Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie is er de baas?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

miekmiek

Wie is er de baas?

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ja, ik natuurlijk. :pffff: :mrgreen:

Maar vaak zat wordt er aan mij gevraagd wie er van mijn twee honden nou de baas van het stel is. En ik kan er gewoon geen antwoord op geven. :19: Want die van mij lappen de 'rangorde' regels aan hun laars en lijken wel een getrouwd stel. Ze flikken van alles bij elkaar en iedere keer weer zetten ze me weer aan het denken.

Voorbeelden?

*Femke vreet bij Tommie uit zijn bak als hij nog niet klaar is, geen probleem.
*Tommie wint het altijd tijdens het stoeien en staat daarbij over Femke heen gebogen met zijn bek over haar nek.
*Femke pikt ALTIJD alle stokken, botten en andere speelgoedjes af van Tommie, en hij vind dat prima.

Nou ja, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Wie is er nou de baas van het stel? :denken:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

lastig, wellicht staan ze redelijk 'even hoog' in de rangorde.
Als het er echt op aan komt en ze echt even op de vuist gaan, wie druipt er dan af? Daar kun je vaak het meest aan afleiden.
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Zoiets heb ik hier ook. Ik houd het er dan maar op, dat (Baloe doet alsof) Keizer de baas is, totdat hij echt te ver gaat bij Baloe, want dan treed ze even heel hard en krachtig op, en heeft Keizer niks meer te vertellen.

Maar ja in hoeverre dat waar is in hondentaal weet ik dan ook weer niet :mrgreen: Maar ik vond het wel een mooie theorie :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
miekmiek

estelle schreef:lastig, wellicht staan ze redelijk 'even hoog' in de rangorde.
Als het er echt op aan komt en ze echt even op de vuist gaan, wie druipt er dan af? Daar kun je vaak het meest aan afleiden.
Ze zijn nog nooit op de vuist gegaan. En ik zou het ook echt niet weten. Femke lijkt een sulletje, maar ze is echt een feeks als het erop aan komt. Maar Tommie staat ook z'n mannetje. Maar ze hebben nooit echt mot. :19:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

haha nou dat is dan wel makkelijk.
Maar moeilijk om te bepalen wie dan bovenaan staat.
Ik zou dan toch neigen naar Femke omdat het in de regel zo is dat de teef altijd bovenaan staat.

Hier heb ik Chello, Ghaya en Hera.
Vaak doet Ghaya erg onderdanig naar Chello, minstens 1x per dag moet ze even voor hem 'kruipen', zn bek overdreven likken en soms even plas laten lopen. Maar als Ghaya echt iets niet leuk vind en van zich af bijt dan houdt Chello ook op, hij pakt dan niet door.

Bij Hera net zo. Die doet ook vaak onderdanig naar hem maar ze snauwt hem bijv. ook de godganze dag af. 9 van de 10x pikt chello dit gesnauw maar als hij er die ene keer tegen in gaat dan is het echt serieus vechten waarbij toch Chello dan uiteindelijk afdruipt.

Neem ik dan bijv. de reu van de buuf, die pikt bovenstaande echt niet.
En die gaat dus op de vuist met ze en die geeft niet op, ookal zijn het teven.

Het is dus gewoon erg lastig. De ene hond is de andere hond.
Maar in de regel staat een teef wel boven een reu en druipt een reu vaak af.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb bijna altijd meer honden tegelijk gehad en nooit echt kunnen zeggen wie de baas was. Met de drie die ik nu heb merk ik wel dat ze Chiva wel respecteren. Ik denk dat Belle (nog) de baas is over Catootje, maar zeker weten doe ik het niet. Er zijn ook nooit echte aanvaringen geweest tussen de honden, ook bij mijn eerdere roedel niet.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

miekmiek schreef:
estelle schreef:lastig, wellicht staan ze redelijk 'even hoog' in de rangorde.
Ze zijn nog nooit op de vuist gegaan. En ik zou het ook echt niet weten. Femke lijkt een sulletje, maar ze is echt een feeks als het erop aan komt. Maar Tommie staat ook z'n mannetje. Maar ze hebben nooit echt mot. :19:
Ze snauwen ook nooit eventjes een seconde of 30 tegen elkaar? Zo'n echterlijk akkefietje zeg maar :mrgreen:
Ik merk daaraan hier namelijk heel duidelijk dat mevrouwtje Saar op aan het klimmen is nu Bram erbij is gekomen. Moos wil nog steeds weleens op haar rijden. Voor Bram deed ze dan niks. Nu mag het 10 sec en dan gaat ze grauwen. Moos grauwt dan 1 keer terug, en loopt weg, waarop Saar hem nog even bespringt onder een klein snauwtje zo van "en nou oprotten" :mrgreen:
Dat zijn dan dus maar 3 snauwtjes, mot zou ik het niet eens willen noemen, maar ook daaraan kan ik hier wel zien dat de verhoudingen wat anders beginnen te gaan liggen.

Het ze me niks verbazen als Saar over een jaar nog netjes doet alsof ze Moos braaf volgt, maar ondertussen wel heeeeel sneeky de baas aan het worden is als het erop aankomt.
Afbeelding
miekmiek

Ja ze snauwen wel eens naar elkaar. Tommie snauwt wel eens naar Femke als ze rondjes om hem aan het scheuren is om hem uit te dagen tot spel, maar hij geen zin heeft. (daar trekt ze zich niets van aan)

Femke snauwt naar Tommie als ze een heel lekker bot heeft en dat niet kwijt wilt. (tommie houdt dan wel op)

Tommie gromt wel eens als Femke weer met haar bek in zijn etensbak hangt en hij lekker staat te eten. (daar trekt ze zich niets van aan)
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Floor is hier zeker de baas maar laat zich ook alles afpakken door Benno. Ze zal ook nooit iets van hem pakken en trekspelletjes doen ze ook niet (vind ik wel jammer :19: ). Hier hebben ze ook echt nog nooit mot gehad, niet eens een grauwtje ofzo. Het is ook niet zo dat Floor echt Benno loopt te domineren ofzo maar ze neemt wel de leiding en Benno kakt er achteraan, mooi makkelijk vindt ie dat :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:Ja ze snauwen wel eens naar elkaar. Tommie snauwt wel eens naar Femke als ze rondjes om hem aan het scheuren is om hem uit te dagen tot spel, maar hij geen zin heeft. (daar trekt ze zich niets van aan)

Femke snauwt naar Tommie als ze een heel lekker bot heeft en dat niet kwijt wilt. (tommie houdt dan wel op)

Tommie gromt wel eens als Femke weer met haar bek in zijn etensbak hangt en hij lekker staat te eten. (daar trekt ze zich niets van aan)
Je zou dan denken dat Femke toch wel de baas is. Als Femke zich regelmatig niks van Tommie aantrekt als hij grauwt, maar Tommie wel stopt met botje afpakken als Femke snauwt.
Jouw honden een beetje kennende zou ik ook wel denken dat Femke de baas zou zijn. Omdat ze de teef is, en omdat ze best de baas kan zijn als ze zou willen en Tommie volgens mij dat ook best toe zal laten :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zover ik weet kan je dat het beste zien aan de houdingen als er echte interactie is. Stel ze lopen om iets heen wat ze allebei hebben willen of ze spelen heel wild. Wie heeft dan de staart het hoogst? Nu heb jij terriers dus dat is wat moeilijker maar op de een of andere manier zou je moeten kunnen zien wie over het algemeen bij interactie de hoogste staart heeft en in het geval van terriers wie de staart een beetje laat zakken. :mrgreen:

Als ze recht tegenover mekaar staan, wie heeft dan de oren strak naar voren met aankijken en spelen?

Dat soort signalen zijn nl zo ongeveer onbewust maar geven wel aan wat de status tussen de honden is.

Cleo loopt door het huis met hoge staart en als Dapper iets komt doen gaat haar staart direct recht omhoog. Dapper heeft de staart in interactie altijd neutraal. Toch wint Dapper met stoeien natuurlijk omdat hij veel sterker en ruwer is. Hij verliest zichzelf soms een beetje in stoeien en rost Cleo dan helemaal af. :N: Hij rijdt zelfs op haar geheel tegen haar zin in met veel gegrom omdat ze weet dat hij dan aan het "flippen" is en ze dus niks kan doen aan zijn idiote gedrag. Hij heeft veel terrierbloed en draait dus helemaal door in ruw spel en dat kan link worden als Cleo dan terugvecht. Toch is Cleo de baas omdat ze veel slimmer is dan Dapper. :denken: Dapper steelt wel haar eten soms en zij durft dat bij Dapper niet :neenee: Dat zegt meer over de mate van baknijd en voedselnijd dan over de rangorde :wink:

Als wij gaan wandelen en ik loop vooruit met Dapper en we laten Cleo wachten dan gilt en schreeuwt ze het uit van gif. Laten we haar dan los dan krijgt Dapper een fikse correctie die hij beantwoord met lage houding en een onderdanige gil :smile: Door dat soort zaken en de altijd hoge stijve houding van Cleo weten we dat zij toch echt de baas is op geestelijk gebied.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Bij echt conflicten van belangen maken de andere honden benen voor Orson dus ik denk dat die het voor het zeggen heeft alhoewel ik denk dat Rio nu fysiek sterker is en Orson naturlijk ook langzamerhand wat ouder word maar Rio houd zich daar nooit zo mee bezig uberhaupt niet ook met vreemde honden niet.
Beua heeft het wel heel lang over rio ''gebaasd'' en echt soms op een wat pestirige manier maar dat was hij wel zat op een gegeven moment en toen hij echt de confrontatie met Beau aanwilde droop die af.
Micron denkt dat hij heel wat is maar doet eigenlijk voor spek en bonen mee en weet feiloos wanneer hij te ver gaat en druipt dan ook direct af :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

MARC_S schreef:Zover ik weet kan je dat het beste zien aan de houdingen als er echte interactie is.
~

Niet alleen het beste , maar houding is ook eigenlijk het enige waaraan je dat kunt zien. :wink: Zo kan bv een ranglagere hond ook dominant gedrag vertonen, maar dan hoeft dat dus niets te zeggen over zijn positie in de roedel..zijn houding geeft dat wel weer.

Ik vind dit topic wel weer een leuk voorbeeld om te laten zien hoe honden hun eigen rangorde handhaven. Wij mensen achten soms een rangorde van groter belang dan de honden zelf. Ik denk dat als een marsmannetje kijkt naar onze gezinnen ze ook zullen denken..Huh? Wie is er nou de baas? Als er niet te veel onderlinge concurentie is en de mensen of dieren vinden elkaar aardig is die rangorde helemaal niet zo rigide. Zeker tussen reuen en teven niet! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
tineke

Eline* schreef: Ik denk dat als een marsmannetje kijkt naar onze gezinnen ze ook zullen denken..Huh? Wie is er nou de baas?:
Ik denk dat als de marsmanetjes naar ons kijken en zien dat wij met een poepzakje achter onze hond aanlopen en hun uitwerpselen zien opruimen achter hun kont ze een heel vertekend beeld krijgen van wie het nu voor het zeggen heeft de hond of de mens :smile: :smile:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
Eline* schreef: Ik denk dat als een marsmannetje kijkt naar onze gezinnen ze ook zullen denken..Huh? Wie is er nou de baas?:
Ik denk dat als de marsmanetjes naar ons kijken en zien dat wij met een poepzakje achter onze hond aanlopen en hun uitwerpselen zien opruimen achter hun kont ze een heel vertekend beeld krijgen van wie het nu voor het zeggen heeft de hond of de mens :smile: :smile:
:mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik kom er hier ook niet uit. Het lijkt nogal per situatie te verschillen, maar ik denk dat als het erop aan komt sien ranghoogste is. Zal eens wat beter op lichaamshouding letten, complicerende faktor is dat sien geen staart heeft.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

MARC_S schreef:Zover ik weet kan je dat het beste zien aan de houdingen als er echte interactie is. Stel ze lopen om iets heen wat ze allebei hebben willen of ze spelen heel wild. Wie heeft dan de staart het hoogst? Nu heb jij terriers dus dat is wat moeilijker maar op de een of andere manier zou je moeten kunnen zien wie over het algemeen bij interactie de hoogste staart heeft en in het geval van terriers wie de staart een beetje laat zakken. :mrgreen:
Maar kan dat dan ook weer wisselen per situatie of per hond?

Saar heeft in spel met Bram bijvoorbeeld de staart meestal half uit de krul hangen. Maar dat heeft ze altijd als ze echt leuk speelt. Saars lol in spel is af te lezen uit haar staart de dan als een soort vlag die halfstok hangt achter haar aan zwiebert.
Maar als Bram teveel praatjes krijgt kwakt ze hem ook net zo makkelijk op zijn rug en knauwt hem net zo lang tot hij piept (en vervolgens gaat Bram slijmen en speelt ze-- je zou zweren zuchtend :mrgreen: -- weer verder). En als ik alleen met Bram op stap ben geweest en we komen thuis dan begroet hij zowel Saar als Moos door puppy-kruiperig de bekken te likken.
Maar als ik puur naar de staart van Saar kijk, dan hangt die wel laag in spel. Alleen dat doet ze altijd als ze echt leuk speelt; lijkt soms ook een beetje op 'kijk maar, ik doe niks, ik ben leuk, kom spelennnnn"
(bij onderdanige pupjes doet ze dat ook bijvoorbeeld, staart laag, en uitdagen. Maar, hoe truttig Saar ook is, volgens mij is ze toch echt wel de baas over een superonderdanig poedel-teefje van 4 maanden hier in het bos :wink: )
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Eline* schreef:
MARC_S schreef:Zover ik weet kan je dat het beste zien aan de houdingen als er echte interactie is.
~

Niet alleen het beste , maar houding is ook eigenlijk het enige waaraan je dat kunt zien. :wink: Zo kan bv een ranglagere hond ook dominant gedrag vertonen, maar dan hoeft dat dus niets te zeggen over zijn positie in de roedel..zijn houding geeft dat wel weer.

Ik vind dit topic wel weer een leuk voorbeeld om te laten zien hoe honden hun eigen rangorde handhaven. Wij mensen achten soms een rangorde van groter belang dan de honden zelf. Ik denk dat als een marsmannetje kijkt naar onze gezinnen ze ook zullen denken..Huh? Wie is er nou de baas? Als er niet te veel onderlinge concurentie is en de mensen of dieren vinden elkaar aardig is die rangorde helemaal niet zo rigide. Zeker tussen reuen en teven niet! :wink:
Kan een hond dan ook de ranghoogste zijn, maar heel toegeeflijk? Zo zie ik het eigenlijk tussen Belle en Catootje. Catootje laat zich wel wegsturen door Belle, maar Catootje stuurt Belle nooit weg. Wel mag Catootje vrijwel alles van Belle, ze mag mij als eerste begroeten, Catootje ligt op de bank, Belle wil niet op de bank, Belle laat zich blokkeren door Catootje als ik ze bij me roep, Belle laat Catootje voorgaan bij het koekjes-zoekspel, enz. Maar als Catootje echt te ver gaat en te lang doorgaat met aan Belle's staart te hangen, krijgt ze een snauw en dan taait ze ook af (voor 5 seconden).
Als ze samen met een stok spelen zie ik geen verschil in de staarten en oren, dus aan de houding kan ik het niet echt zien. Over het algemeen houd ik me ook niet zo bezig met de onderlinge rangorde, ze leven harmonieus samen, maar bij dit soort topics vraag ik het me toch weleens af. Mijn gevoel zegt dat Belle de baas is, maar ik weet eigenlijk niet waarom ik dat denk.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

wat me wel opvalt, spok heeft twee spel-modussen: lief en ruw. Hij speelt vaak errug ruw met sien, deed hij overigens altijd al met vooral teven om de een of andere reden :denken: Maar als sien boven haar etensbak staat, en naar spok kijkt, hoeft ze nog niet eens te grommen, dan is spok weg.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Belle schreef:
Eline* schreef:
~

Kan een hond dan ook de ranghoogste zijn, maar heel toegeeflijk? Zo zie ik het eigenlijk tussen Belle en Catootje. Catootje laat zich wel wegsturen door Belle, maar Catootje stuurt Belle nooit weg. Wel mag Catootje vrijwel alles van Belle, ze mag mij als eerste begroeten, Catootje ligt op de bank, Belle wil niet op de bank, Belle laat zich blokkeren door Catootje als ik ze bij me roep, Belle laat Catootje voorgaan bij het koekjes-zoekspel, enz. Maar als Catootje echt te ver gaat en te lang doorgaat met aan Belle's staart te hangen, krijgt ze een snauw en dan taait ze ook af (voor 5 seconden).
Als ze samen met een stok spelen zie ik geen verschil in de staarten en oren, dus aan de houding kan ik het niet echt zien. Over het algemeen houd ik me ook niet zo bezig met de onderlinge rangorde, ze leven harmonieus samen, maar bij dit soort topics vraag ik het me toch weleens af. Mijn gevoel zegt dat Belle de baas is, maar ik weet eigenlijk niet waarom ik dat denk.
Dat komt me van hier wel heel bekend voor. Saar en Bram mogen vrijwel alles van Moos, maar als er echt tever gegaan wordt krijgt Bram een knauw. Saar gaat eigenlijk nooit te ver, dus die wordt eigenlijk niet door Moos gecorrigeerd. Zelfde bij Bram en Saar. Bram mag alles, ook, koekjes eerder krijgen en voordringen bij knuffelen (mag hij dus ook van Moos), maar als hij echt te ver gaat in spel dan kwakt ze hem op zijn rug en is het klaar.
Afbeelding
tineke

Belle schreef:
Eline* schreef:
~

Ja hoor Orson is de goedheid zelf in zijn eigen clubje.
Juist een hond die erg pesterig is van aard zoals Beau zou geen goede roedelleider zijn denk ik.
Micron mag echt ontzettend veel maar een lip optrekken is voldoende om hem te laten afdruipen zonder verder enige vorm van geweld.
Aan de houding weten de honden precies hoe laat het is en waar de grens ligt en zonder gevechten heeft iedereen zijn positie in het roedel en ook onze honden spelen ontzettend veel samen waarbij Orson echt weleens onder ligt zelfs bij Micron :mrgreen:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

kan er ook gewoon geen baas zijn
ik heb zeg het zelfde hier als annemiek
alleen tussen 2 teefjes
ze eten uit elkaars bak ze maken nooit ruzie
ze rijden bijde op elkaar
ze doen bijna alles het zelfde samen
en ja die staarten krullen altijd
en de oren hangen
je ziet echt geen baas
volgens mij leid ik gewoon de roedel
Afbeelding
miekmiek

Ik blijf het lastig vinden om te zien hoor. Ik heb dan ook van die maffe terriërs die continu die staart omhoog gooien en die niet zomaar zonder slag of stoot op hun rug gaan. Als ik me voor zou stellen dat ze mot zouden hebben, dan denk ik toch dat Tommie uiteindelijk zou winnen. Maar de twijfel blijft...femke kan wel een enorme bitch zijn (vraag maar aan Marloes :roll: :mrgreen: ) en ze kan heel verassend fel uit de hoek komen.

Ik ga gewoon eens intensief observeren, wie weet dat ik er alsnog achter kom. :19:
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:Ik blijf het lastig vinden om te zien hoor. Ik heb dan ook van die maffe terriërs die continu die staart omhoog gooien en die niet zomaar zonder slag of stoot op hun rug gaan. Als ik me voor zou stellen dat ze mot zouden hebben, dan denk ik toch dat Tommie uiteindelijk zou winnen. Maar de twijfel blijft...femke kan wel een enorme bitch zijn (vraag maar aan Marloes :roll: :mrgreen: ) en ze kan heel verassend fel uit de hoek komen.

Ik ga gewoon eens intensief observeren, wie weet dat ik er alsnog achter kom. :19:
Bitch, Femke, welnee :19: :mrgreen: :wink:

Femke weet gewoon feilloos aan te voelen dat die ene van mij een trutje is en die ander een sukkeltje. Misschien zijn zij en Moos wel heimeliijk verliefd op elkaar en spelen ze 'hard to get' :idea: :mrgreen:
Afbeelding
miekmiek

Moos schreef: Misschien zijn zij en Moos wel heimeliijk verliefd op elkaar en spelen ze 'hard to get' :idea: :mrgreen:
Ehm...ja...dat zal het zijn. :mrgreen: En dat vechten was geen knokpartij maar een rondedansje. :smile:
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:
Moos schreef: Misschien zijn zij en Moos wel heimeliijk verliefd op elkaar en spelen ze 'hard to get' :idea: :mrgreen:
Ehm...ja...dat zal het zijn. :mrgreen: En dat vechten was geen knokpartij maar een rondedansje. :smile:
Dat was even de ander laten zien hoe stoer ze wel niet zijn, snap dat dan :roll: :smile:
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Zoie schreef:ik kom er hier ook niet uit. Het lijkt nogal per situatie te verschillen, maar ik denk dat als het erop aan komt sien ranghoogste is. Zal eens wat beter op lichaamshouding letten, complicerende faktor is dat sien geen staart heeft.
Het kan ook zeker per situatie verschillen wat het voor ons niet makkelijker maakt :19:

In een roedel wolven wil het ook best wel eens voorkomen dat de hond die normaal op de rust plaats van de roedel de ranghoogste is plaats maakt voor een ander tijdens de jacht en noem zo maar op.

Wat ik ook zo mooi vind is dat sommige honden juist veel toelaten omdat ze ranghoog zijn.... Dit zie je bij mensen ook wel eens noem het maar dat je je niet wil verlagen tot een daadwerkelijk gevecht.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Hier dus hetzelfde "probleem" :mrgreen: Tuana hangt regelmatig speels in nanni haar nek, nanni doet dan niets. Tuana eet uit Nanni der bak, andersom geeft Tuana een snauw. Als Nanni een bot heeft, gromt ze en loopt tuana weg,Andersom ook. Tuana loopt buiten vooraan en duwt nanni regelmatig weg, andersom ook
maar, bij begroeten zie je tuana echt onderdanig doen. Nanni beslist of er gespeelt word. Nanni deelt ook als enige correcties uit. Tuana gaat op haar rug als het moet, andersom niet.

ze leven hier gewoon in harmonie :smile: Ze laten gewoon niet elkaars eten/botten opeten en hebben dan ook respect voor elkaar. Tuana daagt wel eens uit om te spelen, nani doet meestal niets. Afgelopen week wel. tuana was 12e dag loopsheid. Ze wilde erg graag dat nanni haar dekte, maar helaas, nanni gaf alleen maar een snauw :smile2:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Kan een hond dan ook de ranghoogste zijn, maar heel toegeeflijk?
Ja. :wink: Als rangen erg duidelijk zijn kan er dus vaak heel veel. Kijk naar wat honden toestaan van bv pups. Daar hebben ze niets van te duchten dus ach..
Verder heb je gewoon aardige honden en kleine tirannetjes, net als bij mensen! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

corason del perro schreef:
Zoie schreef:ik kom er hier ook niet uit. Het lijkt nogal per situatie te verschillen, maar ik denk dat als het erop aan komt sien ranghoogste is. Zal eens wat beter op lichaamshouding letten, complicerende faktor is dat sien geen staart heeft.
Het kan ook zeker per situatie verschillen wat het voor ons niet makkelijker maakt :19:

In een roedel wolven wil het ook best wel eens voorkomen dat de hond die normaal op de rust plaats van de roedel de ranghoogste is plaats maakt voor een ander tijdens de jacht en noem zo maar op.

Wat ik ook zo mooi vind is dat sommige honden juist veel toelaten omdat ze ranghoog zijn.... Dit zie je bij mensen ook wel eens noem het maar dat je je niet wil verlagen tot een daadwerkelijk gevecht.
Nee, rangorde wisselt niet. Leiderschap kan wel wisselen. Ik ben de baas en als Nelson bij achter een kat aansleurt ben ik nog steeds de baas maar hij leidt op dat moment wel de jacht! :mrgreen:
De rangorde is een redelijk vaststaand gegeven, anders zou er steeds onrust zijn in de groep.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”