Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trainen met muikorf

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:misschien wordt ze gewoon wat zelfzekerder, waardoor haar redenen om te happen ook (een stuk) kunnen verdwijnen..
Ik zie bij Sien juist een omgekeerd verband: hoe zelfverzkerder ze is geworden, hoe feller en intoleranter.

Ik zal een voorbeeld geven. Laatst waren we op het uitlaatveldje waar ze vaak met claudia kwam, en waar ze haar roedeltje nog vaak ontmoet. Helemaal haar plekje. Ze piept en jankt van opwinding als ik daar naar toe rij, en blaft woedend alles aan wat ze daar vanuit de auto ziet lopen. Nog erger dan elders waar ze het ook heeft trouwens.

We waren met de bal aan het spelen, liep een jr rond die ze kent. Ogenschijnlijk heeft ze geen aandacht voor het beestje, maar opeens liep hij voor haar voeten ofzo, en moest hij het ontgelden.

Als je het mij vraagt, maar ik ben geen deskundige, is de kern van het probleem dat ze vijandig staat tegenover vreemde ( meestal niet - roedelhonden ) op haar territorium. En territorium wordt dan bij utbreiding overal waar ze vaker komt. Is ze bang, loopt / rent ze zelf weg. Is ze zelfverzekerd, valt ze aan. Niet per defenitie, maar de kans is groot.

Al nadenkend, denk ik dat ik het beste in kan gaan zetten op het leren negeren van vreemde honden, i.p.v. vechtimpulsen onderdrukken. Dus:

- bij me roepen en houden en proberen de aandacht vast te houden. Zoveel mogelijk drukke plekken mijden, en ook proberen zoveel mogelijk met haar alleen trainen, zodat ze minder zelfvertrouwen heeft, en ik het mechanisme er makkelijker in kan bakken. Voor zover dat lukken wil. Eventueel met een muilkorf, zodat ze geen succeservaringen meer opdoet, voorlopig. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

De bal moet er denk ik voorlopig ook maar uit. Het apporteer spelletje is welliswaar een uitstekende manier om haar op me te fixeren en haar te belonen voor goed gedrag, maar ze wordt er ook fanatiek van, het trekt andere honden aan, en de kans dat ze dan toch een keer uitvalt is levensgroot aanwezig.

Het vervelende is alleen dat je zo m.i. niet aan de kern van het probleem werkt, maar ik vraag me af of dat dat wel een haalbare kaart is. Wat dat betreft ben ik eigenlijk heel somber. Het lijkt me eerder een karaktertrek, ongetwijfeld versterkt door haar verleden en ervaringen.
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Hoi jan,

wat vervelend allemaal klinkt me wel bekent in de oren. Alleen bij jola is het gelukkig nog redelijk onschuldig drijfgedrag. Het sluipt er in zonder dat je er erg in hebt en dan ben je maanden bezig met het af te trainen.

Ik denk dat het geen kwaad kan om een muilkorf aan te schaffen je kan hem altyd wegleggen als het niks is. Mijn ervaring is ook muilkorf en geen snuitbandje Jola moest van stress overgeven bij een snuitbandje maar een muilkorf accepteerde ze al na 10 minuutjes. Ik zou aan de muilkorf een positieve link voor je hond geven dus bij het aanleren om hem te dragen altyd iets positiefs te doen. werkte bij jola super. ( muilkorf van jola was wel alleen voor de vakantie)

Het balletje is een makkelijke oplossing alleen train je het gedrag er niet mee weg en wat je idd zegt als andere honden dit zien komen ze er vaak op af en mijn ervaring is dat ze dan nog sneller en feller uitvalt.

Heb je een flexi riem ofzo? Het is niet helemaal het zelfde als los maar ze hebben toch een redelijke beweegruimte. Ook train ik hier zelf veel mee met jola aan de wandel en als er dan een hond komt (eerst van ver) ga ik haar bij me roepen aandachts oefeningen doen :blah: het voordeel van de flexi is dan dat ze vooruit kan lopen alsof ze los is en ik heb niet de neiging om al snel terug te gaan trekken. ze loopt dus bij wijze vooruit en ik laat haar gaan als de spanning op zijn hoogst is roep ik haar terug komt ze beloon ik dr zoniet loop ik weg.

Aandachts oefeningen lijken mij een heel goed begin. Zoals je al zei het aanleren om andere honden te negeren lijkt mij ook de beste oplossing dus zorg dat ze nog meer baas gericht wordt! Bij Jola werkt dit op het moment erg goed ze is nog altyd niet 100% te vertrouwen daar werken we nog heel hard aan maar ze is er zeker al enorm op vooruit gegaan!

Heel veel succes

groetjes Lisette
Zoie
Zeer actief

corason del perro schreef:Hoi jan,

wat vervelend allemaal klinkt me wel bekent in de oren. Alleen bij jola is het gelukkig nog redelijk onschuldig drijfgedrag. Het sluipt er in zonder dat je er erg in hebt en dan ben je maanden bezig met het af te trainen.

Ik denk dat het geen kwaad kan om een muilkorf aan te schaffen je kan hem altyd wegleggen als het niks is. Mijn ervaring is ook muilkorf en geen snuitbandje Jola moest van stress overgeven bij een snuitbandje maar een muilkorf accepteerde ze al na 10 minuutjes. Ik zou aan de muilkorf een positieve link voor je hond geven dus bij het aanleren om hem te dragen altyd iets positiefs te doen. werkte bij jola super. ( muilkorf van jola was wel alleen voor de vakantie)
we gaan dat uiteraard helemaal positief rustig aan aanleren.
Het balletje is een makkelijke oplossing alleen train je het gedrag er niet mee weg en wat je idd zegt als andere honden dit zien komen ze er vaak op af en mijn ervaring is dat ze dan nog sneller en feller uitvalt.

Heb je een flexi riem ofzo? Het is niet helemaal het zelfde als los maar ze hebben toch een redelijke beweegruimte. Ook train ik hier zelf veel mee met jola aan de wandel en als er dan een hond komt (eerst van ver) ga ik haar bij me roepen aandachts oefeningen doen :blah: het voordeel van de flexi is dan dat ze vooruit kan lopen alsof ze los is en ik heb niet de neiging om al snel terug te gaan trekken. ze loopt dus bij wijze vooruit en ik laat haar gaan als de spanning op zijn hoogst is roep ik haar terug komt ze beloon ik dr zoniet loop ik weg.
Sien klettert bij voortduring tegen het einde van de flexie op. Vind het eigenlijk heel onaangename manier van lopen, zeker als ze er met z'n tweeën aan zitten en zeker geen vervanging van los lopen.

Op zich kan ik haar redelijk goed bij me roepen, als ik op tijd ben, en aanlijnen ( met zo'n lassoriem ) , wat ik ook positief heb aangeleerd en wat ze meestal wel laat gebeuren. Kan nog wel een stuk verbeteren overigens. Maar helaas niet alle baasjes willen of kunnen hun hond dan bij zich houden.
Aandachts oefeningen lijken mij een heel goed begin. Zoals je al zei het aanleren om andere honden te negeren lijkt mij ook de beste oplossing dus zorg dat ze nog meer baas gericht wordt! Bij Jola werkt dit op het moment erg goed ze is nog altyd niet 100% te vertrouwen daar werken we nog heel hard aan maar ze is er zeker al enorm op vooruit gegaan!

Heel veel succes

groetjes Lisette
Bedankt.

we gaan het voorlopig op deze manier proberen, misschien dat als ze wat ouder en rustiger is geworden, en ze eenmaal heeft geleerd dat ze honden zonder gedoe kan passeren, ze ook wat toleranter kan worden.

Aan de andere kant blijf ik de beperking van deze methode vinden dat ze zo eigenlijk helemaal geen interactiie meer heeft met vreemde honden, dat is dan althans het streven, en opzich wordt een hond daar ook niet socialer van. Denk ik.

Maar goed, beter geen interactie dan verkeerde interactie.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

wat ik me ook nog afvraag, hoe riskant is trainen met een muilkorf eigenlijk ? Je zou zeggen, valt wel mee, maar ze kunnen er ook mee vast komen te zitten, natuurlijk.
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Ik zou zelf niet snel met een muilkorf gaan beginnen. Nieve is erg zelfverzekerd en laat dit naar andere honden toe ook duidelijk merken. Dus Nieve moet eigenlijk altijd aangelijnd uitgelaten worden.

De reden dat ik absoluut niet met een muilkorf ga werken is de volgende:
Als Nieve een muilkorf om zou hebben, dan kan ze geen andere honden kwaad doen, dat is op zich mooi natuurlijk. Maar helaas veranderd haar zelfverzekerde houding hier niet dor. Ze zal dus nogsteeds naar andere honden toe gaan met een houding van zal ik jou even.... Ook door haar lichaamshouding en staartdracht (hoog gekruld) straalt ze iets uit naar andere honden, waardoor andere honden vaak ook niet positief op haar reageren. Met muilkorf zou het dus nog steeds op een knokpartij kunnen uitlopen (kans is redelijk groot), alleen kan ze zich dus niet meer verdedigen. Met andere woorden als het dan fout gaat dan heeft jou hond een enorm probleem.

Ik hou het daarom liever bij de veilige optie en dat is lekker aan de flex en ogen in mijn rug hebben. Ik voorkom nu knokpartijen en mocht er een loslopende hond naar Nieve toekomen, dan kan ik makkelijk ingrijpen.

Nu weet ik niet wat Sien allemaal uitstraalt en hoe haar houding is als ze dus snauwt. Maar ik kan me voorstellen, zeker omdat je zegt dat ze zelfverzekerd is op de momenten dat ze het doet, dat het ook uit haar lichaamstaal blijkt. En daar zou ik heel erg mee oppassen.

Succes ermee in ieder geval en ik hoop dat je een goede oplossing vindt. :wink:
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Zoie
Zeer actief

Nieve schreef:Ik zou zelf niet snel met een muilkorf gaan beginnen. Nieve is erg zelfverzekerd en laat dit naar andere honden toe ook duidelijk merken. Dus Nieve moet eigenlijk altijd aangelijnd uitgelaten worden.

Als Nieve een muilkorf om zou hebben, dan kan ze geen andere honden kwaad doen, dat is op zich mooi natuurlijk. Maar helaas veranderd haar zelfverzekerde houding hier niet dor. Ze zal dus nogsteeds naar andere honden toe gaan met een houding van zal ik jou even.... Ook door haar lichaamshouding en staartdracht (hoog gekruld) straalt ze iets uit naar andere honden, waardoor andere honden vaak ook niet positief op haar reageren. Met muilkorf zou het dus nog steeds op een knokpartij kunnen uitlopen (kans is redelijk groot), alleen kan ze zich dus niet meer verdedigen. Met andere woorden als het dan fout gaat dan heeft jou hond een enorm probleem.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit argument, zichzelf neit kunnen verdedigen, nooit goed begrijp. Spok loopt ook vaak met een zelfverzekerde houding, staart gekruld op de rug rond, maar met of zonder kotf, teegn de meeste honden kan hij zich echt niet verdedigen.

Spok heeft ruzie gemaakt met herders, een rottweiler, ridgeback enz. allemaal honden waartegen hij helemaal niks kan beginnen.

Sien gaf laatst een cane corso een knauw. Nu was dit een vriendelijke, dus die leit het bij een tegenactie, maar als ze had gewild, was er niks van sien overgebleven.

En dan nog, escaleren gevechten als een hond gemuilkorfd is eerder ? Ik geloof er niet zo in. Als twee honden vechten, en je zou er vast een een muilkorf om kunnen doen, hypothetisch, dan zou je dat toch doen, lijkt mij.

Maar goed, afgezien daarvan, is het woord zelfverzekerd in dit verband misschien misleidend. Sien straalt geen dominantie uit, eerder agressie, al kan ze ook plotseling knauwen, als een hond even snuffelt b.v. Met zelfverzekerd bedoel ik meer dat ze durft.
Ik hou het daarom liever bij de veilige optie en dat is lekker aan de flex en ogen in mijn rug hebben. Ik voorkom nu knokpartijen en mocht er een loslopende hond naar Nieve toekomen, dan kan ik makkelijk ingrijpen.
Nou, dat heeft ook zijn beperkingen, weet ik uit ervaring. Zeker als ik in losloopgebieden ga lopen, met spok los en sien aan de lijn. Voor beide honden een volledig apart uitlaatprogramma gaan opzetten, gaat niet lukken, daarvoor ontbreekt me de tijd.

ik zou dat dus ontzettend jammer vinden, sien altijd aan de lijn. Meer dan jammer, dan zou ik serieus aan overplaatsing denken. Ik vind dat geen leven voor een hond als sien.
Nu weet ik niet wat Sien allemaal uitstraalt en hoe haar houding is als ze dus snauwt. Maar ik kan me voorstellen, zeker omdat je zegt dat ze zelfverzekerd is op de momenten dat ze het doet, dat het ook uit haar lichaamstaal blijkt. En daar zou ik heel erg mee oppassen.

bedankt.

Typisch is b.v. : ze zet al haar haren op, loopt met een iets gebogen koppie op de hond af, en deelt een knauw uit.

Houd ik haar in, en de honden passeren, dan zie je sien borstelen, en dan kan het zijn, b.v. als de hond een snuffelt, dat ze een knauw uitdeelt.

Moet zeggen dat de meeste honden het niet lijken te zien aankomen, en eerder verbaaasd / geschrokken dan agressief reageren. Een enkeling geeft weerwoord, en dan houdt sien het al snel voor gezien.
Laatst gewijzigd door Zoie op 15 apr 2006 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef:misschien wordt ze gewoon wat zelfzekerder, waardoor haar redenen om te happen ook (een stuk) kunnen verdwijnen..
Ik zie bij Sien juist een omgekeerd verband: hoe zelfverzkerder ze is geworden, hoe feller en intoleranter.
ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik zie dat nog steeds niet als echte zelfverzekerdheid - eerder als een zichzelf aangeleerde manier om een klein hartje met een stoere bek te verbergen, tenzij ze het echt niet aandurft omdat de situatie té eng is.
maar je hebt gelijk dat het moeilijk in te schatten is of dat ook niet het soort stoere bek is die ze aan een castratie zou overhouden.
nee, zelfverzekerd is in dit verband ook een misleidend woord, zie mijn uitleg hierboven.
zoie schreef:Het vervelende is alleen dat je zo m.i. niet aan de kern van het probleem werkt, maar ik vraag me af of dat dat wel een haalbare kaart is. Wat dat betreft ben ik eigenlijk heel somber. Het lijkt me eerder een karaktertrek, ongetwijfeld versterkt door haar verleden en ervaringen.
het aan de kern van het probleem werken zie ikzelf als een uiterst moeilijke weg - ze is zoals ze is, en daar moet je als baasje zelf oplossingen rond breien.
is ook de reden dat ik hier mijn honden niet toesta om zelf contact te gaan maken met een andere vreemde hond. hoe die andere hond daarbij reageert, en vervolgens de mijne ook weer, heb ik totaal niet in de hand op afstand - of ze er wel of niet naartoe mogen heb ik wel in de hand, dus kies ik voor het laatste.
Daar gaan we dan maar heel hard aan werken. Maar loslopen = gelijk honden ontmoeten, dat is hier gewoon zo, ze komen toch. Maar goed, bij me heb ik meer controle.
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Zoie schreef:
Nieve schreef:Ik zou zelf niet snel met een muilkorf gaan beginnen. Nieve is erg zelfverzekerd en laat dit naar andere honden toe ook duidelijk merken. Dus Nieve moet eigenlijk altijd aangelijnd uitgelaten worden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit argument, zichzelf neit kunnen verdedigen, nooit goed begrijp. Spok loopt ook vaak met een zelfverzekerde houding, staart gekruld op de rug rond, maar met of zonder kotf, teegn de meeste honden kan hij zich echt niet verdedigen.

Spok heeft ruzie gemaakt met herders, een rottweiler, ridgeback enz. allemaal honden waartegen hij helemaal niks kan beginnen.

Sien gaf laatst een cane corso een knauw. Nu was dit een vriendelijke, dus die leit het bij een tegenactie, maar als ze had gewild, was er niks van sien overgebleven. .
Met verdedigen bedoel ik ook meer toch enigsinds verweer kunnen geven en niet zo zeer het winnen van een gevecht. Nieve is dan uiteraard best sterk en kan in een gevecht zich redelijk weren. Met een muilkorf zou ze tegen geen 1 hond een kans maken. Ze zou alleen kunnen klemmen met haar poten, maar de kans dat ze zelf letsel op loopt is dan veel groter.
Zoie schreef: En dan nog, escaleren gevechten als een hond gemuilkorfd is eerder ? Ik geloof er niet zo in. Als twee honden vechten, en je zou er vast een een muilkorf om kunnen doen, hypothetisch, dan zou je dat toch doen, lijkt mij. .
Ik zeg niet dat gevechten eerder escaleren omdat een hond een muilkorf om heeft. Maar als een gevecht escaleerd dan is de hond met muilkorf niet in staat om iets terug te doen en kan de andere hond zich makkelijker vast bijten als die hond dat van plan is uiteraard want in de situatie zoals jij beschrijft met die cane corso gebeurde er niets.
Zoie schreef: Maar goed, afgezien daarvan, is het woord zelfverzekerd in dit verband misschien misleidend. Sien straalt geen dominantie uit, eerder agressie, al kan ze ook plotseling knauwen, als een hond even snuffelt b.v. Met zelfverzekerd bedoel ik meer dat ze durft. .
Oke als ik aan zelfverzekerd denk dan denk ik meer aan zo'n houding van ik zal het allemaal wel even regelen zoals Nieve dat heeft en wat dus bij veel honden direct al weerstand oproept.
Zoie schreef:
Nou, dat heeft ook zijn beperkingen, weet ik uit ervaring. Zeker als ik in losloopgebieden ga lopen, met spok los en sien aan de lijn. Voor beide honden een volledig apart uitlaatprogramma gaan opzetten, gaat niet lukken, daarvoor ontbreekt me de tijd. .
Nee, dat is inderdaad het lastige van aanlijnen als je ook nog een hond hebt die wel gewoon los kan. Wij hebben er 2 die niet loskunnen als er andere honden in de buurt zijn en de derde die heeft daar eigenlijk nadeel van, want idd om nog een aparte uitlaat ronde te gaan inlassen om de ander los te kunnen laten is niet haalbaar. We moeten nu als we alleen zijn al steeds 2 keer lopen omdat de 2 teven ook niet bij elkaar kunnen en dat maakt het er voor jezelf niet altijd leuker op. En daarnaast gaan we dus eigenlijk nooit naar losloopgebieden omdat het risico te groot is.
Zoie schreef: ik zou dat dus ontzettend jammer vinden, sien altijd aan de lijn. Meer dan jammer, dan zou ik serieus aan overplaatsing denken. Ik vind dat geen leven voor een hond als sien..
Nee, ik kan het me voorstellen, ik zou het ook liever anders zien. Maar het risico is in mijn geval te groot.
Zoie schreef:

bedankt.

Typisch is b.v. : ze zet al haar haren op, loopt met een iets gebogen koppie op de hond af, en deelt een knauw uit.

Houd ik haar in, en de honden passeren, dan zie je sien borstelen, en dan kan het zijn, b.v. als de hond een snuffelt, dat ze een knauw uitdeelt.

Moet zeggen dat de meeste honden het niet lijken te zien aankomen, en eerder verbaaasd / geschrokken dan agressief reageren. Een enkeling geeft weerwoord, en dan houdt sien het al snel voor gezien.
Kijk dat is wel een groot voordeel, dat andere honden er vaak niet echt agressief op reageren. Blijkbaar heeft ze niet een uitstraling die andere honden stoort en ik denk dat het daardoor ook makkelijker wordt om er iets aan te doen. In zo'n geval kan ik me het idee van een muilkorf dan ook wel weer voorstellen. Dat is iets heel anders dan zo'n zelverzekerd kreng van een Nieve die vaak alleen door haar rechte houding al regelmatig agressief gedrag van andere honden op wekt. Als ik haar zou laten gaan dan zou het dus ook uitlopen op een heftige vechtpartij. Vandaar ook dat ik zei: ik zou het niet aandurven met een muilkorf. Maar dat verschilt per hond natuurlijk aanzienlijk.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Zoie
Zeer actief

Nieve schreef:[ Maar dat verschilt per hond natuurlijk aanzienlijk.
ja, en de muilkorf is hier dan ook iig voorlopig bedoeld als trainingshulpmiddel, en niet om sien maar lekker haar gang te laten gaan omdat ze toch niks meer kan doen.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
inge o schreef: is ook de reden dat ik hier mijn honden niet toesta om zelf contact te gaan maken met een andere vreemde hond. hoe die andere hond daarbij reageert, en vervolgens de mijne ook weer, heb ik totaal niet in de hand op afstand - of ze er wel of niet naartoe mogen heb ik wel in de hand, dus kies ik voor het laatste.
Daar gaan we dan maar heel hard aan werken. Maar loslopen = gelijk honden ontmoeten, dat is hier gewoon zo, ze komen toch. Maar goed, bij me heb ik meer controle.
ja, de situatie is bij mijn honden natuurlijk anders. bij mij gaat het eerder over een soort principe dat ik niet wil dat mijn honden iemand overlast geven (wil jij ook niet, weet ik wel :wink: ). mijn hovawarten kunnen bazig (en eventueel vervelend) doen bij een eerste ontmoeting, dus dat wil ik baasjes en honden niet aandoen.
maar komen honden uit zichzelf op ons af gelopen, en kijken de bazen er niet naar om, dan zit ik er verder echt niet mee dat de mijne (soms) even een wat duidelijker honds gesprekje voeren, dat heeft die hond (en vooral baas) dan aan zichzelf te danken.
ik heb het hier overigens ook niet over vechten, maar over wat stoere hondenkrachttermen :wink: .
ja, maar daar gaat sien toch eigenlijk net een beetje te ver voor. Ze bijt zo hard, dat de andere hond het vaak op een gillen zet. Maar goed op den duur kennen ze je wel, en houden ze hun hond ook wel bij zich :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”