Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan je dit maken?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Kan je dit maken?

Ongelezen bericht door Moos »

Moos snauwt dus naar opdringerige honden die hem blijven domineren. Geen vreselijk drama, hij hapt ook niet, snauwt alleen maar, maar ik wil het niet hebben. Ik wil het niet omdat ik wil voorkomen dat Moos het als normaal gaat zien en steeds sneller gaat doen, maar voornamelijk ook niet omdat het een paar keer gebeurt is dat de andere hond een snauw niet accepteerde en vol op Moos klapte.
Moos snauwt sneller naar hele grote honden, dan naar honden van zijn eigen formaat, dus hij is eigenlijk nooit een partij als er op hem geklapt wordt.

Dit heeft eigenlijk altijd wel een beetje gespeeld, maar het laatste half jaar ongeveer lijkt het steeds vaker te gebeuren. Of Moos sneller snauwt, of dat andere honden meer de neiging hebben om hem opdringerig lastig te vallen, dat weet ik niet :denken:
Even voor de duidelijkheid, Moos loopt niet snauwend door het bos ofzo, en hij accepteert andere honden om zich heen ook prima, en speelt ook heel soms met vreemde teven en reuen.

De laatste week ben ik even extra goed op gaan letten wat er gebeurt en wanneer, en het gaat eigenlijk altijd hetzelfde. Moos en een hond ontmoeten elkaar, er wordt gesnuffeld en even een rondje om elkaar heengelopen. Daarna loopt Moos weg. (heel soms blijft hij langer staan snuffelen, maar dat is dan echt een beetje reu-reu stoer doen, en dan roep ik hem zelf bij me) Alleen regelmatig komt de andere hond dan achter hem aan, en gaat dan over hem heen hangen, of een beetje tegen hem aanduwen (niet speels duwen, want daar gaat Moos ook wel op in met spel).
Ik loop dan door, of althans, probeer door te lopen, want dat gaat vaak heel moeilijk als een andere hond Moos steeds hindert om mee te komen.
Het kan dan trouwens gaan om een reu of een teef. Een opdringerige teef die hem een beetje duwend achtervolgt snauwt hij ook weg. Alleen het zijn zelden teven die dat doen.

Waar ik mezelf nu steeds vaker op betrap is dat ik de andere hond vriendelijk doch streng even wat bij de nek kriebel en dan een klein zetje de andere kant op geef als hij Moos maar blijft achtervolgen en hangen/duwen. Meestal zeg ik daar nog luid "laat hem maar met rust anders grauwt hij je weg" o.i.d bij zodat de baas in kwestie hopenlijk de bedoeling snapt.

Van de week kwam ik iemand tegen die wat geirriteerd reageerde met "hij doet niks hoor". En tja, ehm, op zich klopt dat ook wel. Ware het niet dat mijn hond er niet van gediend is als hij achtervolgt wordt.

En ik vraag me dus af of ik het kan maken om die andere hond op een rustige manier, d.m.v. aanraken, even weg te bonjouren. Ik kan me namelijk ook wel voorstellen dat dat soms irritatie bij de andere baas op kan roepen; ik zit tenslotte aan zijn hond...
Wat vinden jullie?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou het gewoon even vragen aan de baas, op een vriendelijke manier.
Je weet ook maar niet hoe een hond reageert als jij aan hem zit te plukken.
Ik heb ook een teckel die het gedrag van Moos vertoont (alleen tegenover opdringerige reuen), alleen is dat een teefje en daar wordt meer van gepikt. Zo niet alles... :wink:
Ja, met teefjes is dat vaak toch vaak makkelijker he?

Het lastige met het vragen is dat het dan te laat is eigenlijk. Tegen de tijd dat ik geroepen heb "wilt u uw hond even roepen, want mijn hond snauwt hem anders weg?", en de baas (als het even tegenzit...) geantwoord heeft "maar de mijne doet niks hoor" en ik dan (als het dus tegenzit...) weer geroepen heb "maar de mijne dan dus wel".
Tja, in die tijd heeft Moos al 3 keer gesnauwd bij wijze van spreken...

Dan zou ik bij elke hond na de eerste ontmoeting al moeten gaan vragen of ze de hond bij zich willen houden, maar dat werkt in de praktijk al vaak niet zo :wink: En bovendien is dat dus ook weer totaal nergens voor nodig, het is pas nodig als blijkt dat de andere hond opdringerig blijft achtervolgen...

Of ik wel of niet aan de hond kan zitten, daarop vertrouw ik maar een beetje op mijn eigen inschattingsvermogen :19: . In bepaalde situaties, of met bepaalde honden, doe ik het dus ook niet.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Als Vegas geblokkeerd wordt door een hond, nadat ze kennis hebben gemaakt en ik wil doorlopen met hem, dan stuur ik die andere hond ook weg en als het nodig is geef ik de hond even een zetje in de goede richting. Wel moet je opletten dat er toch wel wat spanning heerst op zo'n moment en dat je dus een reactie kan krijgen van de andere hond als je hem/haar plots aanraakt.

Ik merk dat het steeds moeilijker wordt om honden weg te sturen (en nee, ik loop niet de hele wandeling honden van me af te slaan). Voorheen was stemverheffing voldoende maar op de eén of andere manier worden de honden steeds vasthoudender, misschien omdat Vegas andere signalen uitzend :wink: Ik manoeuvreer Vegas meestal tussen mijn benen en heb dan een hand vrij om de andere hond een duwtje tegen zijn/haar snuit te geven. Een halsband zal ik niet snel pakken. Door je groot te maken en je stem laag te houden maak je al snel meer indruk en als dat allemaal niet voldoende is dan moet je toch maar op medewerking van de andere eigenaar wachten.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik zorg er ook voor dat de andere hond weggaat hoor Marloes. Meestal ga ik gewoon tussen de hond en Nelson lopen en sommeer Neslon door te lopen, waarop hij meestal wegloopt en ik blok dan dus de andere hond.
Ik zit zelden tot nooit aan andermans reuen, wel stuur ik ze verbaal weg.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Reini schreef:Als Vegas geblokkeerd wordt door een hond, nadat ze kennis hebben gemaakt en ik wil doorlopen met hem, dan stuur ik die andere hond ook weg en als het nodig is geef ik de hond even een zetje in de goede richting. Wel moet je opletten dat er toch wel wat spanning heerst op zo'n moment en dat je dus een reactie kan krijgen van de andere hond als je hem/haar plots aanraakt.

Ik merk dat het steeds moeilijker wordt om honden weg te sturen (en nee, ik loop niet de hele wandeling honden van me af te slaan). Voorheen was stemverheffing voldoende maar op de eén of andere manier worden de honden steeds vasthoudender, misschien omdat Vegas andere signalen uitzend :wink: Ik manoeuvreer Vegas meestal tussen mijn benen en heb dan een hand vrij om de andere hond een duwtje tegen zijn/haar snuit te geven. Een halsband zal ik niet snel pakken. Door je groot te maken en je stem laag te houden maak je al snel meer indruk en als dat allemaal niet voldoende is dan moet je toch maar op medewerking van de andere eigenaar wachten.
Ik ben opzich ook wel van het met barse stem wegroepen van andere honden, maar op een of andere manier lijkt het in deze specifieke situatie niet echt te werken :denken:
Honden die aan komen stormen kan ik zo wegbrullen, maar de honden die Moos lastig blijven vallen daarbij lukt me dat meestal niet.
Ja, misschien als ik echt heel erg veel volume maak, maar dat vind ik dan ook weer zo overdreven gezien de situatie. Het is natuurlijk niet zo dat die andere hond Moos wil grijpen ofzo, en ook niet dat Moos dat bij die andere hond zou doen...

Misschien lukt dat wegbrullen ook wel niet zo goed omdat het pas moet gebeuren als die andere hond al vol over Moos heen hangt of tegen hem aan loopt te duwen. Het lijkt dan, voor mijn gevoel tenminste, alsof ze daar zo op gefocussed zijn dat ze mijn "HUP, wegwezen!!!' amper horen. :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:Ik zorg er ook voor dat de andere hond weggaat hoor Marloes. Meestal ga ik gewoon tussen de hond en Nelson lopen en sommeer Neslon door te lopen, waarop hij meestal wegloopt en ik blok dan dus de andere hond.
Ik zit zelden tot nooit aan andermans reuen, wel stuur ik ze verbaal weg.
Waarom me dat niet lukt weet ik niet :denken: , maar soms krijg ik het niet voor mekaar om samen met Moos door te lopen, terwijl die hond achter ons blijft hangen. Soms ook wel hoor, en dan is het verder ook oke, maar soms ook niet. Dan loopt ik met Moos verder en staat die andere hond alweer naast/voor Moos of tegen hem aan.
En dan is het een kwestie van heel snel ingrijpen, want als Moos ongeveer tegen mij aanstaat, en die andere hond dan weer tegen Moos aan, dan kan Moos helemaal geen kant meer op (en bovendien staat hij lekker veilig tegen de benen van het baasje aan) en snauwt hij heel erg snel. Zo snel, dat ik ook niet genoeg tijd heb om zelf 10 meter verderop te gaan staan.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Nanna schreef:
Ik manoeuvreer Vegas meestal tussen mijn benen
maar ben je dan niet bang dat, stel dat het fout gaat, dat je zelf gebeten wordt of in de riemen verstrengeld raakt?
In een situatie waarin een andere hond mij en Vegas belemmert door te lopen (gelukkig komt dat niet zo vaak voor) dan los ik het op deze manier op. Ik hou Vegas kort aan de riem dus daar kan ik niet in verstrengeld raken en de andere hond loopt los zonder riem want bij een aangelijnde hond kom ik niet in de buurt, óf die moet ontsnapt zijn maar dat heb ik nog nooit meegemaakt :mrgreen:

Als ik Vegas kort bij me heb, heb ik de meeste controle op hem (niet dat hij als een monster in de riem hangt ofzo, :N: my god ik durf niks meer te zeggen :mrgreen: ) en kan ik mijn aandacht aan de andere hond besteden.

Als een hond ons gewoon hinderlijk achtervolgt dan draai ik me eén keer om met een ferme brul dat 'ie nu; Heel gauw op moet zouten :evil: en dat is dan wel voldoende. Mijn prioriteit is altijd dat Vegas niet de kans krijgt te happen, of gehapt te worden en als het nodig is ga ik er dus gewoon tussen staan.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Reini schreef: Als een hond ons gewoon hinderlijk achtervolgt dan draai ik me eén keer om met een ferme brul dat 'ie nu; Heel gauw op moet zouten :evil: en dat is dan wel voldoende. Mijn prioriteit is altijd dat Vegas niet de kans krijgt te happen, of gehapt te worden en als het nodig is ga ik er dus gewoon tussen staan.
Het moet niet gekker worden, ik ga mezelf quoten :Q:

Als er geen gespannen sfeer hangt laat ik de honden gewoon kennis maken en vervolg dan mijn weg. Alleen in een situatie waarin spanning heerst grijp ik op deze manier in. Er lopen hier in de buurt best veel honden los en na een keer in de buurt te zijn geweest doen ze dat geen tweede keer meer :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Reini schreef:Er lopen hier in de buurt best veel honden los en na een keer in de buurt te zijn geweest doen ze dat geen tweede keer meer :mrgreen:
hahahaha, Go Reini :cheer: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Moos schreef:
Reini schreef:Er lopen hier in de buurt best veel honden los en na een keer in de buurt te zijn geweest doen ze dat geen tweede keer meer :mrgreen:
:mrgreen: Ik kan nog best een strot openzetten als dat moet :N:
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Nanna schreef: Dan waarschuw ik de hond eerst met barse stem en helpt dat niet dan geef ik geen duwtje maar een forse niet mis te verstane opzouter.
Daar gaat die hond niet dood van, en het zijn zulke intelligente wezens (in tegenstelling tot sommige bazen) dat ie ogenblikkelijk mijn bedoeling snapt.. :wink:
Sorry hoor, maar ik zou dit echt niet pikken en je zou dan ook een fors probleem met mij krijgen als je dit bij één van mijn honden zou doen, ook al is het een noodscenario voor jou. Je hebt gewoon met je handen van andermans honden af te blijven.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Reini schreef:
Moos schreef:
:mrgreen: Ik kan nog best een strot openzetten als dat moet :N:
Dat geloof ik best :mrgreen:

Nadat je bijna tussen die Labrador gesprongen bent die uit het niets op Moos dook, en nadat je Vegas zelfs als barriere inzetten tussen een 'enge' Herder en Saar, ben ik overtuigd van jouw durf als het erop aankomt (en dat is bedoelt als een complimentje he? :wink: :wink: )
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Moos schreef: Dat geloof ik best :mrgreen:

Nadat je bijna tussen die Labrador gesprongen bent die uit het niets op Moos dook, en nadat je Vegas zelfs als barriere inzetten tussen een 'enge' Herder en Saar, ben ik overtuigd van jouw durf als het erop aankomt (en dat is bedoelt als een complimentje he? :wink: :wink: )
Dat was teamwork van ons samen :pffff: :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef:
Dat geloof ik best :mrgreen:

Reini kan niet op tegen een piepklein verliefd kruisinkje :smile2:

Anne (klapt ook even uit de school)
Moos
Zeer actief

Reini schreef:
Moos schreef: Dat geloof ik best :mrgreen:

Dat was teamwork van ons samen :pffff: :ok:
Nou, ere wie eer toekomt. Volgens mij was dat meer teamwork van jou alleen :mrgreen: :ok: :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

starfleet schreef: Reini kan niet op tegen een piepklein verliefd kruisinkje :smile2:

Anne (klapt ook even uit de school)
Ik geloof dat ik last heb van selectief geheugenverlies, ik weet niet waar je het over hebt :denken:

*Edit* Ik weet al weer welk hondje je bedoeld :mrgreen: maar die zag ik niet echt als een bedreiging :pffff: :smile:
Laatst gewijzigd door Reini op 24 aug 2006 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

MoniqueDM schreef:
Nanna schreef: Dan waarschuw ik de hond eerst met barse stem en helpt dat niet dan geef ik geen duwtje maar een forse niet mis te verstane opzouter.
Daar gaat die hond niet dood van, en het zijn zulke intelligente wezens (in tegenstelling tot sommige bazen) dat ie ogenblikkelijk mijn bedoeling snapt.. :wink:
Sorry hoor, maar ik zou dit echt niet pikken en je zou dan ook een fors probleem met mij krijgen als je dit bij één van mijn honden zou doen, ook al is het een noodscenario voor jou. Je hebt gewoon met je handen van andermans honden af te blijven.
Dat ben ik echt absoluut niet met je eens. Ik neem aan dat jij als verantwoordelijke hondeneigenaar het verschil ziet tussen wanneer je hond een klein beetje vervelend loopt te doen bij een andere eigenaar een diens hond(en) of wanneer hij/zij gewoon echt een rotsituatie veroorzaakt voor die eigenaar. Als jij dan niet de controle over je hond hebt of de beleefdheid kunt opbrengen t.o.v. de andere eigenaar om je eigen hond bij je te roepen, vind ik het niet zo gek dat die andere eigenaar jouw hond gewoon een flinke opzouter geeft.
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Moos
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Ik heb liever dat een van mijn honden een flinke duw krijgen, dan dat ze gegrepen worden door een andere hond.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Vooropgesteld heb ik eigenlijk nooit problemen met mijn honden dat ze op andere honden duiken. Wel herken ik opdringerig gedrag van reuen als Donna loops is. De laatste keer was er ook een bruine Labrador die Donna helemaal zag zitten, logisch, want dat is de natuur. Donna was aangelijnd, ik had haar al laten zitten, maar die Lab. bleef bezig. Ik heb de eigenaar geroepen en hij liep stug door.
Ik heb toen wel m'n mond open getrokken om die eigenaar erbij te halen en ik heb hem verzocht om even zijn hond aan te lijnen. Hij trok z'n schouders op, want hij had geen riem bij zich. Nadat ik hem verteld dat dat dat knap stom was, omdat je altijd in situaties kan komen waarbij het gewoon verrekte handig is dat je je honden even aan kunt lijnen, schoot een vriendin me te hulp. Zij heeft de Labrador naar zijn baas begeleidt en ik ben met mijn honden een andere kant opgelopen.

In zulk soort gevallen is het inderdaad moeilijk, zeker als de eigenaar van de opdringerige hond van geen enkele kant meewerkt. Maar ik blijf van mening dat iedere eigenaar altijd verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn of haar hond(en). En als je weet dat je hond moeite heeft met bepaalde situaties, dan moet je (indien mogelijk) daar van te voren op anticiperen. Al moet ik er wel aan toevoegen dat je natuurlijk niet altijd alles kunt voorkomen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Moos
Zeer actief

MoniqueDM schreef:Vooropgesteld heb ik eigenlijk nooit problemen met mijn honden dat ze op andere honden duiken. Wel herken ik opdringerig gedrag van reuen als Donna loops is. De laatste keer was er ook een bruine Labrador die Donna helemaal zag zitten, logisch, want dat is de natuur. Donna was aangelijnd, ik had haar al laten zitten, maar die Lab. bleef bezig. Ik heb de eigenaar geroepen en hij liep stug door.
Ik heb toen wel m'n mond open getrokken om die eigenaar erbij te halen en ik heb hem verzocht om even zijn hond aan te lijnen. Hij trok z'n schouders op, want hij had geen riem bij zich. Nadat ik hem verteld dat dat dat knap stom was, omdat je altijd in situaties kan komen waarbij het gewoon verrekte handig is dat je je honden even aan kunt lijnen, schoot een vriendin me te hulp. Zij heeft de Labrador naar zijn baas begeleidt en ik ben met mijn honden een andere kant opgelopen.

In zulk soort gevallen is het inderdaad moeilijk, zeker als de eigenaar van de opdringerige hond van geen enkele kant meewerkt. Maar ik blijf van mening dat iedere eigenaar altijd verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn of haar hond(en). En als je weet dat je hond moeite heeft met bepaalde situaties, dan moet je (indien mogelijk) daar van te voren op anticiperen. Al moet ik er wel aan toevoegen dat je natuurlijk niet altijd alles kunt voorkomen.
En wat dan als jouw hond in principe geen problemen heeft met andere honden, maar de andere hond waarbij hij vastgeplakt staat wel?

Je zal dat met twee teefjes waarschijnlijk wel minder meemaken, maar er zijn toch aardig wat reuen die niet met andere reuen kunnen. Als jij zo'n reu hebt, en er komt een andere reu langs zetten die door de baas niet terug geroepen wordt, of geroepen kan worden. Wat dan? Heb je dan liever dat jou reu wordt gegrepen of dat de baas van de andere hond jouw hond even een flinke zet geeft?

Of als jouw hond bij jou staat en een andere hond wil hem wel even een lesje leren en de andere baas steekt geen pink uit? Dan laat je jouw hond maar gegrepen worden, want tja, die andere hond mag je niet aanraken. Lijkt me niet toch? :wink:

Ik heb dus ook geen honden die op andere honden klappen, verre van dat zelfs. Maar ik heb wel een mini-reutje, en er zijn nou eenmaal andere reuen die weleens bovenop hem willen klappen als hij ze wegsnauwt. En dan heb ik toch niet zo'n zin om toe te gaan staan kijken hoe dat gebeurt omdat het nou eenmaal andermans hond is.
Laatst gewijzigd door Moos op 24 aug 2006 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

ik zou ze gewoon weg duwen.

OF het baasje moet willen dat zijn hond een flinke snauw krijgt?

Ik vind dat het dan aan het andere baasje ligt, niet aan jouw.

Als bijvoorbeeld Spriet loops is (ik noem maar wat) en er komt een reutje op af rennen, houd je die toch ook bij je eigen (loopse) hond vandaan?
Dan kan die baas wel roepen wat ie wilt ("hij doet toch nik") :neenee: :neenee: :neenee: Dan krijgt ie toch wel een duwtje de andere kant uit hoor.

Maar goed, dit was een teven voorbeeldje :mrgreen: :wink:
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Moos schreef: Je zal dat met twee teefjes waarschijnlijk wel minder meemaken, maar er zijn toch aardig wat reuen die niet met andere reuen kunnen. Als jij zo'n reu hebt, en er komt een andere reu langs zetten die door de baas niet terug geroepen wordt, of geroepen kan worden. Wat dan? Heb je dan liever dat jou reu wordt gegrepen of dat de baas van de andere hond jouw hond even een flinke zet geeft?

Of als jouw hond bij jou staat en een andere hond wil hem wel even een lesje leren en de andere baas steekt geen pink uit? Dan laat je jouw hond maar gegrepen worden, want tja, die andere hond mag je niet aanraken. Lijkt me niet toch? :wink:
Natuurlijk grijp ik in als het op matten uitdraaid :wink: .
Sterker nog: ik loop met een flink litteken op m'n hand van een Franse Bulldog die mijn meiden effe aan wilde vallen zonder enige aanleiding. Ik heb mijn honden los gelaten en toen heeft ie mij gegrepen. We liepen alleen langs de woning en hij dook finaal op ons in (die hond heeft een achtergrond, maar daar zal ik het topic niet mee vervuilen).
En ik snap ook dat je dit soort "probleempjes" vaker bij reuen onderling ziet dan bij teven of een combinatie van reuen en teven.

Maar in het topic was er alleen sprake van dreiging, niet van "al in gevecht zijn met elkaar". Of heb ik het nou zo verkeerd gelezen :19: ?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Maar in het topic was er alleen sprake van dreiging, niet van "al in gevecht zijn met elkaar". Of heb ik het nou zo verkeerd gelezen :19: ?
Jawel, maar bij twee reuen is toch wel aardig goed in te schatten dat als je ze hun gang laat gaan het waarschijnlijk wel matten wordt.
Jij reageerde op Nanna, die zelf een reu van 60 kilo heeft die als een van zijn teefjes loops is een gevecht met een andere reu die hem uitdaagt niet uit de weg gaat.
Stel (en dat is echt stel, want mijn reu doet dat niet) dat mijn reutje die reu van Nanna eens lekker zou gaan staan uitdagen. Dan heb ik toch vele malen liever dat zij hem even een flinke duw mijn kant op geeft, dan dat haar reu in gevecht met hem raakt.

In het geval wat ik bedoelde met Moos en snauwen is het heel lastig omdat ik bij geen een reu kan ruiken of hij vol op Moos gaat klappen na een snauw. Nare is dat dat wel meerdere malen gebeurt is, en dat Moos dan geen partij is voor bijvoorbeeld een Labrador of een Weimaraner reu.
Ik wil dan dus niet dat er gesnauwd wordt omdat het wel fout kan gaan. En om dat te voorkomen is de enige optie soms wegsturen van de andere hond. (alleen dat doe ik niet met een forse duw ofzo, gewoon vriendelijk doch streng :mrgreen: )
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

MoniqueDM schreef:
Dan hou jij je honden neem ik aan altijd bij je?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
MoniqueDM
Zeer actief

Eline* schreef:
MoniqueDM schreef:
Dan hou jij je honden neem ik aan altijd bij je?
Ja, ze lopen voornamelijk bij mij in de buurt.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Als mijn hond opdringerig gaat lopen doen bij een andere hond en het gebeurt wat verder weg zodat ik niet direct in kan grijpen (dat ik dus te laat ben met terugroepen :roll:) dan ben ik blij met ingrijpen van de andere baas, als deze dat doet met het doel om escalatie te voorkomen. Ik zou dan ook nog mijn excuses maken bij de andere eigenaar. Ik vind het dan mijn fout dat ik niet goed opgelet heb.. Het ingrijpen moet dan wel binnen proporties zijn, natuurlijk!
Gr. Marijke
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Moon schreef:Het ingrijpen moet dan wel binnen proporties zijn, natuurlijk!
Dat bedoelde ik dus eigenlijk ook. Ik zou het echt niet pikken als een ander mijn honden zou gaan slaan of wat dan ook.
Maar dat was niet duidelijk op te maken uit forse niet mis te verstane opzouter. Met die uitdrukking kun je alle kanten op.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Moon schreef:Het ingrijpen moet dan wel binnen proporties zijn, natuurlijk!
Dat bedoelde ik dus eigenlijk ook. Ik zou het echt niet pikken als een ander mijn honden zou gaan slaan of wat dan ook.
Maar dat was niet duidelijk op te maken uit forse niet mis te verstane opzouter. Met die uitdrukking kun je alle kanten op.
Het lijkt me niet dat ze daarmee bedoelde dat ze die hond in elkaar zou rossen hoor.

Maar, nogmaals, als ik de keuze zou hebben tussen een reu van 60 kilo die op die van mij klapt omdat hij loopt te etterbakken bij zijn loopse teefjes, of een baas van die reu die mijn hond een flinke zwaai mijn kant op geeft; dan graag het laatste.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Ik vind dat je een andere hond die Moos volgt best terug mag sturen. Persoonlijk zou ik niet eens de hond een kriebel geven. Voor mijn gevoel beloon ik dan het volg-gedrag en dat wil ik niet.
Zelf ging ik in zo'n situatie er ook tussen staan en commandeerde onze jongens vooruit en de andere hond stuurde ik weg. Meestal met een lage wat barse stem. Eigenlijk voordat de vreemde hond de kans kreeg om weer te gaan kleven.
Ik denk wel dat het verschil wel was dat ik dus niet mijn handen hoefde te gebruiken omdat Goldens toch een paar maatjes groter zijn dan Moos en een andere hond er dus niet zo snel overheen gaat staan.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Branka schreef:Ik vind dat je een andere hond die Moos volgt best terug mag sturen. Persoonlijk zou ik niet eens de hond een kriebel geven. Voor mijn gevoel beloon ik dan het volg-gedrag en dat wil ik niet.
Zelf ging ik in zo'n situatie er ook tussen staan en commandeerde onze jongens vooruit en de andere hond stuurde ik weg. Meestal met een lage wat barse stem. Eigenlijk voordat de vreemde hond de kans kreeg om weer te gaan kleven.
Ik denk wel dat het verschil wel was dat ik dus niet mijn handen hoefde te gebruiken omdat Goldens toch een paar maatjes groter zijn dan Moos en een andere hond er dus niet zo snel overheen gaat staan.
Ben iig blij om te horen dat men over het algemeen niet het idee heeft dat het niet kan. Ik blijf het 'bemoeien met andermans honden' altijd wat ingewikkeld vinden.

Dat kriebelen doe ik om even te 'testen' of ik wel aan de hond mag zitten. Slaat misschien helemaal nergens op :mrgreen: , maar ik kriebel eerst even heel kort en als de hond dat makkelijk toelaat geef ik een klein zetje. Ik kan me zo voorstellen dat sommige honden bij kort kriebelen bijv. alleen maar verstijven of zachtjes grommen, en bij een zetje net even snappen ofzo. Maar nogmaals, is een geheel zelf bedachte techniek :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”