Moos snauwt sneller naar hele grote honden, dan naar honden van zijn eigen formaat, dus hij is eigenlijk nooit een partij als er op hem geklapt wordt.
Dit heeft eigenlijk altijd wel een beetje gespeeld, maar het laatste half jaar ongeveer lijkt het steeds vaker te gebeuren. Of Moos sneller snauwt, of dat andere honden meer de neiging hebben om hem opdringerig lastig te vallen, dat weet ik niet

Even voor de duidelijkheid, Moos loopt niet snauwend door het bos ofzo, en hij accepteert andere honden om zich heen ook prima, en speelt ook heel soms met vreemde teven en reuen.
De laatste week ben ik even extra goed op gaan letten wat er gebeurt en wanneer, en het gaat eigenlijk altijd hetzelfde. Moos en een hond ontmoeten elkaar, er wordt gesnuffeld en even een rondje om elkaar heengelopen. Daarna loopt Moos weg. (heel soms blijft hij langer staan snuffelen, maar dat is dan echt een beetje reu-reu stoer doen, en dan roep ik hem zelf bij me) Alleen regelmatig komt de andere hond dan achter hem aan, en gaat dan over hem heen hangen, of een beetje tegen hem aanduwen (niet speels duwen, want daar gaat Moos ook wel op in met spel).
Ik loop dan door, of althans, probeer door te lopen, want dat gaat vaak heel moeilijk als een andere hond Moos steeds hindert om mee te komen.
Het kan dan trouwens gaan om een reu of een teef. Een opdringerige teef die hem een beetje duwend achtervolgt snauwt hij ook weg. Alleen het zijn zelden teven die dat doen.
Waar ik mezelf nu steeds vaker op betrap is dat ik de andere hond vriendelijk doch streng even wat bij de nek kriebel en dan een klein zetje de andere kant op geef als hij Moos maar blijft achtervolgen en hangen/duwen. Meestal zeg ik daar nog luid "laat hem maar met rust anders grauwt hij je weg" o.i.d bij zodat de baas in kwestie hopenlijk de bedoeling snapt.
Van de week kwam ik iemand tegen die wat geirriteerd reageerde met "hij doet niks hoor". En tja, ehm, op zich klopt dat ook wel. Ware het niet dat mijn hond er niet van gediend is als hij achtervolgt wordt.
En ik vraag me dus af of ik het kan maken om die andere hond op een rustige manier, d.m.v. aanraken, even weg te bonjouren. Ik kan me namelijk ook wel voorstellen dat dat soms irritatie bij de andere baas op kan roepen; ik zit tenslotte aan zijn hond...
Wat vinden jullie?