Maxiem schreef:Tja, ik denk wel dat honden zoiets kunnen bedenken.
Maar dan niet echt door eigen ervaringen maa rmeer door boeken en onderzoeken die ik heb gelezen. Bijvoorbeeld het boek Intillegentie van honden door Stanley Coren waarin hij ook vooral ingaat op dat soort acties van honden.
Je moet inderdaad oppassen dat je een hond neit gaat vermenselijken maa rje kunt ook naar de andere kant doorslaan en alle acties op een andere manier gaan verklaren. Als een kind (of een mensaap

) dit had gedaan, had iedereen gezegd "goh wat slim bedacht". Niemand weet nu eenmaal zeker wat honden wel of niet kunnen, dus waarom meteen zeggen dat kan Moritz absoluut niet hebben bedacht?
omdat honden geacht worden te leren via conditionering ? En niet b.v. via instructies ( kunnen ze niet begrijpen ) of immitatie ( kunnen ze niet. ) Onze hele training is er op gebaseerd. geconditioneerd gedrag kan er erg intelligent uitzien, zonder het te zijn. Het is niet omdat je je hond geleerd hebt aan de stoeprand te blijven zitten en niet over te steken als er een auto aankomt, dat hij verkeersinzicht heeft. Om maar een voorbeeld te noemen.
Vervolgens kan je je afvragen of een hond, of ander dier, toch ook niet de capaciteit heeft intelligent gedrag te vertonen. Ik denk van wel, dus ik zal niet zeggen dat het absoluut niet kan, denk alleen, en ik weet niet beter of het wordt algemeen zo aangenomen, dat een hond niet kan toneelspelen of bewust misleiden.
Misleiden is natuurlijk geen alles-of-niets - fenomeen. Er wordt in de natuur veel misleid, zonder dat je er een vorm van bewustzijn bij hoeft te halen.
Je zou je kunnen afvragen of b.v. een hond die bij de deur gaat staan om een plek te veroveren dit bewust zo doet, dus al van te voren voorziet dat die plek vrij komt, en het gedrag ook daarom vertoont. Ik denk dat dat idd zo is, dat een hond zo intelligent kan zijn. En dat vind ik al behoorlijk slim voor een hond.
Maar ik denk niet dat hij het zo kan bedenken, hij moet de ervaring een keer bij toeval hebben ontdekt. Zoals een hond die mank loopt zonder een afwijking te hebben, daar voordeel aan kan ontlenen ( aandacht van de baas ). In zekere zin toneelspel, maar geleerd door ervaring. En als het trucje niet meer werkt, zal hij niet denken, oke, met mijn linker poot lukt het niet meer, de baas heeft de ruc door, laat ik het maar eens met mijn rechterpoot gaan doen, want daar heeft hij nog geen foto's van laten nemen

Zo veel inzicht heeft een hond niet in oorzaak en gevolg.
Als ik iets wil hebben dat voor jouw neus ligt, en ik zeg tegen jou kijk eens achter je, en ik wijs schijnbaar ergens naar, en je draait je om, dan heb ik jou bewust misleid. Ik denk niet dat een hond zoiets kan. Dan moet je geestelijke vermogens veronderstelen die en hond niet heeft, of niet geacht wordt te hebben.
Maar ik sta open voor discussie, probeer aleen op mijn eigen gebrekkige manier een beetje helderheid voor mezelf te krijgen in waar we het over hebben