Martijn schreef:Daan schreef:een bench en hoe zielig het is is voornamelijk afhankelijk van hoe zo'n ding gebruikt wordt.
ik maak er bij een pup ook gebruik van.
Maar weer niet als ik thuis ben, of als ik de pup druk vind.
Met mate, 's nachts en ook overdag als ik even weg ben.
Maar als ik een pup heb, staat ons gezinsleven in teken van de pup. En best wel stil...
ik ken genoeg honden die 'opgroeien ' in de bench.
Dat is dus niet mijn manier...
Ik zie het als een hulpmiddel, net als een box voor baby's, waar je je pup of baby even veilig kunt parkeren.
ik vind het zo jammer dat zo'n hulpmiddel zo misbruikt wordt.
Weet je wat ik nou zo jammer vind?
Kijk. Je zegt altijd van die leuke dingen en je het volgens mij een prima beeld van hoe een hond in elkaar zit.
Je weet dat een hond een ontzettend mobiel dier is. Ewn dier met behoefte aan actie en het aangaan van sociale interactie.
Eigenlijk zou je met een hond toch wel 2 uur per dag moeten lopen om hem op zijn maximum te zien leven en als we thuiskomen krijgt hij een kipkarkas. Het roofdier.
Ik weet dat de wolf in de hond je intigreert want je praat er nota bene elke dag over op een hondenforum.
Hoe kun je dat is jezusnaam combineren met een fucking
bench!
Het is een hele ruime hoor...zeggen ze dan.
Nou laat mij je bij deze vertellen dat een hondenkooi in vergelijking tot de gebruikelijke kooien van andere huisdieren de aller- maar dan ook allerkleinste kooi is die er gebruikt wordt voor een huisdier.
In verhouding is zo'n ding een kwart van de zangkooitjes waarvan we het toch allemaal zo verschrikkelijk zielig van vinden als er kanaries in gaan.
Als je er een varken in zet is het bio-industrie..zo zit je hond er dan bij.
Hoe haalt iemand in godsnaam in z'n kennelijk redelijkwerkende hoofd dat dat goed voor een hond is?
Hoe loop je in godsnaam je huis uit als die hond daar in dat draadkooitje achterblijft en je misschien nog wel napiept ook?
Als ik zo iets probeer gaan de alarmen allemaal af en komt er een gevoel van binnenuit dat me zegt dat dat niet goed is.
Er is geen stadium in een hondeleven waarin het ongecontroleerde krijsen zoals van een bange, opgesloten pup een gunstig gegeven is.
Een hond hoort niet te krijsen in jouw bezit. En dat is bij een pup gewoon ook zo.
Als je hond niet zindelijk is dan dweil je. Als je hond aan de meubels vreet geef je hem een kamer waarin niets kauwbaars staat. Dat deed vroeger iedereen! Je kunt heel prima in een kamer wonen die dan heel toevallig ook hondproef is.
Maar je gaat niet voorbij aan het feit dat je hond een levend wezen is en dat die op een heel kunstmatige manier moet aanleren alleen te zijn want roedelgenoten verliezen gewoon niet graag urenlang het contact.
En al helemaal niet als ze zich zelf in de benarde positie van de bench bevinden.
In welk deel van de psyche van de hond zie jij de oorsprong voor die zogenaamde benchliefde die veel van jullie schatjes tonen?
Waarom zou een hond een bench leuk vinden?
Jaajaaa goed...het is een hol. Nou...nee.
Nou dan is het toch in ieder geval een veilige plek voor hem. Ja hoor.
Mag ik wat vragen? Hoe veilig zou jij je voelen in een telefooncel die na het bellen niet meer opengaat?
Nou na de tweede keer belde ik wel mobiel hoor.
Wat iedereen voor het grote gemak maar vergeet is dat honden gemaakt zijn om bij je te blijven. Jachthonden zijn nooit gemaakt om opgesloten te zitten in eenpersoonskooitjes. Poolhonden al helemaal niet. Herders niet.
Gezelschapshonden? Nou ja...wat denk je zelf?
Een hond hebben is van oorsprong hetzelfde geweest als een hond
bij je hebben.
Maar wij moeten weer 36 uur in de week werken. En dat doen we niet thuis. Neehee, dat doen we 40 kilometer verderop. Dan is het ineens 48 uur in de week dat de hond alleen is. En dan ben je alleen nog maar naar je werk geweest. Houden jullie er niet van om af en toe ergens te gaan eten? Of een keertje met collega's een terrasje pakken? En dat je dan toch maar meegaat omdat je al drie keer nee gezegd hebt en je gewoon een keertje wel wil.
Even boodschappen doen of de markt even over. En je moest vanavond ook nog even die boeken terug naar de bieb brengen.
Ik vind het zo verschrikkelijk zielig voor een hond om al die tijd op zijn matje opgesloten te liggen.
Iedereen die werkt die weet dat een hond het niet leuk vind als je weggaat. Dat vind niet een hond leuk.
Moet je hem dan ook nog zijn mobiliteit ontzeggen?
Dat klopt toch niet. Ik begrijp niet dat je denkt dat dat oke is.
Het kan misschien niet anders omdat
jij keuzes hebt gemaakt die niet overeenkomen met altijd bij je hond zijn maar dat zijn dus
jouwkeuzes. Hoeveel moet een hond inleveren om aan jouw keuzes tegemoet te komen?
Mijn honden maken ook weleens iets stuk. Niet heel vaak maar toch is het zonde van je bank...zo'n gat in de

zitting.
En die balkondeur waar dapper zich een gat doorheen had geknaagd was ook best zonde.
Nee weet je wat goor is? Als je honden een vuilniszak hebben gejat en op je bed uitgepakt hebben. Nou dan is jouw humeur ook kapot hoor.
En toch geen bench. Het zou verschrikkelijk handig zijn als Dapper en Cleo in hun bench zaten.
Te handig. Als je niet heel erg goed oppast zit die hond steeds vaker in die bench. We hebben gewoon allemaal momenten van de dag waarop je gewoon de makkelijkste keuze maakt.
Laten we daar nou gewoon eerlijk over zijn? We zijn niet de perfecte hondenbaas en ik ben het al helemaal niet!
Die bench is er voor je gemak. Niet voor het geluk van de hond.
Nou en ik vind dus gewoon dat gemak en goed voor honden zorgen niet goed overeenkomt.
Honden horen bij je te kunnen komen of dan in ieder geval toch iets kunnen doen zolang je het huis uit bent.
Als ik heel eerlijk ben zorg ik het liefst voor een fijne buur met veel tijd waar ik ze altijd even naar toe mag brengen als ze echt niet mee kunnen.
Is voor iedereen fijn. Op honden passen is namelijk heel gezellig als je eigenlijk minder sociaal contact met de wereld hebt dan je zou willen.
Het zou sowieso beter zijn als mensen wat vaker iets voor elkaar deden dus dit vindt ik een heel plezant begin.
Maar ik hoor niemand over het zoeken van een oppas. Niks.
Allemaal gewoon een bench.
Het is jammer dat je de batterijen er niet uit kunt trekken. Dat was nog handiger geweest.
Maar goed..ik schei er over uit. De discussie is te vaak gevoerd.
Ik begrijp domweg niet dat mensen die zich met droge ogenhondenliefhebber noemen denken dat een hond daar fysiek en mentaal niet onder lijdt.