Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bespiering

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

bespiering

Ongelezen bericht door little-wolf »

kan dat erfelijk zijn?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik heb geen idee,maar ben heel benieuwd,Ben is voor een labrador overdreven gespierd...en vraag me ook wel af of het erfelijk is...
ik geloof van niet.ik heb het ooit gehoord maar ben het weer vergeten :N:

gr Aimee
Marion.

Re: bespiering

Ongelezen bericht door Marion. »

little-wolf schreef:kan dat erfelijk zijn?
Bespiering? Op zich niet, denk ik. Wel de neiging om bespiering op te bouwen. Honden die graag werken of op sjouw gaan, dat is wel een stuk erfelijk denk ik. En daarmee bouwen ze dus spieren op :19:
little-wolf
Zeer actief

Marion. schreef:
Bespiering? Op zich niet, denk ik. Wel de neiging om bespiering op te bouwen. Honden die graag werken of op sjouw gaan, dat is wel een stuk erfelijk denk ik. En daarmee bouwen ze dus spieren op :19:
rochelle was van pup af aan van haar eige gespierd.
nu nog doe ik niks bijzonders met haar zodat de spieren zich ontwikkelen. :19:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

little-wolf schreef:rochelle was van pup af aan van haar eige gespierd.
Geen idee. Mijn kleine nichtje is van baby af aan ook heel gespierd. Maar da's gewoon een iel acrobaten-wijffie, die dus ook aan alle rekken hangt. Spieren worden volgens mij niet aangeboren, om vervolgens zonder onderhoud spier te blijven :19:
Misschien weet Marc het?
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Alles is natuurlijk genetisch bepaald. Dus ik denk ook dat bespiering de mate en de aanleg tot bespierd zijn wel erfelijk is. De ene hond zal daarom sneller bespierd zijn met dezelfde activiteit of beweging dan een andere hond.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

little-wolf schreef:
Marion. schreef:
Staffords zien er sowieso toch bespierder uit? Misschien dat spieren meer aan de oppervlakte liggen? De vacht scheelt natuurlijk ook waardoor het meer opvalt.

Maar of het erfelijk is? Geen idee :19:
little-wolf
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
little-wolf schreef:
Marion. schreef:
Staffords zien er sowieso toch bespierder uit? Misschien dat spieren meer aan de oppervlakte liggen? De vacht scheelt natuurlijk ook waardoor het meer opvalt.

Maar of het erfelijk is? Geen idee :19:
als ik andere staffs vergelijk met rochelle, is zij behoorlijk gespierd. :19:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas is ook behoorlijk gespierd hoewel ik daar niet specifiek iets aan doe. Wat Tamara schrijft klinkt wel logisch. Ook is het wel aannemelijk dat de aanleg tot het opbouwen van spieren erfelijk bepaald is, maar dan zal je in principe wel moeten trainen. Of de hond heeft in dat geval misschien veel minder beweging nodig dan een ander om dezelfde bespiering te krijgen. Zoiets :denken: :mrgreen: :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Seven6
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie x border collie

Ongelezen bericht door Seven6 »

ik denk dat het wel erfelijk vast ligt je heb lijnen am bulldogs die overdreven breed en gespierd zijn
maar ook lijnen die heel groot fokker zo als bullforce mucho

en bullforce rock fokt brede fronten ook bij teven
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

ja dat zou ik eigenlijk ook wel graag willen weten hoe dat zit,heb 2 flatcoateds die allebei dezelfde bewging krijgen,rennen achter een bal,zwemmen,fietsen,wandelen,in rul zand spelen.en toch is canyon veel gespierder als ruby,ruby heeft ook wel lekkere billen en stevige schouders maar bij canyon is het meer en harder.nou heeft canyon wel een dunnere vacht dus misschien is het ook wel optisch bedrog maar bij haar lijken de spieren ook wel meer op te zwellen bij actie
Afbeelding

jemble 5 maanden
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

bespiering is erfelijk,zeker weten, kijk maar naar bijvoorbeeld de dikbil koeien, dit is doel bewust er in gefokt, zo ook honden die overbelanden zijn in hun massa is genetish doorgegeven.

mol :8):
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Bouw (en dus bespiering) is erfelijk, maar het lijkt mij dat de mate waarin het tot uiting komt ook de omgeving is. Oftewel: de moeite die de baas doet. Want een hond kan een super aanleg voor goede bespiering hebben, met 3 keer een kwartiertje wandelen per dag bouwt ie dat niet op.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Ben zijn broer is helemaal niet zo gespierd als Ben,zijn broer is ook veel " lomper" qua bouw...

gr Aimee
Mol
Zeer actief

Branka schreef:Bouw (en dus bespiering) is erfelijk, maar het lijkt mij dat de mate waarin het tot uiting komt ook de omgeving is. Oftewel: de moeite die de baas doet. Want een hond kan een super aanleg voor goede bespiering hebben, met 3 keer een kwartiertje wandelen per dag bouwt ie dat niet op.
dat is zo maar spieren kan je tot zekere hoogte op bouwen, maar dit zegt niet dat een hond die niet beladen is beladen wordt, maar vol, een hond die beladen is zal dit van uit zich zelf al hebben en met training tot overdreven proporties worden gebracht.

little-wolf
Zeer actief

Mol schreef:bespiering is erfelijk,zeker weten, kijk maar naar bijvoorbeeld de dikbil koeien, dit is doel bewust er in gefokt, zo ook honden die overbelanden zijn in hun massa is genetish doorgegeven.

dus het is als je wilt fokken met een gespierde hond waar je op zich niet veel voor hoeft te doen om die bespiering te krijgen, is het niet onverstandig om daar ook op te letten? als de "partner" van de hond hetzelfde is qua bespiering, hoe zou dat zich kunnen gaan uiten?
kun je dan extreem gespierde honden krijgen die niet meer in verhouding kloppen?
little-wolf
Zeer actief

Mol schreef:
Branka schreef:Bouw (en dus bespiering) is erfelijk, maar het lijkt mij dat de mate waarin het tot uiting komt ook de omgeving is. Oftewel: de moeite die de baas doet. Want een hond kan een super aanleg voor goede bespiering hebben, met 3 keer een kwartiertje wandelen per dag bouwt ie dat niet op.
dat is zo maar spieren kan je tot zekere hoogte op bouwen, maar dit zegt niet dat een hond die niet beladen is beladen wordt, maar vol, een hond die beladen is zal dit van uit zich zelf al hebben en met training tot overdreven proporties worden gebracht.

wat is beladen?

ik doe met rochelle echt niks bijzonders om haar gespierd te laten worden.
het enigste wat ik kan verklaren is dat als zij los loopt, altijd gallopeerd en zelden draaft.
Mol
Zeer actief

little-wolf schreef:
Mol schreef:

wat is beladen?

ik doe met rochelle echt niks bijzonders om haar gespierd te laten worden.
het enigste wat ik kan verklaren is dat als zij los loopt, altijd gallopeerd en zelden draaft.
beladen is dat de bespiering niet meer inverhouding is voor type en geslacht van de hond

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mol schreef:bespiering is erfelijk,zeker weten, kijk maar naar bijvoorbeeld de dikbil koeien, dit is doel bewust er in gefokt, zo ook honden die overbelanden zijn in hun massa is genetish doorgegeven.

Precies :ok: Dikbilstieren hoeven niet eens te lopen om zulke spieren op te bouwen. Harde spieren moet je trainen en de massa zelf kun je makkelijk infokken. :wink: Ga je een gespierd ras aftrainen wordt het natuurlijk helemaal een bonk.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik heb het net even opgezocht en het is een mutatie in het myostatine-gen waardoor de grens aan spiergroei wegvalt. De spieren groeien dus onbeperkt door. Dat gen zit niet in honden dus de vergelijking met het dikbilstier gaat toch niet op. Wel heb je ook andere koeienrassen die zeker veel meer spier opbouwen dan andere rassen.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik heb het net even opgezocht en het is een mutatie in het myostatine-gen waardoor de grens aan spiergroei wegvalt. De spieren groeien dus onbeperkt door. Dat gen zit niet in honden dus de vergelijking met het dikbilstier gaat toch niet op. Wel heb je ook andere koeienrassen die zeker veel meer spier opbouwen dan andere rassen.
maar hoe zit t dan bij honden?
gewoon de aanleg?
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Aimee schreef:Ben zijn broer is helemaal niet zo gespierd als Ben,zijn broer is ook veel " lomper" qua bouw...

gr Aimee
Dat kan toch? Ze krijgen zowel van vader als van moeder wat mee. (Broers en zussen bij mensen lijken soms toch ook helemaal niet op elkaar?)
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

little-wolf schreef:ik doe met rochelle echt niks bijzonders om haar gespierd te laten worden.
In draf bouwt een hond meer spieren op dan tijdens galopperen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik ben ervan overtuigd dat dit erfelijk is.

sam bijvoorbeeld die is gewoon gespierd (dat je dat dus ziet aan de buitenkant) en daar doe ik minder mee als met lola en daar moet ik me de tering voor werken wil daar de beszpiering goed te zien zijn.

ik zie dit meer bij de SBT werklijnen dat het er al is en bij de showlijnen is het allemaal veel ronder en minder strak aanwezig.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Scooby schreef:
little-wolf schreef:ik doe met rochelle echt niks bijzonders om haar gespierd te laten worden.
In draf bouwt een hond meer spieren op dan tijdens galopperen.
Ligt eraan, als het interval is dan bouwt een hond toch echt massa omdat het korte explosies zijn, een marathon loper heeft ook amper spiermassa terwijl een sprinter dat wel heeft, beiden doen krachtoefeningen als basis maar toch bouwt dat anders op.
laeken
Zeer actief

Je moet de hond een fiets laten trekken in sprong-gallop voor 3 x 5 minuten per dag met flink de rem erop en verder goed voeren en flink uitlaten en laten rennen en springen naar een bal en dan komen de spieren vanzelf :mrgreen: Wel gaat hij snel stuk als er ook maar iets aan de heupen mankeert. :19:

Draven is veel gezonder maar geeft niet direct dikke korte spieren natuurlijk. Dapper wordt staalhard van fietsen maar niet breed. :neenee:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

gewoon op de tretmill korte heftigge sprintjes tussen het draven door laten doen dat levert droge en mooie ronde spieren op.

M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Mol schreef:gewoon op de tretmill korte heftigge sprintjes tussen het draven door laten doen dat levert droge en mooie ronde spieren op.

Of ff lekker wandelen met Tico. :pffff: :smile: :smile:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Scooby schreef:
Aimee schreef:Ben zijn broer is helemaal niet zo gespierd als Ben,zijn broer is ook veel " lomper" qua bouw...

gr Aimee
Dat kan toch? Ze krijgen zowel van vader als van moeder wat mee. (Broers en zussen bij mensen lijken soms toch ook helemaal niet op elkaar?)
dat kan idd,alleen zowel moeder,als vader zijn allemaal niet overdreven gespierd.Ben springt veel ,en erg hoog,zou er misschien ook wat mee te maken hebben?
Hij heeft echt dikke billen :mrgreen:

gr Aimee
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

MARC_S schreef:Je moet de hond een fiets laten trekken in sprong-gallop voor 3 x 5 minuten per dag met flink de rem erop
dit doe ik dus ook altijd en het werkt idd perfect :ok:
MARC_S schreef:Wel gaat hij snel stuk als er ook maar iets aan de heupen mankeert. :19:
Euhm wat denk je van de remmen :mrgreen:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”