Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat kost een nestje fokken?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Fahrah
Actief

Ongelezen bericht door Fahrah »

Wat kost een nestje fokken? Kopzorgen :mrgreen:

Een heleboel frustratie en geduld als je het goed wilt doen...... Mijn eerste teef kreeg epilepsie voordat ze een jaar was....weg fokplannen. Toen besloten dat ik me eerst beter in de lijnen moest gaan verdiepen. En KK1 gevolgd. Een nieuwe teef gezocht uit een voor mijn gevoel verantwoorde combinatie. Haar laten keuren door de rasvereniging en op HD. De reu had ik al uitgezocht vanaf dat ze een half jaar was. Maar eerst wachten tot ze zelf "volwassen" genoeg was om een nest te krijgen. Tja toen werd ik zelf zwanger.....dus de teef moest wat langer wachten. Toen het moment daar was bleek de reu 800 km verderop aan het infuus te liggen met antibiotica. (de volgende keer zou hij acht jaar zijn dus einde keus....) Dus contact gezocht met 2e keus. Perfecte dekking maar na een perfecte schijnzwangerschap helaas op de echo niets. Dus een half jaar erna nog maar eens proberen. Weer een perfecte dekking en weer niks.........Wat nu uithuilen en opnieuw beginnen. Nee want anders zou de teef ruim vijf zijn voor haar eerste nest. Dus maar weer op zoek naar een "geschikte" teef. En nu maar afwachten.....of ze gezond blijft......en een goede beoordeling krijgt.....en we een passende reu kunnen vinden.....en de dekking goed zal gaan.....en ze daarna zal gaan opnemen. Ik droom er alleen nog maar van :smile:
Tja en dan heb ik het nog niet over de geldbedragen die zullen verdwijnen en inmiddels al zijn verdwenen..... Waarom wil ik ook zo graag mijn eigen gefokte pup..... :wall::hamer:
groetjes,
Carolina
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Mickie schreef:Ben me al een aardige tijd aan het voorbereiden, maar zie in deze lijstjes toch een aantal dingen waar ik niet aan gedacht had. Handig om te weten, gewoon, om er rekening mee te kunnen houden.
Ik begrijp de commotie niet zo, van 'deze kosten mag je wel of niet meetellen'. Kosten zijn toch kosten? Welke keuzes je ook maakt, geld kun je maar één keer uitgeven. Is zo'n lijst alleen maar handig als hulp om verantwoorde keuzes te kunnen maken.
Precies. Het gaat er toch niet om dat je alles moet of mag doorbereken naar de pupkopers of dat je het gebruikt om aan de pupkopers te laten zien van "kijk eens hoe zielig, ik maak alleen verlies..."
Ik zag dat lijstje gewoon als een voorbeeldje van kosten die je zou kunnen maken. Heel veel van die kosten ben ik niet van plan te maken voor mijn eerste nestje. daarbovenop komen dus weer andere kosten die ik wel daarvoor gemaakt heb. Je moet het als een leidraad zien denk ik. Maar ik zal wel weer naïef zijn en het slechte van die lijstjes niet zien :roll:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

sirene schreef:
Mickie schreef:Ben me al een aardige tijd aan het voorbereiden, maar zie in deze lijstjes toch een aantal dingen waar ik niet aan gedacht had. Handig om te weten, gewoon, om er rekening mee te kunnen houden.
Ik begrijp de commotie niet zo, van 'deze kosten mag je wel of niet meetellen'. Kosten zijn toch kosten? Welke keuzes je ook maakt, geld kun je maar één keer uitgeven. Is zo'n lijst alleen maar handig als hulp om verantwoorde keuzes te kunnen maken.
Precies. Het gaat er toch niet om dat je alles moet of mag doorbereken naar de pupkopers of dat je het gebruikt om aan de pupkopers te laten zien van "kijk eens hoe zielig, ik maak alleen verlies..."
Ik zag dat lijstje gewoon als een voorbeeldje van kosten die je zou kunnen maken. Heel veel van die kosten ben ik niet van plan te maken voor mijn eerste nestje. daarbovenop komen dus weer andere kosten die ik wel daarvoor gemaakt heb. Je moet het als een leidraad zien denk ik. Maar ik zal wel weer naïef zijn en het slechte van die lijstjes niet zien :roll:
nee hoor, of nou ja, dan ben ik ook naief :mrgreen: , ik denk dat men het ziet , alsof ze dit als argument voor de pupprijs willen geven, en nee dat is imo ook niet correct, of onnodig in ieder geval.
maar daar gaat het dus niet om, het gaat erom wat je gemiddeld aan kosten hebt of kunt hebben aan een nest, aan fokken van een nest
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

en oja, als ik de kosten die ik heb gemaakt, door zou voeren in mijn pupprijs? dan vroeg ik idd 1000 euro voor een volgend nest :pffff:

aanschaf reu uit buitenland : 2200 euro ( en dus niet bruikbaar)
zijn onderzoeken de afgelopen 2 jaar : 500 euro
wel dekking..geen pups : 250 euro
echo ( wat ik dus normaal niet doe, nu wel om bepaalde reden) 50 euro
enz enz

en dat heeft dus geen "f*ck* opgelevert

geeft niks, kies ik voor, mijn hobby enz enz.

maar ook dat zijn dus kosten die je kunt hebben als je gaat fokken. wat dus niet inhoud dat dat invloed mag hebben op je pupprijs :wink:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Wat kost een nestje fokken? Laat eens zien. Ben er nu een jaar of 7 serieus mee bezig en heb 1 nest gefokt waarbij alles mis ging dat mis kon gaan en ben bijna door toedoen van de da mijn teef kwijtgeraakt. Het teefje dat ik had aangehouden is op bijna 2-jarige leeftijd overleden aan een hele agressieve vorm van kanker. Het teefje wat ik daarna heb aangeschaft is op 3-jarige leeftijd overleden nadat ze een paar weken daarvoor de pups eruit heeft gegooid. Wat het me gekost heeft? Onbeschrijfelijk verdriet, 2 teven, jaren van mijn leven en om over het geld maar niet te spreken.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Martijn schreef:
Hutsje schreef:Wat kost een nestje fokken? Laat eens zien. Ben er nu een jaar of 7 serieus mee bezig en heb 1 nest gefokt waarbij alles mis ging dat mis kon gaan en ben bijna door toedoen van de da mijn teef kwijtgeraakt. Het teefje dat ik had aangehouden is op bijna 2-jarige leeftijd overleden aan een hele agressieve vorm van kanker. Het teefje wat ik daarna heb aangeschaft is op 3-jarige leeftijd overleden nadat ze een paar weken daarvoor de pups eruit heeft gegooid. Wat het me gekost heeft? Onbeschrijfelijk verdriet, 2 teven, jaren van mijn leven en om over het geld maar niet te spreken.
Volgens mij ben jij wel genezen inmiddels.
Momenteel ben ik van alles genezen. Ik heb de neus goed vol.
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Martijn schreef:
yamie schreef:en oja, als ik de kosten die ik heb gemaakt, door zou voeren in mijn pupprijs? dan vroeg ik idd 1000 euro voor een volgend nest :pffff:

enz enz

maar ook dat zijn dus kosten die je kunt hebben als je gaat fokken. wat dus niet inhoud dat dat invloed mag hebben op je pupprijs :wink:
Ik kan er niets aan doen. Maar mensen die dat soort kosten dus wel doorrekenen hebben volgens mij toch een soort bedrijf in hun hoofd.
Een een bedrijf dat honden fokt heet bij ons broodfokker. Croissantjesfokker misschien (niemand is een algemene titel waardig) of verse chique witte bolletjesfokker maar in ieder geval wordt er te veel gedacht aan het maken van een winstje.
Geen keuken misschien, misschien niet eens een neiuwe bank maar waarom zou je in vredesnaam geld over moeten houden aan het voorrecht een nest honden te fokken?
Voor dat voorrecht laat ik rustig 2000 piek liggen.

Sommige mensen begrijpen de persoonlijke waarde van het fokken van een nest uit honden die in jouw ogen het ras zegenen en anderen zijn alleen maar met geld bezig. Of dat nou verdienen, verliezen of quitte spelen is...wat maakt het in godsnaam nog uit als je je hobby tot in het uiterste mag beleven..en dan bedoel ik dus het fokken van een nest zoals dat hoort.

Natuuuuuurlijk mag je de onkosten verrekenen met de mensen die met jouw goed gefokte pup naar huis gaan. En inderdaad...bruintje moet het kunnen trekken als er één pup met een gespleten verhemelte uit je plannen voortkomt.
Maar in de eerste plaats moet je gewoon blij zijn dat je in de positie bent op niveau honden te kunnen fokken en daar past dat gezanik over die judaspenningen slecht bij.

Geld is belangrijk maar geld is niet alles. En soms is het een beetje een teken van slechte smaak om er constant over te praten....essy. :wink:
Helemaal mee eens. Het is van belang dat je voor je een nest fokt genoeg geld achter de hand hebt als het fout mocht gaan. Het voorrecht een gezond nest pups op de wereld te zetten is met geen geld te betalen.
Mijn fokplannen tot nu toe leverde 8 dode pups op door een DA fout, een teef die dit gelukkig heeft overleeft met heel veel moeite. Ik had inderdaad genoeg geld om mijn teef iedere zorg te geven die ze nodig had en dat was in mijn ogen op dat moment het meest belangrlijk. Later moest mijn teef ook nog gecastreerd worden en had ik dus ook geen 'fokteef' meer. Dat is dus werkelijk mijn minste probleem. Ik heb mijn lekkere meid nog en ze is helemaal opgeknapt. Om de pups heb ik nog zeer geregeld verdriet, om het feit dat mijn hond met haar goede gezondheid en haar geweldige karakter geen pups kan krijgen heb ik het geregeld ook nog moeilijk.
Dus verdienen aan een nest........... het enige wat ik er ooit mee wil verdienen is een mooi nest puppen die ik zie als verbetering van mijn ras en die hun eigenaren een onbeschijvelijk mooie tijd gaan bezorgen!!

Het is inderdaad een voorrecht een nest pups te kunnen fokken en ik hoop dat voorrecht over 2 jaar toch te mogen kennen :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Essy schreef:
jilton schreef:
sirene schreef:
Ik vraag me af wat een vruchtbaarheidspakket is en wat daar in zit ?
In een vruchtbaarheidspakket kan zitten:
Bacteriologisch + vaginaal onderzoek (dag 1)
progesteronbepalingen (onbeperkt)
echo
Dit is inderdaad exact wat er bij mij in zat. Ik ben in Eersel geweest. Heb na het bacteriologisch onderzoek een AB kuurtje moeten halen. Anders was alles zo goed als zeker voor niks geweest trouwens. Verder 4x progesteron geprikt en een echo.
dat progesteron prikken.. nee doe ik niet meer, 4 x geprikt 2 x meteen dekken.. nou niks meteen dekken 4 x op en neer gereden uiteindelijk 5 dagen later pas gedekt... dus de volgende keer (als die keer er ooit nog komt) hier zeker geen progesteronprikken meer...

en dat heb ik echt niet doorberekend net zomin als de echo... ik wilde dat weten, m'n pupkopers niet... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jilton
Actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door jilton »

Maar het topic is toch ook niet het wel of niet doorberekenen?

Het gaat erom wat evt de kosten kunnen zijn.

Ik heb gewoon een vaste prijs (die de rasvereniging adviseert).
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
empyree schreef:Ik denk dat er gewoon bedoeld wordt dat er een hele zak voer van 15 of 20 kilo (à 45 euro of zo)meegaat met de pupkoper.

Ik doe dat ook omdat ik dan tenminste zeker weet dat ze het voer van mijn voorkeur in elk geval nog een maand geven en dan zelf kunnen ervaren hoe de pup het er op doet.........
Vreemde logica. Ik geef mijn pup niet een bepaald merk voer omdat ik daar nu eenmaal een zak van heb staan hoor. En mijn gefokte pups zou ik niet willen plaatsen bij mensen die dat wel doen.

Als pupkoper zou ik best interesse hebben in je mening over het beste voer en als jouw ervaring is dat dat erg goed gaat ben ik al helemaal geinteresseerd. Maar die zak voer koop ik zelf wel.
En als ik iets anders wil voeren (wat ik een pup zou voeren zit niet in een zak) dan helpt die gratis zak voer niet.
Van alle puppen die ik door de jaren heb gefokt is ook zeker 90 -95% het zelfde voer blijven geven..........
Da's dus weinig vergelijkingsmateriaal.
Wij (nest ism de fokker) hebben de kopers alleen 1 kg AHV meegegeven puur omdat ze dat ook bij ons kregen. Wat ze daarna geven moeten ze zelf weten, dat kan ik toch niet voor ze gaan beslissen. Ik zie al dat ik 20 kg voer mee krijg wat ik helemaal niet wil voeren :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jilton schreef:En dat ze een zak voer mee krijgen voor de eerste paar weken. Waarom? omdat het overschakelen van voer een stress punt is voor een pup. En het verhuizen naar de nieuwe eigenaar ook. Dus kunnen ze beter de eerste periode op hetzelfde voer blijven staan. Gaan ze na een aantal weken toch over op een ander merk, kunnen ze het in ieder geval mengen met het oude voer.
is niet nodig heb het nooit gedaan, meteen overgezet op mijn eigen voer en dat is over het algemeen altijd prima gegaan.
Zie al aankomen dat m'n pupkopers uit het buitenland met 20 kg diepvries AHV een halve dag in het vliegtuig zitten... :roll: En het gemiddelde vriesvak van een koelkast is hier ook niet op berekend.
Afbeelding
jilton
Actief
Contacteer:

malinois schreef:
jilton schreef:En dat ze een zak voer mee krijgen voor de eerste paar weken. Waarom? omdat het overschakelen van voer een stress punt is voor een pup. En het verhuizen naar de nieuwe eigenaar ook. Dus kunnen ze beter de eerste periode op hetzelfde voer blijven staan. Gaan ze na een aantal weken toch over op een ander merk, kunnen ze het in ieder geval mengen met het oude voer.
is niet nodig heb het nooit gedaan, meteen overgezet op mijn eigen voer en dat is over het algemeen altijd prima gegaan.
Zie al aankomen dat m'n pupkopers uit het buitenland met 20 kg diepvries AHV een halve dag in het vliegtuig zitten... :roll: En het gemiddelde vriesvak van een koelkast is hier ook niet op berekend.
Das nou net het verschil tussen brok en vlees. Je hebt gene diepvries nodig!
Nou heb ik nog geen kopers die met een vliegtuig komen. Belgie wordt gewoon met de auto gedaan en kan een zak brokken van 15 kilo makkelijk mee.
Maar je bent niet verplicht om die zak voer mee te nemen, je krijgt het erbij.
Maar dit is een beetje OT, laten we het gewoon bij de kosten van het nestje houden!

Groet,
Jacqueline
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jilton schreef:
malinois schreef:
Nou heb ik nog geen kopers die met een vliegtuig komen. Belgie wordt gewoon met de auto gedaan en kan een zak brokken van 15 kilo makkelijk mee.
Maar dit is een beetje OT, laten we het gewoon bij de kosten van het nestje houden!

Groet,
Jacqueline
dus omdat je geen diepvries nodig hebt moet je het maar niet geven dan :denken: ik voer zelf ook brokken en een paar keer per week vers maar de pups krijgen alleen maar vers :roll: 4 pups van mij zijn naar het verre buitenland gegaan dus per vliegtuig.. die hadden ook geen 15 kg aan brokken meegesleept hoor met een max van 20 kg. aan bagage.
Afbeelding
jilton
Actief
Contacteer:

malinois schreef:
jilton schreef:
malinois schreef:

Groet,
Jacqueline
dus omdat je geen diepvries nodig hebt moet je het maar niet geven dan :denken: ik voer zelf ook brokken en een paar keer per week vers maar de pups krijgen alleen maar vers :roll: 4 pups van mij zijn naar het verre buitenland gegaan dus per vliegtuig.. die hadden ook geen 15 kg aan brokken meegesleept hoor met een max van 20 kg. aan bagage.
I kzeg net: laten we het On topic houden, maar dan nog 1 keer: je bent niet verplicht om die zak voer mee te nemen! (je krijgt het erbij.......)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jilton schreef:
malinois schreef:
jilton schreef:
malinois schreef: is niet nodig heb het nooit gedaan, meteen overgezet op mijn eigen voer en dat is over het algemeen altijd prima gegaan.

Groet,
Jacqueline
I kzeg net: laten we het On topic houden, maar dan nog 1 keer: je bent niet verplicht om die zak voer mee te nemen! (je krijgt het erbij.......)
ik vind er niks offtopic aan hoor.. het hoort erbij het wordt genoemd dan mag daarover gediscussieerd worden :roll:
Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Martijn schreef:
yamie schreef:en oja, als ik de kosten die ik heb gemaakt, door zou voeren in mijn pupprijs? dan vroeg ik idd 1000 euro voor een volgend nest :pffff:

enz enz

Ik kan er niets aan doen. Maar mensen die dat soort kosten dus wel doorrekenen hebben volgens mij toch een soort bedrijf in hun hoofd.
Een een bedrijf dat honden fokt heet bij ons broodfokker. Croissantjesfokker misschien (niemand is een algemene titel waardig) of verse chique witte bolletjesfokker maar in ieder geval wordt er te veel gedacht aan het maken van een winstje.
Geen keuken misschien, misschien niet eens een neiuwe bank maar waarom zou je in vredesnaam geld over moeten houden aan het voorrecht een nest honden te fokken?

Sommige mensen begrijpen de persoonlijke waarde van het fokken van een nest uit honden die in jouw ogen het ras zegenen en anderen zijn alleen maar met geld bezig. Of dat nou verdienen, verliezen of quitte spelen is...wat maakt het in godsnaam nog uit als je je hobby tot in het uiterste mag beleven..en dan bedoel ik dus het fokken van een nest zoals dat hoort.

Natuuuuuurlijk mag je de onkosten verrekenen met de mensen die met jouw goed gefokte pup naar huis gaan. En inderdaad...bruintje moet het kunnen trekken als er één pup met een gespleten verhemelte uit je plannen voortkomt.
Maar in de eerste plaats moet je gewoon blij zijn dat je in de positie bent op niveau honden te kunnen fokken en daar past dat gezanik over die judaspenningen slecht bij.

Geld is belangrijk maar geld is niet alles. En soms is het een beetje een teken van slechte smaak om er constant over te praten....essy. :wink:
Beste Martijn,

zolang er regelmatig nestjes uitgemergelde doggen met bolle buikjes van de wormen/en of ondervoeding op marktplaats staan die je met holle ogen aankijken zal ik het niet nalaten een lijstje neer te zetten zodat mensen een indruk krijgen wat een nest doggen zou kunnen kosten.
Ik kan me bij het zien van dat soort nesten niks anders voorstellen dan dat men een enorme financiële inschattingsfout heeft gemaakt.
Mijn fokster heeft wel eens een nest overgenomen van mensen die zo'n inschattingsfout hadden gemaakt. Vraag haar maar eens hoe verschrikkelijk dat is voor zo'n pup. Dat komt ook nooit meer helemaal goed.
Daarnaast is mijn doel al bereikt als een (op dit forum zo verguisde) potentiële pretnestfokker zicht twee keer achter de oren krabt als hij/zij in mijn lijstje kan lezen dat je zelfs nog niet rijk wordt van 10 prachtige doggenpups met stamboom en kampioensafstamming, als de moederhond er ook nog eens niks aan overgehouden heeft.

Daarnaast vind ik het als beginnende fokker interessant om te lezen wat een ander wel en niet doet bij het fokken. Ik heb heel duur gefokt omdat ik alles zo zeker mogelijk wilde doen. Je kan het ook doen zoals Malinois door je eigen reu te gebruiken en alles wat extra geld zou KUNNEN kosten weg te laten. Mijn keus is dat niet. Ik heb duur tegen Herpes geënt omdat ik het verschrikkelijk zou vinden een nest te zien creperen aan iets waar ik de moeder gewoon tegen had kunnen enten.
En het maakt ook verschil of je wel of niet erbij werkt. Als je toch al thuis bent kan ik me voorstellen dat je denkt dan probeer ik het over een half jaar wel weer opnieuw, ik mijn reu immers toch hier thuis zitten.
In mijn geval was dat geen optie omdat of de reu dan te oud zou zijn, of ik voor een tweede poging niet alles zou kunnen plannen.
Ik had ook een andere reu kunnen kiezen die wel in de buurt zat en vervolgens kunnen zien wanneer hij zou willen dekken i.p.v. 4x progesteron prikken. Mijn keus was dat niet.
Ik heb twee jaar naar die ene reu gezocht omdat dat in mijn ogen de enige combinatie was die ik wilde maken. Met als doel niets minder dan een potentiële kampioen fokken. En er zaten in dit nest een stuk of 3 pups waarvan ik zeg, wauw dat had ik voor ogen. Dat is waar ik het voor deed. Niks meer en niks minder.

Dat deze fokkershoek door een select groepje inmiddels verworden is tot een 'kill and attack' hoek m.a.w. even kijken wie er iets post waar we op kunnen gaan hakken. Wellicht vinden we met de zoekfunctie nog wel ergens een quote die we dusdanig uit zijn verband kunnen rukken dat we er zelf weer beter op staan. Bah! In mijn ogen getuigd DAT van slechte smaak en niet de eerlijkheid (lees plaat voor mijn kop) van iemand die eerlijk schrijft waar hij bij het fokken tegenaan loopt en denkt in een FOKKERSHOEK wellicht nog enig advies van ervaren fokkers te krijgen.
Ik plaats daarvan worden die mensen in het beklaagdenbankje gezet door mensen die er blijkbaar een vorm van bevrediging uit putten om een ander af te zeiken.
Zolang ik nog PB'tjes krijg van mensen die dat met mij eens zijn en het fijn vinden dat ik het af toe toch weer kan opbrengen iets te posten zodat anderen er misschien hun voordeel mee kunnen doen, zal ik het wel blijven doen. Jammer genoeg heeft een aantal mensen wiens input en ervaring ik hier de laatste tijd erg mis, al afgehaakt.
jilton
Actief
Contacteer:

Essy schreef:
Martijn schreef:

enz enz

Beste Martijn,

zolang er regelmatig nestjes uitgemergelde doggen met bolle buikjes van de wormen/en of ondervoeding op marktplaats staan die je met holle ogen aankijken zal ik het niet nalaten een lijstje neer te zetten zodat mensen een indruk krijgen wat een nest doggen zou kunnen kosten.
Ik kan me bij het zien van dat soort nesten niks anders voorstellen dan dat men een enorme financiële inschattingsfout heeft gemaakt.
Mijn fokster heeft wel eens een nest overgenomen van mensen die zo'n inschattingsfout hadden gemaakt. Vraag haar maar eens hoe verschrikkelijk dat is voor zo'n pup. Dat komt ook nooit meer helemaal goed.
Daarnaast is mijn doel al bereikt als een (op dit forum zo verguisde) potentiële pretnestfokker zicht twee keer achter de oren krabt als hij/zij in mijn lijstje kan lezen dat je zelfs nog niet rijk wordt van 10 prachtige doggenpups met stamboom en kampioensafstamming, als de moederhond er ook nog eens niks aan overgehouden heeft.

Daarnaast vind ik het als beginnende fokker interessant om te lezen wat een ander wel en niet doet bij het fokken. Ik heb heel duur gefokt omdat ik alles zo zeker mogelijk wilde doen. Je kan het ook doen zoals Malinois door je eigen reu te gebruiken en alles wat extra geld zou KUNNEN kosten weg te laten. Mijn keus is dat niet. Ik heb duur tegen Herpes geënt omdat ik het verschrikkelijk zou vinden een nest te zien creperen aan iets waar ik de moeder gewoon tegen had kunnen enten.
En het maakt ook verschil of je wel of niet erbij werkt. Als je toch al thuis bent kan ik me voorstellen dat je denkt dan probeer ik het over een half jaar wel weer opnieuw, ik mijn reu immers toch hier thuis zitten.
In mijn geval was dat geen optie omdat of de reu dan te oud zou zijn, of ik voor een tweede poging niet alles zou kunnen plannen.
Ik had ook een andere reu kunnen kiezen die wel in de buurt zat en vervolgens kunnen zien wanneer hij zou willen dekken i.p.v. 4x progesteron prikken. Mijn keus was dat niet.
Ik heb twee jaar naar die ene reu gezocht omdat dat in mijn ogen de enige combinatie was die ik wilde maken. Met als doel niets minder dan een potentiële kampioen fokken. En er zaten in dit nest een stuk of 3 pups waarvan ik zeg, wauw dat had ik voor ogen. Dat is waar ik het voor deed. Niks meer en niks minder.

Dat deze fokkershoek door een select groepje inmiddels verworden is tot een 'kill and attack' hoek m.a.w. even kijken wie er iets post waar we op kunnen gaan hakken. Wellicht vinden we met de zoekfunctie nog wel ergens een quote die we dusdanig uit zijn verband kunnen rukken dat we er zelf weer beter op staan. Bah! In mijn ogen getuigd DAT van slechte smaak en niet de eerlijkheid (lees plaat voor mijn kop) van iemand die eerlijk schrijft waar hij bij het fokken tegenaan loopt en denkt in een FOKKERSHOEK wellicht nog enig advies van ervaren fokkers te krijgen.
Ik plaats daarvan worden die mensen in het beklaagdenbankje gezet door mensen die er blijkbaar een vorm van bevrediging uit putten om een ander af te zeiken.
Zolang ik nog PB'tjes krijg van mensen die dat met mij eens zijn en het fijn vinden dat ik het af toe toch weer kan opbrengen iets te posten zodat anderen er misschien hun voordeel mee kunnen doen, zal ik het wel blijven doen. Jammer genoeg heeft een aantal mensen wiens input en ervaring ik hier de laatste tijd erg mis, al afgehaakt.
AMEN
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Fokken is in mijn ogen een hobby, maar het is wel handig om te weten wat die hobby je ongeveer gaat kosten zodat je dat kan incalculeren.
Zodat de pups en moeder niks te kort komen!

Want het vergt gewoon investeren, en nee van fokken wordt je niet rijk zoals jij wel denkt Martijn maar zolang jij geen eigen nestje hebt gefokt zal je dat wel niet begrijpen. Maar daar laat ik het bij.

Als beginende fokker is het fijn om sommige ervaringen, vragen te kunnen delen. Hoe doe jij dat en hoe kan ik dat het beste oplossen.
En zoals ik al eerder heb gezien wordt je dan gelijk veroordeeld als broodfokker?? wat ik onterecht vind want dan stelde je die vraag hier niet!
jilton
Actief
Contacteer:

Martijn schreef: Ik kan er niets aan doen. Maar mensen die dat soort kosten dus wel doorrekenen hebben volgens mij toch een soort bedrijf in hun hoofd.
Een een bedrijf dat honden fokt heet bij ons broodfokker.
Dit is echt zo'n onzin opmerking. Jij houdt toch ook een soort van huishoudboekje bij (of je partner). Of je kijkt in ieder geval of je nog genoeg geld op je rekening hebt staan om boodschappen te doen!

Nou zo kijk ik aan het eind van mijn eerste nestje (ze is nu voor de eerste maal drachtig) wat het gekost heeft. En bereken de kosten, nogmaals, dus niet door. Ik hanteer de advies 'prijs' van de vereniging.
Ik heb ooit (een heleboel) geld gespaard om dit te kunnen doen. Geld wat ik niet meer nodig heb, waarvan ik niet hoef te leven. Het geld wat ik krijg voor de puppen houd ik apart. Voor evt verder gezondheidsonderzoeken van de honden.

En je opmerking van dat het een teken van slechte smaak is om over geld te praten.... . Het is een nog slechter teken om zo'n opmerking te maken.

(ooit de anekdote over prinses Juliana gehoord: ze zat op een staatsbanket en er stond een vingerbakje op tafel. De Aziatische man naast haar dacht dat het water was om op te drinken. Juliana zei niets, maar dronk vervolgens het bakje ook leeg. Dat is pas klasse. Niets zeggen. Dat is pas een teken van 'weten hoe het moet'. Maar dit was even OT. )
jilton
Actief
Contacteer:

Martijn schreef:
jilton schreef: Dit is echt zo'n onzin opmerking. Jij houdt toch ook een soort van huishoudboekje bij (of je partner).
Uh. Nee. :mrgreen:

Nou zo kijk ik aan het eind van mijn eerste nestje (ze is nu voor de eerste maal drachtig) wat het gekost heeft. En bereken de kosten, nogmaals, dus niet door. Ik hanteer de advies 'prijs' van de vereniging.
Ik heb ooit (een heleboel) geld gespaard om dit te kunnen doen. Geld wat ik niet meer nodig heb, waarvan ik niet hoef te leven. Het geld wat ik krijg voor de puppen houd ik apart. Voor evt verder gezondheidsonderzoeken van de honden.
Natuurlijk hou je bij wat een en ander gekost heeft en natuurlijk moet dat ook (grotendeels) vergoed worden anders wordt het onhaalbaar.

Maar als je iemand alleen maar over geld ziet praten en niet over het genieten van de pups, over gesprekken met de nieuwe baasjes of over hoe het met de teef is dan wordt het onevenredig.
Geeft een raar beeld van een fokker en hoe ze die "hobby"ervaart.

Een verhaal over een pup die dezelfde dag nog terug wordt gebracht en of je daar dan nog de volle bak voor kunt krijgen. Dan een wel heel gedetaileerd lijstje over de gemaakte kosten enzovoort, enzovoort.
(ooit de anekdote over prinses Juliana gehoord: ze zat op een staatsbanket en er stond een vingerbakje op tafel. De Aziatische man naast haar dacht dat het water was om op te drinken. Juliana zei niets, maar dronk vervolgens het bakje ook leeg. Dat is pas klasse. Niets zeggen. Dat is pas een teken van 'weten hoe het moet'. Maar dit was even OT. )
Oh...oke.
Nou ja..in de eerste plaats ben ik Juliana niet en heb ik een andere wereldbeleving dan een antieke dame uit een totaal andere klasse dus horen daar andere waarden en normen bij.
Ik schiet bijvoorbeeld ook geen uitgezette dieren kapot. Zij wel.
Daarnaast begrijp ik niet zo goed wat mijn leeglurken van een vingerkommetje bijdraagt aan dit topic.
Ik zei toch ook dat dit OFF TOPIC was....... .

En ik zit niet met mijn pupkopers rond de tafel mijn kosten te bespreken hoor...... . Ik praat met veel liefde over mijn honden, mijn kennismaakgesprekken duren gemiddeld 2 a 3 uur.
jilton
Actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Ik heb trouwens niemand een broodfokker genoemd en zeker essy niet.

quote]

En wat zeg je hier dan: ?
Martijn schreef: Ik kan er niets aan doen. Maar mensen die dat soort kosten dus wel doorrekenen hebben volgens mij toch een soort bedrijf in hun hoofd.
jilton
Actief
Contacteer:

jilton schreef:
Martijn schreef:
Ik heb trouwens niemand een broodfokker genoemd en zeker essy niet.

quote]

En wat zeg je hier dan: ?
Of wat dat in het algemeen bedoeld?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Je kan het ook doen zoals Malinois door je eigen reu te gebruiken en alles wat extra geld zou KUNNEN kosten weg te laten.
pardon :roll: ik heb mijn eigen reu niet gebruikt, ik heb niet eens zelf gefokt als je goed gelezen had in samenwerking met de fokker van m'n teef, niet om kosten te besparen maar wel omdat hij de ervaring heeft die ik mis, hij de klantenkring al heeft en ik niet etc. etc. etc.
Ik heb niks weggelaten wat geld zou kunnen kosten... ik heb gedaan wat nodig was om een nest te fokken en mijn teef en de pups prima gezond te houden, een zo goed mogelijke bevalling te geven en de pups een huisje waar ze thuis horen, bij mensen die er ervaring mee hebben en er daadwerkelijk iets mee gaan doen.
de reu die mijn teef gedekt had, zat ruim anderhalf uur rijden hier vandaan, door die progesterontesten ben ik dus 4 x onzinnig heen en weer gereden want ze wilde nog helemaal niet gedekt worden ongeacht de geschikte progesteronwaarde. :19:
Afbeelding
Jan40
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jan40 »

Als ik alles ga uitrekenen lig ik morgen in ziekenhuis.
Aankoop wel of niet meerekenen is ieder voor zich,maak ik helemaal geen probleem van.Wij hebben een aantal keren flink pech gehad.Reutje importeren,hoop gekost en uiteindelijk laten helpen dus niet voor de fok,daar had ik hem wel voor gehaald!
Teefje aangekocht,testen goed doorstaan maar ze liet haar niet dekken,5 reuen geprobeerd.Eigen teef aangehouden en uiteindelijk toch niet verder mee gegaan vanwege haar karakter.Wat dat allemaal gekost heeft???Geen idee en hoef ik niet te weten ook,is voor mij niet van belang.Hebben wij wat terug gezien,ja de afgelopen 4 jaar 2 nesten totaal 5 puppen en wat hebben wij genoten van al die 5 puppen :wink: :mrgreen:
Ik ga niet uit,drink en sport niet(meer)dus waar een ander daar geld in stopt,stop ik het in mijn honden.De laatste twee puppen die wij hier gehad hebben,hebben wij twee reuen voor aangetrokken.1 reu al bewezen en getest en een hoopvol importje.Wij gaan gewoon lekker door,wat het ook kosten mag!
Als ik alles moet doorberekenen in de pupprijs worden het denk ik wel een hele dure puppen dus hou ik mij gewoon aan de prijs die wij al jaar en dag doen.Toen het nog guldens was waren de puppen 2500 gulden bij ons en nu 1200 euro.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:Ik snap je probleem niet, Malinois :19:
Dit topic ging over kosten. Als iemand voer meegeeft aan pupkopers, zijn daar kosten aan verbonden. Of het wel of niet nodig is om voer mee te geven, wat dat voer dan moet zijn, de hoeveelheid en of je het wel of niet door mag berekenen, is een heel andere discussie.
ik heb geen probleem hoor, ik snap jullie probleem alleen niet :19:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het is toch voor ieder zelf wat deze nu wel of niet doorberekent in de pupprijs? Zal mij worst wezen. Als ik de pup ergens te duur vind koop ik hem daar niet. Maar de prijs van 'n pup is voor mij echt het minst belangrijke. Ik wil een goede fokker die ik vertrouw en of die pup dan 1000 of 2000 euro kost, maakt me echt niets uit.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

malinois schreef:
Essy schreef:Je kan het ook doen zoals Malinois door je eigen reu te gebruiken en alles wat extra geld zou KUNNEN kosten weg te laten.
pardon :roll: ik heb mijn eigen reu niet gebruikt, ik heb niet eens zelf gefokt als je goed gelezen had in samenwerking met de fokker van m'n teef, niet om kosten te besparen maar wel omdat hij de ervaring heeft die ik mis, hij de klantenkring al heeft en ik niet etc. etc. etc.
Ik heb niks weggelaten wat geld zou kunnen kosten... ik heb gedaan wat nodig was om een nest te fokken en mijn teef en de pups prima gezond te houden, een zo goed mogelijke bevalling te geven en de pups een huisje waar ze thuis horen, bij mensen die er ervaring mee hebben en er daadwerkelijk iets mee gaan doen.
de reu die mijn teef gedekt had, zat ruim anderhalf uur rijden hier vandaan, door die progesterontesten ben ik dus 4 x onzinnig heen en weer gereden want ze wilde nog helemaal niet gedekt worden ongeacht de geschikte progesteronwaarde. :19:
Er had Crutz moeten staan i.p.v. Mailnois
heavenlysaints
Zeer actief
Mijn ras(sen): St-Bernards en Engelse Bull-terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door heavenlysaints »

bianca83 schreef:Maar wat wil je hier nou mee zeggen :denken:
Eigenlijk wil ik helemaal niets zeggen, ik wou gewoon een topic plaatsen wat ik interressant vind, ik ben geen fokker en heb nooit gefokt.

Misschien vonden andere mensen dit ook interressant.

Ik vind sowieso de prijzen van de pups tegenwoordig onbetaalbaar, het is meer dan een maandloon voor mij en ik moet er letterlijk jaren voor sparen, laat staan de dierenarts kosten van mijn andere honden door de jaren.

Als je de kosten van de pupjes terug verdient vind ik het een mooie hobby, maar als het inkomsten gaan worden, dan vind ik het ver gaan.

Ik wou gewoon eens de mening zien van anderen, omdat ik nieuw ben hier...
We got rid of the kids, the dogs were allergic.
Afbeelding
http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all
heavenlysaints
Zeer actief
Mijn ras(sen): St-Bernards en Engelse Bull-terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door heavenlysaints »

Hutsje schreef:Wat kost een nestje fokken? Laat eens zien. Ben er nu een jaar of 7 serieus mee bezig en heb 1 nest gefokt waarbij alles mis ging dat mis kon gaan en ben bijna door toedoen van de da mijn teef kwijtgeraakt. Het teefje dat ik had aangehouden is op bijna 2-jarige leeftijd overleden aan een hele agressieve vorm van kanker. Het teefje wat ik daarna heb aangeschaft is op 3-jarige leeftijd overleden nadat ze een paar weken daarvoor de pups eruit heeft gegooid. Wat het me gekost heeft? Onbeschrijfelijk verdriet, 2 teven, jaren van mijn leven en om over het geld maar niet te spreken.
Dit is inderdaad verschrikkelijk, sorry meid, veel sterkte !
We got rid of the kids, the dogs were allergic.
Afbeelding
http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”