Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pruthond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Zoie schreef:
Dorien schreef:
rubella schreef:
Dorien schreef:
Ja, dat is dus het gekke. Shanu vraagt uit zichtzelf dus of ze op bed mag, of op de bank mag (als ik er dus ook op zit). Daarin is ze dus heel netjes. Ik weet dus niet zo goed hoe ik mijn punt nog meer thuis kan maken, aangezien ze thuis echt niets verkeerds doet. :19:
Hoi Dorien! Laat je niet misleiden door dit "nette vragen"van Shanu. Dat ligt maar een kleine stapje verwijderd van dwingen "ik moet op die bank".
Voorlopig uitsluitend als jij haar uitnodigt, vragende blikken negeren en de NILIFF-methode toepassen (Nothing In Life Is For Free).
Moet ik bij oude Joe nog regelmatig toepassen, als zijn grootheidswaantjes weer bezit van hem nemen :mrgreen: en werkt prima.
Nou je het zegt. Ik zal daar eens wat strenger in zijn.
zou dat echt helpen tegen het uitvallen ? Zelf geloof ik dat niet zo, maar goed, ik ben binnen dan ook helemaal niet streng, en ik heb het probleem ook, dus luister niet naar mij :mrgreen:
Nou, ik denk het ook niet, maar dat vragen van Shanu, dat is wel een punt. Uiteindelijk krijgt ze namelijk wel áltijd haar zin.
Maarja, ik hoef haar in huis ook nooit te straffen of nooit streng tegen haar te zijn, want ze doet gewoon nooit iets fout. Ik kan werkelijk niets bedenken dat ze fout doet. Ze blaft niet, sloopt niet in mijn aanwezigheid, ze slaapt gewoon bijna altijd. Ik zou dus niet weten wat ik in huis zou moeten benadrukken. Misschien niet meer met haar spelen? Maarja, ook dat kan ik met een vingerknip beeindigen als het te ruw gaat.
Dat bank en bed verhaal zal ik eens doen, maar ik ga niet extra hard of lullig tegen haar doen als ze niks fout doet.
Groet,
Dorien
Dorien
Zeer actief

cloris schreef: Zo dan... ik heb een flashback als ik dit lees Dorien.. wat jij omschrijft is wat ik met Fangio had.. vreselijk.. die hond luistert zoo enorm goed TOT... en dan ging hij los.. zo vreselijk los.. ook dat losloop verhaal, met die honden prima, en dan ineens BOEM er bovenop, nooit verwondingen maar zo aso veel herrie en gestressde baasjes.
En dan kwam mijn vriendin oppassen.. die mij dan doodleuk vertelde dat ze in het park had gelopen dat hij had gespeeld met allerlei hondjes en dat hij (Fangio dus) met een UHH alweer terugkwam en dat is frustrerend idd.
Ik ben gaan trainen met een GL om zijn aandacht bij mij te houden (hij kon dan niet fixeren en focussen) en dat had tot gevolg dat IK dus meer zelfverzekerd over straat ging ik was niet meer zo allert op die dingen waarvan ik wist dat hij uit zijn plaat ging, want bewust en onbewust breng je dat over naar je hond en dat was dus wat ik deed, hij viel uit ja maar door mijn gedrag kon het erger worden en dat was dus ook de reden dat hij bij andere veel normaler gedrag vertoonde, die gaven die signalen niet door en reageerden compleet anders dan dat ik dat deed.
Kijk hij is nou eenmaal geen reuen-hond dus los met andere reuen is geen optie maar het aan de lijn lopen en het uitvallen is zo ongelofelijk verminderd in die tijd dat ik er mee om kan gaan..
Ik hoop echt voor je dat je het kan gaan doorbreken want het loopt iig een heel stuk fijner :wink:
Serieus joh? En bij jou is het beter gegaan toen je aandachtsoefeningen enzo ging doen?
Kijk, op zich kan ik natuurlijk wel op rustige tijden op rustige plekken in het bos gaan wandelen en dat is ook niet het allergrootste probleem. Dat gedoe aan de riem wel. Dat bezorgt mij best veel stress. Als ik dat kan verminderen door ervoor te zorgen dat ze meer oog voor mij heeft dan zou ik inderdaad een stuk relaxter lopen!
Nou, zeker het proberen waard dus. Heb jij nog tips of trucs voor me?
Groet,
Dorien
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Dorien schreef:[Ja, precies dat deed ik dus ook met de bal. Ik zei dan : 'Shanu' en dan moest ze naast me blijven lopen terwijl ik de bal in mijn hand hield. Zo passeerden we dus de hond en als beloning gooide ik de bal. Ik gooide hem denk ik iets te vroeg, maar ik was bang dat ik de aandacht van Shanu aan het verliezen was, vandaar. Toen ze dus de bal had rende ze op de andere hond af.:
ja, dat is denk ik ook een kwestie van uitvogelen, denk ik. Heb ik met sien ook gehad, dat ik te vroeg of in de verkeerde richting wierp, en er toch nog een confontatie met die andere hond kwam. Ik heb daar twee dingen op verzonnen:

- laten zitten, stukje weg lopen, balletje op werpen, die ze dan opvangt. Zo blijft ze bij me, met de aandacht voor mij, zonder dat er gerend wordt, en dat kan ik behoorlijk vaak herhalen. Eerst leuk spelletje van maken natuurlijk. Ik pas dit ook vaak toe bij het benaderen van een hond, of als ik een parkeerhond heb.

- speciaal "breng de bal "- commando ( in mijn geval een bepaalde manier van fluiten ) waarmee ik de aandacht op mij richt, zodat ze een eventuele andere hond negeert die ze al rennend tegen komt of op wil zoeken.

mocht het om de een of andere onvoorziene reden dan toch nog mis dreigen te gaan, dan laat ik als laatste redmiddel de brul der brullen los, rustig !, en dan zie je haar toch inhouden, en komt ze alsnog bij me. Maar dat probeer ik dus zoveel mogelijk te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Zoie op 26 mei 2006 08:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:jawel, maar, wat ik denk, als je geen rangorde conflict hebt, en als je hond zich binnen eigenlijk keurig gedraagt, is dan het hoofdprobleem niet simpelweg dat ze buiten niet genoeg, of niet goed genoeg leiding krijgt ?Om dan binnen weer allerlei regeltjes te gaan verzinnen die eigenlijk geen functie hebben verder vind ik dan wat ver gezocht.

Maar goed, het is w.s. mijn afwijkende mening, niet in de laatste plaats ingegeven door het feit dat ik er zelf nogal soepel in ben en me daar prettig bij voel.
Als er iemand de schurft heeft aan rigide regels in huis ben ik het. :wink: Toch weet ik wel dat het soms werkt, zeker als je de instelling leven en laten leven hebt. Als ik in praktijk kijk naar hoe vaak ik echt leiding pak ten opzichte van mijn honden is dat misschien 1 keer per week?
Alles kabbelt voort en bij ongehoorzaamheidjes herhaal ik braaf wat ik wilde of ik moet lachen. Pas als er bv gebeld wordt en ze moeten per acuut stoppen met blaffen eis is acute gehoorzaamheid. Net zo met patsergedrag van Nelson, daar eis ik ook gehoorzaamheid bij. Dat betekent 1 keer vragen en dan treed ik op..en stevig. Verder zijn nde regeltjes hier bekend en we hebben nooit enig verschil van mening..haast.
Als je een hond met een sterke motivatie tot iets datgene wil verbieden zul je echt status moeten hebben en ontzag in moeten boezemen bij je hond. Dat moet je ergens laten gelden.
Als je binnen op conflictvermijdende wijze al vast een paar stapjes meer ontzag kan oogsten moet je dat doen. Het is geen statisch gegeven wat je de rest van je leven moet blijven doen, maar het kan in een proces van gedrag ombuigen wel zeer handig zijn.
Een hond moet naar een trainer/baas luisteren en zich er echt iets van aantrekken omdat hij diegene serieus neemt. Als een hond je een leuk en gezellig vriendje vindt maar poep heeft als het er echt op aan komt krijg je dus dit soort grappen.
Overigens, Sien heeft een onderliggende angstmotivatie, Shanu is gewoon de koningin denkt ze. Ik zou Sien dus ook anders aanpakken als Shanu. :wink:
Ik wil best mezelf al leider profileren en ontzag oogsten, maar nogmaals, binnen doet ze gewoonweg niets fout. :19: Hoe moet ik dan mijn leiderschap benadrukken?
Groet,
Dorien
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Dorien schreef:
Eline* schreef:
Zoie schreef:jawel, maar, wat ik denk, als je geen rangorde conflict hebt, en als je hond zich binnen eigenlijk keurig gedraagt, is dan het hoofdprobleem niet simpelweg dat ze buiten niet genoeg, of niet goed genoeg leiding krijgt ?Om dan binnen weer allerlei regeltjes te gaan verzinnen die eigenlijk geen functie hebben verder vind ik dan wat ver gezocht.

Maar goed, het is w.s. mijn afwijkende mening, niet in de laatste plaats ingegeven door het feit dat ik er zelf nogal soepel in ben en me daar prettig bij voel.
Als er iemand de schurft heeft aan rigide regels in huis ben ik het. :wink: Toch weet ik wel dat het soms werkt, zeker als je de instelling leven en laten leven hebt. Als ik in praktijk kijk naar hoe vaak ik echt leiding pak ten opzichte van mijn honden is dat misschien 1 keer per week?
Alles kabbelt voort en bij ongehoorzaamheidjes herhaal ik braaf wat ik wilde of ik moet lachen. Pas als er bv gebeld wordt en ze moeten per acuut stoppen met blaffen eis is acute gehoorzaamheid. Net zo met patsergedrag van Nelson, daar eis ik ook gehoorzaamheid bij. Dat betekent 1 keer vragen en dan treed ik op..en stevig. Verder zijn nde regeltjes hier bekend en we hebben nooit enig verschil van mening..haast.
Als je een hond met een sterke motivatie tot iets datgene wil verbieden zul je echt status moeten hebben en ontzag in moeten boezemen bij je hond. Dat moet je ergens laten gelden.
Als je binnen op conflictvermijdende wijze al vast een paar stapjes meer ontzag kan oogsten moet je dat doen. Het is geen statisch gegeven wat je de rest van je leven moet blijven doen, maar het kan in een proces van gedrag ombuigen wel zeer handig zijn.
Een hond moet naar een trainer/baas luisteren en zich er echt iets van aantrekken omdat hij diegene serieus neemt. Als een hond je een leuk en gezellig vriendje vindt maar poep heeft als het er echt op aan komt krijg je dus dit soort grappen.
Overigens, Sien heeft een onderliggende angstmotivatie, Shanu is gewoon de koningin denkt ze. Ik zou Sien dus ook anders aanpakken als Shanu. :wink:
Ik wil best mezelf al leider profileren en ontzag oogsten, maar nogmaals, binnen doet ze gewoonweg niets fout. :19: Hoe moet ik dan mijn leiderschap benadrukken?
Ik denk door als ze bijvoorbeeld thuis naar je toe komt, om aandacht, dat je haar dan negeert, en op het moment dat ze weg loopt, dat je haar dan roept en eventjes aanhaalt. Zulk soort dingen.

Ik moet dat met Buck ook weer doen, en ik ga dus eigenlijk op dezelfde manier met hem om als jij met Shanu. Hij doet ook niet echt iets fout, alleen vraagt hij best wel aandacht als het hem uit komt. Hij krijgt het nu alleen nog als het mij uit komt. AL is dat helemaal niet mijn stijl eigenlijk.
Charlotte*
Zeer actief

Re: Pruthond

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Laat maar :mrgreen: Ik had de reacties nog niet gelezen......overbodige bijdrage dus :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Sandro schreef:Laat maar :mrgreen: Ik had de reacties nog niet gelezen......overbodige bijdrage dus :mrgreen:
Nee, dit is lekker zinnig! :mrgreen:

Do, je kan haar bv op laten staan van de bank als jij er wil zitten. Laat haar maar eens niet op de bank. Eten? Eerst zitten, af en dan pas een bak voor haar snuffert. Laat haar maar eens even 5 minuten op haar plaats liggen, gewoon om te laten voelen dat jij bepaalt.
Ze hoeft niet wat fout te doen, ze krijgt gewoon niet alle speelruimte om te doen wat zij wil.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Eline* schreef:
Sandro schreef:Laat maar :mrgreen: Ik had de reacties nog niet gelezen......overbodige bijdrage dus :mrgreen:
Nee, dit is lekker zinnig! :mrgreen:

Do, je kan haar bv op laten staan van de bank als jij er wil zitten. Laat haar maar eens niet op de bank. Eten? Eerst zitten, af en dan pas een bak voor haar snuffert. Laat haar maar eens even 5 minuten op haar plaats liggen, gewoon om te laten voelen dat jij bepaalt.
Ze hoeft niet wat fout te doen, ze krijgt gewoon niet alle speelruimte om te doen wat zij wil.
precies :wink:

ik ken het hier ook, ze mogen veel ( teveel misschien) in huis, maar ze doen er ook niet echt iets fout, dus prima, maar merk ik dat er 1 ( of meerdere :roll: ) wat meer schijt aan mij krijgt, buiten dus bv, dan ga ik wat meer van ze eisen, dus niet omdat ze gecorigeerd moeten worden, daar gaat het dan niet om, maar om ze even te laten weten dat ik bepaal wat er gebeurt en dat als ik zeg dat ik het zus en zo wil , dat dat dan ook gebeurt, zoals bv wat Eline al zegt, eerst zitten en dan pas naar je voerbak, even niet overal bij mee mogen lopen, ja, je mag op de bank, maar dus niet boven op me gaan zitten/liggen, ga er maar naast, eerst gaan zitten als ik de riem omdoen enz enz.
ik merk dan dat ze al snel wat meer op me letten, meer bevestiging vragen voordat ze zelfstandig iets willen doen (althans sommige hahaha)
Dorien
Zeer actief

Eline* schreef: Do, je kan haar bv op laten staan van de bank als jij er wil zitten. Laat haar maar eens niet op de bank. Eten? Eerst zitten, af en dan pas een bak voor haar snuffert. Laat haar maar eens even 5 minuten op haar plaats liggen, gewoon om te laten voelen dat jij bepaalt.
Ja, daar ben ik nu ook mee begonnen. Voor het eten moet ze eerst wat dingen doen en ze mag ook niet meer jengelen om bij me te liggen. Ze moet gewoon op haar eigen plaats gaan liggen.
Vanochtend voor het eerst geoefend met volg en dat ging echt vet goed! Twee priemende ogen mijn kant op net zolang als ik het wilde ( nouja, ik begin natuurlijk met een paar tellen). Als ze ook maar wat tekenen geeft dat ze aan het zoeken is naar een andere hond dan moet ze op mij letten en dat deed ze dus.
Ik moet zeggen dat ik nu ook niet meer bang ben. Ik ben meer boos, zo van wat dacht je nou eigenlijk wel te kunnen maken? Ik ben nog altijd wel de baas. :pffff:
Zo.
Laatst gewijzigd door Dorien op 26 mei 2006 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Dorien
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Dorien schreef:[Ik moet zeggen dat ik nu ook niet meer bang ben. Ik ben meer boos, zo van wat dacht je nou eigenlijk wel te kunnen maken? Ik ben nog altijd wel de baas. :pffff:
Zo.
haha, heel herkenbaar, soms heb je een beetje woede nodig om doortastend op te kunnen treden, en je gezag te laten gelden.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Dorien schreef:
cloris schreef: Zo dan... ik heb een flashback als ik dit lees Dorien.. wat jij omschrijft is wat ik met Fangio had.. vreselijk.. die hond luistert zoo enorm goed TOT... en dan ging hij los.. zo vreselijk los.. ook dat losloop verhaal, met die honden prima, en dan ineens BOEM er bovenop, nooit verwondingen maar zo aso veel herrie en gestressde baasjes.
En dan kwam mijn vriendin oppassen.. die mij dan doodleuk vertelde dat ze in het park had gelopen dat hij had gespeeld met allerlei hondjes en dat hij (Fangio dus) met een UHH alweer terugkwam en dat is frustrerend idd.
Ik ben gaan trainen met een GL om zijn aandacht bij mij te houden (hij kon dan niet fixeren en focussen) en dat had tot gevolg dat IK dus meer zelfverzekerd over straat ging ik was niet meer zo allert op die dingen waarvan ik wist dat hij uit zijn plaat ging, want bewust en onbewust breng je dat over naar je hond en dat was dus wat ik deed, hij viel uit ja maar door mijn gedrag kon het erger worden en dat was dus ook de reden dat hij bij andere veel normaler gedrag vertoonde, die gaven die signalen niet door en reageerden compleet anders dan dat ik dat deed.
Kijk hij is nou eenmaal geen reuen-hond dus los met andere reuen is geen optie maar het aan de lijn lopen en het uitvallen is zo ongelofelijk verminderd in die tijd dat ik er mee om kan gaan..
Ik hoop echt voor je dat je het kan gaan doorbreken want het loopt iig een heel stuk fijner :wink:
Serieus joh? En bij jou is het beter gegaan toen je aandachtsoefeningen enzo ging doen?
Kijk, op zich kan ik natuurlijk wel op rustige tijden op rustige plekken in het bos gaan wandelen en dat is ook niet het allergrootste probleem. Dat gedoe aan de riem wel. Dat bezorgt mij best veel stress. Als ik dat kan verminderen door ervoor te zorgen dat ze meer oog voor mij heeft dan zou ik inderdaad een stuk relaxter lopen!
Nou, zeker het proberen waard dus. Heb jij nog tips of trucs voor me?
Juist aan de riem heb je grip op je hond en kan je dus corrigeren.
Shanu klinkt me idd als een overtuigend bitchie en niet als een angsthaas, dus wat corrigeren kan geen kwaad dan.

Je doet exact hetzelfde: aandacht opeisen (zitten, naam zeggen en iets leuks te voorschijn toveren, laten volgen (denk aan duidelijk commando 'volg!') en je houdt dus al die tijd het lekkers/leuks voor je buik zodat Shanu op moet kijken).
Zodra ze maar de minste afleiding heeft, geef je een ruk(je) aan de riem 'let op!!!' en eis je weer haar aandacht op.

Een combinatie van leuk, maar wel moeten! :wink:

Hou de riem ondertussen kort, maar niet dat je haar half ophangt. Riem moet ietsjes doorhangen, maar wel zodanig kort dat ze geen meter bij je weg kan gaan.

Vergeet niet, zeker in het begin, flink door te lopen en haar aan te moedigen ('ooo Shanu kijk eens wat mooi bladiebladiebla :blah: :mrgreen: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”