Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat veroorzaakt 'vliegend zot'?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lies en co
Zeer actief

Wat veroorzaakt 'vliegend zot'?

Ongelezen bericht door Lies en co »

Hallo,

Puur uit nieuwsgierigheid, maar weet er iemand wat het 'vliegend zot' veroorzaakt? Dinah kan soms zotten kuren krijgen, waarbij ze ineens haar staart zo ver tussen haar benen duwt als die waarschijnlijk te krijgen is, en door haar achterpoten zakt, en dan rent ze gelijk zot door het huis. De zetel in, een muurtje op, rond de tafel,... Hier wordt alarmfase I afgekondigd als ze dit doet :N: , om zo snel mogelijk alle glazen en zo van de salontafel te nemen.

De oorzaak van dit vliegend zot weten we helemaal niet. Meestal probeert ze op voorhand wel iets uit te steken, bvb in haar vetmatje zitten bijten ofzo. (iets wat ze anders niet doet, en waarvan ze weet dat het niet mag) Luisteren doet ze in beperkte mate wel, bvb 'uit de zetel' doet ze, maar dan springt ze binnen de kortste keren op een muurtje of terug in de zetel.

Iemand een idee? :idea:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

gewoon de dwase 5/10 minuten, korte kontjes rondjes noem ik het ook wel, zo snel als het er is kan het ook weer over zijn...

ik merk dat het wel vaak gebeurt als ze een drukke dag hebben gehad, ff afreageren ofzo... :wink:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Als er bepaalde stress is (geweest) dan heeft Bowie ook haar 5 minuten gekkigheid. Dit heeft ze juist bij positieve stress/spanning :wink:

Even het een en ander afreageren :19:

M'n kat heeft het trouwens ook :N:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Oo als we thuis komen zijn er altijd de gekke 2 minute :mrgreen:

gr Aimee
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Het gekke uurtje hebben ze hier ook regelmatig, maar niet met staart tussen de benen en door de achterpoten gezakt. Is het geen jeuk/pijn van de anaalklieren ofzo?

Als ze hier de tent op stelten zetten, liggen die staarten zo ongeveer in hun nek, en vervolgens worden er grommend bedden doodgeschud en bereden, en dan bergen van gemaakt, of ze gaan elkaar (en de katten, en de katten de honden) achterna zitten door de kamer, waarbij ze nog net niet Matrix-stijl over de muren rennen. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Dapper en Cleo hebben het vaak als ze lang in de regen hebben gewandeld en ik ze dan afgedroogd heb.
of het ontglipt voordat ze afgedroogt zijn ( of regen of onde de douche) :mrgreen:
das dan helemaal de leuke 5 minuten :N:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

yamie schreef:
Martijn schreef:Dapper en Cleo hebben het vaak als ze lang in de regen hebben gewandeld en ik ze dan afgedroogd heb.
of het ontglipt voordat ze afgedroogt zijn ( of regen of onde de douche) :mrgreen:
das dan helemaal de leuke 5 minuten :N:
En dan vooral overal schudden waar t niet mag :mrgreen:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas heeft ook dagelijks zijn 'gekke 10 minuutjes' zoals ik dat noem.
Meestal begint het na het avondeten maar hij doet het ook weleens voor het avondeten als ik in de keuken bezig ben.

Tijdens zijn gekke 10 minuutjes is niets veilig en zoeft hij door het huis heen waarbij ook de meubels niet worden gespaard. Vegas heeft tijdens het rennen ook vaak zijn houding heel laag en zijn staart laag tussen de benen. Bij hem denk ik dat hij dat doet zodat hij nóg sneller kan rennen. Bij Vegas heeft het in ieder geval niets met anaalklieren o.i.d. te maken, hij doet het echt alleen tijdens die gekke minuten :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Volgens mij is het gewoon even afreageren, ontladen.Zo ziet het er ook uit :mrgreen:
Hier doet Tomas dat ook als hij nat geworden is, dan is het meer jeuk denk ik.
Ik vind die houding zo leuk, staart opgevouwen, ruggetje laag en de poten alle kanten op, en dan liefst zo kort mogelijk door de bocht.En dan gekke grommetjes erbij slaken.Ik kan daar echt van genieten al vliegen er wel eens dingen om mijn oren (oa graskluiten)
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik krijg er altijd de slappe lach van, helemaal geweldig vind ik het :mrgreen:
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Wij noemen dat 'reeskesen'... :mrgreen:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Reini schreef:Vegas heeft ook dagelijks zijn 'gekke 10 minuutjes' zoals ik dat noem.
Meestal begint het na het avondeten maar hij doet het ook weleens voor het avondeten als ik in de keuken bezig ben.

Tijdens zijn gekke 10 minuutjes is niets veilig en zoeft hij door het huis heen waarbij ook de meubels niet worden gespaard. Vegas heeft tijdens het rennen ook vaak zijn houding heel laag en zijn staart laag tussen de benen. Bij hem denk ik dat hij dat doet zodat hij nóg sneller kan rennen. Bij Vegas heeft het in ieder geval niets met anaalklieren o.i.d. te maken, hij doet het echt alleen tijdens die gekke minuten :wink:
korte kontjes dus :mrgreen:
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Wij noemen het altijd 'renuurtje'. Nala doet het bij iedere uitlaatbeurt ook buiten. Soms na een ontmoeting met een al dan niet vreemde (vriendelijke) hond, vaak ook alleen als manier om Beau mee te krijgen.

Thuis is het vooral Beau die het doet en hij krijgt Nala dan weer mee. Ik zie het ook als een vorm van ontladen, een soort van JOEHOE gevoel, want het ziet er wel altijd erg vrolijk uit, dus heb niet het idee dat het vanuit opgekropte spanningen komt, meer een 'ik ben blij maar ik weet niet goed hoe ik het anders moet uiten dan zo'-idee.
Afbeelding
mickey
Zeer actief

Ongelezen bericht door mickey »

Mickey doet dat ook idd als ik hem heb afgedroogd na een flinke regenbui maar hij doet het vooral s'avonds als ik hem heb uitgelaten. Dit wordt dan veroorzaakt door de kat die hem gaat uitdagen en vervolgens op de bank springt....Mickey wordt dan compleet gek en loopt dan als een olifant door het huis te rampestampen en springt vooral in het voorbijgaan even lekker op de bank om de kat aan het schrikken te maken :mrgreen: die dan vervolgens weer achter Mickey aan gaat en dit duurt dan zo'n 5 minuten en dan zijn ze moe en gaan :slaap:
Afbeelding
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

onze x lab doet dit ook wel eens ziet er echt lachwekkend uit , dan gaat ze echt heel hard rondjes rennen indd met de staart tussen de benen en een rare houding.

onze rus deed dit ook maar alleen rond haar puberteit dat zag er helemaal lomp uit haha
Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef:wat mij van dat soort gekkengeren het meeste bijblijft is dat ouwe spookje (10) dat op een gegeven moment heel erg deed, en toen langs achter tussen mijn benen door kwam rennen en zo bleef staan, mij met de vrolijkste, gekste bek die ze maar trekken kon aankijkend.
vroeg ik haar nog hoe oud ze eigenlijk wel was :piew: .
twee dagen later was ze dood :(: .
Achgos.....,maar je weet zo wel zeker dat ze tot het laatst plezier had in haar leven :wink:
Marie-Josée
Erelid

Ik vind trouwens de uitdrukking "het vliegend zot" schitterend, die hou ik erin :ok: :mrgreen:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

heel veel bull terriers doen t ook.. de bullyrun.. echt prachtig :smile: ze zijn gewoon gestoord :wink:
Lies en co
Zeer actief

Oh, en ik maar denken dat dit vooral aan haar speels/hevig karakter zou gelegen zijn. Als zelfs een Berner Sennen dit doet, dan kan dit niet echt het geval zijn he.
Lang leve :gjump:!
Tamara.
Zeer actief

Lies en co schreef:Oh, en ik maar denken dat dit vooral aan haar speels/hevig karakter zou gelegen zijn. Als zelfs een Berner Sennen dit doet, dan kan dit niet echt het geval zijn he.
Lang leve :gjump:!
Zelfs een Berner Sennen?

:jank:
Lies en co
Zeer actief

Euh... De Berner Sennen die ik goed ken (1jr), is een doodbraaf beestje (lees: een beetje loom), met weinig zot in zijn lijf. Als je dit vergelijkt met onze spring in't veld, is er een héél groot verschil aan energie. Omdat dit zo uitgesproken is, dacht ik dat dit wel een raskenmerk zou zijn. Ben ik mis? 'k Ken maar twee Berners heel goed, en die hebben dit beiden. Da's eigenlijk de voornaamste reden waarom we voor een Hovawart gekozen hebben, omdat we er mee gaan sporten. En dat zagen we net iets minder zitten met een Berner Sennen. Als we op schoonheid hadden afgegaan, hadden we wel getwijfeld.
Tamara.
Zeer actief

Lies en co schreef:Euh... De Berner Sennen die ik goed ken (1jr), is een doodbraaf beestje (lees: een beetje loom), met weinig zot in zijn lijf. Als je dit vergelijkt met onze spring in't veld, is er een héél groot verschil aan energie. Omdat dit zo uitgesproken is, dacht ik dat dit wel een raskenmerk zou zijn. Ben ik mis? 'k Ken maar twee Berners heel goed, en die hebben dit beiden. Da's eigenlijk de voornaamste reden waarom we voor een Hovawart gekozen hebben, omdat we er mee gaan sporten. En dat zagen we net iets minder zitten met een Berner Sennen. Als we op schoonheid hadden afgegaan, hadden we wel getwijfeld.
Ik vind dit niet echt uitgesproken voor het ras de Berner Sennen. Vaak zijn het de mensen die dit er van maken.

Hmmm, we willen wel een hond, het liefst ook een beetje een grote hond, maar er niet zo veel mee willen doen, :idea: Hé, laten we een Berner nemen. Zo kunnen mensen denken, met als gevolg dat de hond wel genoeg energie heeft en het heerlijk vindt om lekker lange wandelingen te maken, spelen en gek doen. Maar bij veel mensen bestaat het beeld dat het slome honden zijn die niks willen en kunnen. En zo gaan mensen zich er ook naar gedragen, met dus als gevolg dat ze inderdaad sloom overkomen en vaak nog te dik zijn ook, omdat veel mensen er niets mee doen.

Misschien schikken ze zich dan in de situatie, en zullen ze daar "makkelijker" in zijn dan een bijvoorbeeld een herder waar niets mee gedaan wordt. De herder zou denk ik tegen het plafond op springen van energie en de hele tent verbouwen en het kalk van het plafond aftrekken. Bij een Berner zal dit minder zijn.

Het zijn geen honden die je echt de hele dag moet bezig houden, lichamelijk als geestelijk. Maar als je er mee omgaat zoals een goed hondenbezitter betaamt, dan zijn het geen slome, dikke honden :wink:

Mijn hond moet echt haar energie elke dag kwijt, vindt het heerlijk om bezig te zijn, ze kan urenlang als het aan haar ligt spelen met andere honden. En bijna alle Berners die ik ken, zijn net zo :wink:
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Tamara en Bowie schreef:
Lies en co schreef:Euh... De Berner Sennen die ik goed ken (1jr), is een doodbraaf beestje (lees: een beetje loom), met weinig zot in zijn lijf.
Ik vind dit niet echt uitgesproken voor het ras de Berner Sennen. Vaak zijn het de mensen die dit er van maken.
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn beeld van de Berner Sennen er ook een is van: sloom, langzaam en zelden rennen en spelen. Degene die ik tijdens het uitlaten tegenkom, bevestigden dat beeld.

Nala zat bij een Berner Sennen in de les. Helaas werd bij deze lieve lobbes ED geconstateerd (volgens mijn trainer zijn er nog maar weinig Berner Sennens die geen HD of ED krijgen) en vervolgens zagen de hond niet meer op de gehoorzaamheidstraining. Alsof men dacht dat de hond nu meteen niets meer kon en als vloerkleedje voor de kachel mocht blijven liggen. Wel heel jammer, want mijn beeld van die mooie grote hond is zo wel vertekend geraakt.

Lijkt me trouwens wel een mooi gezicht: een Berner Sennen met een renuurtje :mrgreen: !
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”