Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het gedonder is begonnen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Youp
Zeer actief

Het gedonder is begonnen

Ongelezen bericht door Youp »

Een paar uur geleden schreef ik nog in een ander topic dat Diesel nog nooit een gevecht is begonnen of van zich af heeft gebeten. Ondanks dat hij dus zelf al aardig wat littekens heeft van niet zo vriendelijke honden.

Ik heb hem na die beten zo goed mogelijk begeleid maar helaas. Hij heeft net een hond willen grijpen. Gelukkig hadden we allebei de honden aan de lijn en kon ik Diesel weer onder appel krijgen.

Ik zal de situatie even schetsen:

Ik stond met iemand te praten en Diesel zat netjes naast me. Op dat moment komt er een vrouw aanlopen met een middenslag hondje. De vrouw blijft even staan om Diesel te bekijken en haar hondje wilde wel even snuffelen. Dat vindt Diesel normaal altijd goed.
Diesel staat op en blijft stokstijf staan met zijn staart overeind. Zijn haren gingen omhoog van zijn nek tot zijn staart, hij begint te grommen, te blaffen en wil op het hondje af. Na een ruk aan de riem en een verbale correctie stopte hij niet. Ik heb hem toen maar bij zijn kop gepakt en hem heel duidelijk gemaakt dat ik dit niet accepteer.

Misschien was het eenmalig maar ik ben nu natuurlijk erg op mijn hoede. Ik had zo gehoopt dat die aanvallen geen negatief effect op zijn karakter kregen. Ik heb er zo mijn best voor gedaan om hem weer positieve ervaringen op te laten doen met andere reuen. :jank: Ik baal hier echt verschrikkelijk van.......
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Je zegt dat Diesel een hond wilde grijpen maar als ik het zo lees, valt het allemaal wel mee.
Beide honden waren aangelijnd en de andere hond wilde aan Diesel snuffelen en die was daar niet van gediend. Dat liet ie weten. Onder willen grijpen versta ik toch echt iets anders. Bovendien 'hits' je hem nog meer op door aan de lijn te rukken en verbaal te corrigeren. :wink:
Als mijn reu aangelijnd is kan hij ook flink uitvallen, laat ik hem los dan veranderd zijn hele houding en rent ie het liefst weg met de staart tussen de benen.
Als ik het zo lees, denk ik dat je er meer achter zoekt dan dat er is.
:wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos mag aangelijnd niet snuffelen met andere reuen; gaat meestal niet goed. Hij grijpt ze niet hoor, maar snauwt wel als het snuffelen te lang duurt. Ik denk dat het overgrote deel van de reuen eenmaal volwassen niet met elke hond aan de riem leuk kan snuffelen.
Ik vraag me dan ook eigenlijk een beetje af in hoeverre dit gedrag alleen maar terug te voeren is op een aantal nare ervaringen; veel reuen zijn aan de lijn nou eenmaal niet zo lief naar ander reuen.
Wat mij namelijk ook een beetje vreemd lijkt, maar ik ben geen expert hoor, is dat dit dan zo opeens zou gebeuren n.a.v. een aantal ervaringen. Ik zou dan eerder denken dat je merkt dat hij steeds onzekerder en angstiger wordt, eerst van afstand wellicht andere honden weg wil grommen o.i.d., en daarna pas echt zou gaan grijpen.
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Na de eerste aanval heb ik geen verandering in zijn gedrag gemerkt. Na de 2e keer wel. Hij werd wat angstiger/onzekerder, wat dus ook weer meerdere malen een aanval van een andere hond heeft veroorzaakt. Dit waren echt geen lullige wondjes. Tel daarbij zijn leeftijd op (16 maanden)en het is op zich niet vreemd dat dit is gebeurd.

Diesel heeft echt nog nooit gegromd naar een andere hond. Het is nog nooit gebeurd dat hij een hond niet leuk vond. Hij wil alleen maar spelen. Ik heb Diesel echt nog nooit zo gezien.
Je hoort juist vaak dat honden die op jonge leeftijd meerdere malen gebeten zijn gaan omslaan rond een jaar of anderhalf.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Youp schreef:Na de eerste aanval heb ik geen verandering in zijn gedrag gemerkt. Na de 2e keer wel. Hij werd wat angstiger/onzekerder, wat dus ook weer meerdere malen een aanval van een andere hond heeft veroorzaakt. Dit waren echt geen lullige wondjes. Tel daarbij zijn leeftijd op (16 maanden)en het is op zich niet vreemd dat dit is gebeurd.

Diesel heeft echt nog nooit gegromd naar een andere hond. Het is nog nooit gebeurd dat hij een hond niet leuk vond. Hij wil alleen maar spelen. Ik heb Diesel echt nog nooit zo gezien.
Je hoort juist vaak dat honden die op jonge leeftijd meerdere malen gebeten zijn gaan omslaan rond een jaar of anderhalf.
Maar volgens mij is het ook zo dat reuen die een gemiddelde aan nare en goede ervaringen hebben gehad ook omslaan rond die leeftijd :wink:
Dan worden ze echt volwassen, en gaan ze zich er ook naar gedragen. Zo rond 1.5 a 2 jaar kon ik Moos ook niet meer laten snuffelen als hij aangelijnd was. Nu heeft Moos ook wel wat nare ervaringen gehad hoor, maar dit gedrag was bij hem daar niet aan te wijden; wel aan het feit dat hij volwassen werd. Wat niet wil zeggen dat die nare ervaringen bij jouw reu helemaal niet mee hebben gespeeld hoor, maar voor de 'gemiddelde' reu is deze omslag rond deze leeftijd niet heel vreemd.
Blijft natuurlijk balen en vervelend; ik schrok ook de eerste keer dat Moos fiks grauwde en snauwde naar een andere reu toen hij aangelijnd was.
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Re: Het gedonder is begonnen

Ongelezen bericht door Carmen »

Youp schreef:Een paar uur geleden schreef ik nog in een ander topic dat Diesel nog nooit een gevecht is begonnen of van zich af heeft gebeten. Ondanks dat hij dus zelf al aardig wat littekens heeft van niet zo vriendelijke honden.

Ik heb hem na die beten zo goed mogelijk begeleid maar helaas. Hij heeft net een hond willen grijpen. Gelukkig hadden we allebei de honden aan de lijn en kon ik Diesel weer onder appel krijgen.

Ik zal de situatie even schetsen:

Ik stond met iemand te praten en Diesel zat netjes naast me. Op dat moment komt er een vrouw aanlopen met een middenslag hondje. De vrouw blijft even staan om Diesel te bekijken en haar hondje wilde wel even snuffelen. Dat vindt Diesel normaal altijd goed.
Diesel staat op en blijft stokstijf staan met zijn staart overeind. Zijn haren gingen omhoog van zijn nek tot zijn staart, hij begint te grommen, te blaffen en wil op het hondje af. Na een ruk aan de riem en een verbale correctie stopte hij niet. Ik heb hem toen maar bij zijn kop gepakt en hem heel duidelijk gemaakt dat ik dit niet accepteer.

Misschien was het eenmalig maar ik ben nu natuurlijk erg op mijn hoede. Ik had zo gehoopt dat die aanvallen geen negatief effect op zijn karakter kregen. Ik heb er zo mijn best voor gedaan om hem weer positieve ervaringen op te laten doen met andere reuen. :jank: Ik baal hier echt verschrikkelijk van.......
Moeten we zondag maar voor leuke ervaringen gaan zorgen :cheer:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

oh gat wat rot zeg...
Ik kan me je verdriet even goed voorstellen hoor...

Je hoopt dat die aanvallen geen effecht hebben..maar blijkbaar heeft het er toch dieper in gehakt..
Plus dat hij natuurlijk nu op een leeftijd is dat hij de man moet worden he?!
Het is een rotleeftijd...rond deze leeftijd begon het gedonder met Rimpel ook..
Alleen sloeg dat totaal de andere kant op dan wat jij met Diesel hebt...
ook iets dat je helemaal niet wilt trouwens..
maar ook ik was eerst bang dat het om zou slaan en Rimpel uit zou willen vallen...

Ik hoop dat hij leuke ervaringen op blijft doen en dat moet je ook zeker gaan stimuleren en opzoeken...hoe moelijk ook.
Wij hebben Rimpel een hele tijd bij andere honden weggehouden omdat hij echt zwaar over de zeik vloog en dagen gestresst was..
Alleen op de cursus had hij op afstand dat hij andere honden zag...
Hij moest en zou in contact blijven met andree honden...ook al was het maar op afstand..

Dus hou hem niet weg bij honden...ga goede ervaringen opzoeken!
Succes hoor! :ok:
Zoie
Zeer actief

Re: Het gedonder is begonnen

Ongelezen bericht door Zoie »

Youp schreef:Een paar uur geleden schreef ik nog in een ander topic dat Diesel nog nooit een gevecht is begonnen of van zich af heeft gebeten. Ondanks dat hij dus zelf al aardig wat littekens heeft van niet zo vriendelijke honden.....
misschien leert hij nu wel fatsoenlijk van zich af te bijten, of signalen uit te zenden dat hij niet voor de poes is. Ik weet niet of je wat gegrom aan de lijn en uitvallen nu zo negatief moet zien als jij nu doet.

Ik probeer met mijn honden ontmoetingen met andere honden aan de lijn te voorkomen. Dan hoeven ze ook niet uit te vallen. Maar bij gedwongen ontmoetingen mogen ze van mij grommen en uitvallen, d.w.z. ik corrigeer het niet. Wel probeer ik het te dempen, en door te lopen.

p.s. met sien is hier overigens nog wel wat werk aan de winkel, die valt gerust uit naar een hond aan de overkant van de straat die geen enkele belangstelling voor haar heeft. Dat is in mijn ogen dus wel uiterst ongewenst uitvalgedrag.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik laat Bram, zeer sociaal naar andere honden, over het algemeen niet kennismaken met vreemde honden aan de lijn. Grote kans dat 1 van de 2 het minder leuk vindt. Ik zou me dus als ik jou was niet direct zorgen gaan maken hoor!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
mercedes2803
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik laat Bram, zeer sociaal naar andere honden, over het algemeen niet kennismaken met vreemde honden aan de lijn. Grote kans dat 1 van de 2 het minder leuk vindt. Ik zou me dus als ik jou was niet direct zorgen gaan maken hoor!
Met Rimpeltje ging het wel goed :cheer:
Maar ik snap wat je bedoeld..
Ik laat Rimpel in 99 % van de gevallen liever echt niet kennismaken met honden die loslopen....
Alleen op Soest voelde het gewoon goed...en ging het ook goed.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

mercedes2803 schreef:
Zoek stok! schreef:Ik laat Bram, zeer sociaal naar andere honden, over het algemeen niet kennismaken met vreemde honden aan de lijn. Grote kans dat 1 van de 2 het minder leuk vindt. Ik zou me dus als ik jou was niet direct zorgen gaan maken hoor!
Ik laat Rimpel in 99 % van de gevallen liever echt niet kennismaken met honden die loslopen....
Daarom zeg ik ook 'over het algemeen' :wink: Als ik zie dat de houding van beide honden positief is, dan is het natuurlijk prima. En bij Rimpel en Bram was er niks aan de hand, dus mogen ze rustig snuffelen.

Even :offt: Naast Brams opvang zit een Sharpei kennel. Ken je die? Vergeet ik steeds te vragen.
http://www.shar-pei.nl/index_ne.html
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
mercedes2803
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
mercedes2803 schreef:
Daarom zeg ik ook 'over het algemeen' :wink: Als ik zie dat de houding van beide honden positief is, dan is het natuurlijk prima. En bij Rimpel en Bram was er niks aan de hand, dus mogen ze rustig snuffelen.

Even :offt: Naast Brams opvang zit een Sharpei kennel. Ken je die? Vergeet ik steeds te vragen.
http://www.shar-pei.nl/index_ne.html
yep...van naam ken ik ze...is geen fokker met super veel nesten en bemoeit zich niet gek veel met gezeuer in de fokwereld en op internet...
Ik heb weleens wat van ze gelezen en puppedingen van ze gezien op andere forums...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”