Martijn schreef:yamie schreef:en oja, als ik de kosten die ik heb gemaakt, door zou voeren in mijn pupprijs? dan vroeg ik idd 1000 euro voor een volgend nest
aanschaf reu uit buitenland : 2200 euro ( en dus niet bruikbaar)
zijn onderzoeken de afgelopen 2 jaar : 500 euro
wel dekking..geen pups : 250 euro
echo ( wat ik dus normaal niet doe, nu wel om bepaalde reden) 50 euro
enz enz
en dat heeft dus geen "f*ck* opgelevert
geeft niks, kies ik voor, mijn hobby enz enz.
maar ook dat zijn dus kosten die je kunt hebben als je gaat fokken. wat dus niet inhoud dat dat invloed mag hebben op je pupprijs

Ik kan er niets aan doen. Maar mensen die dat soort kosten dus wel doorrekenen hebben volgens mij toch een soort bedrijf in hun hoofd.
Een een bedrijf dat honden fokt heet bij ons broodfokker. Croissantjesfokker misschien (niemand is een algemene titel waardig) of verse chique witte bolletjesfokker maar in ieder geval wordt er te veel gedacht aan het maken van een winstje.
Geen keuken misschien, misschien niet eens een neiuwe bank maar waarom zou je in vredesnaam geld over moeten houden aan het voorrecht een nest honden te fokken?
Voor dat voorrecht laat ik rustig 2000 piek liggen.
Sommige mensen begrijpen de persoonlijke waarde van het fokken van een nest uit honden die in jouw ogen het ras zegenen en anderen zijn alleen maar met geld bezig. Of dat nou verdienen, verliezen of quitte spelen is...wat maakt het in godsnaam nog uit als je je hobby tot in het uiterste mag beleven..en dan bedoel ik dus het fokken van een nest zoals dat hoort.
Natuuuuuurlijk mag je de onkosten verrekenen met de mensen die met jouw goed gefokte pup naar huis gaan. En inderdaad...bruintje moet het kunnen trekken als er één pup met een gespleten verhemelte uit je plannen voortkomt.
Maar in de eerste plaats moet je gewoon blij zijn dat je in de positie bent op niveau honden te kunnen fokken en daar past dat gezanik over die judaspenningen slecht bij.
Geld is belangrijk maar geld is niet alles. En soms is het een beetje een teken van slechte smaak om er constant over te praten....essy.

Beste Martijn,
zolang er regelmatig nestjes uitgemergelde doggen met bolle buikjes van de wormen/en of ondervoeding op marktplaats staan die je met holle ogen aankijken zal ik het niet nalaten een lijstje neer te zetten zodat mensen een indruk krijgen wat een nest doggen zou kunnen kosten.
Ik kan me bij het zien van dat soort nesten niks anders voorstellen dan dat men een enorme financiële inschattingsfout heeft gemaakt.
Mijn fokster heeft wel eens een nest overgenomen van mensen die zo'n inschattingsfout hadden gemaakt. Vraag haar maar eens hoe verschrikkelijk dat is voor zo'n pup. Dat komt ook nooit meer helemaal goed.
Daarnaast is mijn doel al bereikt als een (op dit forum zo verguisde) potentiële pretnestfokker zicht twee keer achter de oren krabt als hij/zij in mijn lijstje kan lezen dat je zelfs nog niet rijk wordt van 10 prachtige doggenpups met stamboom en kampioensafstamming, als de moederhond er ook nog eens niks aan overgehouden heeft.
Daarnaast vind ik het als beginnende fokker interessant om te lezen wat een ander wel en niet doet bij het fokken. Ik heb heel duur gefokt omdat ik alles zo zeker mogelijk wilde doen. Je kan het ook doen zoals Malinois door je eigen reu te gebruiken en alles wat extra geld zou KUNNEN kosten weg te laten. Mijn keus is dat niet. Ik heb duur tegen Herpes geënt omdat ik het verschrikkelijk zou vinden een nest te zien creperen aan iets waar ik de moeder gewoon tegen had kunnen enten.
En het maakt ook verschil of je wel of niet erbij werkt. Als je toch al thuis bent kan ik me voorstellen dat je denkt dan probeer ik het over een half jaar wel weer opnieuw, ik mijn reu immers toch hier thuis zitten.
In mijn geval was dat geen optie omdat of de reu dan te oud zou zijn, of ik voor een tweede poging niet alles zou kunnen plannen.
Ik had ook een andere reu kunnen kiezen die wel in de buurt zat en vervolgens kunnen zien wanneer hij zou willen dekken i.p.v. 4x progesteron prikken. Mijn keus was dat niet.
Ik heb twee jaar naar die ene reu gezocht omdat dat in mijn ogen de enige combinatie was die ik wilde maken. Met als doel niets minder dan een potentiële kampioen fokken. En er zaten in dit nest een stuk of 3 pups waarvan ik zeg, wauw dat had ik voor ogen. Dat is waar ik het voor deed. Niks meer en niks minder.
Dat deze fokkershoek door een select groepje inmiddels verworden is tot een 'kill and attack' hoek m.a.w. even kijken wie er iets post waar we op kunnen gaan hakken. Wellicht vinden we met de zoekfunctie nog wel ergens een quote die we dusdanig uit zijn verband kunnen rukken dat we er zelf weer beter op staan. Bah! In mijn ogen getuigd DAT van slechte smaak en niet de eerlijkheid (lees plaat voor mijn kop) van iemand die eerlijk schrijft waar hij bij het fokken tegenaan loopt en denkt in een FOKKERSHOEK wellicht nog enig advies van ervaren fokkers te krijgen.
Ik plaats daarvan worden die mensen in het beklaagdenbankje gezet door mensen die er blijkbaar een vorm van bevrediging uit putten om een ander af te zeiken.
Zolang ik nog PB'tjes krijg van mensen die dat met mij eens zijn en het fijn vinden dat ik het af toe toch weer kan opbrengen iets te posten zodat anderen er misschien hun voordeel mee kunnen doen, zal ik het wel blijven doen. Jammer genoeg heeft een aantal mensen wiens input en ervaring ik hier de laatste tijd erg mis, al afgehaakt.