Mark-fryslan schreef:Zoie schreef:Mark-fryslan schreef:[Als je hond te opgefokt raakt dan zijn er teveel prikkels voor hem. Dat met pijnprikkels de kop indrukken vind ik niet eerlijk naar de hond toe.
hier heb ik eigenlijk nog wel een theoretisch vraagje over, en ben wel benieuwd hoe jullie dat zien.
Volgens mij is er namelijk ook zoiets als een zichzelf-opfokkend-vermogen van de hond, waarbij de prikkels van buiten in wezen niets meer zijn dan een aanleiding ( om te gaan freaken. )
Nu wil ik geen anti-blafband propageren, maar ik ben wel benieuwd of jullie met mij in dit fenomeen geloven.
Stel dat het zou bestaan zou een anti blaf band dan het zelfopfokkend vermogen doen toenemen of laten afnemen?
afnemen, zeg ik zonder het ding, nogmaals, te willen propageren.
Bedoel je de hond die te gevoelig is voor prikkels omdat hij b.v. niet voldoende wordt uitgelaten en dan op cursus door het lint gaat om niks? Ook in zo'n geval kan ik niet achter wat voor vorm van corriceren dan ook staan.
Ik bedoel het eigenlijk meer in algemene zin. Sien kan heel rustig in de auto zitten. Maar ze kan ook opgefokter en opgefokter raken en naar alles gaan lopen blaffen. Dat doorbreek ik dan, eventueel in corrigerende zin: klaar !
Ik realiseer me trouwens wel dat er ook een positieve versie bestaat om met dit probleem om te gaan.
Zelf opfokkend vermogen is gewoon een motivatie volgens mij. De hond voelt zich niet prettig in zijn omgeving/situatie/context bal bla en probeert met zijn gedrag de omgeving/situatie/context bla bla te veranderen.
Ja, maar het is niet lineair. Mensen kennen dit trouwens ook heel goed. Een krankzinnig kleine aanleiding in de omgeving kan iets op gang brengen waar iemand compleet van door het lint gaat.
Mark-fryslan schreef:[Vraag je jezelf niet af dan waar de opgebouwde spanning van je hond blijft? Hij kan zich niet uiten zoals hij dat graag wil. Hoe laat hij nu dan de opwinding en opgekropte spanning afvloeien?
En in het verlengde hiervan, dit afvloeingsmodel is m.i. ook onvolledig of achterhaald. Het is b.v. niet zo dat als je iemand die vol opgekropte woede op een boksbal laat slaan, dan zijn spanning kwijt is en niet meer agressief. Het tegendeel is waar, hij zal nog opgefokter raken.
Dit zeg ik even uit mijn hoofd, ik meen te weten dat dit zo is, maar wordt graag gecorrigeerd of aangevuld door iemand die dit beter weet. Volgens mij zijn hier onderzoeken naar gedaan.
Er was onlangs nogal wat opwinding in de media over het feit dat jongelui doorgaans agressiever zijn als ze uit de sportschool komen, maar volgens mij is dat precies wat je theoretisch kunt verwachten.
( psychologen op dit forum, laat uw licht eens over dit probleem schijnen ! )