Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Domineren van andere honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Dit topic sluit eigenlijk heel goed aan bij iets wat ik vanmorgen met Cody meemaakte en waarvan ik eigenlijk niet goed weet of ik het goed heb aangepakt. Even een (korte?) uitleg:
Ik laat Cody en mijn 2 meiden zoals altijd uit op een grote hondenuitlaatplaats bij mij achter. Onderweg komen we een (aangelijnde) duitse herderreu tegen. Ik roep Cody direct bij me (Kyra en Lyndie staan al bij me) maar Cody blijft die herderreu strak aankijken (ca. 2 meter van hem af) en zelfs met een koekje kreeg ik hem niet mee. Gelukkig werd de herder niet agressief (en het baasje ook niet :mrgreen: ) dus ik heb Cody aangelijnd en verder gelopen. Een paar minuten later kwam hij een vriendje tegen: een 1-jarige munsterlander. Hartstikke leuk beest, wel wild maar heel lief. Cody en hij gingen spelen zoals gewoonlijk maar toen wilde Bo op Cody rijen en Cody werd boos, hapte en Bo ging op z'n buik liggen maar Cody hield niet meer op. Omdat hij (wéér) niet luisterde heb ik hem in zijn nekvel gepakt, van Bo afgesleurd en net zo lang op de grond gedrukt tot hij rustig was en toen weer aangelijnd. Hij liep toen overigens netjes mee.

Nou mijn vragen: Cody is nu ruim 7 maanden, heeft dit te maken met puberaal gedrag of is dit typisch reuengedrag? Moet ik zorgen dat hij niet meer met reuen gaat spelen omdat dit uit de hand kan lopen? Heb ik Cody onterecht gestraft of moet ik juist eerder (zo ja, hoe?) ingrijpen? Heb ik soms eerdere signalen gemist?
Ik wil (zie het topic) zeker geen situaties met vechtende honden (ik wil niet eens dat Cody léért vechten :N: ), o.i.d.
Hoe pak ik hem aan?

Misschien domme vragen, maar ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Ik heb altijd tamelijk onderdanige teefjes gehad en nog nooit eerder een reu. En Cody is al van kleins af aan veel eigenwijzer/ondeugender/hardleerser geweest dan mijn andere honden. Dus ik ben al veel strenger voor hem dan ik ooit voor mijn andere honden ben geweest.
Afbeelding
myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

Lieke geen enkele vraag is dom.
Ik zou dit toch onder een puberaccefitje noemen.Ik hou ook niet van vechtende honden(wie wel?)alleen was dit dus duidelijk even een rangordeprobleempje.Ik vind het normaal dat die jonge donderstenen soms even over de streep gaan.Als ze aan elkaar gewaagd zijn en niet een klein en dun met een zeer dun velletje gebeurd er niet zo gauw iets.Met beschadigingen dan bedoel ik.Nu heb je wel even duidelijk gemaakt dat jij de roedelleider bent en het gewoon niet dult zulke flauwekul.Toch moet je wel oppassen met die twee want die gaan het echt een keer uitmaken wie de sterktste is,daarna kunnen het de grootste vrienden blijven.Dat hij fixeerde bij de DH vind ikzelf altijd veel enger,maar at heb je toch heel goed aangepakt.De hond was van die puber dus duidelijk niet onder de indruk en ging er niet op in.Maar als hij dit bij een gefrustreerde of wat fanatiekere hond doet dan krijgt hij een behoorlijk pak op zijn donder.
Groetjes Myriam
myriam1
Actief

JEANNETTEBO schreef:het is inderdaad interssant, moet ik toegeven. en het scheelt inderdaad of het een bekende gaat worden en ook hoe de andere baas erover denkt als die direct denkt ach wat zielig dan lukt het natuurlijk niet . Zo hebben wij s'avonds wel eens dat er dan mensen met een nieuw klein hondje komen, ja daar gaan ze eve op af om te kijken wie het is. En dan gaan ze hem op tillen. wij probern ze dan te overtuigen dat als ze hem neer zet het al veel beter gaat.
:jank:
Daar was bij ons in het park ook sprake van maar dat pupje is toch wel degelijk dood gebeten.Dus er nooit vanuit gaan at zo'n roedel een pup niks doet.
Groetjes Myriam
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

myriam1 schreef:Daar was bij ons in het park ook sprake van maar dat pupje is toch wel degelijk dood gebeten.Dus er nooit vanuit gaan at zo'n roedel een pup niks doet.
Ik heb niet alles gelezen, maar diit komt mij heel bekend voor,
een roedel is soms heel gevaarlijk !!!
In Amerika is op deze manier zelfs een jongen van 6 of 8 jaar door een stel losse honden aangevallen !

Een roedel daar moet je dus niet licht over denken: je hebt altijd 1 leider ( die wij, als mensen niet altijd kunen "zien" ) , en als die rare bedoelingen heeft, dan gáát de héle roedel ervoor !
Dan komt echt het wolven-instinct naar boven, dat is zelfs al bewezen ook , in dieren -programma's .

Dus logisch werd het pupje opgetild , want het kàn verkeerd gaan
Eén hond tegelijk ., dan gaat het goed !
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

myriam1 schreef:
JEANNETTEBO schreef:het is inderdaad interssant, moet ik toegeven. en het scheelt inderdaad of het een bekende gaat worden en ook hoe de andere baas erover denkt als die direct denkt ach wat zielig dan lukt het natuurlijk niet . Zo hebben wij s'avonds wel eens dat er dan mensen met een nieuw klein hondje komen, ja daar gaan ze eve op af om te kijken wie het is. En dan gaan ze hem op tillen. wij probern ze dan te overtuigen dat als ze hem neer zet het al veel beter gaat.
:jank:
Daar was bij ons in het park ook sprake van maar dat pupje is toch wel degelijk dood gebeten.Dus er nooit vanuit gaan at zo'n roedel een pup niks doet.
Groetjes Myriam
dat weet ik . maar er wordt al gezegd dat ze niks doen, van deze weten we het. mijn vorige reu had ik niet vertrouwd
Afbeelding
myriam1
Actief

Er zaten honden bij die nog nooit wat gedaan hadden in die groep en die deden ook mee.Het pupje is niet gewoon gebeten maar verscheurd.Het is een groep honden die elkaar bijna elke dag zien en waarvan de bazen dan effe lekker staan te lullen.Ik had ze ook gewaarschuwd dat dit een keer uit d e hand zou lopen.Omdat elke vreemde hond al weg ge jaagd werd door deze groep.Oppassen dus.Niet zomaar errvan uitgaan dat honden een pup niets doen dat is niet waar.
Een op een en als de baas zijn hond goed kent geen probleem van maken.
Groetjes Myriam
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”