yamie schreef:Eline* schreef:yamie schreef:Eline* schreef:
Dat zou ik ook goed vinden. Ik snap het ook niet. Wat kun je nou in hemelsnaam meer beoordelen aan een haarbal dan haar? Je ziet niet eens hoe zo'n dier op de poten staat. En het is nog lelijk ook.
nou, ook honden zonder haarlak ed, kunnen er als een haarbal bijlopen, poedels, beardies, collies, bobtails ( oh sorry old english sheepdogs

)
en of je dat mooi vind? dat is puur persoonlijk natuurlijk, maar een keurmeester kan echt wel meer beoordelen dan alleen het haar,ze raken de honden nl ook grondig aan (als het een goede keurmeester is dus

)
ik ben ook anti haarlak, krijt en de hele reutemeteut hoor

Ik vind haarballen niet per definitie lelijk hoor! Voordat er mensen boos worden... :N: Maar wel opgepimpte honden met een getoupeerde gat en een kop met haar waar zelfs Tina Turner nog jaloers op is..dat vind ik lelijk!
dat mag
maar dat ze niet verder te beoordelen zijn dan alleen het kapsel, dat is dus niet zo.
en raar maar waar, elk kapsel heeft ergens een oorsprong, een serieuse oorsprong dus, alleen tja,het mot steeds meer, hoger,groter enz.. dus dat alleen een show effect overblijft, dat is gewoon erg zonde.

het gebruiken van sprays is alleen in duitsland verboden daar mag je ook geen kam mee de ring in nemen.
in nederland mag dat allemaal gewoon.
veel rassen hebben een voorgeschreven toilet waarin ze geshowt moeten worden, dat staat in de rasstandaard. met name veel poedel fokkers zouden graag willen dat er makkelijkere toiletten geshowt mogen worden.
maar keurmeesters maken ook de regels, wat zij willen zien wordt gedaan, anders win je immers niet. soms heb je als exposant niets te willen.
ik zou mijn amerikanen ook liever in een korter model showen, maarja dat mag noueenmaal niet. in engeland wel daar mag je in de veteranenklasse je hond kortgeknipt de ring in brengen.
en dat showhonden met veel vacht niet vies mogen worden omdat anders de haren zouden afbreken is volkomen onzin.
er zijn genoeg middelen die je in de vacht kan doen om te voorkomen dat het afbreekt en een vacht in showconditie kan blijven.
ik heb zo vaak mijn honden een dag van te voren nog uit de blubber moeten trekken die zijn alleen 100% schoon als ze naar de show gaan.
veel rassen als lasa, shih tzu, york malteser, worden inderdaad in de papilotten gedraaid, maar dat wil niet zeggen dat ze thuis niet lekker mogen ravotten, ik ken er genoeg waar de honden buiten de show om gewoon leeker door de weilanden mogen rennen.
met die ingedraaide vacht hebben ze veel meer vrijheid dan als het lang hangt .
dat er ook genoeg fokkers overblijven die hun honden alleen maar in kennels en benches houden is helaas ook zo.
dat is dan ook altijd aan het gedrag van die honden te zien, die lopen niet sociaal en vrij op een show rond, die zijn altijd gestrest.
honden die goed getraint worden voor het werk dat ze gaan doen hebben er ook lol in. ook een hond in de africhting die verkeerd getraint wordt zal er weinig plezier aan beleven.
als je een hond die het inzich heeft goed traint voor de show, dan vindt die het geweldig om dat kunstje voor je op te voeren, want dat is waar die goed in is.
er zijn genoeg rassen die niet geschikt zijn voor show doeleinden, omdat ze gefokt zijn voor iets anders, maar toch iedere keer weer die ring worden ingetrokken.
honden die geselecteerd zijn voor shows hebben het veelal van nature in zich.
en dat kan je als pup al zien, aan de manier hoe die zich presenteerd.