Om het in een zin te zeggen: sien is gebaat bij voorspelhaarheid en duidelijkheid.
Haar agressie na de loopsheid ziet ze als een combinatie van faktoren: onzekerheid doordat ze uit haar roedeltje was gehaald, de schijnzwangerswchap en ook de blessure die ze toen had.
Mijn aanpak met het balletje vindt ze helemaal oke, inlusief het niet toestaan van snauwpartijen bij te drukke honden.
Verder is ze nogal van het roedelgebeuren. Dus meer roedelregels hanteren en duidelijk de ranghoogste zijn. Dus b.v. niet op de bank, tenzij uitgenodigd ( was er al bang voor
Tevens er een gewoonte van maken dat ze niet meer dan 10 , 12 meter bij me weg mag lopen. Hetzelfde zou voor spok moeten gelden.
Verder zou ik moeten gaan uitzoeken of ze ook op stabiele, rustige reuen zou klappen. Als dat zo zou zijn, zou ze ze dat echt gestoord gedrag vinden, op teven en ( drukke ) pups klappen vond ze in principe normaal.
Wel vond ze ook dat dat dan nog niet betekent dat ik haar bij reuen kan laten gaan, want de combi spok - sien is wat dat betreft ook moeilijk ( spok gaat grommen ).
Het grommen en aanblaffen van mijn moeder is volgens haar ook het gevolg van onvoorspelbaar gedrag van mijn moeder. Ze raadt me aan op mijn nieuwe adres te gaan trainen met instrueerbare viste. b.v. viste staat op, er staat een trommeltje met lekkers op tafel, viste gooit iets lekkers de kamer in, en gaat weer zitten. En dan steeds een stapje verder.
Ze raadt me niet aan sien weg te sluiten, wel haar een eigen plaats te geven, en spok ook. Verder zou er b.v. binnenshuis niet gespeeld mogen worden. Dus b.v. spok speelt met Coen, en sien loopt rond, is een ongewenste situatie die makkelijk fout kan gaan.
Ook moet ik veel met haar traienen en veel commando's leren, om haar zoveel mogelijk duidelijkheid en leiding te kunnen geven.
Nou, dat was het zo'n beetje in grote lijnen geloof ik.