Ik heb helemaal geen ervaring met dominante honden. Integendeel, ik heb altijd hele lieve, zachtaardige teefjes gehad. Nu vertoont Cody, mijn (vandaag

) 9 maanden oude reu gedrag wat ik op z'n zachtst gezegd erg vervelend vind.
Hij heeft een vriendje, een bastaard jachthond van zo'n 45cm hoog (kleiner dan Cody dus) en een paar maanden ouder. Een vreselijke wildebras, maar ontzettend leuk en onbenullig. Tot voor kort speelden die twee altijd samen maar de laatste 2 keer begon, onder het spelen, Cody ineens vreselijk te grommen en te happen. Vriendje draaide gelijk op z'n rug, maar Cody hield niet meer op. Ik heb hem eraf moeten sleuren en hij hapte ook nog naar mij :N: . In mijn schrik heb ik hem een tik op z'n neus gegeven en vervolgens aangelijnd. Drie dagen later gebeurde weer, vanuit een leuk spelletje wordt Cody ineens agressief.
Is dit nou onderdeel van het andere pubergedrag (niet luisteren, weer beginnen met slopen, weglopen, op mijn andere teefjes springen) of is dit een teken dat hij een zeer dominante reu wordt?
Hij doet echt vervelende dingen, vorige week was een vrouw haar duitse herderreu aan het trainen (voor IPO) en als beloning had ze een bal aan zo'n touwtje. Cody rent er op af (luistert niet naar me

) en pakt zo de bal en rent weg

. Ik schaamde me dood! Gelukkig was die reu zo verbaasd dat hij niets deed, maar het zou Cody's verdiende loon zijn als hij eens flink werd afgestraft.
Eigenlijk ken ik dit helemaal niet van collies. Die zijn juist erg verdraagzaam en tolerant naar andere honden.