Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zijn er nog liefhebbers

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Zijn er nog liefhebbers

Ongelezen bericht door Inge »

Om mijn hond te keuren?

Ik wacht inmiddels in totaal al een half jaar tot Biène in de daarvoor geopende hoek wordt gekeurd door Mol. :jank: :jank:
Noem me ongeduldig, maar ik wil nu weleens weten wat men van haar denkt. :pffff:

Ff wat foto's:

Kop....11 manden oud
Afbeelding

Vooraanzicht....11,5 maand oud
Afbeelding

En zij-aanzicht.....13 maanden oud
Afbeelding

Afbeelding

Wie wil er voor keurmeester spelen??? :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Ik kan niets anders zeggen met mijn leken oog, dan dat ik het een pracht van een hond vindt om te zien! :ok:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik ben veel te subjectief :oeps:

vind haar wel echt mooi, mooi rank en slank ( al hou ik ook wel van die geblokte mechelaars :wink:
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

En hoe ze ook staat he op die laatste twee foto's, precies met 1 achterpootje wat naar achteren :wink:

Alsof ze het in de gaten heeft, dat ze op de foto komt, en dan haar beste beentje ffkes voor moet zetten, top! :ok:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ze is mooi, prachtig, niet te zwaar en daar heb je verder van mij helemaal geen moer aan. Maar wou het toch maar even zeggen. :smile:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zal het proberen, maar hecht er niet te veel waarde aan hoor! :wink:

Flinke teef met een donker charbonné vacht. Schedel wat zwaar met geprononceerde stop. Mooi amandelvorming middelbruin tot donkerbruin oog (moeilijk te zien welke van de foto's haar oogkleur het beste weergeeft). Mooi donker masker. Goed parallellisme. Oren wat groot, lijken iets laag aangezet maar stand is verder wel goed. Zeer expressief hoofd.
Wat weinig voorborst. Moet nog verder uitzwaren maar gezien de leeftijd is dit logisch.
Voorhand is wat steil gehoekt, achter matig gehoekt. Mooie katvoeten. Lijkt iets los in de polsen. Staart goed van lengte. Rug oogt iets lang, en achter de schoft zit een lichte dip. Hond toont iets overbouwd op de foto's.

Vind je het wat zo? :wink:

* edit * : ik heb geprobeerd Biene te keuren naar de rasstandaard, en op de punten zoals het op een show beoordeeld zou worden. Gangwerk is natuurlijk niet te beoordelen.
Persoonlijk vind ik Biene een prachthond, haar koppie spreekt me vooral enorm aan.
Laatst gewijzigd door LongFields op 06 sep 2006 21:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Het is helemaal niet mijn richtig van type hond, maar ik vind haar mooi rank en lenig van bouw.
Haar kleur vind ik erg mooi, mooie donkere ogen en neus.

Ze moet nog verder uitzwaren, maar ze is goed gehoekt.
Op de foto toont ze wat overbouwt. Mooi lang tevenlichaam.
Mooie kattenvoeten.

Verders kan ik niets zinnigs erover zeggen, ik ben wat dat betreft een leek op gebied van dit soort herders.

Maar het algehele beeld vind ik haar een mooie jonge teef. :ok:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Mooie evenwichtige hond om te zien. Mooie hals. Goede ribwelving en buiklijn. Zwak in de rug en polsen. Goede hoekingen achter, voor wat steiler. Sterk achterbeen. Mooi donker oog en masker. Goede uitdrukking. Staart voldoende lang en goede aanzet. Weinig voorborst inderdaad, maar ik weet niet of ze dit horen te hebben. Persoonlijk: Mooie kleur!
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Yeah......blij dat jullie je erover wilden buigen.

OK....dan wat vragen mijerzijds natuurlijk (ik ben nu eenmaal niet zo thuis in de "kynologie") :wink:

LongFields schreef:
Flinke teef met een donker charbonné vacht. Schedel wat zwaar met geprononceerde stop. Mooi amandelvorming middelbruin tot donkerbruin oog (moeilijk te zien welke van de foto's haar oogkleur het beste weergeeft). Mooi donker masker. Goed parallellisme. Oren wat groot, lijken iets laag aangezet maar stand is verder wel goed. Zeer expressief hoofd.
Wat weinig voorborst. Moet nog verder uitzwaren maar gezien de leeftijd is dit logisch.
Voorhand is wat steil gehoekt, achter matig gehoekt. Mooie katvoeten. Lijkt iets los in de polsen. Staart goed van lengte. Rug oogt iets lang, en achter de schoft zit een lichte dip. Hond toont iets overbouwd op de foto's.

Vind je het wat zo? :wink:

* edit * : ik heb geprobeerd Biene te keuren naar de rasstandaard, en op de punten zoals het op een show beoordeeld zou worden. Gangwerk is natuurlijk niet te beoordelen.
Persoonlijk vind ik Biene een prachthond, haar koppie spreekt me vooral enorm aan.
Ik vind het geweldig :mrgreen: Ogen zijn trouwens middelbruin :wink:

Schedel wat zwaar snap ik.....ze heeft niet voor niets de bijnaam dikkop :smile:
Wat bedoel je met parallellisme? :denken:
En dat steil gehoekt zijn in de voorhand....waar zie je dat aan? Waar moet ik naar kijken om te snappen wat je bedoelt?
Hutsje schreef:Mooie evenwichtige hond om te zien. Mooie hals. Goede ribwelving en buiklijn. Zwak in de rug en polsen. Goede hoekingen achter, voor wat steiler. Sterk achterbeen. Mooi donker oog en masker. Goede uitdrukking. Staart voldoende lang en goede aanzet. Weinig voorborst inderdaad, maar ik weet niet of ze dit horen te hebben. Persoonlijk: Mooie kleur!
Komt eigenlijk heel veel overeen met wat Suzanne zegt :wink:
Dat zwak in de rug snap ik, ze lijkt inderdaad wat doorgezakt op deze foto's, is ook inderdaad nog licht overbouwd.
Het is in mijn ogen wel wat minder dan 4 maanden geleden. Toen was ze zo...
Afbeelding
Dus wellicht trekt dat nog wel meer weg, we zullen het moeten afwachten :wink:
Polsen zijn voor mij niet storend, ik vind ze niet té zwak (maar snap ook dat het nog wel rechter kan).
Borst zal zich nog wat meer ontwikkelen, bij Marouck kwam dat ook pas na haar 2e jaar. Biène is nu net 13 maanden (en nog steeds niet loops geweest :roll: )

Ze is in ieder geval een totaal ander type dan haar nestzusje, die in Tsjechië zit. :wink: Deze lijkt veel meer op haar broer Exxon qua bouw, denk dat dat van vader komt. :wink:
http://www.bloedlijnen.nl/stamboom.php?ID=10812#
Hier staat een foto bij van haar zusje, was op deze foto een half jaar oud geloof ik.

Dit is haar vader:
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hutsje
Zeer actief

Ik vind het niet minder dan 4 maanden geleden :wink: . Vind haar daar wel te schraal, eigenlijk vind ik haar mager op die foto. Polsen zijn ook niet TE zwak hoor :wink: .
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Ik vind het niet minder dan 4 maanden geleden :wink: . Vind haar daar wel te schraal, eigenlijk vind ik haar mager op die foto. Polsen zijn ook niet TE zwak hoor :wink: .
Klopt ook dat ze daar te mager was. :wink: Ze staat sinds een tijdje ook op extra voer. Cavom meergeven werkte niet (moest ze alleen meer van poepen) maar ze krijgt nu sinds een week of 4 iedere ochtend een halve kilo KIVO (en dan nog 1 á 2x Cavom per dag) en is nu een paar kilo aangekomen.
Ik vond het overbouwd zijn op die foto meer dan nu, maar misschien kijk ik niet objectief genoeg :mrgreen:

Ze zit nu wel slechter in vacht trouwens als toen, ze blijft maar haar verliezen (grrr....als die loopsheid nu maar eens doorzette)
Groetjes Inge
Afbeelding

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik vind het een mooie hond om te zien, echt een enge hedder. Ik zie iets aan de stop (wipneus) en ze is nog wat iel en ik zie iets aan de voorvoeten, maar misschien hoort dat wel zo :wink: :wink:

Ik vind haar echt mooi van bouw en kleur verder. Wel eng natuurlijk.

Anne (echte kenner)
Laatst gewijzigd door starfleet op 06 sep 2006 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge schreef: Wat bedoel je met parallellisme? :denken:
Dat is de denkbeeldige lijn van de bovenkant van de schedel, in vergelijking tot de denkbeeldige lijn over de neusrug. Deze 2 lijnen moeten parallel aan elkaar lopen en voor zover ik dat kan zien op je foto's is dat bij Biene prima het geval. Je ziet nog wel eens dat de schedellijn naar achter overhelt, of de neuslijn juist naar voren. Dat hoort niet.
En dat steil gehoekt zijn in de voorhand....waar zie je dat aan? Waar moet ik naar kijken om te snappen wat je bedoelt?
Dat zie je aan de hoek van de schouder ten opzichte van de hoek van de ellepijp. Beetje moeilijk uit te leggen vind ik. Veel Belgische Herders zijn niet heel sterk gehoekt voor trouwens, is niks om je "zorgen" over te maken hoor! :wink: Die van mij hebben het ook, met name Sjefke.

Ik vind het wel leuk dat Jessica en ik dezelfde punten hebben gezien bij jouw Biene.
Wat het uitzwaren betreft, dat kan nog goed gebeuren tot een jaartje of 3 hoor. Ik denk dat dat helemaal goed gaat komen! :ok:
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

heel kort Inge......een geweldig mooie beest :ok: :ok: :ok:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Inge schreef: Wat bedoel je met parallellisme? :denken:
Dat is de denkbeeldige lijn van de bovenkant van de schedel, in vergelijking tot de denkbeeldige lijn over de neusrug. Deze 2 lijnen moeten parallel aan elkaar lopen en voor zover ik dat kan zien op je foto's is dat bij Biene prima het geval. Je ziet nog wel eens dat de schedellijn naar achter overhelt, of de neuslijn juist naar voren. Dat hoort niet.
Dat zie je aan de hoek van de schouder ten opzichte van de hoek van de ellepijp. Beetje moeilijk uit te leggen vind ik. Veel Belgische Herders zijn niet heel sterk gehoekt voor trouwens, is niks om je "zorgen" over te maken hoor! :wink: Die van mij hebben het ook, met name Sjefke.

Ik vind het wel leuk dat Jessica en ik dezelfde punten hebben gezien bij jouw Biene.
Wat het uitzwaren betreft, dat kan nog goed gebeuren tot een jaartje of 3 hoor. Ik denk dat dat helemaal goed gaat komen! :ok:
Thanks voor je uitleg.
Dat parallellisme moet dus inderdaad ook bij de Hollander weet ik nu weer :mrgreen: Bij Marouck loopt dat ook aardig parallel :wink:
En dat uitzwaren komt inderdaad nog wel. Ze is natuurlijk hard gegroeid van zo'n klein hummeltje naar een teef met een schoft van 62 cm (nog net toegestaan qua grootte binnen de "standaard" hoewel karakter voor mij belangrijker is. :wink: En bij Marouck heb ik gemerkt dat ze pas echt wat breder werd toen ze zo'n 2,5 jaar oud was. Qua bouw is Biène grover dan Marouck, maar ze is nog wel echt een teefje om te zien vind ik. :wink:

Ik vind het ook leuk om te zien dat verschillende mensen dezelfde dingen benoemen, zowel positief als negatief. De "perfecte" hond bestaat ook niet, er zijn altijd wel wat puntjes die beter zouden kunnen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Ik vind het een mooie hond om te zien, echt een enge hedder. Ik zie iets aan de stop (wipneus) en ze is nog wat iel en ik zie iets aan de voorvoeten, maar misschien hoort dat wel zo :wink: :wink:

Ik vind haar echt mooi van bouw en kleur verder. Wel eng natuurlijk.

Anne (echte kenner)
Dat enge is natuurlijk het allerbelangrijkste :mrgreen: :mrgreen: Dat moet gewoon, anders mag je je geen hedder noemen. Hedders zijn nu eenmaal eng, punt :pffff: :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Hutsje
Zeer actief

Inge schreef:
Hutsje schreef:Ik vind het niet minder dan 4 maanden geleden :wink: . Vind haar daar wel te schraal, eigenlijk vind ik haar mager op die foto. Polsen zijn ook niet TE zwak hoor :wink: .
Klopt ook dat ze daar te mager was. :wink: Ze staat sinds een tijdje ook op extra voer. Cavom meergeven werkte niet (moest ze alleen meer van poepen) maar ze krijgt nu sinds een week of 4 iedere ochtend een halve kilo KIVO (en dan nog 1 á 2x Cavom per dag) en is nu een paar kilo aangekomen.
Ik vond het overbouwd zijn op die foto meer dan nu, maar misschien kijk ik niet objectief genoeg :mrgreen:

Ze zit nu wel slechter in vacht trouwens als toen, ze blijft maar haar verliezen (grrr....als die loopsheid nu maar eens doorzette)
Ik had het over haar toplijn (zwakke rug), die is zelfs op de foto van 4 maanden geleden beter dan op de laatste foto's. Dat overbouwde zou wel minder kunnen zijn, maar daar let ik niet op, gezien haar leeftijd.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Ik had het over haar toplijn (zwakke rug), die is zelfs op de foto van 4 maanden geleden beter dan op de laatste foto's. Dat overbouwde zou wel minder kunnen zijn, maar daar let ik niet op, gezien haar leeftijd.
Hahaha.....nu is het weer duidelijk dat ik absoluut niet thuis ben in showtermen :oeps:
Wat bedoel je dan precies? De knik die ze in haar rug heeft? :19:

Kan dat nog bijtrekken (door extra spiervorming bv) of is dat puur een kwestie van bouw?
Groetjes Inge
Afbeelding

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ze zal zeker nog wat uitzwaren hoor, van Wuilus herinner ik me ook dat ze erg iel was maar met een jaar of 2-2,5 was dat ineens weg. Ook worden ze dan strakker. :ok:
Wat ik een minnetje vind is haar borstdiepte. Een mechelaar is een werkhond en dus moet er veel ruimte voor hart en longen zijn. Dat mocht van mij dus iets dieper zijn.
Ik vind ook haar hak en knie achter iets te stijl, heel klein beetje Aziatisch zeg maar. Normaal zie je bij een herder niet snel een volledig gestrekt been waardoor de hond op de tenen komt te staan. :wink: Misschien dat dat ook een beetje meespeelt in het overbouwde? Als er meer hoeking in de achterhand zat was deze ook een tikje lager.

Haar rug kan denk ik ook nog een deel bijtrekken als de massa komt en dus de spieren.

Ik vind dat ze een heel mooi expressief gezicht heeft en mooie opvulling onder de ogen. De spieren op de schedel/kaak moeten nog wat ontwikkelen waardoor de rimpels uit het voorhoofd gaan. Dat zal nog wel komen denk ik. Een erg mooie mond met een stevige goede onderkaak en mooie tanden. Voor een mechelaar wel wat zware snuit maar daar hou ik wel van :ok:

Haar staart had iets voller gemogen van mij en ook de vacht iets minder aanliggend. Maar het is zomer en je zegt dat ze niet 100% lekker in de vacht zit dus dat zal tijdelijk zijn.

Ik vind Biene dus een mooie hond maar je kan ook goed zien dat ze nog jong is en erg hard gegroeid/groeiende waardoor alles nog wat los en iel is.
Afbeelding
Airedale
Actief

Ongelezen bericht door Airedale »

Van die raskenmerken weet ik niets.
Maar als leek zeg ik mooie hond met een sprekend gezicht.
Dat donkere vind ik mooi.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Niks aan die hond Inge, wanneer kan ik haar komen ophalen? :wink: Schitterend mooie kop heeft ze! En persoonlijk vind ik haar kleur ook errug mooi.
Hutsje
Zeer actief

Inge schreef:
Hutsje schreef:
Hahaha.....nu is het weer duidelijk dat ik absoluut niet thuis ben in showtermen :oeps:

Kan dat nog bijtrekken (door extra spiervorming bv) of is dat puur een kwestie van bouw?
Yep, inderdaad de knik die ze in haar rug heeft. Mijn ervaring (wat ik zie bij andere honden die volwassen zijn geworden op show, met Pien, die had het ook) is dat dit niet minder wordt maar juist erger naarmate ze ouder worden. Maar ik weet ook niet in hoe zwaar dit aangerekend wordt bij jouw ras. Ik kan natuurlijk niet zien of ze dit ook vertoont in haar gangwerk. Pien stond altijd erg realxed en ze had het niet tijdens het gaan. Het is de bouw, door spiervorming krijgen ze vaak juist op de schouderpartij vaak meer massa waardoor het juist nog erger kan gaan lijken :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Een Belgische Herder hoort in principe een rechte strakke rug te hebben. Maar ik zie vaker Belgen op shows die ook zo'n soort knik in hun rug hebben en gerust nog tot beste van het ras gekozen worden. :wink:
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

leuk om Biene is kynologisch beschreven te zien, ben net zoals inge niet zo van het kynologische, zoals dat parallisme was leuk om eens uitgelegd te zien.

Durf ik alleen Anne nog aan jullie voor te leggen :roll: :mrgreen:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Selena schreef:leuk om Biene is kynologisch beschreven te zien, ben net zoals inge niet zo van het kynologische, zoals dat parallisme was leuk om eens uitgelegd te zien.

Tuurlijk wel!
De punten die ik heb opgeschreven en die misschien negatief lijken, zijn helemaal niet ernstig of zo hoor. Gewoon kleine puntjes die afwijken van de kynologische standaard. Ik denk dat je geen Belg kunt vinden die niet een punt of 3 of meer heeft die niet helemaal ideaal zijn.
De ideale Belg moet nog gefokt worden, en ik betwijfel of dat ooit gaat lukken. :wink:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

LongFields schreef:
Selena schreef:leuk om Biene is kynologisch beschreven te zien, ben net zoals inge niet zo van het kynologische, zoals dat parallisme was leuk om eens uitgelegd te zien.

Tuurlijk wel!
De punten die ik heb opgeschreven en die misschien negatief lijken, zijn helemaal niet ernstig of zo hoor. Gewoon kleine puntjes die afwijken van de kynologische standaard. Ik denk dat je geen Belg kunt vinden die niet een punt of 3 of meer heeft die niet helemaal ideaal zijn.
De ideale Belg moet nog gefokt worden, en ik betwijfel of dat ooit gaat lukken. :wink:
en zo hoort het ook :ok:
blijft het leuk om toch maar naar die ene speciale combintie te zoeken :cheer:
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

LongFields schreef:

Tuurlijk wel!
haha tuurlijk doe ik dat :pffff: ben benieuwd wat jullie kynologisch vinden van mijn KNPV kruising x HH, waarbij schoonheid eigenlijk van minder belang is. Zal ook wel mijn stb. belgje (werklijnen) er bij zetten, kynologisch zal die ws wat beter zijn.
Enkele puntjes die jullie bij biene hadden gezien had ik ook gezien,maar andere helemaal niet..tis leerzaam :ok:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Inge schreef:
Hutsje schreef:

Yep, inderdaad de knik die ze in haar rug heeft. Mijn ervaring (wat ik zie bij andere honden die volwassen zijn geworden op show, met Pien, die had het ook) is dat dit niet minder wordt maar juist erger naarmate ze ouder worden. Maar ik weet ook niet in hoe zwaar dit aangerekend wordt bij jouw ras. Ik kan natuurlijk niet zien of ze dit ook vertoont in haar gangwerk. Pien stond altijd erg realxed en ze had het niet tijdens het gaan. Het is de bouw, door spiervorming krijgen ze vaak juist op de schouderpartij vaak meer massa waardoor het juist nog erger kan gaan lijken :wink:
OK. :wink:
Gangwerk is natuurlijk moeilijk door mezelf te beoordelen, maar wat ik wel weet is dat ze een ruime pas heeft met draven. :wink: Kan ook in heel hoog tempo in draf blijven.
Groetjes Inge
Afbeelding

mecheltjes
Zeer actief

Ongelezen bericht door mecheltjes »

wat is ze toch mooi :ok: :ok:
Afbeelding

Anneke, Dylan en Ozzy
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”