Verbluft zag ik hoe een suïcidale persoon welke in een staat van behoorlijke stress verkeerde op een richel van een gebouw balanceerde en zich met moeite in evenwicht hield, onderwijl toegesproken door de geleider van Rex en een kollega. Dezen poogden de man te overtuigen van het feit dat het leven nog zoveel moois voor hem in petto had dat zelfmoord doodzonde zou zijn.
Onderwijl zag je hoe Rex op straat bezig was met het verslepen van een toevallig in de buurt liggende stapel van gigantische kartonnen dozen. Af en toe keek hij eens bemetend op naar de scene die zich boven zijn hondenhoofd afspeelde en ging dan weer driftig voort met het plaatsen van steeds meer dozen precies op de plaats waar volgens zijn waarneming het lichaam van de verwarde man terecht zou komen indien deze toch zou besluiten dat het leven echt geen zin meer had.
Rex was net klaar met zijn klus toen de man zich had laten overreden en zich over wilde geven aan de sterke arm toen hij onverhoeds een voet verkeerd plaatste en viel.

Hij kwam godzijdank precies midden in de stapel dozen neer en mankeerde dankzij Rex´ prachtige arbeid niets, geen schrammetje.
Rex´ baasje kwam naar buiten hollen en zei tegen Rex. "Goed zo Rex, braaf" en gaf de hond een vluchtig klopje op de bol, alsof dit soort werk voor Rex dagelijks werk was en eigenlijk té simpel om er echt van op te kijken.
Zou dit nu echt kunnen, dat een hond dit soort dingen kan doen met als enige beloning een vaag klopje op de kop?
Ik betwijfel dit uiteraard, maar gezien het aantal Rex-achtige honden dat ik ken welke ook echt Rex heten vraag ik me af of er echt mensen zijn die denken dat Rex daadwerkelijk kan bestaan.