Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puberteit

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Puberteit

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Afbeelding

Puberteit bij honden: bestaat het nou wel of niet?

Ik zit nog steeds met grote vreze :mrgreen: te wachten op de puberteit (Bram is nu 1,5), maar ik merk het nog steeds niet. Ja natuurlijk heeft hij z'n streken, maar die had hij altijd al en ik hoop dat hij ze (in beperkte mate haha) altijd blijft houden.

Toch lees ik veel over puberteit bij honden. Hoe zit dat nou?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

:smile: Eigenlijk net zoals bij mensen.De een heeft er erg veel last van en de ander wandelt er gewoon doorheen.Maar het kan ook altijd nog dat ze nadat ze helemaal sexueel volwassen zijn het nog ens willen proberen.Joh wees blij.De meeste honden worden in hun pubertijd herplaats omdat ze ni
et te hanteren zijn.
Groetjes Myriam
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Tja, ik weet het ook niet zo goed. Ik denk dat met name reuen wel een periode hebben waarin ze echt doorkrijgen dat ze man zijn :mrgreen:
Moos had dat tenminste wel, die heeft ook een periode heel erg gereden op knuffels enzo (en op andere honden, mocht alleen niet van het baasje :neenee: ).
Dat is vanzelf weer over gegaan toen.

Hij heeft ook wel een periode gehad dat hij minder goed luisterde, zo tussen de 6 en 9 maanden ofzo. Misschien dat ze dan wel iets zekerder van zichzelf worden dan toen ze pup waren en dat je als baas dat wel even op moet vangen?

Bij Saar heb ik er verder weinig van gemerkt; maar da's Saar :mrgreen:

Ik denk trouwens wel dat heel veel lekker makkelijk op de puberteit gegooid wordt, als handig excuus.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Hij heeft ook wel een periode gehad dat hij minder goed luisterde, zo tussen de 6 en 9 maanden ofzo.
Maar dat is toch niet de leeftijd die ze puberteit noemen? Ik dacht dat het tussen de 1 en 2 jaar was. Of niet? Bram luisterde toen hij 6 maanden was absoluut niet goed, dat kwam pas toen hij een jaar was :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Hij heeft ook wel een periode gehad dat hij minder goed luisterde, zo tussen de 6 en 9 maanden ofzo.
Maar dat is toch niet de leeftijd die ze puberteit noemen? Ik dacht dat het tussen de 1 en 2 jaar was. Of niet? Bram luisterde toen hij 6 maanden was absoluut niet goed, dat kwam pas toen hij een jaar was :wink:
Nou, dat ligt een beetje aan de opvattingen. Bij kleinere rassen hebben ze het bij de puberteit meestal over ergens tussen de 6 en 10-12 maanden (om en nabij :mrgreen: ). Tenminste, zo is het mij altijd verteld. En bij grote rassen inderdaad zo rond de 1 a 1.5 jaar.

Als ik mijn hondjes als voorbeeld neem kan ik in die periode tussen de 6 en 10 maanden nog wel inkomen. Tussen de 1 en 2 jaar niet. Toen begon ik juist steeds meer te begrijpen wat ik precies aan ze had :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Jouw plaatje zegt al genoeg. :wink: De puberteit zoals wij die doorlopen kennen honden niet. Heb je altijd een echt duidelijk rangorde gehad met je hond zal je weinig merken van het feit dat hij volwassen wordt. Want dat merken sommige mensen dus wel en dat wordt dan puberteit genoemd. Als een hond volwassen wordt gaat hij meer uit van zijn eigen kracht en zal zich soms wat minder afhankelijk opstellen. Soms zie je in die periode honden die altijd erg veel ruimte hebben gehad grenzen zoeken die horen bij het volwassen zijn. Als je echter een hond altijd duidelijk begeleid hebt zul je hieraan voorbij gaan.
Puberteit is overigens officieel een niet bestaand iets bij honden.
Laatst gewijzigd door Eline* op 19 aug 2006 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Als je spreekt over de puberteit bij mensen, dan is dat voornamelijk hormonaal. En door de hormonen gaat de mens allerlei veranderingen door, zowel lichamelijk als geestelijk.

Ik heb nog niet kunnen achterhalen dat dit bij honden ook zo is zoals bij mensen :19:

Zelf heb ik het idee dat mensen een label op bepaald gedrag hebben geplakt wat wij zelf begrijpen. Het zou best kunnen zijn doordat een hond volwassener begint te worden en sterkter in zijn schoenen begint te staan dat ze grenzen gaan verleggen en verkennen en dat wij dat dan puberteit hebben genoemd. Maar dat het niets te maken heeft met de puberteit zoals dat bij mensen is.

Maar of het allemaal zo is, geen idee, heb dit er zelf van gemaakt :smile:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:Als je spreekt over de puberteit bij mensen, dan is dat voornamelijk hormonaal. En door de hormonen gaat de mens allerlei veranderingen door, zowel lichamelijk als geestelijk.

Ik heb nog niet kunnen achterhalen dat dit bij honden ook zo is zoals bij mensen :19:
Honden hebben dat niet. Ze krijgen geen baard in de keel, geen tieten en ook geen lichaamsbeharing om maar eens wat te noemen.
Bij honden is dat dus niet het geval. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Tamara en Bowie schreef:Als je spreekt over de puberteit bij mensen, dan is dat voornamelijk hormonaal. En door de hormonen gaat de mens allerlei veranderingen door, zowel lichamelijk als geestelijk.

Honden hebben dat niet. Ze krijgen geen baard in de keel, geen tieten en ook geen lichaamsbeharing om maar eens wat te noemen.
Moos werd wel heel hitsig :mrgreen:
Gebeurt dat wel bij reuen, dat de hormonen op beginnen te spelen en ze daardoor opeens nogal hitsig worden? Of was dat alleen Moos, en heb ik daar een leuk verhaaltje omheen bedacht? :mrgreen:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

nee bestaat niet.
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef: Maar of het allemaal zo is, geen idee, heb dit er zelf van gemaakt :smile:
Ik vind het nog niet eens zo gek bedacht :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Eline* schreef:

Zit net jouw reactie te lezen, zo ver naast zat ik er dus niet :mrgreen:

Gelukkig..... hoef ik geen bh'tje te kopen voor Bowie... :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Moos werd wel heel hitsig :mrgreen:
Gebeurt dat wel bij reuen, dat de hormonen op beginnen te spelen en ze daardoor opeens nogal hitsig worden? Of was dat alleen Moos, en heb ik daar een leuk verhaaltje omheen bedacht? :mrgreen:
Bram is niet hitsig geworden op een bepaalde leeftijd. Er was alleen een bepaald omslagmoment dat hij loopse teven herkende :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Bij kleinere rassen hebben ze het bij de puberteit meestal over ergens tussen de 6 en 10-12 maanden (om en nabij :mrgreen: ).
Dan is Bram in de puberteit geweest vanaf de 8e week tot 12 maanden :pffff: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Moos werd wel heel hitsig :mrgreen:
Bram is niet hitsig geworden op een bepaalde leeftijd. Er was alleen een bepaald omslagmoment dat hij loopse teven herkende :mrgreen:
Dat had Moos dan weer niet :mrgreen: Moos reed op knuffels, en wilde ook wel op andere honden gewoon uit geilheid. Maar loopse teven ontdekte hij pas veeeel later.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Bij kleinere rassen hebben ze het bij de puberteit meestal over ergens tussen de 6 en 10-12 maanden (om en nabij :mrgreen: ).
Dan is Bram in de puberteit geweest vanaf de 8e week tot 12 maanden :pffff: :mrgreen:
Zie je; alles wordt veel te makkelijk op de puberteit gegooid :smile:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
:hmmm: :hmmm: :hmmm:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
:hmmm: :hmmm: :hmmm:
:smile2: :mrgreen:

(Bram ging tenminste als vrij snel niet meer met vreemden mee. Daar heb ik met Moos bijna 2 jaar op moeten trainen :jank:
Moos was tot zijn tweede jaar in de puberteit natuurlijk! :idea: )
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Moos was tot zijn tweede jaar in de puberteit natuurlijk! :idea: )
Bij Maltezers duurt het tot het tweede jaar las ik net :pffff: :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Waarom schrijf je puberteit niet als pubertijd eigenlijk? :denken: Je zou zeggen dat het met een bepaalde periode cq tijd te maken heeft.....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Moos was tot zijn tweede jaar in de puberteit natuurlijk! :idea: )
Bij Maltezers duurt het tot het tweede jaar las ik net :pffff: :wink:
Oh gelukkig; dan lag het niet aan mij :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Waarom schrijf je puberteit niet als pubertijd eigenlijk? :denken: Je zou zeggen dat het met een bepaalde periode cq tijd te maken heeft.....
Dat heeft vast iets te maken met dat identiteit en nationaliteit ook eindigt op 'teit'. (gok ik :mrgreen: )
Maar pubertijd zou wel logisch zijn :idea:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

hmmmm dan vraag ik me wel af waarom Jamey nu opeens begint met klieren... :N: :N: Kan bij haar sowieso al niet hormonaal zijn, maar goed... Misschien omdat we nu weer wat intensiever met haar trainen na een periode van nauwelijks trainen :denken:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Mijn vorige hondenschool zei altijd dat honden 2 x in de puberteit kwamen. 1 x rond 7 -8 maanden en 1 x rond anderhalf jaar. En als de eerste puberteit redelijk lastig was je je de 2e puberteit wel bergen kon. Hij gaf ook aan dat dat de reden was dat zoveel honden in de leeftijd van anderhalf in zulke grote getalen in het asiel zaten.

Nu moet ik zeggen dat toen ik voor Maxi ging kijken mij het wel opviel dat er verschillende anderhalf tot 2 jarigen in het asiel zaten maar ik heb altijd het idee gehad dat honden wat minder afhankelijk werden van het baasje ,zelfbewuster en hun grenzen wat meer op gingen zoeken als zij daar de kans voor kregen. Maar goed....in die zin heb ik dus geen praktijkervaringen ...Boris is het enige hondje wat ik als pup gehad heb en daar heb ik nooit die periode mee meegemaakt. terwijl dat toch echt wel een echte eigenwijze teckel was :19: :mrgreen:
De andere honden die ik heb (gehad) waren allemaal al rond de anderhalf jaar toen ik ze kreeg. (Bassie was 4 toen ik hem kreeg trouwens)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:hmmmm dan vraag ik me wel af waarom Jamey nu opeens begint met klieren... :N: :N: Kan bij haar sowieso al niet hormonaal zijn, maar goed... Misschien omdat we nu weer wat intensiever met haar trainen na een periode van nauwelijks trainen :denken:
gewoon rangorde? Dat brengt volwassenheid namelijk wel met zich mee...een herbeoordeling van je plekje in de roedel als dat je nog niet voldoende duidelijk was. :wink:

En ik heb pubertijd maar even aangepast naar puberteit! :oeps:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

rangoorde probleem of puberteit ik heb het met canyon in elk geval wel gehad en HOE!nou is zij zo ie zo al een totaal ander hondje dan ruby waarbij ik helemaal nooit geen problemen mee heb gehad.als pup-puber was ze moeilijk,niet luisteren en alles in de omgekeerde volgorde doen:hier komen was voor canyon heeel hard wegrennen,zitten was liggen en liggen kon ze in ene helemaal niet meer.heb me handen vol gehad aan die hond en nog steeds trouwens want geef haar 1vinger en ze gaat er met je hele lijf en ledematen vandoor.
Afbeelding

jemble 5 maanden
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

Volgens mij is Bauke er nooit in geweest , in de pubertijd, of ik heb er niets van gemerkt.
Maar er is ook van alles gaande met een reu: van teefjes plassen naar poot optillen, en van snuffelen naar ècht snuffelen naar loopse teefjes.
Wat is nou wat in welke periode? Ik heb het helemaal niet bijgehouden.

Ach, we hadden vroeger ook een reu thuis en ik geloof dat er toen helemaal niet gesproken werd van een "pubertijd".

Het is ook een beetje van deze tijd, om alles maar weer een naam te noemen.
Hij luistert even niet: gelijk: pubertijd
hij plast zoveel : gelijk pubertijd
hij snoept zoveel : .... dàn heeft hij -gewoon trek in een snoepje -tijd ! :smile2:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Bij Marouck heb ik wel een "puberteit" gemerkt. Zij werd rond de 8, 9 maanden oud echt lastiger. Luisterde ineens minder goed, werd wat patseriger. Rond die tijd nam ze ook de leiding over Nika, wellicht had dat er mee te maken.
Bij Nika heb ik nooit iets gemerkt.
Biène is nu ruim een jaar en die is altijd wat dwars :mrgreen:

Honden krijgen dan misschien geen tieten :roll: maar onder invloed van hormonen veranderen ze wel, ook lichamelijk. Bij Biène begin ik nu pas bv. de tepels wat beter te zien, dat begint zich nu te ontwikkelen. Van speldeknopjes worden ze nu wat groter :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik word altijd een beetje kriebelig als ontkend wordt dat honden een soort van puberteit meemaken. Het is toch zo dat op een gegeven moment de sexuele driften ontwaken :19:. Ik heb dat heel duidelijk gemerkt bij Dante. Tot hij een maand of zeven was luisterde hij perfect, ik was reuze trots op mijzelf als hondenopvoeder :roll:. En het is toch vrij logisch dat als de hormonen met je lijf aan de rol gaan dat er ook het een en ander in het gedrag veranderd? Het is toch ook zo dat de ene hond daar meer last van heeft dan de andere? Ik hoor wel van sommige ongecastreerde reuen die weinig tot geen interesse, 'liefdesverdriet' hebben voor loopse teven. Ws. hebben die dan ook minder last van een zg. puberteit?
In ieder puppy-opvoedboek wordt daar ook melding van gemaakt, dat deze gedragsverandering kan komen. Ik voel me dan een klein beetje beledigd als beweerd wordt dat dit een geval van rangorde is, dus dat je het voordien niet goed aangepakt hebt met je hond. Rangorde zal wel meespelen; naar mijn idee komt door het volwassener worden de hond in die periode op het idee dat hij ook wel zijn eigen zin eens kan doen. En dat probeert hij dan. En dan is het aan de baas om dat in goede banen te leiden..
Gr. Marijke
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Maar het is toch ook zo dat honden binnen een jaar of twee emotioneel groeien van baby naar volwassen hond, daarom zijn ze nog niet stabiel van karakter daarbij komt de toename van hormonen en dat bij elkaar kan wel schommelingen in gedrag veroorzaken. Maar of je dat puberteit moet noemen :19:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”