Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
bijten op de poten en staart...
Moderator: moderatorteam
-
C@rmen
bijten op de poten en staart...
Janus beet altijd wel een beetje op zijn pootjes, maar de laatste 3 of 4 weken word dit wel heel erg.
Hij ligt om de haverklap te bijten op zijn eigen poten, en daarbij doet hij zijn tong ook helemaal schuin/scheef uit zijn bek.
Ik probeer hem nu maar af te leiden met speeltjes als hij dit doet, maar dit heeft weinig sucses.
We hebben hem uitgebreid onderzocht op vlooien, mijten ed. en voedselallergie.
Maar niets van dit alles.
Wat kan dit gedrag veroorzaken?
(Hij is momenteel wel vreselijk aan het wisselen, maar heeft ook meer dan genoeg kauwspeeltjes waar hij ook veel meespeelt.)
Hij ligt om de haverklap te bijten op zijn eigen poten, en daarbij doet hij zijn tong ook helemaal schuin/scheef uit zijn bek.
Ik probeer hem nu maar af te leiden met speeltjes als hij dit doet, maar dit heeft weinig sucses.
We hebben hem uitgebreid onderzocht op vlooien, mijten ed. en voedselallergie.
Maar niets van dit alles.
Wat kan dit gedrag veroorzaken?
(Hij is momenteel wel vreselijk aan het wisselen, maar heeft ook meer dan genoeg kauwspeeltjes waar hij ook veel meespeelt.)
- zepenko
- Zeer actief
- zepenko
- Zeer actief
-
C@rmen
Stress???estelle schreef:klinkt mij meer als stress in de oren.....
Maar waarvan dan?
Hij kauwt niet heel wild op zijn poten, maar rustig.
Hij gaat op zijn kussen liggen ( of op ons bed
Ik dacht eerst dat het verveling was maar dat kan haast niet, hij heeft voldoende speeltjes en er word veel met hem gewandeld en gespeeld.
Wel druk ik hem nu een speeltje in zijn bek wanneer hij op zijn poten kauwt, hij kauwt dan even op het speeltje maar begint zo weer op zijn poten.
-
joline
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wat is het voor ras? Sommige rassen als de bullterrier en de doberman hebben er genetisch aanleg voor. Bij de meeste honden is het stress. Stress van te lang alleen zijn, rare strenge acties van de baas of verveling. Niet dat je zo 123 kan zien wat de oorzaak is en nog erger, wegnemen ervan zal met wat pech het gedrag niet weg laten gaan. De hond leert nu dat hij er rustig van wordt. Steeds weer zachtjes kauwen en dat gevoel van lichte pijn veroorzaken endorfines. Daar zal hij verslaafd aan raken en bij elke opwinding en later ook gewoon vanzelf zal hij steeds weer en soms meer gaan kauwen.
Hoe je dat nu wegkrijgt kan ik je niet zeggen maar ik zou er wel werk van maken zelf.
Hoe je dat nu wegkrijgt kan ik je niet zeggen maar ik zou er wel werk van maken zelf.
-
estelle
Tsja, waarvan; daar zul je zelf achter moeten zien te komen.janus-powerrr schreef:Stress???estelle schreef:klinkt mij meer als stress in de oren.....
Maar waarvan dan?
Hij kauwt niet heel wild op zijn poten, maar rustig.
Hij gaat op zijn kussen liggen ( of op ons bed) en begint dan te bijten.
Ik dacht eerst dat het verveling was maar dat kan haast niet, hij heeft voldoende speeltjes en er word veel met hem gewandeld en gespeeld.
Wel druk ik hem nu een speeltje in zijn bek wanneer hij op zijn poten kauwt, hij kauwt dan even op het speeltje maar begint zo weer op zijn poten.
Verder zou ik het denk ook verbieden, niet echt boos worden maar zoiets als 'niet doen!'.
En dan dus wel de oorzaak gaan zoeken.
- zepenko
- Zeer actief
Waarom gaat toch iedereen meteen van een worst-case scenario uit. De hond is aan het wisselen!
Wat voor kauwspeeltjes heb je liggen? Harde of zachte. Vaak vinden ze harde namelijk niet prettig om op te kauwen als hun bek zeer doet.
Geef gewoon zo'n bevroren washandje, liefst voor hij zelf begint te kauwen aan zijn poten. En hou even in de gaten hoe het loopt na het wisselen.
Wat voor kauwspeeltjes heb je liggen? Harde of zachte. Vaak vinden ze harde namelijk niet prettig om op te kauwen als hun bek zeer doet.
Geef gewoon zo'n bevroren washandje, liefst voor hij zelf begint te kauwen aan zijn poten. En hou even in de gaten hoe het loopt na het wisselen.
-
laeken
- Zeer actief
Misschien hierom?zepenko schreef:Waarom gaat toch iedereen meteen van een worst-case scenario uit. De hond is aan het wisselen!
Deze hond is zover ik begreep al hele dagen alleen en is nu 4 maanden. Stress ligt erg voor de hand dusjanus-powerrr schreef:Janus beet altijd wel een beetje op zijn pootjes, maar de laatste 3 of 4 weken word dit wel heel erg.
-
estelle
- Tamara&Dana
- Actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier & American Pitbullterrier
Dit klinkt echt ontzettend herkenbaar!MARC_S schreef:Wat is het voor ras? Sommige rassen als de bullterrier en de doberman hebben er genetisch aanleg voor. Bij de meeste honden is het stress. Stress van te lang alleen zijn, rare strenge acties van de baas of verveling. Niet dat je zo 123 kan zien wat de oorzaak is en nog erger, wegnemen ervan zal met wat pech het gedrag niet weg laten gaan. De hond leert nu dat hij er rustig van wordt. Steeds weer zachtjes kauwen en dat gevoel van lichte pijn veroorzaken endorfines. Daar zal hij verslaafd aan raken en bij elke opwinding en later ook gewoon vanzelf zal hij steeds weer en soms meer gaan kauwen.
Ik moest eind vorig jaar meer werken en ben toen een paar maanden lichtelijk overspannen geweest en toen is Dana begonnen met haar pootjes te likken.
Als ik thuis kwam waren haar hele pootjes rood.
Sinds ik in januari vrijwel alle middagen thuis ben is het aanzienlijk minder.
Nu doet ze het soms nog steeds en ik verbied het haar dan.
Er is nu geen reden meer toe dus dat aanmaken van endorfines klinkt als
de reden dat ze het nog steeds af en toe doet.
Maar ik denk idd dat het voor een hondje van 4 maanden heel zwaar is de hele dag alleen dus hij zal best wat stress hebben.

- Tamara&Dana
- Actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier & American Pitbullterrier
Nee ik ook niet. Wel in banken, schoenen en al het andere van de baasestelle schreef:Nou ik heb in ieder geval nog noit gehoord/gezien dat een pup van het wisselen op zn eigen lichaamsdelen gaat bijten/knagen.zepenko schreef:Waarom gaat toch iedereen meteen van een worst-case scenario uit. De hond is aan het wisselen!
Is echt nieuw voor mij.

-
laeken
- Zeer actief
Voor mij ook en dwangmatig kauwen op ledematen is weer helemaal niet nieuw voor mij.estelle schreef:Nou ik heb in ieder geval nog noit gehoord/gezien dat een pup van het wisselen op zn eigen lichaamsdelen gaat bijten/knagen.zepenko schreef:Waarom gaat toch iedereen meteen van een worst-case scenario uit. De hond is aan het wisselen!
Is echt nieuw voor mij.
-
estelle
- Moos
- Zeer actief
Als ik een verkeerde hond in gedachten heb moet je het zeggen hoor, maar schraapt Janus ook niet met zijn tanden langs de muur als hij alleen is?
In dat geval lijkt me dat dit pootje kauwen erg goed (ook) een uiting van stress kan zijn.
Alle drie mijn pups hebben bij het wisselen nooit in hun eigen poten gebeten. Ik heb nu een pup die vol in het wisselen zit en die kauwt op alles, maar niet op zichzelf.
In dat geval lijkt me dat dit pootje kauwen erg goed (ook) een uiting van stress kan zijn.
Alle drie mijn pups hebben bij het wisselen nooit in hun eigen poten gebeten. Ik heb nu een pup die vol in het wisselen zit en die kauwt op alles, maar niet op zichzelf.

- ceciel
- Zeer actief
-
Aileen
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Buddy (labrador), helaas van ons heen gegaan *1994-2009+ We missen je lieve Kanjer!!
Lucky (tibetaanse terrier) 16-07-1998
Digger (engelse cocker spaniel) 24-06-2010 - Locatie: Sittard
- Contacteer:
is je hond misschien (heel erg) in de rui?
Onze labrador bijt altijd aan zijn poten als hij in een heel erg rui-periode zit en gaat weer over als de rui-periode voorbij is. Dit gebeurt 2x per jaar (in het voor- en najaar).
Hij blijft zo erg doorgaan totdat het rood wordt en kale plekken krijgt.
het fijne is dat we niet zo veel weg zijn en hem veel in de gaten kan houden, dan worden zijn pootjes ook minder rood omdat we hem steeds afleiden of zijn kop weg duwen als hij aan zijn pootjes komt.
Onze labrador bijt altijd aan zijn poten als hij in een heel erg rui-periode zit en gaat weer over als de rui-periode voorbij is. Dit gebeurt 2x per jaar (in het voor- en najaar).
Hij blijft zo erg doorgaan totdat het rood wordt en kale plekken krijgt.
het fijne is dat we niet zo veel weg zijn en hem veel in de gaten kan houden, dan worden zijn pootjes ook minder rood omdat we hem steeds afleiden of zijn kop weg duwen als hij aan zijn pootjes komt.

-
C@rmen
Hoe kom je erbij dat janus hele dagen alleen is?MARC_S schreef:Misschien hierom?zepenko schreef:Waarom gaat toch iedereen meteen van een worst-case scenario uit. De hond is aan het wisselen!
Deze hond is zover ik begreep al hele dagen alleen en is nu 4 maanden. Stress ligt erg voor de hand dusjanus-powerrr schreef:Janus beet altijd wel een beetje op zijn pootjes, maar de laatste 3 of 4 weken word dit wel heel erg.
Ik probeer hem nu maar af te leiden met speeltjes als hij dit doet, maar dit heeft weinig sucses.De hond heeft altijd al wat gekauwd, ook voor het wisselen dus om nu te zeggen dat het alleen aan dat wisselen ligt? Misschien heeft hij de stress door het wisselen en is hij erachter gekomen dat kauwen op zijn eigen ledematen de stress verminderd, zou kunnen maar dan blijft dekans bestaan dat de hond een tic krijgt en dus blijft kauwen.
Dat is namelijk absoluut niet zo.
Hij is over het algemeen maar zo'n 1,5 tot 2 uur alleen.
Eens in de zoveel tijd heb ik een vroege dienst en dan is hij bijna 4 uur alleen voordat hij word opgehaald.
Hij is dus niet hele dagen alleen.
Hij beet inderdaad altijd een beetje, maar dat was puur spel, althans dat zag er speels uit. (ook achter de staart aanrennen enz.)
En wanneer ik er iets van zei was het ook meteen afgelopen.
Ik heb het bevroren washandje geprobeerd gister, en heb hem eigenlijk niet zien kauwen op zijn poten.
Vanmorgen vroeg begon hij weer en kreeg weer een washandje en toen was het ook weer over, misschien toeval..of dit werkt echt?
Maar ik ga ook nog event. stressfactoren bekijken en proberen te voorkomen.
- zepenko
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
Precies, want zover ik lees kun je hem even afleiden met een washandje waarna hij weer begintzepenko schreef:Mooi zo dat je het hiermee voor nu kunt oplossen. Hou wel even in de gaten hoe het loopt als Janus is uitgewisseld.
En daarom dien je dus eerst alle feiten te weten voor je een diagnose stelt. En je dient dus ook alle mogelijke oorzaken onderzocht te hebben voor je een diagnose stelt.
- zepenko
- Zeer actief
En waar lees jij dan dat het weer begint?MARC_S schreef:Precies, want zover ik lees kun je hem even afleiden met een washandje waarna hij weer begintzepenko schreef:Mooi zo dat je het hiermee voor nu kunt oplossen. Hou wel even in de gaten hoe het loopt als Janus is uitgewisseld.
En daarom dien je dus eerst alle feiten te weten voor je een diagnose stelt. En je dient dus ook alle mogelijke oorzaken onderzocht te hebben voor je een diagnose stelt.