Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ontwormen moeder en pups
Moderator: moderatorteam
- Abischa
- Zeer actief
- Contacteer:
ontwormen moeder en pups
Hoi ,Wanneer ontwormen jullie de fokkers op het forum de puppies voor de eerste keer , en welk worm middel gebruiken jullie.
Zijn er antiworm middelen waar jullie slechte ervaringen mee hebben ?
Ik vroeg me namelijk af of fokkers van grote honden hun pups
eerder ontwormen dan fokkers van kleine honden.
Groetjes Caroline
Zijn er antiworm middelen waar jullie slechte ervaringen mee hebben ?
Ik vroeg me namelijk af of fokkers van grote honden hun pups
eerder ontwormen dan fokkers van kleine honden.
Groetjes Caroline
"Nam et si ambulavero in medio umbrae mortis: non timebo mala, quoniam tu mecum es"
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
-
Nono
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retrievers
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Zo doen wij het ook. Ontwormen met 2, 4, 6, 8 weken. En met Drontal pup.yamie schreef:ik ontworm de pups met 2 weken voor het eerst, dan met 4 weken, 6 weken en 8 weken... bij de 2 en de 4 wk ontworming ontworm ik moeders ook mee...
ik gebruik zelf drontal pup, vind het erg prettig spul, vloeibaar, makkelijk toe te dienen en de pups vinden het vaak ook lekker
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Hier nog een!Nono schreef:Zo doen wij het ook. Ontwormen met 2, 4, 6, 8 weken. En met Drontal pup.yamie schreef:ik ontworm de pups met 2 weken voor het eerst, dan met 4 weken, 6 weken en 8 weken... bij de 2 en de 4 wk ontworming ontworm ik moeders ook mee...
ik gebruik zelf drontal pup, vind het erg prettig spul, vloeibaar, makkelijk toe te dienen en de pups vinden het vaak ook lekker
Ik ontworm moeder trouwens mee tegelijk met de pups.
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Welke weken ? Alle ?LongFields schreef:Hier nog een!Nono schreef:Zo doen wij het ook. Ontwormen met 2, 4, 6, 8 weken. En met Drontal pup.yamie schreef:ik ontworm de pups met 2 weken voor het eerst, dan met 4 weken, 6 weken en 8 weken... bij de 2 en de 4 wk ontworming ontworm ik moeders ook mee...
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ja, dat heb ik de vorige keer in ieder geval, op aanraden van mijn dierenarts, wel gedaan.sirene schreef:Welke weken ? Alle ?LongFields schreef:Hier nog een!Nono schreef:Zo doen wij het ook. Ontwormen met 2, 4, 6, 8 weken. En met Drontal pup.yamie schreef:ik ontworm de pups met 2 weken voor het eerst, dan met 4 weken, 6 weken en 8 weken... bij de 2 en de 4 wk ontworming ontworm ik moeders ook mee...
-
borderke
- Actief
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh, dat wist ik niet hoor. Dat dat zo vaak gedaan werd. Weer wat geleerd.LongFields schreef:sirene schreef:Welke weken ? Alle ?LongFields schreef:Hier nog een!Nono schreef: Zo doen wij het ook. Ontwormen met 2, 4, 6, 8 weken. En met Drontal pup.
Ja, dat heb ik de vorige keer in ieder geval, op aanraden van mijn dierenarts, wel gedaan.
- Abischa
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Diana
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Doggen
- Contacteer:
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
strongholt werkt niet goed tegen spoelwormen.Diana schreef:Ik hoorde laatst dat als je moeder 2 weken voor de bevalling ontwormt met strongholt je geen last zou hebben van wormen.
Niet bij mamma en niet bij de pups.
Weet iemand of dit klopt???

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
Diana
- Actief
- Contacteer:
Eigen ervaring?jip007 schreef:strongholt werkt niet goed tegen spoelwormen.Diana schreef:Ik hoorde laatst dat als je moeder 2 weken voor de bevalling ontwormt met strongholt je geen last zou hebben van wormen.
Ik vraag dit omdat we op de KK1 cursus les van een dierenarts hebben die dit vertelde, vandaar, maar ik staar me daar niet blind op ik hecht meer waarde aan praktijkervaringen.
- jip007
- Erelid
ik heb het van KeesDiana schreef:Eigen ervaring?jip007 schreef:strongholt werkt niet goed tegen spoelwormen.Diana schreef:Ik hoorde laatst dat als je moeder 2 weken voor de bevalling ontwormt met strongholt je geen last zou hebben van wormen.
Ik vraag dit omdat we op de KK1 cursus les van een dierenarts hebben die dit vertelde, vandaar, maar ik staar me daar niet blind op ik hecht meer waarde aan praktijkervaringen.

-
Diana
- Actief
- Contacteer:
-
Essy
Wat doen jullie met de moeder? Voor de dekking ontwormen wanneer doe je dat het beste? Zogauw de moeder loops wordt, zodat ze voor de dekking zo goed mogelijk wormvrij is of al eerder of later?
Verder vraag ik me af of het niet schadelijk voor de pups kan zijn om de moeder twee weken voor het einde van de dracht nog een keer te ontwormen? En is het ene middel tijdens de dracht veiliger dan het andere?
Verder vraag ik me af of het niet schadelijk voor de pups kan zijn om de moeder twee weken voor het einde van de dracht nog een keer te ontwormen? En is het ene middel tijdens de dracht veiliger dan het andere?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Hoe kom je erbij dat de moeder 2 weken voor het einde van de dracht ontwormd moet worden? Dat zie ik niet staan (of ik ben scheel hoor, kan ook nog).
Ik ontworm de moeder voor de dekking, en dan als de pups er zijn met 2, 4, 6 en 8 weken tegelijk met de pups mee.
Volgens mij zijn niet alle ontwormingsmiddelen mogelijk bij drachtige/zogende teven. Maar daar weet je DA vast wel alles over te vertellen. Mij is verteld dat Drontal Dog niet schadelijk is voor moederhonden tijdens de dracht en tijdens de zoogperiode.
Ik ontworm de moeder voor de dekking, en dan als de pups er zijn met 2, 4, 6 en 8 weken tegelijk met de pups mee.
Volgens mij zijn niet alle ontwormingsmiddelen mogelijk bij drachtige/zogende teven. Maar daar weet je DA vast wel alles over te vertellen. Mij is verteld dat Drontal Dog niet schadelijk is voor moederhonden tijdens de dracht en tijdens de zoogperiode.
- jip007
- Erelid
wij ontwormde de teven altijd gelijk als ze loops werden , dus ook niet vlak voor een dekking. Sommige DA's zeggen idd dat je zonder gevaar kan ontwormen in de laatste 2 weken van de dracht, maar ik vond dat altijd eng en heb het ook nooit gedaanEssy schreef:Wat doen jullie met de moeder? Voor de dekking ontwormen wanneer doe je dat het beste? Zogauw de moeder loops wordt, zodat ze voor de dekking zo goed mogelijk wormvrij is of al eerder of later?

-
Essy
Dat staat nergens, maar dat is mij verteld. Ik heb ooit ergens een slecht verzorgd nest gezien waarvan de pups met drie weken pas voor het eerst ontwormd werden. Die puppen waren eerst vreselijk sloom en met drie weken kregen ze epileptische aanvallen doordat ze een ongelofelijk aantal volwassen spoelwormen in zich hadden. Ik ben later gaan navragen hoe dat had kunnen gebeuren. De DA zei dat dat voorkomen had kunnen worden door de moeder voor de dracht te ontwormen en nogmaals in de laatste twee weken van de dracht. Van de moeder was bekend dat ze zelf als pup slecht ontwormd was. Daardoor had ze veel slapende larfjes in haar weefsel en organen. Die trekken tijdens de dracht naar de baarmoeder en besmetten daar reeds de ongeboren pups. Ook tijdens het zogen worden de pups weer door de moedermelk besmet. Bij deze teef was het dus zinvol geweest haar tijdens de laatste 2 weken van de dracht ook te ontwormen zodat de pasgeboren pups dan niet reeds zo zwaar geïnfecteerd ter wereld waren gekomen. Dan hadden die pups nooit met 3 weken aan spoelwormen en daaraan gerelateerde epilepsie hoeven sterven. Overigens hadden zo ook al met 2 weken ontwormd moeten worden, dan hadden ze het waarschijnlijk ook nog wel gered.LongFields schreef:Hoe kom je erbij dat de moeder 2 weken voor het einde van de dracht ontwormd moet worden? Dat zie ik niet staan (of ik ben scheel hoor, kan ook nog).
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ok, vandaar je opmerking dus.Essy schreef:Dat staat nergens, maar dat is mij verteld. Ik heb ooit ergens een slecht verzorgd nest gezien waarvan de pups met drie weken pas voor het eerst ontwormd werden. Die puppen waren eerst vreselijk sloom en met drie weken kregen ze epileptische aanvallen doordat ze een ongelofelijk aantal volwassen spoelwormen in zich hadden. Ik ben later gaan navragen hoe dat had kunnen gebeuren. De DA zei dat dat voorkomen had kunnen worden door de moeder voor de dracht te ontwormen en nogmaals in de laatste twee weken van de dracht. Van de moeder was bekend dat ze zelf als pup slecht ontwormd was. Daardoor had ze veel slapende larfjes in haar weefsel en organen. Die trekken tijdens de dracht naar de baarmoeder en besmetten daar reeds de ongeboren pups. Ook tijdens het zogen worden de pups weer door de moedermelk besmet. Bij deze teef was het dus zinvol geweest haar tijdens de laatste 2 weken van de dracht ook te ontwormen zodat de pasgeboren pups dan niet reeds zo zwaar geïnfecteerd ter wereld waren gekomen. Dan hadden die pups nooit met 3 weken aan spoelwormen en daaraan gerelateerde epilepsie hoeven sterven. Overigens hadden zo ook al met 2 weken ontwormd moeten worden, dan hadden ze het waarschijnlijk ook nog wel gered.LongFields schreef:Hoe kom je erbij dat de moeder 2 weken voor het einde van de dracht ontwormd moet worden? Dat zie ik niet staan (of ik ben scheel hoor, kan ook nog).
Maar wat vreselijk van die pups, dat had gemakkelijk voorkomen kunnen worden als ik het zo lees.