artikel eens:
Ik wil ook niet zeggen dat dit een normaliteit is, maar ik wil er alleen op wijzen dat die mogelijkheid wel bestaat en dat je om die reden vechtende honden altijd met de grote voorzichtigheid moet benaderen. Ik heb hetzelf weleens meegemaakt met een boxer reu die in een gevecht was geraakt met een rotweiler. De baas van de boxer wilde hem bij zijn nekvel grijpen om zo de twee honden uit elkaar te halen maar had vervolgens wel zijn eigen hond aan zijn hand hangen (terwijl deze hem normaal gesproken op handen droeg). Zo'n hond wil jou dan misschien rationeel gezien niet bijten, maar in dergelijke situaties is het voor hem of haar heel moeilijk om een duidelijk onderscheid te maken met alle mogelijke gevolgen van dien :roll:
Pootje van bikkel!
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

muis schreef:
Stang schreef:
muis schreef:
Stang schreef: Ik denk dat er nu twee zaken door elkaar heen lopen: 'tegen je keren' is wat anders dan dat je ook gebeten kán worden.
Ik wil ook niet zeggen dat dit een normaliteit is, maar ik wil er alleen op wijzen dat die mogelijkheid wel bestaat en dat je om die reden vechtende honden altijd met de grote voorzichtigheid moet benaderen. Ik heb hetzelf weleens meegemaakt met een boxer reu die in een gevecht was geraakt met een rotweiler. De baas van de boxer wilde hem bij zijn nekvel grijpen om zo de twee honden uit elkaar te halen maar had vervolgens wel zijn eigen hond aan zijn hand hangen (terwijl deze hem normaal gesproken op handen droeg). Zo'n hond wil jou dan misschien rationeel gezien niet bijten, maar in dergelijke situaties is het voor hem of haar heel moeilijk om een duidelijk onderscheid te maken met alle mogelijke gevolgen van dien :roll:
wat jij beschrijft, valt nog onder in het heetst van de strijd reageren van de hond, niet zich tegen je keren... een hond die zich echt tegen je keert, werpt zijn aandacht dus op jou om je doelbewust te bijten.. een hond bij het nekvel pakken op zo'n moment kan voor de een een reactie uitlokken van bijten naar wat mijn pakt... zonder dat hij zich bewust is dat dat de baas is, maar dat is dus niet tegen de baas keren

en ja uiteraard moet je bij vechtende honden voorzichtig zijn
Nynke en Wolly
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nynke en Wolly »

Mijn mening komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Toen Wolly een keer met de hond van mijn zwager in gevecht was gingen ze er ook tussen. Wolly heeft mijn zwager toen een flinke wond bezorgd en die honden mankeerden niets. Ik moet wel zeggen dat ik er wel tussen ga als Wolly vecht maar dat doe je instinctief, maar je kunt maar beter voorzichtig zijn. Zij kunnen meer hebben dan wij.
Afbeelding
groetjes Nynke en Wolly.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

MARC_S schreef:
Toch is dit denk ik ook plaatsgebonden.
In de grote stad zul je denk ik eerder die modehonden tegenkomen bij de verkeerde baas dan op het platteland of in een tussengemeente. Wellicht ook nog eens per streek verschillend.
Hier in de buurt kom ik zelden tot nooit staffies, amerikaanse bulldoggen en andere molossers (buiten een verdwaalde boxer :wink: ) tegen. Wat je hier met name tegenkomt zijn de herders, de jachthonden en de Jack Russels. :wink: En de broodfok-kruisinkjes natuurlijk. :19:
"Enge" situaties en honden die overmatig agressie vertonen zie je hier dus veel minder.
Ik kan me voorstellen dat dat in de Randstad en in grote steden heel anders is.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

off topic;

Hier in de polder is het ook niet zo druk qua modehonden. Het zijn hier de labradors, golden retrievers, herders en jack russels die de dienst uitmaken. Zelden of nooit kom ik bijvoorbeeld een staffie tegen. :19:

Maar als ik naar mijn schoonouders in Schiedam ga, dan struikel ik er bijna over.

Dus...Marc....dat wordt verhuizen naar het platteland. :wink:
laeken
Zeer actief

yamie schreef:
Stang schreef:
muis schreef:
Stang schreef: Ik denk dat er nu twee zaken door elkaar heen lopen: 'tegen je keren' is wat anders dan dat je ook gebeten kán worden.
idd ik heb vele gevechten meegemaakt, nog nooooooit 1 hond geweest die zich tegen de mensen keerde die er tussen kwamen.
Ik heb dus laatst precies het tegenovergestelde gezien. Een bloedende eigenaar naast een opgefokte rotweiler en een dode fox :19: Die man is dus vol in zijn gezicht gebeten en meerdere keren omdat hij zich ermee bemoeide en de rotweiler niet wilde stoppen en dus die lastige baas eens flink corrigeerde :19:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
yamie schreef:
Stang schreef:
muis schreef: Volgens mij is het verschil van tegen je keren en bijten maar heel klein in het geval dat de hond in zijn vechtersjas is gekropen. Het is dan voor hem namelijk nog maar heel moeilijk onderscheid te maken tussen zijn baasje en een andere agressor. Je bent zodoende al snel onderdeel van het gevecht en dat is dan ook de reden dat je al snel bijtwonden oploopt en niet omdat je 'per ongeluk' tegen een tand oploopt.
Ik heb dus laatst precies het tegenovergestelde gezien. Een bloedende eigenaar naast een opgefokte rotweiler en een dode fox :19: Die man is dus vol in zijn gezicht gebeten en meerdere keren omdat hij zich ermee bemoeide en de rotweiler niet wilde stoppen en dus die lastige baas eens flink corrigeerde :19:
Ja maar goed, dit was natuurlijk ook geen normale gebeurtenis meer :19:
De man had de hond totaal, maar dan ook totaal niet onder controle en het was nog vaag ook geloof ik of hij wel de eigenaar was, toch?
Afbeelding
A good dog never dies...

laeken
Zeer actief

Inge schreef:
MARC_S schreef:
Toch is dit denk ik ook plaatsgebonden.
In de grote stad zul je denk ik eerder die modehonden tegenkomen bij de verkeerde baas dan op het platteland of in een tussengemeente. Wellicht ook nog eens per streek verschillend.
Hier in de buurt kom ik zelden tot nooit staffies, amerikaanse bulldoggen en andere molossers (buiten een verdwaalde boxer :wink: ) tegen. Wat je hier met name tegenkomt zijn de herders, de jachthonden en de Jack Russels. :wink: En de broodfok-kruisinkjes natuurlijk. :19:
"Enge" situaties en honden die overmatig agressie vertonen zie je hier dus veel minder.
Ik kan me voorstellen dat dat in de Randstad en in grote steden heel anders is.
Hier kan ik er gif op innenemen dat minstens 50% van de honden een staff, molossermiks of weet ik welk bruut ras is. Veel eigenaren lopen met jonge honden rond alsof het labjespups zijn die alles mogen en nooit wat doen en na een paar incidenten roepen ze allemaal "haal je hond weg! Hij laat hem nooooooooooit meer los!" :boos: en dat soort uitspraken.

Laatst fietste ik rond met Cleo door een park, staat er een meisje met een bordeaux/rotweiler-achtige hond met een muilkorf, halti en slipketting om. Cleo rent er naartoe omdat het het losloopveld is. Roept ze dat ze haar hond aan het trainen is om geen andere honden meer te grijpen en ik denk dat die hond meer woog dan zijn bazinnetje. Cleo zag gelijk wat voor vlees ze weer eens in de kuip had en liep gelukkig door :roll: Hond sleurde dat meisje nog wat mee maar gelukkig liep Cleo snel weg. :ok:

Ik moet zeggen dat ik daar soms inderdaad wel eens van baal, de mode dan bedoel ik :wink: Jammer dat veel baasjes door die mode kleiner zijn dan hun honden :roll:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Stang schreef:
MARC_S schreef:
yamie schreef:
Stang schreef: Dat waag ik te betwijfelen. Ongetwijfeld zal dat weleens gebeuren, maar ik denk echt niet dat de kans groot is dat de hond zich tegen de baas keert in een gevecht met een andere hond.
Ja maar goed, dit was natuurlijk ook geen normale gebeurtenis meer :19:
De man had de hond totaal, maar dan ook totaal niet onder controle en het was nog vaag ook geloof ik of hij wel de eigenaar was, toch?
Zou Kaya het pikken als ik haar aan haar nekvel zou pakken en van een hond af zou halen? Wuilus had dat nooit gepikt van een vreemde en ik ken wel meer honden die dan dus bijten uit zelfverdediging of zelfs dominantie.

Ik ben het met je eens dat die rotweiler niet helemaal normaal was, maar het komt dus wel voor dat mensen die zich ermee bemoeien zelf gebeten worden.

Mijn ooms jachthond is vreselijk toegetakeld door een mechel/dog die na een trap mijn ooms halve knie wist kapot te rukken. Dat was zo'n vreselijke beet en zelfs zijn hond was zo hard niet gebeten in dat gevecht. Die hond pikte dus geen trap van een vreemd mens terwijl hij bezig was. Even omdraaien en uitschakelen die stoorzender zal hij gedacht hebben :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”