miekmiek schreef:bovendien twijfel ik altijd of ik hem op boze stem bij me mag roepen. Want verpest ik daarbij niet het hele 'hier' komen gebeuren?
Daar is een tijdje terug naar een discussie over geweest in de discussiehoek, of iig over iets soortgelijks. Ik denk dus van niet, maar niet iedereen denkt dat
Het is een iets ander geval, maar het idee is wel hetzelfde denk ik; als de hondjes hier niet luisteren als ik roep, en na de 15e keer roepen ze wel komen dan ga ik ook niet uitgebreid belonen. Ze weten prrrrrima wat "kom!" in houdt, en ze weten ook best dat ze dat niet na 15 keer nog eens een keertje op hoeven te volgen. De 15e keer (en de 10e, 11e, 12e etc. keer trouwens ook...) roep ik ook pissig. Als ze dan komen dan krijgen ze een bars "ZIT!". Doen ze dan dan, dan beloon ik, en doe nog wat meer oefeningetjes of lijn ze aan, afhankelijk van de situatie (bij vreten moet ik ze aanlijnen, anders zijn ze na 100 meter lopen weer pleite). Meestal houdt dat ze dan weer een periode in het gareel.
Als Moos naar me gromt, zelden, maar hij doet het wel zo eens in de zoveel maanden, dan grijp ik hem wel in zijn kladden. Ligt ook aan beetje aan het type grom. Hij heeft ook wel een 'brommetje', zo van "heee, waarom moet dat nouhouuuuuuuuu!. Dan mopper ik wat terug en dat is het dan wel. Maar bij een serieuse grom grijp ik hem bij de lurven, en daarna komt hij dan inderdaad onderdanig aandacht vragen, en dan is het weer goed wat mij betreft.