Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tik of geen Tik

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Natas. schreef:
Raisa wordt ook bang van stemverheffing (is gelukkig nauwelijks nodig).
Zonder erbij na te denken heb ik haar een keer een tikje/zetje op d'r achterwerk gegeven in de situatie 'weg jij bij de voordeur met dat geblaf' en ik niet tot haar kon doordringen, maar van mijn lichamelijke toenadering werd ze ook bang. Misschien dan beter om een klein knietje te geven ipv voorover moeten buigen om haar met je hand te raken?
Er is wel een verschil, denk ik. Tenminste gevoelsmatig. De zeldzame keren dat ik lijfelijk heb moeten ingrijpen deed ik dat vooral met mijn voet of knie. Een duwtje of een zetje geven dus.
Goed beschouwd stelt het ook niets voor, ik bedoel: het doet geen zeer, ik duw ze niet omver. Het is even tot ze door dringen omdat het op een andere manier - op dat moment, in die situatie - niet lukt. En omdat het - op dat moment - wel heel belangrijk is om door te dringen (bijv. bij een 'bijna gevecht').
Afbeelding
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Hier ook wel een tik of een duw.
Janus is onwijs lomp en kan opdringerig zijn.
Dan haal ik even niets uit met een NEE, dus krijgt hij een duw en dan komt er wel door.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hutsje schreef:
mik schreef:Ik heb het ook niet over kei hard vastpakken doorbijten, schudden, enz, enz, ik heb het (misschien valt dan wel in de catagorie verplaatsen wat eerder genoemd werd) over wanneer een pup iets doet dat niet mag dat de moederhond de pup een corrigerende trek aan het nekvel geeft dat de pup meer richting haar komt en zo verder bestraft wordt. Ik had het misschien verkeerd opgeschreven!! Ik weet niet maar ik zag onze york dat ook wel eens doen bij haar pups dat als ze weg liepen ze de pups in het nekvel losjes vast pakte en zo dwong om te stoppen. Vervolgens loodste ze hun weer richting mand.

nou ja in iedergeval heb ik bij onze hond wel eens gecorrigeerd doormiddel van in het nekvel pakken, een kleine tik op de kont en natuurlijk met mijn stem. Geen van alle vond de hond zo verschrikkelijk dat ie aggresief werd of heel angstig ofzo. Leuk vond ie het niet, maarja is dat ook niet het doel van corrigeren :19:

Groeten Kim
Nog een keer, het in het nekvel pakken is geen correctiemiddel bij honden. Een moederhond die een pup in het nekvel pakt om ze weer in het nest te leggen is geen correctie maar verplaatsen. Dit wordt door de pup ook niet als vervelend ervaren. We hebben het hier over hele jonge pups die nog geen correctie nodig hebben, wat oudere pups worden niet meer verplaatst en dus ook niet meer door de moederhond bij het nekvel vastgepakt. Corrigeren gebeurt zoals eerder beschreven, nooit dmv het pakken in het nekvel. Jij kunt het zelf wel gebruiken als correctiemiddel, maar het is geen correctiemiddel bij honden onderling, en dat was jouw insteek.
moeder pakt hier "pup" van 9 maanden niet in de nek ter correctie maar aan de zijkant / onderkant hals...
Dus zeker niet in het nekvel, nog nooit gedaan idd. alleen om als zeer jonge pups te verplaatsen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Airedale
Actief

Ongelezen bericht door Airedale »

Ik corrigeer alleen met mijn stem. Gally heeft een heel zacht karakter en is gehoorzaam dus een tik hoef ik zowiezo niet te geven.
Een wat harder nee is al voldoende.
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Hutsje schreef:
Eline* schreef:
Hutsje schreef:
Felix schreef:En we meppen met ze allen er op los alsof het allemaal maar niks is! :denken:
Ik schop ook wel eens :mrgreen:
Incapabele dierenbeul! :mep:
Gooien met emmers dan, kan dat wel? :mrgreen:
Ligt er aan wat er in zit :mrgreen:
Ari@ne

malinois schreef:
Felix schreef:En we meppen met ze allen er op los alsof het allemaal maar niks is! :denken:
ik mep alleen kerels die lastig zijn mijn honden krijgen indien nodig een corrigerende tik...
:smile: :smile:
Ari@ne

Martijn schreef:
Ik kan moeilijk een gesprek met hem beginnen als hij op de poedel van de buren ligt te kauwen.
:eek: :smile: :smile:
Sorry hoor, ik zag het even voor me :wink: .
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Toby is een lompe boer en die krijgt ook zo'n behandeling, anders dwingt ie zich helemaal overal tussen en bovenop. Geen geram natuurlijk maar wel eens een duw met mijn been tegen zijn kont of tik op zijn kont of een hand over zijn snuit of gewoon even stevig beetpakken aan zijn halsband om hem uit een bepaalde situatie te halen, dat gebeurt wel.
Yentie daarentegen is heel gevoelig voor stemcorrecties dus daar hoef je nooit lichamelijke correctie bij toe te passen. Alhoewel ik haar ook wel eens met een hand over haar snuit en commando stil uit een krijsbui tegen andere honden haal. Maar het zijn beiden nogal harde honden lichamelijk, dus echt lichamelijk corrigeren heeft weinig zin. Is meer bedoeld als: oh vrouwtje vindt het nou wel weer mooi geweest allemaal. Ze zijn daar ook totaal niet van onder de indruk. Ik heb Yentie wel eens per ongeluk aan haar staart gegrepen om te voorkomen dat ze in een hond zou duiken. En dat vindt ze dus gewoon niet erg. :19:
Echt streng ben ik met mijn stem en houding, dat maakt meer indruk, daar moet ik bij Yentie zelfs mee uitkijken, want dan raakt ze echt van slag en heeft ze de neiging om in huis apart te gaan liggen en weg te blijven. En dat is nooit de bedoeling van een correctie.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Martijn schreef:
Natas. schreef: Raisa wordt ook bang van stemverheffing (is gelukkig nauwelijks nodig).
Zonder erbij na te denken heb ik haar een keer een tikje/zetje op d'r achterwerk gegeven in de situatie 'weg jij bij de voordeur met dat geblaf' en ik niet tot haar kon doordringen, maar van mijn lichamelijke toenadering werd ze ook bang. Misschien dan beter om een klein knietje te geven ipv voorover moeten buigen om haar met je hand te raken?
Kan ook. Maar ik krijg een beetje het gevoel dat je hond misschien wat overtrokken reageert. Denk aan deemoedsplasjes of honden die de gewoonte hebben direct op hun rug te gaan liggen als ze een andere hond zien.
Zwaar overdreven gedrag zonder dat dat meteen een graadmeter is voor de echte emotie.

Sommige honden zijn gewoon erg duidelijk in hun gedragingen. Dat betekent dan niet direct dat ze niets kunnen hebben.
Juist bij een hond waar je "niet tot door kunt dringen". Kennelijk is haar angst voor jou niet zodanig dat ze een oor openhoudt voor jouw reacties.
Een echt bange hond doet dat wel want die houdt rekening met zelfbehoud en dat vind zij kennelijk niet nodig.
Ik denk ook niet dat ze een gegronde reden heeft om bang voor jou te zijn.

Aan de andere kant is een onderdanige houding een signaal dat je moet stoppen.

Lastig, zulke honden.
Ja het is lastig, en moeilijk om daar een gulden middenweg in te vinden. Ze reageert idd soms overtrokken (niet in de voorbeelden die jij noemt maar wel in een aantal andere situaties).
Dat ze geen oor openhoudt voor mijn reactie gebeurt gelukkig heel weinig, eigenlijk alleen bij kwaad blaffen bij de deur of door een geluid. Het onbereikbare komt wel voor als ik b.v. te veel druk op haar zet, dan druipt ze af en gaat in d'r mand liggen met de luiken dicht. Dan hou ik op waar ik mee bezig was want dat vind ik zeker een signaal om te stoppen.
Afbeelding
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door britty »

bij mij krijgen ze huisarrest, en een week geen Teletubbies kijken :mrgreen:

nee serieus, een tik, hangt van de hond af, en de situatie. in het algemeen geef ik geen tikken, is stemgebruik voldoende. Alleen als Djerbo macho doet buiten de deur en niet voor rede vatbaar is, dan wel.
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Luca krijgt wel eens een je op dr kontje om contact te krijgen.
die kan zo oostindischdoof zijn en weigeren mij aan te kijken en dan geef ik wel eens een tikje en roep..contactttttttt.
is ook de enige methode om oogcontact met haar te krijgen :wink:
Afbeelding
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

het ligt er net aan het hoe en wat
een terrier heeft een eigen willetje,die moet ik wel harder aanpakken
meestal lukt het heel goed met mijn stem,maar soms even een tikje
dus niet aframmelen
en voor buddy is de stem is meer dan voldoende
maar soms lijkt hij ook op een westie ,mischien afgesproken werk
tussen mijn twee kerels
ieder zijn eigen manier
want ik ken mijn honden en weet hoe ze reageren en alle andere honden bezitters. kennen hun honden weer en weten ook hoe ze daar mee om moeten gaan :ok:
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Bij Baloe moet ik dat niet doen want die raakt echt over de zeik.

Bij Keizer is het de enige manier die werkt, die raakt niet zogauw onder de indruk en als die gecorrigeert moet worden, dan moet het goed ook anders heeft het geen zin.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
aika
Actief

Re: Tik of geen Tik

Ongelezen bericht door aika »

AnimalFriend schreef:Het is heel simpel

kan je een hond een tik geven of kan je een hond geen tik geven
en waarom
tuurlijk dat moet af en toe toch eens !

je moet natuurlijk je hond wel niet aframmelen he :wink:
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Ja hoor Diesel krijgt af en toe wel eens een tik. Soms gaat hij zo op in zijn spel dat hij onbereikbaar wordt. Stem verheffen werkt dan niet. Dan krijgt hij een tik. Niet hard, maar gewoon om aandacht te krijgen.

Het is erg verschillend per hond. Diesel kan het best hebben. Hij is even onder de indruk, hij weet dat het menens is. Er zullen best honden zijn waarbij dit totaal verkeerd uitpakt.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”