Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommen naar kleine(re) honden tijdens 'spelen'

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Grommen naar kleine(re) honden tijdens 'spelen'

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Knoeppie gromt sinds een jaar tegen kleine(re) honden en pups als ze ermee 'speelt'. :N:
Het is ongeveer begonnen toen ze werd gegrepen door een herder dus waarschijnlijk voort gekomen uit angst maar nu lijkt het meer dominantie.
Nu begint ze zelfs tegen honden die een klein beetje groter zijn dan zij, het grommen is klinkt echt heel gemeen maar ze doet verder niets, hapt niet ofzo.
Ik vind dit echt vreselijk gedrag maar weet niet wat ik moet doen :19:
Ze is vreselijk dominant, zou het hiermee te maken hebben?
En weet iemand wat ik er aan kan doen?
Ze doet het voornamelijk als ze los is en kan 'spelen' met de honden.
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

denk niet dat je er iets aan kunt doen. Spok zet ook graag het motertje aan, en dan moet hij van mij doorlopen. Hup, geen flauwekul.

Grommen tijdens het spelen sta ik wel toe, zolang het tenminste echt spelen is en alle partijen het leuk vinden.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Hier is het spelen dan afgelopen. Niet bij gewoon wat lawaai en speelgrommen, maar ik merk/hoor bij Buffy wel als het te fel dreigt te worden, dan is het niet echt spel mee. Als het een vrij onbekende hond is wordt er sneller afgekapt dan bij een maatje.

Anne
Zoie
Zeer actief

starfleet schreef:Hier is het spelen dan afgelopen. Niet bij gewoon wat lawaai en speelgrommen, maar ik merk/hoor bij Buffy wel als het te fel dreigt te worden, dan is het niet echt spel mee. Als het een vrij onbekende hond is wordt er sneller afgekapt dan bij een maatje.

Anne
Het heeft bij mij wel een tijdje geduurd voordat ik echt onderscheid kon maken. Met sien speelt spok ook altijd grommend, en dat kan erg akelig klinken, maar sien heeft er niks van.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Grommen naar kleine(re) honden tijdens 'spelen'

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Knoeppie schreef:Knoeppie gromt sinds een jaar tegen kleine(re) honden en pups als ze ermee 'speelt'. :N:
Spelgrom of niet-spelgrom? Met bepaalde honden gromt Bram ook in spel, maar dan is er echt niks aan de hand (zijn altijd bekende honden).

Als het geen spel is, dan houdt het op natuurlijk. Doorlopen!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

al mijn honden grommen bij het spelen....
Knoeppie
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Knoeppie schreef:Knoeppie gromt sinds een jaar tegen kleine(re) honden en pups als ze ermee 'speelt'. :N:
Spelgrom of niet-spelgrom?
Nou ik vind het geen spelgrom :N:
Klinkt erg gemeen, geen valse 'ik ga je verschuren' grom maar wel een echte grom-grom.

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Knoeppie schreef:
Zoek stok! schreef:
Spelgrom of niet-spelgrom?
Nou ik vind het geen spelgrom :N:
Klinkt erg gemeen, geen valse 'ik ga je verschuren' grom maar wel een echte grom-grom.
een "ik ga je verscheuren "- grom, bestaat volgens mij niet. Een grom is een waarschuwing, geen aankondiging.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Eigenlijk is het het belangrijkste hoe de andere hond reageert. Vindt die het niet meer leuk, dan moet het gelijk afgelopen zijn.

Anne
Knoeppie
Zeer actief

starfleet schreef:Eigenlijk is het het belangrijkste hoe de andere hond reageert. Vindt die het niet meer leuk, dan moet het gelijk afgelopen zijn.

Anne
Ze 'spelen' altijd gewoon door, op de hele kleintjes na.
Ik haa Knoep er dan altijd vanaf, weet niet of dat goed is maar vind het zo'n vreselijke gewoonte van haar :boos:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Knoeppie schreef:
starfleet schreef:Eigenlijk is het het belangrijkste hoe de andere hond reageert. Vindt die het niet meer leuk, dan moet het gelijk afgelopen zijn.

Anne
Ze 'spelen' altijd gewoon door, op de hele kleintjes na.
Ik haa Knoep er dan altijd vanaf, weet niet of dat goed is maar vind het zo'n vreselijke gewoonte van haar :boos:
Grommen tijdens het spelen doet Rana ook vaak. Ik kijk altijd naar de reactie van de andere hond en naar de houding van Rana.
Staat ze "stijf"dan roep ik haar terug. Zijn ze druk samen en reageert de andere hond niet angstig dan laat ik het gaan.
Als ze op een andere hond klimt en de andere hond wordt daar erg timide van geef ik de opdracht "rustig aan". Dan houdt ze er meestal mee op. (Veel mensen vinden het akelig als hun hond bereden wordt.)
Een van mijn vorige honden beklom de pups altijd grommend (als hij de kans kreeg). Die moest van mij dan ook rustig aan doen. Dat was overigens géén dominant hondje. Ik had altijd het idee dat hij zichzelf een beetje groter voelde omdat hij tenminste tegenover pups zich groot durfde en kon maken :mrgreen:
Dominant gedrag tegenover pups is normaal gedrag, maar het verschil in grootte van de honden kan soms een probleem zijn. En de eigenaar van de pup vindt het meestal ook niet zo geweldig.
Waaruit maak je op dat je hond zo vreselijk dominant is?
Nettie
Knoeppie
Zeer actief

ranetje schreef:
Knoeppie schreef:

Anne
Waaruit maak je op dat je hond zo vreselijk dominant is?
Nettie
Ze plast op 3 poten, veegt haar voeten na het plassen/poepen, wil altijd de baas zijn over andere honden, toont (behalve naar de Akita van mijn moeder) nóóit onderdanig gedrag.

De honden waar ze mee speelt reageren meestal niet op het grommen, soms willen ze wegrennen (dat zijn dan hele kleine rassen of puppen) en dan haal ik haar terug.
Ik haal haar sowieso terug want ik vind het geen prettig gehoor en kan me goed voorstellen dat de eigenaar van de andere hond dit ook niet vind.

Afbeelding
starfleet
Erelid

Knoeppie schreef: Ik haal haar sowieso terug want ik vind het geen prettig gehoor en kan me goed voorstellen dat de eigenaar van de andere hond dit ook niet vind.
Sommige honden spelen nou eenmaal met meer lawaai dan andere. Ik zie het probleem niet zolang de andere hond zich niet bedreigd voelt en je aan alles ziet dat nog spel is en niet dat ze gaat doorslaan of te fel wordt.

Ik kap overigens ook veel eerder af met een Maltezertje dan met een eigen maat hond.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik denk ook dat je het beste kan kijken naar de reactie van de andere hond. Hier spelen ze allemaal ook met veel gegrom, niet altijd, maar met bekende vriendjes en elkaar wel regelmatig. Met beste vriendjes in het bos klinkt het soms alsof ze elkaar afmaken, maar ze hebben de grootste lol.

Als een andere hond weg wil rennen, of duidelijk niet op zijn/haar gemak is zou ik het afkappen. Maar dat vind ik sowieso een goede regel, maakt niet uit met wat voor manier van spelen, als een van de honden het duidelijk niet leuk meer vindt is het einde spel.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Knoeppie schreef:[Ik haal haar sowieso terug want ik vind het geen prettig gehoor en kan me goed voorstellen dat de eigenaar van de andere hond dit ook niet vind.
om deze reden maak ik in zo'n geval een praatje. Dat maakt veel duidelijk, en hoef je ook niet zo te gokken of ze het oke vinden of niet.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
Sommige honden spelen nou eenmaal met meer lawaai dan andere. Ik zie het probleem niet zolang de andere hond zich niet bedreigd voelt en je aan alles ziet dat nog spel is en niet dat ze gaat doorslaan of te fel wordt.
Je zou Bram eens met Bowie moeten horen spelen :N:

Overigens zou ik dat met een vreemde hond wel afkappen, ik zou onzeker zijn om te interpreteren hoe hij dat bedoelt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Zoie schreef:
Knoeppie schreef:[Ik haal haar sowieso terug want ik vind het geen prettig gehoor en kan me goed voorstellen dat de eigenaar van de andere hond dit ook niet vind.
om deze reden maak ik in zo'n geval een praatje. Dat maakt veel duidelijk, en hoef je ook niet zo te gokken of ze het oke vinden of niet.
En 't is nog gezellig ook :pffff: :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoie
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Zoie schreef:
Ja, ook dat. Soms.

Maar eerlijk waar, het voorkomt vaak een hoop gezeur.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoie schreef:
Zoek stok! schreef:
Zoie schreef:
Ja, ook dat. Soms.

Maar eerlijk waar, het voorkomt vaak een hoop gezeur.
Ja, dat is ook zo :wink:

Ik overleg vaak met Moos en opdringerige pups. Moos is niet naar tegen opdringerige pups, maar corrigeert wel. Als een druk pupje van 10 weken aan komt rennen en op zijn kop stuitert kan hij een grauw krijgen. Daarna is het ook klaar, maar veel puppenbaasjes schrikken daarvan (wat ik me wel voor kan stellen), en sommige mensen willen het gewoon niet hebben en worden dan een beetje chagrijnig.

Als we dus een druk zelfverzekerd opdringerig pupje tegenkomen overleg ik altijd even. Negen van de tien bazen vindt het wel goed dat ik Moos gewoon laat lopen (anders lijn ik hem aan). Hij zoekt zelf het pupje nooit op, maar corrigeert wel brutaal gedrag, en veel bazen vinden dat prima.
Sommige niet, en dat respecteer ik dan ook, en dan hou ik Moos bij me.

Ik zou dat met dat grommen ook zo doen. Als je knoeppie steeds bij je roept, dan weet je niet wat de andere bazen denken. Misschien vinden 9 van de 10 bazen het wel prima, omdat hun hond ook altijd nogal fel speelt bijvoorbeeld.
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief

Moos schreef:
Zoie schreef:
Zoek stok! schreef:
Zoie schreef: om deze reden maak ik in zo'n geval een praatje. Dat maakt veel duidelijk, en hoef je ook niet zo te gokken of ze het oke vinden of niet.
Ik zou dat met dat grommen ook zo doen. Als je knoeppie steeds bij je roept, dan weet je niet wat de andere bazen denken. Misschien vinden 9 van de 10 bazen het wel prima, omdat hun hond ook altijd nogal fel speelt bijvoorbeeld.
dat doe ik tegenwoordig ook, laat ze weten dat het alleen geluid is en ze verder niets doet.
Dit is ook het geval maar sommige honden schrikken er van en rennen weg, Knoep laat ze dan niet gaan en stormt er weer op af, pas dan sleur ik haar van de hond af, dat wil ik nml. niet.

Ze gromt trouwens alleen met honden die willen spelen, komt er een oude hond aan of een hond die niet wil spelen vind ze hem totaal niet interessant en loopt ze gewoon door.
En dus hoe groter de hond hoe minder ze het doet, bij honden die flink groter zijn dan zij haalt ze het niet in haar hoofd.

Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Zitten er verschillen in diverse 'grommen' van haar?
Bij Queenie kon ik dat altijd duidelijk horen. Zij was ook een zeer 'vocale' hond bij spelen, maar een spelgrom klonk toch wel heeeeel anders dan een boze of waarschuwende.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier doen ze niet anders dan grommen als ze spelen. :mrgreen:
Merk het goed als het anders grommen wordt.
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Daisy@ schreef:Hier doen ze niet anders dan grommen als ze spelen. :mrgreen:
Merk het goed als het anders grommen wordt.
Hier ook. Kali kan echt vreselijk lawaai maken als ze speelt. Als je niet beter wist zou je denken dat de andere hond verscheurd word. Ik leg dat meestal snel uit aan baasjes van andere honden, want die kunnen wel eens schrikken van het gegrom en gegrauw wat ze produceert. Maar ze bedoelt er absoluut niks mee, als ze kwaad wil, gromt ze duidelijk anders.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”