Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ontwormen moeder en pups

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Abischa
Zeer actief
Contacteer:

ontwormen moeder en pups

Ongelezen bericht door Abischa »

Hoi ,Wanneer ontwormen jullie de fokkers op het forum de puppies voor de eerste keer , en welk worm middel gebruiken jullie.
Zijn er antiworm middelen waar jullie slechte ervaringen mee hebben ?

Ik vroeg me namelijk af of fokkers van grote honden hun pups
eerder ontwormen dan fokkers van kleine honden.

Groetjes Caroline
"Nam et si ambulavero in medio umbrae mortis: non timebo mala, quoniam tu mecum es"
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik ontworm de pups met 2 weken voor het eerst, dan met 4 weken, 6 weken en 8 weken... bij de 2 en de 4 wk ontworming ontworm ik moeders ook mee...

ik gebruik zelf drontal pup, vind het erg prettig spul, vloeibaar, makkelijk toe te dienen en de pups vinden het vaak ook lekker :mrgreen:
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

yamie schreef:ik ontworm de pups met 2 weken voor het eerst, dan met 4 weken, 6 weken en 8 weken... bij de 2 en de 4 wk ontworming ontworm ik moeders ook mee...

ik gebruik zelf drontal pup, vind het erg prettig spul, vloeibaar, makkelijk toe te dienen en de pups vinden het vaak ook lekker :mrgreen:
Zo doen wij het ook. Ontwormen met 2, 4, 6, 8 weken. En met Drontal pup. :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Nono schreef:
yamie schreef:ik ontworm de pups met 2 weken voor het eerst, dan met 4 weken, 6 weken en 8 weken... bij de 2 en de 4 wk ontworming ontworm ik moeders ook mee...

Hier nog een!
Ik ontworm moeder trouwens mee tegelijk met de pups.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Hier hetzelfde :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

LongFields schreef:
Nono schreef:

Hier nog een!
Welke weken ? Alle ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

sirene schreef:
LongFields schreef:
Nono schreef:

Hier nog een!
Welke weken ? Alle ?
Ja, dat heb ik de vorige keer in ieder geval, op aanraden van mijn dierenarts, wel gedaan.
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

hier idem
leuke site
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

LongFields schreef:
sirene schreef:
LongFields schreef:
Nono schreef: Zo doen wij het ook. Ontwormen met 2, 4, 6, 8 weken. En met Drontal pup. :wink:
Hier nog een!
Welke weken ? Alle ?

Ja, dat heb ik de vorige keer in ieder geval, op aanraden van mijn dierenarts, wel gedaan.
Oh, dat wist ik niet hoor. Dat dat zo vaak gedaan werd. Weer wat geleerd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Abischa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Abischa »

Drontal pup is dat nog steeds alleen maar bij de dierenarts te verkrijgen
en alleen in grote verpakking ?

( :ok: voor alle andwoorden)
"Nam et si ambulavero in medio umbrae mortis: non timebo mala, quoniam tu mecum es"
Diana
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Doggen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Diana »

Ik hoorde laatst dat als je moeder 2 weken voor de bevalling ontwormt met strongholt je geen last zou hebben van wormen.
Niet bij mamma en niet bij de pups.

Weet iemand of dit klopt???
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
http://WWW.HARDIAS.NL
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Diana schreef:Ik hoorde laatst dat als je moeder 2 weken voor de bevalling ontwormt met strongholt je geen last zou hebben van wormen.

strongholt werkt niet goed tegen spoelwormen.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Diana
Actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Diana schreef:Ik hoorde laatst dat als je moeder 2 weken voor de bevalling ontwormt met strongholt je geen last zou hebben van wormen.

Eigen ervaring?

Ik vraag dit omdat we op de KK1 cursus les van een dierenarts hebben die dit vertelde, vandaar, maar ik staar me daar niet blind op ik hecht meer waarde aan praktijkervaringen.
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
jip007
Erelid

Diana schreef:
jip007 schreef:

Eigen ervaring?

Ik vraag dit omdat we op de KK1 cursus les van een dierenarts hebben die dit vertelde, vandaar, maar ik staar me daar niet blind op ik hecht meer waarde aan praktijkervaringen.
ik heb het van Kees :wink:
Afbeelding
Diana
Actief
Contacteer:

Thanx, dan ist duidelijk!

Die arts die ons les geeft, tja daarbij heb ik soms toch dingen dat ik denk............. jaaaaaaaaaaaa tuurlijk! :denken:
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Wat doen jullie met de moeder? Voor de dekking ontwormen wanneer doe je dat het beste? Zogauw de moeder loops wordt, zodat ze voor de dekking zo goed mogelijk wormvrij is of al eerder of later?

Verder vraag ik me af of het niet schadelijk voor de pups kan zijn om de moeder twee weken voor het einde van de dracht nog een keer te ontwormen? En is het ene middel tijdens de dracht veiliger dan het andere?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Hoe kom je erbij dat de moeder 2 weken voor het einde van de dracht ontwormd moet worden? Dat zie ik niet staan (of ik ben scheel hoor, kan ook nog).
Ik ontworm de moeder voor de dekking, en dan als de pups er zijn met 2, 4, 6 en 8 weken tegelijk met de pups mee.
Volgens mij zijn niet alle ontwormingsmiddelen mogelijk bij drachtige/zogende teven. Maar daar weet je DA vast wel alles over te vertellen. Mij is verteld dat Drontal Dog niet schadelijk is voor moederhonden tijdens de dracht en tijdens de zoogperiode.
jip007
Erelid

Essy schreef:Wat doen jullie met de moeder? Voor de dekking ontwormen wanneer doe je dat het beste? Zogauw de moeder loops wordt, zodat ze voor de dekking zo goed mogelijk wormvrij is of al eerder of later?

Verder vraag ik me af of het niet schadelijk voor de pups kan zijn om de moeder twee weken voor het einde van de dracht nog een keer te ontwormen? En is het ene middel tijdens de dracht veiliger dan het andere?
wij ontwormde de teven altijd gelijk als ze loops werden , dus ook niet vlak voor een dekking. Sommige DA's zeggen idd dat je zonder gevaar kan ontwormen in de laatste 2 weken van de dracht, maar ik vond dat altijd eng en heb het ook nooit gedaan :wink:
Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

LongFields schreef:Hoe kom je erbij dat de moeder 2 weken voor het einde van de dracht ontwormd moet worden? Dat zie ik niet staan (of ik ben scheel hoor, kan ook nog).
Ik ontworm de moeder voor de dekking, en dan als de pups er zijn met 2, 4, 6 en 8 weken tegelijk met de pups mee.
Volgens mij zijn niet alle ontwormingsmiddelen mogelijk bij drachtige/zogende teven. Maar daar weet je DA vast wel alles over te vertellen. Mij is verteld dat Drontal Dog niet schadelijk is voor moederhonden tijdens de dracht en tijdens de zoogperiode.
Dat staat nergens, maar dat is mij verteld. Ik heb ooit ergens een slecht verzorgd nest gezien waarvan de pups met drie weken pas voor het eerst ontwormd werden. Die puppen waren eerst vreselijk sloom en met drie weken kregen ze epileptische aanvallen doordat ze een ongelofelijk aantal volwassen spoelwormen in zich hadden. Ik ben later gaan navragen hoe dat had kunnen gebeuren. De DA zei dat dat voorkomen had kunnen worden door de moeder voor de dracht te ontwormen en nogmaals in de laatste twee weken van de dracht. Van de moeder was bekend dat ze zelf als pup slecht ontwormd was. Daardoor had ze veel slapende larfjes in haar weefsel en organen. Die trekken tijdens de dracht naar de baarmoeder en besmetten daar reeds de ongeboren pups. Ook tijdens het zogen worden de pups weer door de moedermelk besmet. Bij deze teef was het dus zinvol geweest haar tijdens de laatste 2 weken van de dracht ook te ontwormen zodat de pasgeboren pups dan niet reeds zo zwaar geïnfecteerd ter wereld waren gekomen. Dan hadden die pups nooit met 3 weken aan spoelwormen en daaraan gerelateerde epilepsie hoeven sterven. Overigens hadden zo ook al met 2 weken ontwormd moeten worden, dan hadden ze het waarschijnlijk ook nog wel gered.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Essy schreef:
LongFields schreef:Hoe kom je erbij dat de moeder 2 weken voor het einde van de dracht ontwormd moet worden? Dat zie ik niet staan (of ik ben scheel hoor, kan ook nog).
Dat staat nergens, maar dat is mij verteld. Ik heb ooit ergens een slecht verzorgd nest gezien waarvan de pups met drie weken pas voor het eerst ontwormd werden. Die puppen waren eerst vreselijk sloom en met drie weken kregen ze epileptische aanvallen doordat ze een ongelofelijk aantal volwassen spoelwormen in zich hadden. Ik ben later gaan navragen hoe dat had kunnen gebeuren. De DA zei dat dat voorkomen had kunnen worden door de moeder voor de dracht te ontwormen en nogmaals in de laatste twee weken van de dracht. Van de moeder was bekend dat ze zelf als pup slecht ontwormd was. Daardoor had ze veel slapende larfjes in haar weefsel en organen. Die trekken tijdens de dracht naar de baarmoeder en besmetten daar reeds de ongeboren pups. Ook tijdens het zogen worden de pups weer door de moedermelk besmet. Bij deze teef was het dus zinvol geweest haar tijdens de laatste 2 weken van de dracht ook te ontwormen zodat de pasgeboren pups dan niet reeds zo zwaar geïnfecteerd ter wereld waren gekomen. Dan hadden die pups nooit met 3 weken aan spoelwormen en daaraan gerelateerde epilepsie hoeven sterven. Overigens hadden zo ook al met 2 weken ontwormd moeten worden, dan hadden ze het waarschijnlijk ook nog wel gered.
Ok, vandaar je opmerking dus.
Maar wat vreselijk van die pups, dat had gemakkelijk voorkomen kunnen worden als ik het zo lees.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”