Moos was als pup een draak, echt een klein monstertje soms, maar toen we rond een maand of 6 een echte vertrouwensband en verstandshouding hadden ontwikkeld ging alles eigenlijk heel makkelijk en vanzelf. En zelfs daarvoor gingen heel veel dingen vreselijk makkelijk, alleen omdat hij mijn eerste hond was realiseerde ik me dat niet.
Moos vond alles prima, was nergens bang voor, en speelde met mini-pupjes tot aan grote Berners. In de trein of bus; gezellig
Vreemde kinderen die gillend op hem af kwamen gerend, ook leuk
Eigenlijk is bij Moos vrij veel vanzelf gegaan in de opvoeding, en Moos was en is ook heel makkelijk in de zin dat het duidelijk is hoe hij in elkaar zit. Als Moos etterbakt dan kan je hem flink hard aanpakken zonder hem te 'beschadigen', en hij is gewoon altijd heel stabiel.
Moos is dus een zelfverzekerde, zeker niet onderdanige hond.
Mijn ervaringen met Saar zijn hier ongeveer wel bekend. Saar was als pup dus superonderdanig, onzeker en daardoor soms angstig. Bij Saar ging vrijwel niks vanzelf, want Saar vond alles eng en naar. Ze was er met 10 weken van overtuigd dat de hele wereld tegen haar was zeg maar.
Dat koste dus veel meer tijd en nadenken om haar een beetje stabiel te maken. Moos is stabiel geboren, Saar moest stabiel gemaakt.
Nu test Saar mij eigenlijk zelden uit. De keren dat ze echt niet kwam als ik riep zijn op 1 hand te tellen. En altijd was er dan iets superlekkers te vreten in het spel. Verder hoef ik maar over haar heen te gaan hangen of ze trekt haar rug krom, staart uit de krul, oortjes in de nek.
Hard aanpakken zou bij haar absoluut niet kunnen, maar aangezien ze nooit zodanig gedrag vertoont dat het uberhaupt in me op zou komen flink op te treden, is dat ook niet echt een probleem.
Ik heb daar nu mee om leren gaan, en Saar is nu echt een heel, heel, heel erg makkelijk hondje. Wat alleen niet wil zeggen dat ze alles uit zichzelf leuk vindt, maar ze is nu heel goed op haar gemak te stellen door haar op schoot te nemen, en verder niks. Dan kan ze alles, elke situatie aan, en vindt alles prima.
Als je haar zelf geen aandacht geeft zou ze trouwens rustig wekenlang ergens in de kamer blijven liggen zonder je 'lastig te vallen'....
Maar ik vond zelfverzekerde Moos een heel stuk makkelijker op te voeden, omdat door zijn stabiele karakter heel veel dingen vanzelf kwamen die bij Saar stukje voor beetje aangewend moesten worden.
En ik heb niet het idee dat ik zelf zo'n vreselijk dominante persoonlijkheid ben
Toch was zo'n onderdanig hondje als Saar voor mij moeilijk mee om te gaan.