Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Witte Saarlooswolfhonden bij een RV, en nu weer 1.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Witte Saarlooswolfhonden bij een RV, en nu weer 1.

Ongelezen bericht door idorh »

Voor de goede orde, ik vind witte SWH's prachtig, en heb ze graag willen hebben, en ik hoop ook dat deze honden heel oud mogen worden in goede gezondheid.

Maar het punt is ze waren er altijd al in de tijd van Leen Saarloos.
Maar de voorzitter vertelde het aan die het maar wilde horen v/a de jaren 80 t/m heden, dat hij de witte er niet meer in wilde hebben want het zou een zware degeneratie zijn.
In de jaren 90 zei hij, ik heb ze er uit gefokt en ze zullen er nooit meer in terug komen, zelfs in begin van 2000 zei hij openlijk "als jullie me weet te vertellen hoe je witjes moet fokken, dan vertel ik je het, maar binnen de vereniging worden ze niet meer geboren."
Maar tot ieders verassing is er nu in binnen een tijd van plm 3 jaar 2 nesten geboren met witte wolfhonden :denken:
Nu kan ik wel gaan schrijven en vragen aan het bestuur, maar dat heeft geen zin, want je krijgt toch geen antwoord, of het zijn leugens.

Maar ik vraag mij toch af, hoe kan dat!!! is het inteelt omdat ze geen enkele hond van buiten uit toe laten en zelf een onvoorstelbare zware inteelt toe passen, of is het zaad uit de vrieskist van een oude fokhond v/d jaren 80? Het moet ergens aan liggen, want als ze uit duidelijke paniek om dat er geen nesten meer werden geboren, of ze stierven in het nest of dood geboren, grepen ze naar plm 3 blindenhonden honden die PRA hebben, of ze nemen de bewezen dragers of nestgenoten van PRA lijders.
Ja het is paniek want nu door deze zeer riskante fokkerij ivm met versnelde uitbreiding van erfelijke gedeeltelijke of totale blindenhonden, werden er wel weer wat grotere nesten geboren.
Maar ja nu ineens bij 2 verschillende takken in de nieuwe eeuw 2000 witte SWH's?
Wat zal de tijd brengen met deze unieke gecentraliseerde fokkerij.
Maar waarom is een witte SWH een zeer zware fokfout volgens de voorzitter, en waarom is het een zware erfelijke degeneratie???En nogmaals hoe komen ze ineens weer terug in een populatie van ongeveer 350 stuks, terwijl de laatste witte plm 20 jaar geleden was geboren.
Gr Bertus
Laatst gewijzigd door idorh op 29 mei 2006 02:35, 1 keer totaal gewijzigd.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Apart zeg, ben benieuwd naar het verhaal erachter...
Krientje
Actief

Ongelezen bericht door Krientje »

Moet je even op de link onderaan Bertus' bericht klikken.
Wat je daar leest, daar word je echt niet vrolijk van... :jank:
Ren is heel blij met Pinky: nu noemt iedereen hem 'die grote hond'...
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Krientje schreef:Moet je even op de link onderaan Bertus' bericht klikken.
Dat wist ik allemaal helaas al, maar ik bedoelde: hoe komen die witte daar opeens weer?
idorh
Zeer actief
Contacteer:

boxersien schreef:
Dat wist ik allemaal helaas al, maar ik bedoelde: hoe komen die witte daar opeens weer?
Ja dat zou ik ook dol graag willen weten, en niet om een RV voor schut te zetten, maar dit alles is goede leerstof wat er zich kan afspelen door een gecentraliseerde fokbeleid dmv te beginnen in 1982 met 6 a 7 inteelt hondjes een populatie te creeren die er nu is bij een RV , zonder (Volgens een RV)van nieuw bloed of vermenging met buiten een RV toe te voegen.
Nu kan men dagelijks mee maken wat het effect is van 24 jaar deze gecentraliseerde inteelt fokbeleid te bezigen.
Wil men een hond hebben van een RV !!!!dan moet men deze link maar eens aan klikken, http://saarlooswolfhonden.web-log.nl/ dan komt er een verhaal over tennissen hahahaha.
jullie zullen al begrepen hebben dat ipv tennisracket evt een honden ras kan worden in gevuld, de koopcontracten slaan werkelijk alles.
Gr Bertus.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:
boxersien schreef:
Ja dat zou ik ook dol graag willen weten, en niet om een RV voor schut te zetten, maar dit alles is goede leerstof wat er zich kan afspelen door een gecentraliseerde fokbeleid dmv te beginnen in 1982 met 6 a 7 inteelt hondjes een populatie te creeren die er nu is bij een RV , zonder (Volgens een RV)van nieuw bloed of vermenging met buiten een RV toe te voegen.
Nu kan men dagelijks mee maken wat het effect is van 24 jaar deze gecentraliseerde inteelt fokbeleid te bezigen.
Wil men een hond hebben van een RV !!!!dan moet men deze link maar eens aan klikken, http://saarlooswolfhonden.web-log.nl/ dan komt er een verhaal over tennissen hahahaha.
jullie zullen al begrepen hebben dat ipv tennisracket evt een honden ras kan worden in gevuld, de koopcontracten slaan werkelijk alles.
Gr Bertus.
Hebben jullie een idee, hoe dat ineens kan verschillende nesten met witte Saarlooswolfhonden :19:

Gr Bertus.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:
idorh schreef:
boxersien schreef:
Gr Bertus.
Hebben jullie een idee, hoe dat ineens kan verschillende nesten met witte Saarlooswolfhonden :19:

Gr Bertus.
Er is er nu weer een witte geboren

3 Puppen Geboren op 28 mei 2006
http://82.92.9.116/nvswh/docs/bpwebsite.asp
Ja mensen dit gaat nu echt fout, de genenpoel is gewoon op.
De zg unieke :neenee: gecentraliserde fokkerij, is uit gedraaid op een complete ramp .
Gr Bertus.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Groetjes, Marianne.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Hij kan het maar niet laten he? :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Hahaha dit gaat dus niet over PRA, dit fokken aangaande de witjes is misschien nog ernstiger als PRA.
Als ik de artikels leest van de RV ivm de witte kleurslag, dan kan het voor de leden en eigenaars wel eens gevaarlijk worden om een witte te hebben.
Begrijp mij goed ik geef hier onder aan de feiten en woorden v/d de voorzitter , ik hoef verder geen discusie meer en wil ook niet meer over de RV hebben, maar ik hou te veel van het ras om deze kwalijke fokfouten en zaken (volgens de voorzitter)niet te verdonkervermanen.

Via derde kreeg ik info waarom de voorzitter absoluut geen witjes meer wil fokken .
Mijn dank hier bij voor deze informatie.

Op de site van de RV staat dat er weer een witte SWH is geboren Het derde nest al weer met witte binnen 3 jaar tijd.. Maar lezen wij in hoofdstuk 5, genaamd VACHTKLEUREN van het boekje DE SAARLOOSWOLFHOND (pagina 43) niet het volgende?

"De witte Saarlooswolfhonden zullen in de toekomst niet meer te zien zijn. Het is een bewuste keuze deze niet meer te fokken, omdat er tussen de kleurslag wit en enkele ongewenste erffactoren een duidelijke samenhang was geconstateerd. Deze beslissing zullen de liefhebbers van witte wolfhonden misschien betreuren, maar gezondheid en betrouwbaarheid zijn belangrijker dan een kleurslag."

Er staat dus impliciet dat witte SWH's ONGEZONDER en ONBETROUWBAAR zijn!!!!
Dit in combinatie met de woorden van de voorzitter dat "de werkelijke afstamming van de SWH soms een andere is dan van de stamboom kan worden afgelezen.".... en de conclusie ligt voor de hand

Ben benieuwd welk nieuw lid opgezadeld wordt met een ongezonde en onbetrouwbare SWH!!!!

Gr Bertus.
nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Bertus, wat ik me toch afvraag...warom niet die heisa toen er buiten de RV 3 witjes werden geboren in een nest? Minder interresant?
Groetjes Nanouk

Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

nanoekie schreef:Bertus, wat ik me toch afvraag...warom niet die heisa toen er buiten de RV 3 witjes werden geboren in een nest? Minder interresant?
Ben jij ineens pro RV?

Wat er buiten de RV is, is ontstaan door beleid van de RV, en die moeten roeien met de riemen die ze hebben .
De RV is de moeder RV Vereniging van de SWH over de hele wereld.
Zij sluiten de boel af, en zij schreeuwen het van de daken dat zij uniek zijn , een unieke gecentraliserde fokkerij,,,,,, zij zijn een voorbeeld voor elke fokker en wilkeurige RV(dat vermelden zij tenminste met woord en schrift).
Stel dat het waar is dat er straks witte v/d RV ongezond zijn of onbetrouwbaar, dan scheren leken het onder een kam, de SWH is dan gevaarlijk. Het is een verschrikkelijke ramp dat er binnen 3 jaar 3 nesten met witte zijn geboren.Begrijp goed Nanouk, er is buiten de RV meer variatie, en de RV is compleet uitgehold, er is niets meer.
Ik heb mijn mening weer even gegeven, ik had niet meer willen reageren, maar dit had niemand verwacht witte SWH's die volgens de voorzitter een zeer zware erfelijke fokfout is . En die onbetrouwbare honden voort brengen.
Het ga je goed.
Mischien heb ik aan Solo wel de laatste redelijke gezonde SWH v/d RV????
Gr Bertus.
nanoekie
Actief
Contacteer:

Bertus, jij zou toch beter moeten weten...

word er alleen moe van de eeuwige discussie die alleen maar onrust zaait, de drama's...terwijl de mensen om wie het gaat, die misschien eens verantwoording moeten nemen en zich niet langer achter een RV verschuilen , die bereik je hier toch niet mee !

enne buiten de RV roeien we prima met de riemen die we hebben hoor, zeker niet probleem vrij, noem me een rashond die dat is, maar wel met openheid, en een blik vooruit!
Groetjes Nanouk

Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

nanoekie schreef:Bertus, jij zou toch beter moeten weten...

word er alleen moe van de eeuwige discussie die alleen maar onrust zaait, de drama's...terwijl de mensen om wie het gaat, die misschien eens verantwoording moeten nemen en zich niet langer achter een RV verschuilen , die bereik je hier toch niet mee !

enne buiten de RV roeien we prima met de riemen die we hebben hoor, zeker niet probleem vrij, noem me een rashond die dat is, maar wel met openheid, en een blik vooruit!
Nogmaals !!!! als de voorzitter gelijk heeft, dan is het een ramp voor het ras.
Dit zou een dieptepunt zijn als de SWH in de toekomst van de RV onbetrouwbaar en ongezond zouden zijn en worden.
Wat gaat er nu nog allemaal komen met de evt nieuwe nesten?
Goed ik heb mijn zegje weer gedaan, hopelijk dat er verder geen gekke dingen meer gebeuren dan hoef ik ook niet meer te reageren.
Gr Bertus
idorh
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:

Dit zou een dieptepunt zijn als de SWH in de toekomst van de RV onbetrouwbaar en ongezond zouden zijn en worden.
Goed ik heb mijn zegje weer gedaan, hopelijk dat er verder geen gekke dingen meer gebeuren dan hoef ik ook niet meer te reageren.
Gr Bertus
Nog even voor ale duidelijkheid ivm zelf fokken.

Als het uitkomt dan wil ik met Solo fokken, en dat fokken is alleen maar om vermenging te krijgen, dat er hopelijk meer variatie in de genen komt. Mijn hart ligt toch bij de SWH en ik wil niet dat hij uitsterft, en zal de koop prijs daar ook op aanpassen, dus niet al te duur.
Fokkers of RV moeten bij mij niet aankomen we fokken om de zuiverheid vast te houden.Nou op moment dat in begin 50 en 1963 de wolven weer werden ingebracht, kunnen we niet meer praten over zuiverheid. Timber van de Kilstroom was al een bastaart, zijn vader was een kwart die terug ging t/m de eerste wolvin en herder, die was op papier vrij zuiver????maar zijn moeder was een allegaartje van de laatste wolvin, en zo waren er nog een aantal.
Maar om op Solo terug te komen, dan wil ik toch een klein beetje weten wat de consequenties zijn, vergeet niet mensen wij hebben 100% vertrouwd op de voorzitter en zijn vrouw (de RV), en hebben in 1994 een nest van 8 pups van Katja gehad. Het is enorm schrikken als je in 2000 met spiegelen 4 niet vrij gegeven honden hebt. En later de kleindochter van de lijder Katja ook niet vrij gegeven is. Zelf verwijt ik mij zelf dat ik te veel op de RV heb vertrouwd, dus hier ligt ook een schuld bij mij. Daarom is het erg schrikken dat de Witjes ineens komen opzetten, ik wil niet voor de 2e keer een nestje laten komen met erfelijke afwijkingen. (we hebben het niet altijd in de hand) Solo is nog niet loops, dus nog even wat nesten v/d RV afwachten , en misschien komt er wel een eerlijke bevredigende verklaring
Gr Bertus.
nanoekie
Actief
Contacteer:

idorh schreef:

Gr Bertus
nee, een ramp voor de SWH binnen de NVSWH...Jij bent nog steeds te veel doortrokken van het idee dat er geen SWH zijn buiten de NVSWH, die zijn er wel degelijk, ook goede fokkers die op gezondheid letten, die vooruit denken etc!

Een nest met Solo zou mooi zijn, voor buiten de RV zoiest als fris bloed...maar de redding van het ras?? IK denk het niet! ;)
Waarom je de koopprijs wil aanpassen? Snap niet hoe dat helpt hoor, in Duitsland word een verkoopprijs van 1200€ gehanteerd, daarin zit een lidmaatschap voor een jaar voor de RV, kosten voor DNA onderzoek wat elk nest gaat krijgen, borg voor een hd onderzoek (officieel) en PRA onderzoek, Is een hoop geld, voor de fokker blijft ongeveer 800.-, maar vind ik een normale prijs voor een rashond. Kan me uitzonderingen voorstellen, maar IMHO denk ik dat dat een haalbaar bedrag is. Als er dan echt iemand voorbij komt met fokplannen, betrouwbaarheid etc kan je daar persoonlijk nog andere afspraken mee maken (denk aan toekomstige pup ipv nu pupprijs, stel je gelijk je lijn zeker ;) )
Groetjes Nanouk

Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

nanoekie schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus
nee, een ramp voor de SWH binnen de NVSWH...Jij bent nog steeds te veel doortrokken van het idee dat er geen SWH zijn buiten de NVSWH, die zijn er wel degelijk, ook goede fokkers die op gezondheid letten, die vooruit denken etc!

Een nest met Solo zou mooi zijn, voor buiten de RV zoiest als fris bloed...maar de redding van het ras?? IK denk het niet! ;)
Waarom je de koopprijs wil aanpassen? Snap niet hoe dat helpt hoor, in Duitsland word een verkoopprijs van 1200€ gehanteerd, daarin zit een lidmaatschap voor een jaar voor de RV, kosten voor DNA onderzoek wat elk nest gaat krijgen, borg voor een hd onderzoek (officieel) en PRA onderzoek, Is een hoop geld, voor de fokker blijft ongeveer 800.-, maar vind ik een normale prijs voor een rashond. Kan me uitzonderingen voorstellen, maar IMHO denk ik dat dat een haalbaar bedrag is. Als er dan echt iemand voorbij komt met fokplannen, betrouwbaarheid etc kan je daar persoonlijk nog andere afspraken mee maken (denk aan toekomstige pup ipv nu pupprijs, stel je gelijk je lijn zeker ;) )
Het moet ons zelf niet te veel kosten en schulden op brengen ivm mijn afkeuring werk slijtage rug en knie.
Maar het nest moet er komen voor de broodnodige variatie, en dan hou ik het pupgeld zo laag mogelijk, het gaat om het ras, en niet zomaar voor de lol vermeerdering.
Buiten de RV zijn zeker mooie en goede honden, en wat fout is, nou dat is ontstaan door beleid van een RV, die niks binnen en buiten laat ivm de SWH's.
Maar zij zijn wel de officieleen RV, een NL RV van een NL ras.
Zij maken uit hoe het ras er uit komt te zien, zij leiden SWH'skeurmeesters op die keuren zoals de honden bij de RV er uit zien.
Ik wil het niet meer over PRA bij de RV hebben en hun beleid daar over, dat is nu voor de leden, en ik wilde ook niet meer schrijven over de RV.
Maar!!!!! als ik wil gaan fokken met Solo een teef v/d NVSWH, en er komen van alle kanten binnen 3 jaar tijd witte SWH's in de RV, en ze zouden volgens de voorzitter het erffactor onbetrouwbaar en ongezond hebben, nou dan wil ik daar toch wel meer over weten en graag een discussie over hebben .
Wat is de veroorzaker van het wit, is het een fout gen van vader en moeder tegelijk net als bij PRA , of is 1 wit fout gen al genoeg om een witte in het nest te krijgen.
Of is het door inteelt dat de aanmaker voor kleur in genen v/d hond aan het verdwijnen is????
Gr Bertus.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

idorh schreef:Wat is de veroorzaker van het wit, is het een fout gen van vader en moeder tegelijk net als bij PRA , of is 1 wit fout gen al genoeg om een witte in het nest te krijgen.
Of is het door inteelt dat de aanmaker voor kleur in genen v/d hond aan het verdwijnen is????
Gr Bertus.
Hoi Bertus, wit is een kleur die recessief vererft en dus in beide ouders gezeten zal hebben. Dat is ook niet zo moeilijk aangezien ze vrijwel allemaal verwant zijn nu. Je zal er meer en meer zien aangezien de broers en zussen voor 66,6% dat gen gaan dragen statistisch gezien.

Het kan er zo inkomen als 1 reu in vrijwel alle bomen zit en wit droeg. Nu ze terugkruisen/lijntelen op die hond zal er dus wit verschijnen. Dat kan er eerst een aantal generaties zonder ooit terug te gaan op die hond verborgen ingezeten hebben. Dat hoeven ze dus nooit eerder gezien te hebben.

In de komende nesten zullen er dus steeds witte honden komen en in de toekomst zal zelfs 25% van de honden wit worden als je alleen al met dragers gaat fokken. Fok je met de witte honden zelf x een drager dan zal 50% van de pups wit worden.

Wit en karakterfouten kan ik persoonlijk niet linken aangezien de witte hondjes uit gekleurde ouders kwamen (het is dus geen witte lijn met bijbehorend karakter) en het gen voor wit moeilijk of zelfs onmogelijk gekoppeld kan zitten aan karakter of gezondheid. Wel kan heeeeeeel misschien wit een degeneratie zijn maar daar denk ik zelf niet aan aangezien wit al sinds het begin in het ras zat en dus niet ineens gekomen is bij zieke gemuteerde honden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Als je de stambomen van deze nesten met wit naast elkaar legt en de honden die er dubbel inzitten, dus aan 2 kanten, die niet eerder dubbel aan een kant zaten (dan was er hoogstwaarschijnlijk eerder wit gekomen) naast elkaar legt en dan kijkt welke hond uiteindelijk in al die bomen zit weet je zelfs welke specifieke hond het wit meegenomen heeft in de populatie van de RV. Je kan dan uiteindelijk ook makkelijk bepalen of je uit Solo wit kan krijgen met een bepaalde reu. Wil je dat niet dan neem je geen afstammeling van ...huppeldepup...
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
idorh schreef:Wat is de veroorzaker van het wit, is het een fout gen van vader en moeder tegelijk net als bij PRA , of is 1 wit fout gen al genoeg om een witte in het nest te krijgen.
Gr Bertus.
Hoi Bertus, wit is een kleur die recessief vererft en dus in beide ouders gezeten zal hebben. Dat is ook niet zo moeilijk aangezien ze vrijwel allemaal verwant zijn nu. Je zal er meer en meer zien aangezien de broers en zussen voor 66,6% dat gen gaan dragen statistisch gezien.

Het kan er zo inkomen als 1 reu in vrijwel alle bomen zit en wit droeg. Nu ze terugkruisen/lijntelen op die hond zal er dus wit verschijnen. Dat kan er eerst een aantal generaties zonder ooit terug te gaan op die hond verborgen ingezeten hebben. Dat hoeven ze dus nooit eerder gezien te hebben.

In de komende nesten zullen er dus steeds witte honden komen en in de toekomst zal zelfs 25% van de honden wit worden als je alleen al met dragers gaat fokken. Fok je met de witte honden zelf x een drager dan zal 50% van de pups wit worden.

Wit en karakterfouten kan ik persoonlijk niet linken aangezien de witte hondjes uit gekleurde ouders kwamen (het is dus geen witte lijn met bijbehorend karakter) en het gen voor wit moeilijk of zelfs onmogelijk gekoppeld kan zitten aan karakter of gezondheid. Wel kan heeeeeeel misschien wit een degeneratie zijn maar daar denk ik zelf niet aan aangezien wit al sinds het begin in het ras zat en dus niet ineens gekomen is bij zieke gemuteerde honden.
Bedankt Marc voor deze leerzame info.
Vind je het goed dat ik jou verklaring mag gebruiken op een SWH's forum.

Het komt in grote lijnen dan neer zoals bij de vererving van PRA.
Ja !! het wit zat er van begin af aan in bij de kwart wolven, maar vlak naar de dood van Leen Saarloos 1969/1970 zijn ze vol gaan inkruizen op de zware inteelt tak van de laatste Wolvin, zelfs in de jaren 70 werd er nog Valpar van de Kilstroom zoon van een volle wolvin x wolfhond in gezet. Kortom toen het ras in 1975 erkend werd, zat er geen enkele zuivere wolfhond meer bij, bedoelende de kwartwolfhonden.
Dus ik weet niet of deze witte erffactor de zelfde is als van de tak uit de jaren 30 t/m jaren 60. :19:
Gr Bertus.
laeken
Zeer actief

idorh schreef:Bedankt Marc voor deze leerzame info.
Vind je het goed dat ik jou verklaring mag gebruiken op een SWH's forum.

Het komt in grote lijnen dan neer zoals bij de vererving van PRA.
Ja !! het wit zat er van begin af aan in bij de kwart wolven, maar vlak naar de dood van Leen Saarloos 1969/1970 zijn ze vol gaan inkruizen op de zware inteelt tak van de laatste Wolvin, zelfs in de jaren 70 werd er nog Valpar van de Kilstroom zoon van een volle wolvin x wolfhond in gezet. Kortom toen het ras in 1975 erkend werd, zat er geen enkele zuivere wolfhond meer bij, bedoelende de kwartwolfhonden.
Dus ik weet niet of deze witte erffactor de zelfde is als van de tak uit de jaren 30 t/m jaren 60. :19:
Gr Bertus.
Ik denk wel dat dat dezelfde wit is aangezien de hondjes nu ineens in meerdere nesten opduiken uit niet witte ouders.
Ze hebben toch een hele poos terug besloten wit uit te sluiten wat eerder wel gewoon in de nesten zat? Als dat zo is en de hondjes nu nog steeds geboren worden uit een stam waar eerder wit in zat denk ik toch dat dat hetzelfde wit is.

Als die witte honden eerder ziekelijk of agressief waren zal dat gelegen hebben aan de lijn waar ze uit kwamen. De kans dat deze pups karakterproblemen hebben schat ik even groot in als de kans dat hun broers of zussen die problemen hebben. Die zijn nl even verwant aan de oorspronkelijke lijn met witte honden die problemen hadden. Wit=karakterprobleem gaat er bij mij echt niet in hoor :neenee:

Zijn er foto's van uitgegroeide witte honden? Dan kan ik op zich wel zien wat voor soort wit het is en of dat soort wit bepaalde risico's geeft. Vooralsnog ga ik er gewoon vanuit dat dat hetzelfde wit is als bv de witte herder en dus zitten daar geen echte risico's aan.

Tuurlijk mag je mijn stukje daar neerzetten, geen probleem. Vergeet alleen niet dat ik geen kenner van je ras ben en niet op de hoogte ben van het precieze fokbeleid en de soort wit die deze hondjes zijn. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

idorh schreef:Het komt in grote lijnen dan neer zoals bij de vererving van PRA.
Als PRA een recessief verervend gen is dat alleen tot uiting komt als het pupje dat gen van beide ouders meekrijgt en dus in dubbele vorm bezit dan is dit wit precies hetzelfde. Heel soms spelen meerdere genen samen een rol in is er meer nodig dan 2 recessieve genen maar met wit is dat niet het geval verwacht ik.

Normaal is het gewoon:

-Gekleurd x witdrager = 100% gekleurd waarvan 25% drager van wit (eerdere nesten van de RV waarschijnlijk).
-Witdrager x witdrager = 25% witte pups, 50% drager van wit en 25% witvrij (nesten van nu aangezien de eerste witdrager(s) nu dubbel in de lijnen komen door gebrek aan vers bloed).

Zover ik kan zien klopt het percentage 25% wit in de nesten ook ongeveer.
Afbeelding
nanoekie
Actief
Contacteer:

ik heb jammer genoeg alleen maar foto's van witjes buiten de RV, deels met zwart pigment, deels met leverkleurig pigment, waarbij ze eigenlijk allemaal een slecht pigment hebben. de witte met zwart pigemnt heeft een wisselneus, de andere 3 wel iets kleur in de neus , maar meeste nagels zijn wit! Karakter is eigenlijk wat je tot nu toe van deze combinatie mocht verwachten.
Als je de stambomen van deze nesten met wit naast elkaar legt en de honden die er dubbel inzitten, dus aan 2 kanten, die niet eerder dubbel aan een kant zaten (dan was er hoogstwaarschijnlijk eerder wit gekomen) naast elkaar legt en dan kijkt welke hond uiteindelijk in al die bomen zit weet je zelfs welke specifieke hond het wit meegenomen heeft in de populatie van de RV. Je kan dan uiteindelijk ook makkelijk bepalen of je uit Solo wit kan krijgen met een bepaalde reu. Wil je dat niet dan neem je geen afstammeling van ...huppeldepup...
Hoeveel generaties moet je dan terug gaan?
Bertus krijgt nl nooit een reu uit de NVSWH , misschien een uitzondering daar gelaten, en alles wat aan reuen aanwezig is buiten de NVSWH is sinds begin jaren 80 van de nvswh gescheiden?
Groetjes Nanouk

Afbeelding
laeken
Zeer actief

nanoekie schreef: Hoeveel generaties moet je dan terug gaan?
Dat hangt af van wanneer je de hond tegenkomt die er aan 2 kanten in zit en niet eerder 2 keer aan 1 kant gezeten heeft (dat kan wel maar dan hadden er eerder witte pups kunnen zijn, let wel kunnen, want alles is kansberekening). Hij moet in allebei de bomen zitten aan allebei de kanten in de nesten waar nu wit in zit :19: Of er waren meerdere witdragers natuurlijk maar dan had ik al eerder wit verwacht.

Als de witte honden verbleekt zijn op zwart of verbleekt op bruin kunnen de nagels wel creme zijn.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

MARC_S schreef:
idorh schreef:Het komt in grote lijnen dan neer zoals bij de vererving van PRA.
Als PRA een recessief verervend gen is dat alleen tot uiting komt als het pupje dat gen van beide ouders meekrijgt en dus in dubbele vorm bezit dan is dit wit precies hetzelfde. Heel soms spelen meerdere genen samen een rol in is er meer nodig dan 2 recessieve genen maar met wit is dat niet het geval verwacht ik.
Met wit heb je toch _juist_ vaak te maken met meerdere genen ?
De wit modifiers zijn de belangrijkste aanvullende genen die je leert bij kleurengenetica.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
idorh
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Dat hangt af van wanneer je de hond tegenkomt die er aan 2 kanten in zit en niet eerder 2 keer aan 1 kant gezeten heeft (dat kan wel maar dan hadden er eerder witte pups kunnen zijn, let wel kunnen, want alles is kansberekening). Hij moet in allebei de bomen zitten aan allebei de kanten in de nesten waar nu wit in zit :19: Of er waren meerdere witdragers natuurlijk maar dan had ik al eerder wit verwacht.

Als de witte honden verbleekt zijn op zwart of verbleekt op bruin kunnen de nagels wel creme zijn.
Hier nog een mail die ik van een hondenforum lid ontving, mijn dank hier voor.
Gr Bertus.

Hallo Bertus.
Heb nog even gekeken in het boek "De Nederlandse Rassen" een uitgave van 2002 door de Raad van Beheer ten gevolge van het 100-jarig bestaan.
Daar staat op pagina 81 onder het hoofdstuk De Saarlooswolfhond: "Eerder kwamen er ook (crème)-witte Saarlooswolfhonden voor. Nu wordt er niet meer op gefokt, daar de kleur samengaat met bepaalde erfelijke afwijkingen."
De tekst is van de hondenkeurmeester Jan de Gids. Duidelijker kan het niet volgens mij. Maar alweer: ook hier geen enkele verklaring om welke erfelijke afwijkingen het gaat.
Groeten.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:
MARC_S schreef:

Hier nog een mail die ik van een hondenforum lid ontving, mijn dank hier voor.
Gr Bertus.

Hallo Bertus.
Heb nog even gekeken in het boek "De Nederlandse Rassen" een uitgave van 2002 door de Raad van Beheer ten gevolge van het 100-jarig bestaan.
Daar staat op pagina 81 onder het hoofdstuk De Saarlooswolfhond: "Eerder kwamen er ook (crème)-witte Saarlooswolfhonden voor. Nu wordt er niet meer op gefokt, daar de kleur samengaat met bepaalde erfelijke afwijkingen."
De tekst is van de hondenkeurmeester Jan de Gids. Duidelijker kan het niet volgens mij. Maar alweer: ook hier geen enkele verklaring om welke erfelijke afwijkingen het gaat.
Groeten.
Volgens info bij prominenten Geneticus worden er nogal wat zaken door elkaar gehaald.

In grote lijnen komt het overeen als de info van Marc.

Er is geen verband tussen wit en "afwijkingen". Het kan zijn dat er op enig moment witte honden waren die "heel toevallig" ook de erfelijke aanleg voor wat defecten bij zich droegen. Maar diezelfde schadelijke erfelijke aanleg vond en vind je toen en nu ook bij de niet-witte honden.

De erfelijke aanleg voor een recessieve (vader en moeder zijn dan samen drager) afwijking (ook die voor wit) is zonder DNA-marker niet uit te roeien. Je kunt hooguit de "lijders" (in dit geval de witte honden) uitsluiten maar er blijven altijd dragers in de populatie aanwezig en vroeg of laat treffen die elkaar in een paringscombinatie zodat er opnieuw witte honden worden geboren.
Het lijkt dan een beetje onzinnig om via de selectie tegen wit erfelijke afwijkingen te willen bestrijden, maar och, misschien kunnen wij nog wat bijleren.
Gr Bertus
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”