Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bijten op de poten en staart...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

C@rmen

bijten op de poten en staart...

Ongelezen bericht door C@rmen »

Janus beet altijd wel een beetje op zijn pootjes, maar de laatste 3 of 4 weken word dit wel heel erg.
Hij ligt om de haverklap te bijten op zijn eigen poten, en daarbij doet hij zijn tong ook helemaal schuin/scheef uit zijn bek.
Ik probeer hem nu maar af te leiden met speeltjes als hij dit doet, maar dit heeft weinig sucses.

We hebben hem uitgebreid onderzocht op vlooien, mijten ed. en voedselallergie.
Maar niets van dit alles.

Wat kan dit gedrag veroorzaken?
(Hij is momenteel wel vreselijk aan het wisselen, maar heeft ook meer dan genoeg kauwspeeltjes waar hij ook veel meespeelt.)
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Toen ze hier aan het wisselen waren, heb ik een nat washandje in de vriezer gegooid en het bevroren washandje gegeven om op te kauwen. Door de kou verdooft het gevoelige tandvlees een beetje. Misschien helpt het bij jou ook.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

klinkt mij meer als stress in de oren.....
zepenko
Zeer actief

estelle schreef:klinkt mij meer als stress in de oren.....
Ik zat daar ook aan te denken, maar als de hond aan het wisselen is, kan het ook best gewoon een zere bek zijn. En ik ben maar van het minst erge uitgegaan. :mrgreen:
C@rmen

Stress???
Maar waarvan dan?

Hij kauwt niet heel wild op zijn poten, maar rustig.
Hij gaat op zijn kussen liggen ( of op ons bed :mrgreen: ) en begint dan te bijten.
Ik dacht eerst dat het verveling was maar dat kan haast niet, hij heeft voldoende speeltjes en er word veel met hem gewandeld en gespeeld.

Wel druk ik hem nu een speeltje in zijn bek wanneer hij op zijn poten kauwt, hij kauwt dan even op het speeltje maar begint zo weer op zijn poten. :19:
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Onze hond heeft dit even gedaan na een verhuizing. We zijn begin dit jaar verhuisd van een eengezinswoning naar een flat, hij heeft erg moeten wennen. Hij doet het nu steeds minder gelukkig.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Misschien heb ik het verkeerd onthouden, maar is Janus niet vrij lang alleen op een dag? Kan hij daarvan stress hebben?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat is het voor ras? Sommige rassen als de bullterrier en de doberman hebben er genetisch aanleg voor. Bij de meeste honden is het stress. Stress van te lang alleen zijn, rare strenge acties van de baas of verveling. Niet dat je zo 123 kan zien wat de oorzaak is en nog erger, wegnemen ervan zal met wat pech het gedrag niet weg laten gaan. De hond leert nu dat hij er rustig van wordt. Steeds weer zachtjes kauwen en dat gevoel van lichte pijn veroorzaken endorfines. Daar zal hij verslaafd aan raken en bij elke opwinding en later ook gewoon vanzelf zal hij steeds weer en soms meer gaan kauwen.

Hoe je dat nu wegkrijgt kan ik je niet zeggen maar ik zou er wel werk van maken zelf.
Afbeelding
estelle

janus-powerrr schreef:
Stress???
Maar waarvan dan?

Hij kauwt niet heel wild op zijn poten, maar rustig.
Hij gaat op zijn kussen liggen ( of op ons bed :mrgreen: ) en begint dan te bijten.
Ik dacht eerst dat het verveling was maar dat kan haast niet, hij heeft voldoende speeltjes en er word veel met hem gewandeld en gespeeld.

Wel druk ik hem nu een speeltje in zijn bek wanneer hij op zijn poten kauwt, hij kauwt dan even op het speeltje maar begint zo weer op zijn poten. :19:
Tsja, waarvan; daar zul je zelf achter moeten zien te komen.

Verder zou ik het denk ook verbieden, niet echt boos worden maar zoiets als 'niet doen!'.
En dan dus wel de oorzaak gaan zoeken.
zepenko
Zeer actief

Waarom gaat toch iedereen meteen van een worst-case scenario uit. De hond is aan het wisselen!

Wat voor kauwspeeltjes heb je liggen? Harde of zachte. Vaak vinden ze harde namelijk niet prettig om op te kauwen als hun bek zeer doet.
Geef gewoon zo'n bevroren washandje, liefst voor hij zelf begint te kauwen aan zijn poten. En hou even in de gaten hoe het loopt na het wisselen.
laeken
Zeer actief

zepenko schreef:Waarom gaat toch iedereen meteen van een worst-case scenario uit. De hond is aan het wisselen!

Wat voor kauwspeeltjes heb je liggen? Harde of zachte. Vaak vinden ze harde namelijk niet prettig om op te kauwen als hun bek zeer doet.
Geef gewoon zo'n bevroren washandje, liefst voor hij zelf begint te kauwen aan zijn poten. En hou even in de gaten hoe het loopt na het wisselen.
Misschien hierom?
janus-powerrr schreef:Janus beet altijd wel een beetje op zijn pootjes, maar de laatste 3 of 4 weken word dit wel heel erg.
Hij ligt om de haverklap te bijten op zijn eigen poten, en daarbij doet hij zijn tong ook helemaal schuin/scheef uit zijn bek.
Ik probeer hem nu maar af te leiden met speeltjes als hij dit doet, maar dit heeft weinig sucses.
Deze hond is zover ik begreep al hele dagen alleen en is nu 4 maanden. Stress ligt erg voor de hand dus :19: De hond heeft altijd al wat gekauwd, ook voor het wisselen dus om nu te zeggen dat het alleen aan dat wisselen ligt? Misschien heeft hij de stress door het wisselen en is hij erachter gekomen dat kauwen op zijn eigen ledematen de stress verminderd, zou kunnen maar dan blijft dekans bestaan dat de hond een tic krijgt en dus blijft kauwen.
Afbeelding
estelle

zepenko schreef:Waarom gaat toch iedereen meteen van een worst-case scenario uit. De hond is aan het wisselen!
Nou ik heb in ieder geval nog noit gehoord/gezien dat een pup van het wisselen op zn eigen lichaamsdelen gaat bijten/knagen.
Is echt nieuw voor mij.
Tamara&Dana
Actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier & American Pitbullterrier

Ongelezen bericht door Tamara&Dana »

MARC_S schreef:Wat is het voor ras? Sommige rassen als de bullterrier en de doberman hebben er genetisch aanleg voor. Bij de meeste honden is het stress. Stress van te lang alleen zijn, rare strenge acties van de baas of verveling. Niet dat je zo 123 kan zien wat de oorzaak is en nog erger, wegnemen ervan zal met wat pech het gedrag niet weg laten gaan. De hond leert nu dat hij er rustig van wordt. Steeds weer zachtjes kauwen en dat gevoel van lichte pijn veroorzaken endorfines. Daar zal hij verslaafd aan raken en bij elke opwinding en later ook gewoon vanzelf zal hij steeds weer en soms meer gaan kauwen.

Hoe je dat nu wegkrijgt kan ik je niet zeggen maar ik zou er wel werk van maken zelf.
Dit klinkt echt ontzettend herkenbaar!
Ik moest eind vorig jaar meer werken en ben toen een paar maanden lichtelijk overspannen geweest en toen is Dana begonnen met haar pootjes te likken.
Als ik thuis kwam waren haar hele pootjes rood.

Sinds ik in januari vrijwel alle middagen thuis ben is het aanzienlijk minder.
Nu doet ze het soms nog steeds en ik verbied het haar dan.
Er is nu geen reden meer toe dus dat aanmaken van endorfines klinkt als
de reden dat ze het nog steeds af en toe doet.

Maar ik denk idd dat het voor een hondje van 4 maanden heel zwaar is de hele dag alleen dus hij zal best wat stress hebben.
Afbeelding
Tamara&Dana
Actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier & American Pitbullterrier

Ongelezen bericht door Tamara&Dana »

estelle schreef:
Nou ik heb in ieder geval nog noit gehoord/gezien dat een pup van het wisselen op zn eigen lichaamsdelen gaat bijten/knagen.
Is echt nieuw voor mij.
Nee ik ook niet. Wel in banken, schoenen en al het andere van de baas :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

estelle schreef:
Is echt nieuw voor mij.
Voor mij ook en dwangmatig kauwen op ledematen is weer helemaal niet nieuw voor mij. :mrgreen: Likken aan de voorpoten deed zelfs Wuilus als ze bv te lang verveeld was of gestressed raakte. Ik kon het zo verbieden en het is nooit uitgegroeid tot echt probleemgedrag. Een vriend van me met 2 staffies had dus weer wel een teef die haar hele voorpoot kaal en rauw kauwde en niets leek te helpen. Zelfs anti-duimspul voor kinderen mocht niet baten en de hond heeft nog steeds een vuurrood en rauw pootje zover ik weet. Heel rot want het gaat steeds ontsteken doordat de huid niet goed is en altijd nat. :boos:
Afbeelding
estelle

Chello van mij heeft er ook afentoe een handje van om dwangmatig op zn voorpoot te likken/knagen. Hij mag het dus niet.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Als ik een verkeerde hond in gedachten heb moet je het zeggen hoor, maar schraapt Janus ook niet met zijn tanden langs de muur als hij alleen is?

In dat geval lijkt me dat dit pootje kauwen erg goed (ook) een uiting van stress kan zijn.

Alle drie mijn pups hebben bij het wisselen nooit in hun eigen poten gebeten. Ik heb nu een pup die vol in het wisselen zit en die kauwt op alles, maar niet op zichzelf.
Afbeelding
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Zal wel geen vergelijking zijn, maar 1 van m'n honden bijt in het voorjaar (nu dus) op z'n poten. Hij heeft gewoon jeuk en het houdt vanzelf weer op. Ik denk allergie voor 't een of ander.. Ik zeg wel dat ie niet op z'n pootjes moet bijten, maar ben er ook niet altijd bij..
Aileen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Buddy (labrador), helaas van ons heen gegaan *1994-2009+ We missen je lieve Kanjer!!

Lucky (tibetaanse terrier) 16-07-1998

Digger (engelse cocker spaniel) 24-06-2010
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aileen »

is je hond misschien (heel erg) in de rui?

Onze labrador bijt altijd aan zijn poten als hij in een heel erg rui-periode zit en gaat weer over als de rui-periode voorbij is. Dit gebeurt 2x per jaar (in het voor- en najaar).
Hij blijft zo erg doorgaan totdat het rood wordt en kale plekken krijgt.
het fijne is dat we niet zo veel weg zijn en hem veel in de gaten kan houden, dan worden zijn pootjes ook minder rood omdat we hem steeds afleiden of zijn kop weg duwen als hij aan zijn pootjes komt.
Afbeelding
C@rmen

MARC_S schreef:

Misschien hierom?
janus-powerrr schreef:Janus beet altijd wel een beetje op zijn pootjes, maar de laatste 3 of 4 weken word dit wel heel erg.
Deze hond is zover ik begreep al hele dagen alleen en is nu 4 maanden. Stress ligt erg voor de hand dus :19: De hond heeft altijd al wat gekauwd, ook voor het wisselen dus om nu te zeggen dat het alleen aan dat wisselen ligt? Misschien heeft hij de stress door het wisselen en is hij erachter gekomen dat kauwen op zijn eigen ledematen de stress verminderd, zou kunnen maar dan blijft dekans bestaan dat de hond een tic krijgt en dus blijft kauwen.
Hoe kom je erbij dat janus hele dagen alleen is?
Dat is namelijk absoluut niet zo.
Hij is over het algemeen maar zo'n 1,5 tot 2 uur alleen.
Eens in de zoveel tijd heb ik een vroege dienst en dan is hij bijna 4 uur alleen voordat hij word opgehaald.
Hij is dus niet hele dagen alleen.

Hij beet inderdaad altijd een beetje, maar dat was puur spel, althans dat zag er speels uit. (ook achter de staart aanrennen enz.)
En wanneer ik er iets van zei was het ook meteen afgelopen.

Ik heb het bevroren washandje geprobeerd gister, en heb hem eigenlijk niet zien kauwen op zijn poten.
Vanmorgen vroeg begon hij weer en kreeg weer een washandje en toen was het ook weer over, misschien toeval..of dit werkt echt?

Maar ik ga ook nog event. stressfactoren bekijken en proberen te voorkomen.
zepenko
Zeer actief

Mooi zo dat je het hiermee voor nu kunt oplossen. Hou wel even in de gaten hoe het loopt als Janus is uitgewisseld.

En daarom dien je dus eerst alle feiten te weten voor je een diagnose stelt. En je dient dus ook alle mogelijke oorzaken onderzocht te hebben voor je een diagnose stelt.
laeken
Zeer actief

zepenko schreef:Mooi zo dat je het hiermee voor nu kunt oplossen. Hou wel even in de gaten hoe het loopt als Janus is uitgewisseld.

En daarom dien je dus eerst alle feiten te weten voor je een diagnose stelt. En je dient dus ook alle mogelijke oorzaken onderzocht te hebben voor je een diagnose stelt.
Precies, want zover ik lees kun je hem even afleiden met een washandje waarna hij weer begint :wink:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

MARC_S schreef:
zepenko schreef:Mooi zo dat je het hiermee voor nu kunt oplossen. Hou wel even in de gaten hoe het loopt als Janus is uitgewisseld.

Precies, want zover ik lees kun je hem even afleiden met een washandje waarna hij weer begint :wink:
En waar lees jij dan dat het weer begint?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”