Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

grommen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

miekmiek

grommen

Ongelezen bericht door miekmiek »

Wat kan ik het beste doen?

Tommie wil wel eens koppig doen. Expres erg treuzelen als ik hem bijvoorbeeld in de keuken wil hebben. Dan loop ik er dus wel eens achteraan om hem met de zijkant van mijn voet een duwtje in de goede richting te geven. Als ik dat doe, dan gromt hij. Hij gaat wel hoor, maar hij gromt ook. En dat wil ik niet.
Eigenlijk is het zo dat Tommie altijd gromt tijdens een fysieke correctie. En dat lijkt me niet goed. De vraag is nu....wat moet ik eraan doen?

Verder is Tommie gewoon een ontzettend makkelijke hond waar ik helemaal geen problemen mee heb. Straffen is ook niet vaak nodig, maar hij is en blijft een terriër die zo nu en dan graag zijn grens opzoekt. :19: Straf ik hem niet duidelijk genoeg? Moet ik harder straffen? Of moet ik niet straffen en hem afleiden? Tommie is een slim hondje, en ik wil gewoon heel duidelijk de baas zijn (en blijven) over hem.

Graag advies. Wat doe ik fout?
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

De westie van mn moeder deed dat ook altijd....We noemden dat altijd een tegenpruttel van haar...ze wist echt wel wie er de baas was, maar liet afentoe gewoon even merken dat ze het wel deed maar dan wel met tegenzin! :wink: Wij hebben er dan ook niet teveel aandacht aan geschonken..
Afbeelding
Snow

Ongelezen bericht door Snow »

Ik zou niet harder straffen.
Volgens de rangregels, ga jij als eerst door een nauwe opening zoals een deur, hem daardoor heen duwen, is voor hem dus raar, jij bent tenslotte de baas, jij gaat eerst. Dan kan je het naar je toe roepen.
Dat wil zeggen als hij komt als je hem roept!
Snow

Ongelezen bericht door Snow »

Gonny schreef:De westie van mn moeder deed dat ook altijd....We noemden dat altijd een tegenpruttel van haar...ze wist echt wel wie er de baas was, maar liet afentoe gewoon even merken dat ze het wel deed maar dan wel met tegenzin! :wink: Wij hebben er dan ook niet teveel aandacht aan geschonken..
en ja zeker terriers willen nogwel eens mopperen! Deed de jack russel van mijn moeder ook vaak.
Je kunt het accepteren en denken, zo is ie, of het anders aan gaan pakken, dat is eigenlijk aan jou natuurlijk!
miekmiek

Het gekke is ook dat hij verder eigenlijk prima luisterd. :19: Tot nu toe gaf ik het weinig aandacht. Hij mag van mij best mopperen, maar ik mopper harder. En dat lijkt hij wel te snappen.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Mijn Westy deed dat ook en ik heb er nooit aandacht aan besteed, laat maar mopperen dacht ik bij mezelf

Maar jij hebt een kleine Martijn die dalijk gaat kruipen en lopen en dat maakt het verhaal toch anders.

Ik zou de situaties zo proberen om te buigen dat hij niets te mopperen heeft. Dus de keuken in achter een koekje aan bijvoorbeeld.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

ik zou hem toch een keer in zijn nekvel pakken Miek, gewoon om even te laten weten dat jij de baas bent.
Ik had vroeger een herder, zo'n enge :mrgreen: die kon ook wel eens grommen, daar heb ik wel eens even bovenop gezeten hoor, dan was het snel afgelopen. Je hoeft ze niet zeer te doen, gewoon even in de nek pakken en mopperen, dan weten ze het snel weer.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
miekmiek

Inge O schreef:je kan het compleet negeren, en dan heb je twee mogelijkheden : het blijft zijn hele leven goed gaan, of niet :19: . klinkt stom, maar zo is het wel. gezien je het vooraf niet echt kan voorspellen (hoewel je bij tommie wel de eerste optie zou verwachten), laat ik in zo'n situatie altijd even heel duidelijk weten dat ik geen openlijk protest duld, maar ik zet er géén fysieke druk op.
ik zet een strenge (geen hele boze) stem op, verplicht de hond om bij me te komen, en verwacht dat hij zich daarbij even onderdanig toont, op een manier die aangeeft 'sorry baasje, ik slik mijn protest in, jij hebt het finaal voor het zeggen', zoiets.

zou hij in zo'n situatie niet komen, dan heeft hij een probleem (of liever, ik, want dat geeft aan dat er serieuzer werk aan de winkel is), maar dat is me nog niet gebeurd.
Ok, maar als ik hem op boze stem bij me roep en hij wel komt maar verder niet echt onderdanig gedrag vertoont? Het is geen hondje wat meteen mijn handen wil likken om het goed te maken, en hij ligt zeker niet 1 2 3 op zijn rug. In het beste geval gaan zijn oren wat naar achter en zijn staart tussen zijn benen. Dat is wel genoeg toch?
Als ik hem overigens fisiek zou proberen te straffen op zo'n moment dan ondergaat Tommie dat niet maar probeert mij te ontwijken. Is dat zorgwekkend?
miekmiek

bovendien twijfel ik altijd of ik hem op boze stem bij me mag roepen. Want verpest ik daarbij niet het hele 'hier' komen gebeuren?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

miekmiek schreef:bovendien twijfel ik altijd of ik hem op boze stem bij me mag roepen. Want verpest ik daarbij niet het hele 'hier' komen gebeuren?
Daar is een tijdje terug naar een discussie over geweest in de discussiehoek, of iig over iets soortgelijks. Ik denk dus van niet, maar niet iedereen denkt dat :mrgreen:

Het is een iets ander geval, maar het idee is wel hetzelfde denk ik; als de hondjes hier niet luisteren als ik roep, en na de 15e keer roepen ze wel komen dan ga ik ook niet uitgebreid belonen. Ze weten prrrrrima wat "kom!" in houdt, en ze weten ook best dat ze dat niet na 15 keer nog eens een keertje op hoeven te volgen. De 15e keer (en de 10e, 11e, 12e etc. keer trouwens ook...) roep ik ook pissig. Als ze dan komen dan krijgen ze een bars "ZIT!". Doen ze dan dan, dan beloon ik, en doe nog wat meer oefeningetjes of lijn ze aan, afhankelijk van de situatie (bij vreten moet ik ze aanlijnen, anders zijn ze na 100 meter lopen weer pleite). Meestal houdt dat ze dan weer een periode in het gareel.

Als Moos naar me gromt, zelden, maar hij doet het wel zo eens in de zoveel maanden, dan grijp ik hem wel in zijn kladden. Ligt ook aan beetje aan het type grom. Hij heeft ook wel een 'brommetje', zo van "heee, waarom moet dat nouhouuuuuuuuu!. Dan mopper ik wat terug en dat is het dan wel. Maar bij een serieuse grom grijp ik hem bij de lurven, en daarna komt hij dan inderdaad onderdanig aandacht vragen, en dan is het weer goed wat mij betreft.
Afbeelding
miekmiek

Als Tommie gromt is het wel een serieuze grom. Eentje waar ik instinctief van weet; dit moet ik niet negeren want dan is het hek straks van de dam. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de regels hier in huis weer wat strakker genomen heb. Tommie mag niet meer zomaar op de bank ploffen, alleen als ik hem hier toestemming voor geef. Buiten doen we weer oefeningen (wat hij heerlijk vindt, dat zie ik aan zijn koppie) en ze moeten wat vaker op hun plaats.

Niet alleen handig omdat Martijn er nu ook is, maar dus ook wel goed om weer even duidelijk te maken dat ik echt de baas ben. En dus ook helemaal en niet een klein beetje.

pfffttt....waarom wou ik ook alweer terriërs? :denken: :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

miekmiek schreef:
pfffttt....waarom wou ik ook alweer terriërs? :denken: :mrgreen:
Precies, dus laat Bram maar fijn hier :pffff: :smile:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik stier vaak dus achter een namopperende hond aan met een hoop bombarie. Dan zie je ze de spurt erin zetten en met een Oepsblik ergens dekking zoeken! :mrgreen: Goed genoeg.
Ik pik namopperen inderdaad niet en reageer er dus impulsief boos op en inwendig heb ik dan dikke pret. :wink:
En ik vind dat je een hoind wel degelijk boos hier kan roepen. Beter boos hierroepen dan als een valse adder poeslief roepen en hem daarna niet leuk behandelen. Ik roep trouwens nooit hier in dit soort situatie's maar ik ga er achteraan! :N:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Onze honden brommen ook niet naar ons maar ik denk ook niet dat ik dat erbij zou laten zitten.
-Het ligt ook inderdaad erg aan het soort brom en de situatie.
Een nichtje van ons die dol is op Rio en veel met hem knuffelt ging even naar de toilet en toen ze terug kwam was Rio uitgebreid gaan liggen op haar plaats en ze vroeg hem heel lief met zo'n hoog stemmetje weg te gaan en toen gromde hij.
Hij is door ons toen wel gewoon weggestuurd en dat leverde geen problemen op wat het overigens nooit doet bij ons.
Orson gromt naar vreemde buiten dat corrigeer ik ook niet maar neem gelijk de situatie over door hem bij me te nemen en het ''gevaar'' te passeren en hem daar van af te schermen.
Dat corrigeer ik weer niet omdat ik juist dat stapje voor hem zo belangrijk vind want zijn idee van ''gevaar'' en het mijne verschillen nogal :mrgreen:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Eline* schreef:Ik stier vaak dus achter een namopperende hond aan met een hoop bombarie. Dan zie je ze de spurt erin zetten en met een Oepsblik ergens dekking zoeken! :mrgreen: Goed genoeg.
Ik pik namopperen inderdaad niet en reageer er dus impulsief boos op en inwendig heb ik dan dikke pret. :wink:
En ik vind dat je een hoind wel degelijk boos hier kan roepen. Beter boos hierroepen dan als een valse adder poeslief roepen en hem daarna niet leuk behandelen. Ik roep trouwens nooit hier in dit soort situatie's maar ik ga er achteraan! :N:
zo doen wij het dus ook.
Egan , de jack russell, moppert ook heel vaak als je hem even een zetje opzij geeft. Maar als je dan even stampvoetend achter hem aan 'jaagt' dan weet hij niet hoe snel hij toch maar naar binnen zal gaan.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Terugmopperen :mrgreen: Tenminste dat zou ik doen hoor.
miekmiek

Eline* schreef:Ik roep trouwens nooit hier in dit soort situatie's maar ik ga er achteraan! :N:
Tommie is veel te snel. :boos: Die ontwijkt me met gemak en doet vervolgens of er niets gebeurd is. Dus het streng hier roepen is hier wel een optie. En nou moet ik zeggen dat het wel helpt. Net met uitlaten ging Tommie even de fout in en ik riep met strenge stem (jaja Inge, ik luister wel naar je :mrgreen: ) dat hij bij me moest komen. En toen kwam hij balend (echt waar :smile: ) naar me toe sjokken. Oortjes plat en staart tussen de benen. En waarrempel wou hij zelfs bijna op zijn rug gaan liggen. Nou, dat hoeft van mij nou ook weer niet, dus hij mocht weer lekker 'vrij'.

Ik ga er weer met frisse moed tegenaan. :wink:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

miekmiek schreef:Tommie is veel te snel. :boos:
Geef die hond de schuld maar weer..slome! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
miekmiek

Eline* schreef:
haha, ik zie me al achter hem aanrennen. :smile:
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

miekmiek schreef:
Eline* schreef:
haha, ik zie me al achter hem aanrennen. :smile:
ik ook :smile2: :smile2: :smile2: :smile2:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik heb ook terriers , die mopperen niet na en zou ik ook niet accepteren.. Bo doet het wel... :mrgreen: al 9 jaar lang en nee ik pik het niet en dat vertel ik hem ook al 9 jaar lang.. eruit zal het wel niet gaan, maar het maar laten doe ik dus ook niet, dus over de scheef gaat hij niet :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Eline* schreef:Ik stier vaak dus achter een namopperende hond aan met een hoop bombarie. Dan zie je ze de spurt erin zetten en met een Oepsblik ergens dekking zoeken! :mrgreen: Goed genoeg.
Grommen doen ze hier niet naar me, alleen tijdens spel en dat mag :19: maar Jack wil nog wel eens treuzelen met hierkomen omdat hij nog even iets interessants moet doen. Als ik dat zat ben been ik vloekend en tierend op hem af, en dan weet hij niet hoe snel hij moet komen. En op dat moment is het meteen een octaaf hoger goedzo en koekies. :mrgreen: Of het helemaal pedagogisch verantwoord is weet ik niet, maar het werkt, dus ik hou het erin. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”