Ik zie bij Sien juist een omgekeerd verband: hoe zelfverzkerder ze is geworden, hoe feller en intoleranter.Inge O schreef:misschien wordt ze gewoon wat zelfzekerder, waardoor haar redenen om te happen ook (een stuk) kunnen verdwijnen..
Ik zal een voorbeeld geven. Laatst waren we op het uitlaatveldje waar ze vaak met claudia kwam, en waar ze haar roedeltje nog vaak ontmoet. Helemaal haar plekje. Ze piept en jankt van opwinding als ik daar naar toe rij, en blaft woedend alles aan wat ze daar vanuit de auto ziet lopen. Nog erger dan elders waar ze het ook heeft trouwens.
We waren met de bal aan het spelen, liep een jr rond die ze kent. Ogenschijnlijk heeft ze geen aandacht voor het beestje, maar opeens liep hij voor haar voeten ofzo, en moest hij het ontgelden.
Als je het mij vraagt, maar ik ben geen deskundige, is de kern van het probleem dat ze vijandig staat tegenover vreemde ( meestal niet - roedelhonden ) op haar territorium. En territorium wordt dan bij utbreiding overal waar ze vaker komt. Is ze bang, loopt / rent ze zelf weg. Is ze zelfverzekerd, valt ze aan. Niet per defenitie, maar de kans is groot.
Al nadenkend, denk ik dat ik het beste in kan gaan zetten op het leren negeren van vreemde honden, i.p.v. vechtimpulsen onderdrukken. Dus:
- bij me roepen en houden en proberen de aandacht vast te houden. Zoveel mogelijk drukke plekken mijden, en ook proberen zoveel mogelijk met haar alleen trainen, zodat ze minder zelfvertrouwen heeft, en ik het mechanisme er makkelijker in kan bakken. Voor zover dat lukken wil. Eventueel met een muilkorf, zodat ze geen succeservaringen meer opdoet, voorlopig. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
De bal moet er denk ik voorlopig ook maar uit. Het apporteer spelletje is welliswaar een uitstekende manier om haar op me te fixeren en haar te belonen voor goed gedrag, maar ze wordt er ook fanatiek van, het trekt andere honden aan, en de kans dat ze dan toch een keer uitvalt is levensgroot aanwezig.
Het vervelende is alleen dat je zo m.i. niet aan de kern van het probleem werkt, maar ik vraag me af of dat dat wel een haalbare kaart is. Wat dat betreft ben ik eigenlijk heel somber. Het lijkt me eerder een karaktertrek, ongetwijfeld versterkt door haar verleden en ervaringen.