Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
bespiering
Moderator: moderatorteam
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
bespiering
kan dat erfelijk zijn?
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
-
Marion.
Re: bespiering
Bespiering? Op zich niet, denk ik. Wel de neiging om bespiering op te bouwen. Honden die graag werken of op sjouw gaan, dat is wel een stuk erfelijk denk ik. En daarmee bouwen ze dus spieren oplittle-wolf schreef:kan dat erfelijk zijn?
- little-wolf
- Zeer actief
rochelle was van pup af aan van haar eige gespierd.Marion. schreef:Bespiering? Op zich niet, denk ik. Wel de neiging om bespiering op te bouwen. Honden die graag werken of op sjouw gaan, dat is wel een stuk erfelijk denk ik. En daarmee bouwen ze dus spieren oplittle-wolf schreef:kan dat erfelijk zijn?
nu nog doe ik niks bijzonders met haar zodat de spieren zich ontwikkelen.
-
Marion.
Geen idee. Mijn kleine nichtje is van baby af aan ook heel gespierd. Maar da's gewoon een iel acrobaten-wijffie, die dus ook aan alle rekken hangt. Spieren worden volgens mij niet aangeboren, om vervolgens zonder onderhoud spier te blijvenlittle-wolf schreef:rochelle was van pup af aan van haar eige gespierd.
Misschien weet Marc het?
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Staffords zien er sowieso toch bespierder uit? Misschien dat spieren meer aan de oppervlakte liggen? De vacht scheelt natuurlijk ook waardoor het meer opvalt.little-wolf schreef:rochelle was van pup af aan van haar eige gespierd.Marion. schreef:Bespiering? Op zich niet, denk ik. Wel de neiging om bespiering op te bouwen. Honden die graag werken of op sjouw gaan, dat is wel een stuk erfelijk denk ik. En daarmee bouwen ze dus spieren oplittle-wolf schreef:kan dat erfelijk zijn?
Maar of het erfelijk is? Geen idee
- little-wolf
- Zeer actief
als ik andere staffs vergelijk met rochelle, is zij behoorlijk gespierd.Tamara en Bowie schreef:Staffords zien er sowieso toch bespierder uit? Misschien dat spieren meer aan de oppervlakte liggen? De vacht scheelt natuurlijk ook waardoor het meer opvalt.little-wolf schreef:rochelle was van pup af aan van haar eige gespierd.Marion. schreef:Bespiering? Op zich niet, denk ik. Wel de neiging om bespiering op te bouwen. Honden die graag werken of op sjouw gaan, dat is wel een stuk erfelijk denk ik. En daarmee bouwen ze dus spieren oplittle-wolf schreef:kan dat erfelijk zijn?
Maar of het erfelijk is? Geen idee
-
Reini
- Zeer actief
Vegas is ook behoorlijk gespierd hoewel ik daar niet specifiek iets aan doe. Wat Tamara schrijft klinkt wel logisch. Ook is het wel aannemelijk dat de aanleg tot het opbouwen van spieren erfelijk bepaald is, maar dan zal je in principe wel moeten trainen. Of de hond heeft in dat geval misschien veel minder beweging nodig dan een ander om dezelfde bespiering te krijgen. Zoiets

Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- Seven6
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie x border collie
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ja dat zou ik eigenlijk ook wel graag willen weten hoe dat zit,heb 2 flatcoateds die allebei dezelfde bewging krijgen,rennen achter een bal,zwemmen,fietsen,wandelen,in rul zand spelen.en toch is canyon veel gespierder als ruby,ruby heeft ook wel lekkere billen en stevige schouders maar bij canyon is het meer en harder.nou heeft canyon wel een dunnere vacht dus misschien is het ook wel optisch bedrog maar bij haar lijken de spieren ook wel meer op te zwellen bij actie

jemble 5 maanden
- Mol
- Zeer actief
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
dat is zo maar spieren kan je tot zekere hoogte op bouwen, maar dit zegt niet dat een hond die niet beladen is beladen wordt, maar vol, een hond die beladen is zal dit van uit zich zelf al hebben en met training tot overdreven proporties worden gebracht.Branka schreef:Bouw (en dus bespiering) is erfelijk, maar het lijkt mij dat de mate waarin het tot uiting komt ook de omgeving is. Oftewel: de moeite die de baas doet. Want een hond kan een super aanleg voor goede bespiering hebben, met 3 keer een kwartiertje wandelen per dag bouwt ie dat niet op.
mol
- little-wolf
- Zeer actief
dus het is als je wilt fokken met een gespierde hond waar je op zich niet veel voor hoeft te doen om die bespiering te krijgen, is het niet onverstandig om daar ook op te letten? als de "partner" van de hond hetzelfde is qua bespiering, hoe zou dat zich kunnen gaan uiten?Mol schreef:bespiering is erfelijk,zeker weten, kijk maar naar bijvoorbeeld de dikbil koeien, dit is doel bewust er in gefokt, zo ook honden die overbelanden zijn in hun massa is genetish doorgegeven.
mol
kun je dan extreem gespierde honden krijgen die niet meer in verhouding kloppen?
- little-wolf
- Zeer actief
wat is beladen?Mol schreef:dat is zo maar spieren kan je tot zekere hoogte op bouwen, maar dit zegt niet dat een hond die niet beladen is beladen wordt, maar vol, een hond die beladen is zal dit van uit zich zelf al hebben en met training tot overdreven proporties worden gebracht.Branka schreef:Bouw (en dus bespiering) is erfelijk, maar het lijkt mij dat de mate waarin het tot uiting komt ook de omgeving is. Oftewel: de moeite die de baas doet. Want een hond kan een super aanleg voor goede bespiering hebben, met 3 keer een kwartiertje wandelen per dag bouwt ie dat niet op.
mol
ik doe met rochelle echt niks bijzonders om haar gespierd te laten worden.
het enigste wat ik kan verklaren is dat als zij los loopt, altijd gallopeerd en zelden draaft.
- Mol
- Zeer actief
beladen is dat de bespiering niet meer inverhouding is voor type en geslacht van de hondlittle-wolf schreef:wat is beladen?Mol schreef:dat is zo maar spieren kan je tot zekere hoogte op bouwen, maar dit zegt niet dat een hond die niet beladen is beladen wordt, maar vol, een hond die beladen is zal dit van uit zich zelf al hebben en met training tot overdreven proporties worden gebracht.Branka schreef:Bouw (en dus bespiering) is erfelijk, maar het lijkt mij dat de mate waarin het tot uiting komt ook de omgeving is. Oftewel: de moeite die de baas doet. Want een hond kan een super aanleg voor goede bespiering hebben, met 3 keer een kwartiertje wandelen per dag bouwt ie dat niet op.
mol
ik doe met rochelle echt niks bijzonders om haar gespierd te laten worden.
het enigste wat ik kan verklaren is dat als zij los loopt, altijd gallopeerd en zelden draaft.
mol
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
PreciesMol schreef:bespiering is erfelijk,zeker weten, kijk maar naar bijvoorbeeld de dikbil koeien, dit is doel bewust er in gefokt, zo ook honden die overbelanden zijn in hun massa is genetish doorgegeven.
mol
-
laeken
- Zeer actief
Ik heb het net even opgezocht en het is een mutatie in het myostatine-gen waardoor de grens aan spiergroei wegvalt. De spieren groeien dus onbeperkt door. Dat gen zit niet in honden dus de vergelijking met het dikbilstier gaat toch niet op. Wel heb je ook andere koeienrassen die zeker veel meer spier opbouwen dan andere rassen.
- little-wolf
- Zeer actief
maar hoe zit t dan bij honden?MARC_S schreef:Ik heb het net even opgezocht en het is een mutatie in het myostatine-gen waardoor de grens aan spiergroei wegvalt. De spieren groeien dus onbeperkt door. Dat gen zit niet in honden dus de vergelijking met het dikbilstier gaat toch niet op. Wel heb je ook andere koeienrassen die zeker veel meer spier opbouwen dan andere rassen.
gewoon de aanleg?
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Dat kan toch? Ze krijgen zowel van vader als van moeder wat mee. (Broers en zussen bij mensen lijken soms toch ook helemaal niet op elkaar?)Aimee schreef:Ben zijn broer is helemaal niet zo gespierd als Ben,zijn broer is ook veel " lomper" qua bouw...
gr Aimee
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
In draf bouwt een hond meer spieren op dan tijdens galopperen.little-wolf schreef:ik doe met rochelle echt niks bijzonders om haar gespierd te laten worden.
Groetjes, Karen
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik ben ervan overtuigd dat dit erfelijk is.
sam bijvoorbeeld die is gewoon gespierd (dat je dat dus ziet aan de buitenkant) en daar doe ik minder mee als met lola en daar moet ik me de tering voor werken wil daar de beszpiering goed te zien zijn.
ik zie dit meer bij de SBT werklijnen dat het er al is en bij de showlijnen is het allemaal veel ronder en minder strak aanwezig.
sam bijvoorbeeld die is gewoon gespierd (dat je dat dus ziet aan de buitenkant) en daar doe ik minder mee als met lola en daar moet ik me de tering voor werken wil daar de beszpiering goed te zien zijn.
ik zie dit meer bij de SBT werklijnen dat het er al is en bij de showlijnen is het allemaal veel ronder en minder strak aanwezig.

-
Rob*
- Zeer actief
Ligt eraan, als het interval is dan bouwt een hond toch echt massa omdat het korte explosies zijn, een marathon loper heeft ook amper spiermassa terwijl een sprinter dat wel heeft, beiden doen krachtoefeningen als basis maar toch bouwt dat anders op.Scooby schreef:In draf bouwt een hond meer spieren op dan tijdens galopperen.little-wolf schreef:ik doe met rochelle echt niks bijzonders om haar gespierd te laten worden.
-
laeken
- Zeer actief
Je moet de hond een fiets laten trekken in sprong-gallop voor 3 x 5 minuten per dag met flink de rem erop en verder goed voeren en flink uitlaten en laten rennen en springen naar een bal en dan komen de spieren vanzelf
Wel gaat hij snel stuk als er ook maar iets aan de heupen mankeert.
Draven is veel gezonder maar geeft niet direct dikke korte spieren natuurlijk. Dapper wordt staalhard van fietsen maar niet breed.
Draven is veel gezonder maar geeft niet direct dikke korte spieren natuurlijk. Dapper wordt staalhard van fietsen maar niet breed.
- Mol
- Zeer actief
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
Brindlecardi
- Zeer actief
dat kan idd,alleen zowel moeder,als vader zijn allemaal niet overdreven gespierd.Ben springt veel ,en erg hoog,zou er misschien ook wat mee te maken hebben?Scooby schreef:Dat kan toch? Ze krijgen zowel van vader als van moeder wat mee. (Broers en zussen bij mensen lijken soms toch ook helemaal niet op elkaar?)Aimee schreef:Ben zijn broer is helemaal niet zo gespierd als Ben,zijn broer is ook veel " lomper" qua bouw...
gr Aimee
Hij heeft echt dikke billen
gr Aimee
- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
- Aantal honden: 2
dit doe ik dus ook altijd en het werkt idd perfectMARC_S schreef:Je moet de hond een fiets laten trekken in sprong-gallop voor 3 x 5 minuten per dag met flink de rem erop
Euhm wat denk je van de remmenMARC_S schreef:Wel gaat hij snel stuk als er ook maar iets aan de heupen mankeert.![]()

Bruno 07-05-2012-*16-10-2012