Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teveel showen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

***Connie*** schreef:
Nou goed het is niet mijn ding en ik kan me dus niet voorstellen dat al die honden het daar zo geweldig vinden.
Als ik foto's in de fotohoek zie van mensen die daar wat onbekende honden fotograveren dan zie ik daar geen gelukkige blije hondenkoppen zoals ik die wel zie als ik foto's van honden zie die in het bos rennen of in de tuin aan het spelen zijn.
Ja Safri ziet er inderdaad niet vrolijk uit :ok:
Afbeelding
Safri met 1 van de dieven :mrgreen:
Afbeelding
ik doel op foto's die worden gemaakt bij show's die binnen gehouden worden. :roll:
Maar we worden het toch niet eens, ik vind het niks voor een hond, jij wel. nou prima toch.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

estelle schreef:
Nou goed het is niet mijn ding en ik kan me dus niet voorstellen dat al die honden het daar zo geweldig vinden.
Als ik foto's in de fotohoek zie van mensen die daar wat onbekende honden fotograveren dan zie ik daar geen gelukkige blije hondenkoppen zoals ik die wel zie als ik foto's van honden zie die in het bos rennen of in de tuin aan het spelen zijn.
Ik denk dat je daar bij het punt aankomt; JIJ vind het niets :wink: maar dat hebben heel veel andere mensen in andere dingen niet, mijn honden bijv. zou je geen plezier doen met speuren of doggie-dancing :mrgreen:
En natuurlijk vind je honden op de show die het niet leuk vinden, das makkelijk zat maar je kan niet zeggen dat er geen een hond is die het leuk vind en als hier mensen zijn die zeggen; mijn hond vindt het leuk dan geloof ik dat :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
***Connie***
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): American Staffords en een Maine Coon kat.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ***Connie*** »

ik doel op foto's die worden gemaakt bij show's die binnen gehouden worden. :roll:
Maar we worden het toch niet eens, ik vind het niks voor een hond, jij wel. nou prima toch.
Er zijn ook buitenshows zoals deze dit zijn 2 verschillende maar binnen ziet hij er precies hetzelfde uit :ok:

Nee we worden het niet eens eerst zeg je dat honden er niets aan vinden en niet vrolijk kijken en nu ik je de foto's laat zien, type je ineens anders :ok:
Afbeelding
Een dier heb je voor het leven, niet voor even.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

estelle schreef: ik doel op foto's die worden gemaakt bij show's die binnen gehouden worden. :roll:
Estelle nou kan je wel een beetje geprikkeld reageren maar dit geldt toch voor alles? er zijn legio mensen die de africhting/speuren/pakwerk helemaal niets vinden... en menen te vinden dat de honden daar niet gelukkig in zijn? en die niet kunnen begrijpen dat er honden zijn die het prachtig vinden... :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
***Connie***
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): American Staffords en een Maine Coon kat.

Ongelezen bericht door ***Connie*** »

Estelle nou kan je wel een beetje geprikkeld reageren maar dit geldt toch voor alles? er zijn legio mensen die de africhting/speuren/pakwerk helemaal niets vinden... en menen te vinden dat de honden daar niet gelukkig in zijn? en die niet kunnen begrijpen dat er honden zijn die het prachtig vinden... :wink:
:ok: :ok: :ok:
Afbeelding
Een dier heb je voor het leven, niet voor even.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

cloris schreef:
estelle schreef: ik doel op foto's die worden gemaakt bij show's die binnen gehouden worden. :roll:
Nou Cloris, laten we wel wezen, een hond is gemaakt voor een heel scala aan gedrag maar op een tafeltje zitten mooi wezen hoort daar toch echt niet bij. Ik denk dat iedereen zich voor kan stellen dat een hond het machtig vindt om te speuren of om pakwerk te doen, dat moet je niet verwarren met dat mensen het naar of onnodig vinden daarbij ook je hond halfdood te schoppen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
estelle

cloris schreef:
En als daarbij honden half lens geslagen worden dan vind ik dat net zo erg en sneu als dat hondje wat daar de hele dag op een tafeltje moet staan te staan.

Misschien moet ik idd zeggen dat er heus honden zullen zijn die dit leuk vinden, zoals degene hierboven (conny, toch?) met haar honden. Zo eens een keer een show, lekker buiten. prima.
Maar dat er dus ook genoeg honden zijn die er geen drol aan vinden en dat het dan denk ik meer om de honden gaat die op zo'n tafeltje moeten staan, haren in de krultangen, dagen van te voren het bos niet in mogen want stel je voor dat er een haartje afbreekt etc etc.
Dat vind ik idd net zo erg als die hond die pakwerk MOET doen terwijl hij het niet kan of niet leuk vind.

Ik denk dat we het wel eens zijn hoor; er zijn honden die het leuk vinden en die het niet leuk vinden.
Laten we het daar dan maar ophouden.
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

estelle schreef:
cloris schreef:
estelle schreef:ik reageerde met het stukje over aandacht krijgen op Eline.
Die dus schreef dat men zegt dat de hond het leuk vind om uren op zo'n tafel te staan, allemaal gefrunnik, gekam, gefohn, haarlak etc etc.
Dan denk ik dus dat zo'n hond misschien verder geen aandacht krijgt thuis of weinig en het dan dus idd leuk zal vinden om zo met de baas bezig te zijn.
Die honden die daar uren staan zijn het gewend, een hond waar dat nooit bij gedaan wordt zal niet zo blijven staan als je op show ziet...
IK zie dat soort hondjes dus gewoon heerlijk slapen op dikke kussens OP een bench niet erin... de eigenaren in grote groepen aan de koffie.. nee ik geloof er geen moer van dat die honden thuis geen aandacht zouden krijgen, wat ik net zei, mijn honden krijgen echt genoeg aandacht.. maar meer is altijd goed :19:
van jou zou ik toch meer begrip verwachten.
jij scheert nu alles over 1 kam.
jij vind t toch ook niet leuk dat men dat bij de africhting ook doet?
doe het zelf dan ook niet bij mensen die een hobby uitvoeren met de hond :wink:

tuurlijk zitten er honden bij die t niet leuk vinden.
rochelle vond het ook niet altijd leuk. en weet je waarom? omdat ik teveel druk op haar legde.
steeds de pootjes goed zetten, mopperen dat ze die moest laten staan.
tot een fokker mij de tip gaf om haar uit haar zelf te laten staan.
jammer dan als ze niet tip top staat, maar nu staat ze dus er vrolijk bij, oortjes naar voren en vaak nog een kwispel.

voor ik de ring in ga, ligt kip in de benach. lekker rustig met nog een deken eromheen zodat ze geen last kan krijgen van andere honden.
natuurlijk komt ze eruit om te plassen of als iemand haar wilt zien, dan kan ze heerlijk ff kroelen en zoenen.
als we klaar zijn met de show en ik me omgekleed heb dan mag ze lekker bij me zitten. vaak met de rug tegen mn buik en dur kop op mn schouder en zo kijkt ze rond of ligt ze te doezelen. je moet de mensen eens horen en zien kijken!!
en als ik een rondje ga doen, mag ze lekker mee. vaak wordt je staande gehouden omdat mensen wat willen weten van je hond.
en kun je trots van alles vertellen.

er gebeuren ongetwijfeld dingen die niet door de beugel kunnen.
heb ook verhalen van horen zeggen.
tis jammer dat t zo moet maar das helaas over waar competitie is.
dat zou o.a jij ook moeten weten :wink:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

de "discussie" gaat nu vooral over showen in het algemeen, of het leuk is voor de hond, waar het mij vooral om ging was: pups (tegenwoordig is er dus ook hier en daar de klasse 3 tot 6 mnd), wanneer is het teveel? wanneer word het meer drillen dan leuk met je pupje een paar keer de ring in gaan, leuk om te oefenen, leuk om te horen wat ze over de hond zeggen?
little-wolf
Zeer actief

yamie schreef:de "discussie" gaat nu vooral over showen in het algemeen, of het leuk is voor de hond, waar het mij vooral om ging was: pups (tegenwoordig is er dus ook hier en daar de klasse 3 tot 6 mnd), wanneer is het teveel? wanneer word het meer drillen dan leuk met je pupje een paar keer de ring in gaan, leuk om te oefenen, leuk om te horen wat ze over de hond zeggen?
ik denk dat het geen kwaad kan om ze een paar x uit te brengen in de babyklasse.
mijn keus zou het niet zijn om ze op elke show in te schrijven.
maar dat geld ook voor oudere honden.

maar aardig wat (top)fokkers zullen het wel doen.
of het goed is...geen idee.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Babyklasse vind ik persoonlijk een nutteloze klasse. Een klasse die puur in het leven is geroepen om extra inschrijvingen te krijgen. Persoonlijk zou ik daar niet snel voor inschrijven. Puppyklasse is op zich leuk om eens ervaring op te doen, maar ach het zegt nog zo weinig over hoe een hond zich gaat ontwikkelen. Een pup die er geweldig uitziet kan doorgeschoten zijn als volwassen hond en een pup die er nog lang niet is kan prachtig zijn als volwassen hond.

Persoonlijk zie ik inderdaad wel eens honden waarvan ik zeg: "prachtig om te zien, maar niet leuk om naar te kijken." Van die honden die gedrukt door de ring gaan.
Onze eigen honden hadden daar nooit last van. Jari had b.v. een bloedhekel aan volgen, maar als ie in de ring werd voorgebracht liep ie als een trein. Want dan was dat gezeur niet van geen brokje mogen geven tijdens het lopen of persé naast de baas moeten lopen. En alle aandacht van die keurmeester vond ie geweldig. Hoe meer hoe liever hij het vond.
Tagor genoot juist van de spanning. Die zag je dan echt een houding aannemen van "kijk baas, komt allemaal goed" en hij showde zichzelf.
En hoeveel honden krijgen thuis de hele dag door aandacht? Weinig, maar op een show ben je samen met je hond en dus krijgen ze daar wel de hele dag aandacht als het goed is.
Verder liggen van ons ras bijzonder weinig honden in een bench. Nagenoeg iedereen zit daar samen met de honden om de ring heen.
Het stereotype van met haarlak bewerkte honden is wel heel hardnekkig. Dit betreft echt slechts een hele kleine groep en bovendien is het al eerder gezegd: die liggen nog de meeste tijd te pitten op hun eigen kussen óp hun bench.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

tis trouwens toch tegenwoordig verboden door de fci dat haarlak gedoe en de rest van die troep?
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ach, er is wel meer verboden maar zo lang er niets aan wordt gedaan komen mensen er mee weg.
Bij bepaalde rassen (b.v. Westy) wordt veel talkpoeder gebruikt. Heb wel eens een verhaal gehoord van een keurmeester die exposanten de ring uit heeft gestuurd met de mededeling dat ze mochten terugkomen als de hond was uitgeklopt. Tja, even met de handen door de vacht gaf een wolk dus het was wel begrijpelijk :smile:
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

ik dacht dat het recentelijk verboden was.

iemand die eens op show was, kreeg mooi op de kop omdat de hond vol haarlak zat en of die persoon de fci regels wel kon.
maar toch liet de k.m die persoon winnen...beetje dubbel :roll:
estelle

little-wolf schreef: van jou zou ik toch meer begrip verwachten.
Heb hier boven al uitgelegd dat ik volgens mij precies zo denk als jullie, maar goed.
Ik heb het dus niet over afetnoe eens een showtje lopen van mensen die hier op het forum zitten. Gaat mij dus om die mensen (denk meestal fokkers) die alleen maar showen, waarvan de hond niks mag en thuis alleen maar zit te wachten tot hij eindelijk weer eens een verzetje heeft namelijk een show.

En idd mijn honden moeten ook weleens iets wat ze niet leuk vinden en wat toch moet. Maar daarnaast doen we genoeg dingen die ze wel leuk vinden en waarbij ze zich uit mogen leven e.d.
little-wolf
Zeer actief

estelle schreef:
little-wolf schreef: van jou zou ik toch meer begrip verwachten.
Heb hier boven al uitgelegd dat ik volgens mij precies zo denk als jullie, maar goed.
Ik heb het dus niet over afetnoe eens een showtje lopen van mensen die hier op het forum zitten. Gaat mij dus om die mensen (denk meestal fokkers) die alleen maar showen, waarvan de hond niks mag en thuis alleen maar zit te wachten tot hij eindelijk weer eens een verzetje heeft namelijk een show.

En idd mijn honden moeten ook weleens iets wat ze niet leuk vinden en wat toch moet. Maar daarnaast doen we genoeg dingen die ze wel leuk vinden en waarbij ze zich uit mogen leven e.d.
helaas heb je idd van die mensen en helaas kom je ze overal tegen.
van showhonden die alleen mooi mogen zitten zijn en op de bank liggen tot africhtingshonden die alleen maar in de kennel zitten en er alleen maar uitkomen om te trainen.

bij mij een paar deuren verder zit geloof ik een collie fokker.
ik hoor de honden wel maar zie ze nooit.
alleen een keer toen er 1 weggelopen was en 1x toen ze foto's stonden te maken.
ik hou mezelf soms maar voor dat ze misschien wel de bubs inladen en ergens heen gaan met ze, maar dat zal wel ijdele hoop zijn. :(:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:tis trouwens toch tegenwoordig verboden door de fci dat haarlak gedoe en de rest van die troep?
Dat zou ik ook goed vinden. Ik snap het ook niet. Wat kun je nou in hemelsnaam meer beoordelen aan een haarbal dan haar? Je ziet niet eens hoe zo'n dier op de poten staat. En het is nog lelijk ook.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
little-wolf schreef:tis trouwens toch tegenwoordig verboden door de fci dat haarlak gedoe en de rest van die troep?
Dat zou ik ook goed vinden. Ik snap het ook niet. Wat kun je nou in hemelsnaam meer beoordelen aan een haarbal dan haar? Je ziet niet eens hoe zo'n dier op de poten staat. En het is nog lelijk ook.
nou, ook honden zonder haarlak ed, kunnen er als een haarbal bijlopen, poedels, beardies, collies, bobtails ( oh sorry old english sheepdogs :mrgreen: )
en of je dat mooi vind? dat is puur persoonlijk natuurlijk, maar een keurmeester kan echt wel meer beoordelen dan alleen het haar,ze raken de honden nl ook grondig aan (als het een goede keurmeester is dus :wink: )

ik ben ook anti haarlak, krijt en de hele reutemeteut hoor :wink:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Eline* schreef:
nou, ook honden zonder haarlak ed, kunnen er als een haarbal bijlopen, poedels, beardies, collies, bobtails ( oh sorry old english sheepdogs :mrgreen: )
en of je dat mooi vind? dat is puur persoonlijk natuurlijk, maar een keurmeester kan echt wel meer beoordelen dan alleen het haar,ze raken de honden nl ook grondig aan (als het een goede keurmeester is dus :wink: )

Ik vind haarballen niet per definitie lelijk hoor! Voordat er mensen boos worden... :N: Maar wel opgepimpte honden met een getoupeerde gat en een kop met haar waar zelfs Tina Turner nog jaloers op is..dat vind ik lelijk!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
yamie schreef:
Eline* schreef:

Ik vind haarballen niet per definitie lelijk hoor! Voordat er mensen boos worden... :N: Maar wel opgepimpte honden met een getoupeerde gat en een kop met haar waar zelfs Tina Turner nog jaloers op is..dat vind ik lelijk!
dat mag :mrgreen:

maar dat ze niet verder te beoordelen zijn dan alleen het kapsel, dat is dus niet zo.
en raar maar waar, elk kapsel heeft ergens een oorsprong, een serieuse oorsprong dus, alleen tja,het mot steeds meer, hoger,groter enz.. dus dat alleen een show effect overblijft, dat is gewoon erg zonde. :wink:
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

yamie schreef:
Eline* schreef:
yamie schreef:
Eline* schreef: Dat zou ik ook goed vinden. Ik snap het ook niet. Wat kun je nou in hemelsnaam meer beoordelen aan een haarbal dan haar? Je ziet niet eens hoe zo'n dier op de poten staat. En het is nog lelijk ook.

dat mag :mrgreen:

maar dat ze niet verder te beoordelen zijn dan alleen het kapsel, dat is dus niet zo.
en raar maar waar, elk kapsel heeft ergens een oorsprong, een serieuse oorsprong dus, alleen tja,het mot steeds meer, hoger,groter enz.. dus dat alleen een show effect overblijft, dat is gewoon erg zonde. :wink:

het gebruiken van sprays is alleen in duitsland verboden daar mag je ook geen kam mee de ring in nemen.
in nederland mag dat allemaal gewoon.

veel rassen hebben een voorgeschreven toilet waarin ze geshowt moeten worden, dat staat in de rasstandaard. met name veel poedel fokkers zouden graag willen dat er makkelijkere toiletten geshowt mogen worden.
maar keurmeesters maken ook de regels, wat zij willen zien wordt gedaan, anders win je immers niet. soms heb je als exposant niets te willen.
ik zou mijn amerikanen ook liever in een korter model showen, maarja dat mag noueenmaal niet. in engeland wel daar mag je in de veteranenklasse je hond kortgeknipt de ring in brengen.

en dat showhonden met veel vacht niet vies mogen worden omdat anders de haren zouden afbreken is volkomen onzin.
er zijn genoeg middelen die je in de vacht kan doen om te voorkomen dat het afbreekt en een vacht in showconditie kan blijven.
ik heb zo vaak mijn honden een dag van te voren nog uit de blubber moeten trekken die zijn alleen 100% schoon als ze naar de show gaan.
veel rassen als lasa, shih tzu, york malteser, worden inderdaad in de papilotten gedraaid, maar dat wil niet zeggen dat ze thuis niet lekker mogen ravotten, ik ken er genoeg waar de honden buiten de show om gewoon leeker door de weilanden mogen rennen.
met die ingedraaide vacht hebben ze veel meer vrijheid dan als het lang hangt .
dat er ook genoeg fokkers overblijven die hun honden alleen maar in kennels en benches houden is helaas ook zo.
dat is dan ook altijd aan het gedrag van die honden te zien, die lopen niet sociaal en vrij op een show rond, die zijn altijd gestrest.
honden die goed getraint worden voor het werk dat ze gaan doen hebben er ook lol in. ook een hond in de africhting die verkeerd getraint wordt zal er weinig plezier aan beleven.

als je een hond die het inzich heeft goed traint voor de show, dan vindt die het geweldig om dat kunstje voor je op te voeren, want dat is waar die goed in is.

er zijn genoeg rassen die niet geschikt zijn voor show doeleinden, omdat ze gefokt zijn voor iets anders, maar toch iedere keer weer die ring worden ingetrokken.
honden die geselecteerd zijn voor shows hebben het veelal van nature in zich.
en dat kan je als pup al zien, aan de manier hoe die zich presenteerd.
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Baïla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

amiwoods schreef:
er zijn genoeg rassen die niet geschikt zijn voor show doeleinden, omdat ze gefokt zijn voor iets anders, maar toch iedere keer weer die ring worden ingetrokken.
Vindt je dan dat deze rassen eigenlijk beter niet geshowd kunnen worden?

Ons ras is geen typisch showras, maar als je aan de eisen van de rasvereniging wil voldoen zal je toch een aantal shows moeten lopen. En veel puppykopers vinden het toch prettig als de ouders goede resultaten op shows hebben gehaald.

*opmerking: momenteel is er voor de Pirineos geen rasvereniging, maar ik ga uit van de toengestelde eisen van minimaal 2x een ZG.
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Baïla schreef:
amiwoods schreef:

Ons ras is geen typisch showras, maar als je aan de eisen van de rasvereniging wil voldoen zal je toch een aantal shows moeten lopen. En veel puppykopers vinden het toch prettig als de ouders goede resultaten op shows hebben gehaald.

*opmerking: momenteel is er voor de Pirineos geen rasvereniging, maar ik ga uit van de toengestelde eisen van minimaal 2x een ZG.
ik vind dat elk ras geshowd kan worden en welk ras dan ook, je moet kijken naar je hond, in hoeverre vind de hond het geen ware kwelling en dat bepaald dan of je een hond vaker dan de bepaalde kwalificaties showt.

ik heb een teef, die vind het niet leuk, die is teveel onder de indruk van een drukke hal, die vind het vreselijk als een onbekende haar zomaar op een tafel moet bevoelen, het lopen en staan gaat wel.
nou, ik was blij dat ik met haar vrij vlot de benodigde kwalificaties had, en ze hoeft noooooit meer mee, en dan heb ik een reu en teef die vinden het leuk, of althans ,die doen wat ze gevraagd word in de ring, en daarbuiten gewoon lekker vrolijk en gezellig.. die wil ik dan wel vaker showen.

ik vind dat als je fokt, je zowiezo met de ouderdieren de vastgestelde kwalificaties moet halen, krijg je dat zelfs niet voor elkaar? dan dus niet fokken.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Zelf zou ik niet vaker dan 1 keer meedoen in de babyklasse denk ik.
Het nut van deze klasse zie ik ook niet echt, een keurmeester kan nog totaal niet zien hoe zo'n jong hondje uitgroeit dus je keurverslag heeft niet veel waarde.
Voor jezelf is het misschien nuttig om te zien hoe je pup het op een show doet, alhoewel het mij voor zo'n jong hondje beter lijkt het wat rustiger op te bouwen en niet gelijk in een drukke donkere hal te gaan showen met zoveel honden en mensen.

Verder show ik met mijn honden zowiezo niet op iedere show. Mijn ras is een plukras, wat de eerste pakweg 3 maanden na het plukken niet geshowd hoeft te worden omdat de vacht dan niet in de juiste structuur is. Daarna is de bovenvacht voldoende aangegroeid en kun je weer een maand of 3 showen als je dat wil.

Sjefke vond het showen echt helemaal niet leuk, en met haar ben ik na het Nederlandse en Luxemburgse Kampioenschap en een WereldWinner titel gestopt.

Nozem heeft er minder moeite mee, maar het is absoluut niet haar hobby, ze gaat 100x liever lekker naar het bos of recreatiegebied. Maar zij doet het in de ring prima, en de rest van de dag is ze rustig en niet gestressed.
Ik ga veel liever naar buitenshows dan naar binnenshows, omdat de honden buiten het meer naar hun zin hebben en het veel minder benauwend is. Helaas zijn er in Nederland niet heel veel buitenshows.

Het stereotype beeld van het plukken aan en kammen van je hond als je op show bent gaat voor lang niet alle rassen op. Bij mijn ras mag je in de ring niet fysiek aan je hond zitten, wat inhoudt dat je zijn houding niet mag beïnvloeden door de kop vast te houden of de poten te verzetten bijvoorbeeld. Ook hoef ik ter voorbereiding op een show geen uren aan mijn hond te gaan zitten wassen, fohnen, kammen en noem het maar op.
Mijn honden worden 1 week voor de show nog even met een grove borstel doorgeborsteld, en that's it.
Dit geldt denk ik voor veel meer rassen.

Ik kan me prima voorstellen dat mensen showen met hun eigen hond onzin vinden en daarom ook het nut van hondenshows niet inzien.
Zelf vind ik hondenshows wel erg nuttig, niet alleen voor fokkers om andere lijnen te bekijken en hun hond op fokwaarde te laten beoordelen, maar zeker ook voor het publiek die zo de mogelijkheid heeft op 1 of 2 dagen een heleboel honden te zien van (bijna) alle denkbare rassen en zo wellicht een keuze kunnen maken voor welk ras ze zelf willen aanschaffen in de toekomst.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Zelf zou ik niet vaker dan 1 keer meedoen in de babyklasse denk ik.
Het nut van deze klasse zie ik ook niet echt, een keurmeester kan nog totaal niet zien hoe zo'n jong hondje uitgroeit dus je keurverslag heeft niet veel waarde.
Voor jezelf is het misschien nuttig om te zien hoe je pup het op een show doet, alhoewel het mij voor zo'n jong hondje beter lijkt het wat rustiger op te bouwen en niet gelijk in een drukke donkere hal te gaan showen met zoveel honden en mensen.

Verder show ik met mijn honden zowiezo niet op iedere show. Mijn ras is een plukras, wat de eerste pakweg 3 maanden na het plukken niet geshowd hoeft te worden omdat de vacht dan niet in de juiste structuur is. Daarna is de bovenvacht voldoende aangegroeid en kun je weer een maand of 3 showen als je dat wil.

Sjefke vond het showen echt helemaal niet leuk, en met haar ben ik na het Nederlandse en Luxemburgse Kampioenschap en een WereldWinner titel gestopt.

Nozem heeft er minder moeite mee, maar het is absoluut niet haar hobby, ze gaat 100x liever lekker naar het bos of recreatiegebied. Maar zij doet het in de ring prima, en de rest van de dag is ze rustig en niet gestressed.
Ik ga veel liever naar buitenshows dan naar binnenshows, omdat de honden buiten het meer naar hun zin hebben en het veel minder benauwend is. Helaas zijn er in Nederland niet heel veel buitenshows.

Het stereotype beeld van het plukken aan en kammen van je hond als je op show bent gaat voor lang niet alle rassen op. Bij mijn ras mag je in de ring niet fysiek aan je hond zitten, wat inhoudt dat je zijn houding niet mag beïnvloeden door de kop vast te houden of de poten te verzetten bijvoorbeeld. Ook hoef ik ter voorbereiding op een show geen uren aan mijn hond te gaan zitten wassen, fohnen, kammen en noem het maar op.
Mijn honden worden 1 week voor de show nog even met een grove borstel doorgeborsteld, en that's it.

Ik kan me prima voorstellen dat mensen showen met hun eigen hond onzin vinden en daarom ook het nut van hondenshows niet inzien.
Zelf vind ik hondenshows wel erg nuttig, niet alleen voor fokkers om andere lijnen te bekijken en hun hond op fokwaarde te laten beoordelen, maar zeker ook voor het publiek die zo de mogelijkheid heeft op 1 of 2 dagen een heleboel honden te zien van (bijna) alle denkbare rassen en zo wellicht een keuze kunnen maken voor welk ras ze zelf willen aanschaffen in de toekomst.
ik ben van mening dat dit voor meer rassen zo is, dus dat er minder rassen zijn waar mee geplukt en gehangen en gepoederd word dan andere rassen. het is het geen wat opvalt op een show, de hondje met krulspelden, het gepoeder, de hondjes in de galg. maar daarom heen zitten zoveel honden gewoon bij hun baas naast de stoel, in de bench, op schoot enz.

ik ken ook het showen van honden waar je zeker in de ring meer aan doet hoor ( dus het vasthouden en neerzetten) ik vind dit niet echt leuk showen, ik heb zowiezo het probleem dat ik niet op/door mijn knieen kan, dus ik kan mijn hondje niet eens neerzetten :mrgreen:

maar goed, mijn mening over pups op de show? ja 1 of 2 keer,en kom maar weer terug in de jeugdklasse dan. (als en indien)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

yamie schreef:
LongFields schreef:
ik ben van mening dat dit voor meer rassen zo is, dus dat er minder rassen zijn waar mee geplukt en gehangen en gepoederd word dan andere rassen. het is het geen wat opvalt op een show, de hondje met krulspelden, het gepoeder, de hondjes in de galg. maar daarom heen zitten zoveel honden gewoon bij hun baas naast de stoel, in de bench, op schoot enz.

ik ken ook het showen van honden waar je zeker in de ring meer aan doet hoor ( dus het vasthouden en neerzetten) ik vind dit niet echt leuk showen, ik heb zowiezo het probleem dat ik niet op/door mijn knieen kan, dus ik kan mijn hondje niet eens neerzetten :mrgreen:

maar goed, mijn mening over pups op de show? ja 1 of 2 keer,en kom maar weer terug in de jeugdklasse dan. (als en indien)
Ik dus ook (zie vetgedrukte in mijn quote!) :mrgreen:
Baïla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

yamie schreef:
Baïla schreef:
amiwoods schreef:

ik vind dat elk ras geshowd kan worden en welk ras dan ook, je moet kijken naar je hond, in hoeverre vind de hond het geen ware kwelling en dat bepaald dan of je een hond vaker dan de bepaalde kwalificaties showt.

ik heb een teef, die vind het niet leuk, die is teveel onder de indruk van een drukke hal, die vind het vreselijk als een onbekende haar zomaar op een tafel moet bevoelen, het lopen en staan gaat wel.
nou, ik was blij dat ik met haar vrij vlot de benodigde kwalificaties had, en ze hoeft noooooit meer mee, en dan heb ik een reu en teef die vinden het leuk, of althans ,die doen wat ze gevraagd word in de ring, en daarbuiten gewoon lekker vrolijk en gezellig.. die wil ik dan wel vaker showen.

ik vind dat als je fokt, je zowiezo met de ouderdieren de vastgestelde kwalificaties moet halen, krijg je dat zelfs niet voor elkaar? dan dus niet fokken.
Ik ben het hier dus helemaal mee eens! :ok:
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Eline* schreef:
Een goeie keurmeester voelt gewoon de hond en beoordeelt 'm daarop. Het is vast niet zo dat het mooiste "plaatje" altijd de winst binnenhaalt, hoewel het op het cruciale moment als er gekozen moet worden tussen qua bouw gelijkwaardige honden uiteraard wel meespeelt en voor de winst kan zorgen. De kwaliteit van de vacht telt bij ons ras niet zwaarder dan bij andere rassen en kwaliteit moet ook voor lengte en hoeveelheid gaan. En langharige hond wordt dus net zo goed (of slecht) beoordeelt als een kortharige.
En bij een hond met veel haar valt zo voor het oog heel wat te verdoezelen, maar een beetje keurmeester (vaak zelf ook fokker van het ras) kent de truukjes wel en prikt er zo doorheen. Onderdeel van het spelletje
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Wij zijn met showen gestopt omdat we dingen zagen echt zo belachelijk. Honden die gespoten werden , ogen die ingedruppeld werden om het oogrood witter te krijgen , grijze vlekken die geverfd werden. Honden die kreupel liepen in de bocht , en dan toch hun CAC kregen , vindt het gewoon niet kloppen allemaal , voor ons dus geen shows meer.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

yamie schreef: maar goed, mijn mening over pups op de show? ja 1 of 2 keer,en kom maar weer terug in de jeugdklasse dan. (als en indien)
Dat vind ik ook. En ik zou dan beginnen met een buitenclubmatch en dan 1 of 2 showtjes. Alles leuk en ontspannen houden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”